Sierran perä rikki?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Sierran perä rikki?

Viesti Kirjoittaja Miku » Ke Lokakuu 19. 8:37:44 2005

Evästäkääpäs peräspesialistit nyt meikäläistä. Aikaisemmin kyselin neuvoja Sierran perän naputtavaan ääneen ja sen seurauksena vaihdoin ulommat vetonivelet kummallekin puolelle ja rasvasin sisemmät, jotka eivät olleet niin kuluneet. Hälyäänet vähenivät kyllä, mutta naputtava ääni jäi silti jäljelle.

Vedossa ääntä ei kuulu (ainakaan niin selvästi), eikä tasaisella nopeudella ajettaessa. (Entinen Sierra piti meteliä juuri päinvastaisessa tilanteessa, esim. 80km/h tasavauhdissa.) Kun löysää kaasua niin perä pitää ulinaa. Samoin hiljaisessa nopeudessa esim. vapaalla laskettaessa takaa kuuluu selvää naputusta. Mikä helvetti siellä ääntää?

Edellinen omistaja oli teettänyt perään 900€ remontin, jossa se tarkastettiin Ford-huollossa. Esim. poskilaakerit oli ehjät. Rattaissa vähän kulumia. Kardaani on uusittu. Sama kaveri teetti myös lisäainekäsittelyn perään, jonka piti vähentää ääniä. Klappia tuntuu hieman. Perä on laippavetarillinen ja siinä on viskolukko. Mitä tuolle pitäisi tehdä?

caltsu
Viestit: 3557
Liittynyt: Ke Joulukuu 25. 18:16:54 2002
Paikkakunta: orimattila
Viesti:

Viesti Kirjoittaja caltsu » Ke Lokakuu 19. 8:50:11 2005

avasitko nivelet kokonaan ja tarkastit kuinka paljon kuluneet? jos et niin sisemmätkin voivat olla huonossa kunnossa.
Saksa -08 (Ex)
Pari muutakin autoa

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ke Lokakuu 19. 9:43:48 2005

Sisemmät nivelet oli jämäkät, enkä purkanut niitä. Uloimmat olivat tosi väljät ja kuluneet. Auton aikaisemmin omistanut kaveri oli pyörittänyt perää ilman vetaria ja napina tuli kuulemma murikasta.

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Lokakuu 19. 10:15:23 2005

nosta perä yläs
irroita vetarit
auto käyntii ja vaihde päälle.
ota stetoskooppi jossa on putki.
kuuntele mistä ääni tulee.
itse epäilen pinjonin laakeria.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

puuhapete
Viestit: 4906
Liittynyt: To Maaliskuu 7. 23:07:51 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja puuhapete » Ke Lokakuu 19. 10:51:24 2005

voihan kyseessä olla myös sokan irtoaminen tasauspyörästön pikku rattaiden akselista.. pikku vika joka tulee hetken päästä isoksi jos ei heti korjaa :?
Sierra Twinturbo
Ford Focus sedan v6 st200 projekti
st200 sedan -00
Uutta kotisvun ulkoasua haetaan
Varoitus! Sisällän mysteeristen vikojen magneetin.Saattaa tarttua.
Perhekulkine Galaxy 2.0 riisseli ghia

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ke Lokakuu 19. 14:42:26 2005

puuhapete kirjoitti:pikku vika joka tulee hetken päästä isoksi jos ei heti korjaa :?
Autolla on ajettu tuollaisenaan 5-10.000km, joten toivottavasti ei ole tuosta kyse.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ke Lokakuu 19. 15:04:01 2005

Kyllä sen huomaa kun tappi lähtee liikkeelle ja tökkää pinjoniin ja pikkurattaat on tyhjänpäällä ja koko paska räjähtää ja erektio lakkaa...

Tuo naputus silti voisi hyvinkin olla sellasta ääntä mitä liikkunut keskinaula saisi aikaa jos se joka kierroksella ottaa johonkin kiinni. Ootko kurkannut kannen alle sen jälkeen kun tuo ääni on alkanut kuulua?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Lokakuu 19. 15:49:27 2005

:?: Tasauspyörästön rattaista on pinta irti, tyyppivika.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Ke Lokakuu 19. 15:58:17 2005

MouTine kirjoitti:Tuo naputus silti voisi hyvinkin olla sellasta ääntä mitä liikkunut keskinaula saisi aikaa jos se joka kierroksella ottaa johonkin kiinni. Ootko kurkannut kannen alle sen jälkeen kun tuo ääni on alkanut kuulua?
Naputus kuuluu juuri noin, eli selkeästi siellä joku pyörähtää ja joku ottaa kai kiinni joka kierroksella. Nivelistä kun luulin tuon johtuvan niin ei tullut avattua, ja nyt ei pääse kurkkimaan kun ei ole työkaluja mukana.. Vituttaa.

Edit: jjs: Vaikuttaako mopon ohjaukseen eli uskaltaako tuolla ajaa kuinka pitkään huoletta?

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ke Lokakuu 19. 21:09:30 2005

entä onkos ideoita mistä sedan dokki sierran perästä vois jyrinä tulla,
jyrisee tosi vittumaisesti 50-70 vauhdissa ja 120 ylöspäin.. kardaani vaihdettu,eri renkaat ja vanteet.. puslia tarkasteltu ynnä muuta.. ei näkyvää vikaa mutta takaa se tulee. perä,vetarit? onko ollut vastaavaa kellään

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Lokakuu 19. 21:21:02 2005

hilteri kirjoitti:entä onkos ideoita mistä sedan dokki sierran perästä vois jyrinä tulla,
jyrisee tosi vittumaisesti 50-70 vauhdissa ja 120 ylöspäin.. kardaani vaihdettu,eri renkaat ja vanteet.. puslia tarkasteltu ynnä muuta.. ei näkyvää vikaa mutta takaa se tulee. perä,vetarit? onko ollut vastaavaa kellään
no sitten kannattas ehkä kattoa seuraavaksi takapyöränlaakerit ja vetonivelet (myös sisemmät).

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ke Lokakuu 19. 21:26:35 2005

takarenkaita kokeiltaessa rengas pyörii hyvin eikä puistellessa tunnu välystä laakerissa. mitenhän nuo nivelviat ei taida tietää purkamatta kun ei muuten äännä ku tietyissä vauhdeissa jyrisee isosti..

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ke Lokakuu 19. 21:34:07 2005

hilteri kirjoitti:takarenkaita kokeiltaessa rengas pyörii hyvin eikä puistellessa tunnu välystä laakerissa. mitenhän nuo nivelviat ei taida tietää purkamatta kun ei muuten äännä ku tietyissä vauhdeissa jyrisee isosti..
no samahan pätee kyllä nuihin laakereihinkin, mutta tuskin se nyt niistä johtuu :roll: minä vaihdoin kardaanin keskikannatinlaakerin & kumin takapyöränlaakerit ja putsasin vanhat vaseliinit (oli huonot) vetonivelistä ja laitoin uutta vaseliiniä tilalle. siltikään ei loppunut kokonaan, pieneni vaan huomattavan paljon. jympytys alkoi n50km/h vauhdista.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Lokakuu 19. 21:48:15 2005

Minulla on scorpiossa kestojyrinä, ollut jo ainakin 6 vuotta. Kokeilematta enää koneen kumityynyt, kaikki muut osat testattu toisilla. Nuo kumit tuntuu ja näyttää ehjiltä mutta tiedä sitten jos niissä joku yliluonnollinen vika olisi. Resonanssit tuntuu 1800-2700 rpm veto päällä. Uudet kumit kalliita joten en taida investoida.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Lokakuu 20. 20:18:51 2005

Arska kirjoitti:Minulla on scorpiossa kestojyrinä, ollut jo ainakin 6 vuotta. Kokeilematta enää koneen kumityynyt, kaikki muut osat testattu toisilla. Nuo kumit tuntuu ja näyttää ehjiltä mutta tiedä sitten jos niissä joku yliluonnollinen vika olisi. Resonanssit tuntuu 1800-2700 rpm veto päällä. Uudet kumit kalliita joten en taida investoida.
No jos 6vuotta oot sitä jo jaksanut kuunnella niin eihän sille enään mitään tarvi tehdä. :)

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Lokakuu 20. 20:28:57 2005

Niin minäkin olen vähän ajatellu.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Vastaa Viestiin