siekun tuulilasi

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

siekun tuulilasi

Viesti Kirjoittaja ttp » Ma Lokakuu 25. 21:46:28 2004

tossa alapuolella olevasta sierasta on mennyt tuulilasi. on niin pirun vaikeaa katsoa et onko liimalasi vai ei. kertokee viisaamat?
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ma Lokakuu 25. 21:54:40 2004

eikös kaikissa sierroissa ole liimalasi! ainakin mitä ite oon niitten kans touhunnu on ollu!!

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ma Lokakuu 25. 21:57:27 2004

Pitäis olla liimalasi.

Liittyen tähän topicciin: Onko kukaan irrottanut koskaan liimalasia ehjänä?
Tossa mun räpsässä on ihan tuliterät ikkunat,jos sais ne siitä cossuun,ku siinä on vähän kiveniskemää.
#446

tommi.r
Viestit: 1230
Liittynyt: Ti Elokuu 5. 19:20:15 2003
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r » Ma Lokakuu 25. 22:05:18 2004

en tiiä mitään,mutta veikkaan että liimalasin irroitus ehjänä on aika hankalaa. ekana tulis mieleen saada semmonen pienolangan paksunen leikkaava vaijeri siitä läpi(siis lasin ja pellin välistä) ja kuumailmapuhaltimella avustaa liiman sulamista.
Escort XR3i cabriolet

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ma Lokakuu 25. 22:06:46 2004

4rd kirjoitti:en tiiä mitään,mutta veikkaan että liimalasin irroitus ehjänä on aika hankalaa. ekana tulis mieleen saada semmonen pienolangan paksunen leikkaava vaijeri siitä läpi(siis lasin ja pellin välistä ja kuumailmapuhaltimella avustaa liiman sulamista.
Voi lähteä helpommin lämmittämättä pelkällä langalla.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ma Lokakuu 25. 22:08:03 2004

Huhuja kuulin,että tollasella kuumalla metallinauhalla ne niitä ottais pois...
#446

ttp
Viestit: 794
Liittynyt: Pe Toukokuu 23. 20:06:33 2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ttp » Ma Lokakuu 25. 22:10:04 2004

no sitä minäkin. jotkut viisaat sanoivat et on tiivistelasi. thanks mates
Scorpio Cosworth -94 (carpalocossu)
Mondeo 2.0 hev stw st-line -20
Fokus 2.0 tdci stw -19
jäsen 692

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Ma Lokakuu 25. 22:10:14 2004

Farkku Sierrasta otin takalasin pois sellaisella muovisella punotulla langalla. Ekana mattoveitsellä viiltoa liimaan sisäpuolelta ympäri lasin ja sitten reunasta langan pujotus läpi. Hitunen hinkkausta ja helpohkosti lähti pois.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

JRZ
Viestit: 1171
Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
Paikkakunta: Finland

Viesti Kirjoittaja JRZ » Ma Lokakuu 25. 22:13:29 2004

ukormi kirjoitti:Farkku Sierrasta otin takalasin pois sellaisella muovisella punotulla langalla. Ekana mattoveitsellä viiltoa liimaan sisäpuolelta ympäri lasin ja sitten reunasta langan pujotus läpi. Hitunen hinkkausta ja helpohkosti lähti pois.
Aivan aivan...sitä vaan meinasin,et vaikka ei cossuun niitä laseja laittais,niin ei viittis ihan uutta tuulilasiakaan vetää paskaks ku on kuitenki rahanarvoista tavaraa...Pitää koittaa saada ehjänä pois,jahka tästä raaskis jo ens viikolla viedä tosta sierrasta kilvet pois... 8)
#446

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ma Lokakuu 25. 22:13:56 2004

siihen on olemassa tarkotukseen tehty oma liimalasi liimojen leikkuri
silläkin kuulemma saa olla tarkkana
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

Hankey
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Helmikuu 12. 9:13:34 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hankey » Ma Lokakuu 25. 22:27:20 2004

Langalla saa ehjänä pois. Ei ole vaikeaa, mutta kohtuullisen työlästä.
Liimalasin leikkuria ei kannata käyttää jos haluaa ehjänä.
Rikkoo todella helposti lasin.

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Ti Lokakuu 26. 4:18:08 2004

Ainakin lasifirmoissa on tollasta juuri tohon tarkotukseen tehtyä vaijeria ja se leikkaa kyllä aika näpäkästi tota tiivisteliimaa, kun sillä läpi sahaa. Myös mattoveihti on aika kätevä työkalu noita irrottaessa.

Axeman
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Joulukuu 24. 1:24:41 2003
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Axeman » Ti Lokakuu 26. 10:41:12 2004

Itte käytin vanhaa sähkökitaran kieltä tuossa lopputalvesta ku kävin hakemassa romikselta takalasin omaani. Oli joku mul*ku käyny lyömässä lasin sisää ja vieny tuuliohjaimet ja hattuhyllyn.

Nii mutta takasin aiheesee. Aikaa meni n. 5 minuutia irrotukseen. Oli mistaakseni D-kieli. Hyvin leikkas tiivisteen
#764

J0NI
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja J0NI » Ti Lokakuu 26. 17:55:11 2004

saa ehjänä tosiaan pois kun on oikeat "vehkeet"/malttia.

jiivee
Viestit: 1300
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:00:36 2001

Viesti Kirjoittaja jiivee » Ti Lokakuu 26. 18:35:22 2004

Irtoaa pelkällä mattoveitsellä. Mitä terävämpi sen parempi. Piano lanka tai mikä virallinen nimi onkaan on jo luksusta.

Hankey
Viestit: 107
Liittynyt: Ti Helmikuu 12. 9:13:34 2002
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hankey » Ti Lokakuu 26. 18:42:02 2004

Taitaa olla aikamoiset talkoot mattopuukolla...

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Ti Lokakuu 26. 20:03:08 2004

ala asteella tehdyn kanteleen kielellä lähti ihan näppärästi.. :lol:

RubberDuck
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja RubberDuck » Ke Lokakuu 27. 19:58:00 2004

jos myynnissä ko kapistys niin tarjoa yställisesti privaan hki.
t.mika

DiiJayJay
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Toukokuu 25. 14:57:04 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja DiiJayJay » Pe Lokakuu 29. 22:07:37 2004

Saako lämmitettävää tuulilasia korjattua jotenkin? Langat on vissiin lasin sisässä, kun eivät tunnu sormeen? Kuskin kohdalla toimivuus hiukan heikko ja ainahan sitä olis lisävarusteita mukava käyttää. 8)

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Lokakuu 29. 22:18:21 2004

DiiJayJay kirjoitti:Saako lämmitettävää tuulilasia korjattua jotenkin? Langat on vissiin lasin sisässä, kun eivät tunnu sormeen? Kuskin kohdalla toimivuus hiukan heikko ja ainahan sitä olis lisävarusteita mukava käyttää. 8)
Lasin sisällähän ne. Eipä niitä voi mitenkään korjailla, uusiksi menee koko lasi.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Hartzza
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Hartzza » Pe Lokakuu 29. 22:18:35 2004

DiiJayJay kirjoitti:Saako lämmitettävää tuulilasia korjattua jotenkin? Langat on vissiin lasin sisässä, kun eivät tunnu sormeen? Kuskin kohdalla toimivuus hiukan heikko ja ainahan sitä olis lisävarusteita mukava käyttää. 8)
No vaihtamalla uuteen saa korjattua, lasin sisällä kulkee lämmityslangat niin aika heikkoo on niiden korjaus.

kaizu
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kaizu » Pe Lokakuu 29. 23:12:09 2004

Hartzza kirjoitti:
DiiJayJay kirjoitti:Saako lämmitettävää tuulilasia korjattua jotenkin? Langat on vissiin lasin sisässä, kun eivät tunnu sormeen? Kuskin kohdalla toimivuus hiukan heikko ja ainahan sitä olis lisävarusteita mukava käyttää. 8)
No vaihtamalla uuteen saa korjattua, lasin sisällä kulkee lämmityslangat niin aika heikkoo on niiden korjaus.
Mitä muuten tuollainen lämmitettävä lasi maksaa sierraan?

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Su Lokakuu 23. 22:57:40 2005

Niin onko tuo kuinka kova homma sitten sahata jollain rautalangalla irti tuo tuulilasi, tarviiko mitään purkaa edestä, tietysti tiivisteet ym... Entäs onko asennuksessa jotain mitä pitäs muistaa (muutakuin laittaa uudet liimat) ?

Niin sierran lasista kyse.

Vilkki
Viestit: 173
Liittynyt: Ke Heinäkuu 16. 5:22:40 2003

Viesti Kirjoittaja Vilkki » Su Lokakuu 23. 23:10:22 2005

kaizu kirjoitti: Mitä muuten tuollainen lämmitettävä lasi maksaa sierraan?
280€, stokka tikkurila. Asennus kuulemma saman verran.

koppa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Huhtikuu 13. 14:34:44 2004
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koppa » Ma Lokakuu 24. 19:01:27 2005

Mattoveitsellä ja niin sanotulla lasimiehen katkoteräveitsellä ollaan töissä laseja irroteltu. Vanhaa lasia on hankala saada ehjänä irti kun niissä tuppaa laminointi irtoileen reunoilta ja sieltä se sit halkee. Mut jos on sen verran tuoree lasi ettei ole kerenny edellä mainittua käymään niin varovaisuutta käyttäen sen saattaa saada ehjänä. Riippuu myös paljon lasin mallista. Sierrasta se voi onnistua. Apuna pahoissa kulmissa(esim uuden ransun lasin ylänurkat, kuorma-auton tuulilasit)on käytetty ihan mig-lankaa.
Riesasta tarvitsee purkaa sisältä se pellinreunakumi ja ehjänä pois saantia helpottaa jos poistaa ulkopuolelta lasia kiertävän listan, pyyhkijät ja niiden alta sen muovilistan, jos nyt oikein muistan.

Lasin irrotukseen/vaihtoon on varmasti yhtä monta tapaa kuin sen tekijöitäkin mutta noin minä olen niitä vaihdellut.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ma Lokakuu 24. 21:15:02 2005

koppa kirjoitti:Mattoveitsellä ja niin sanotulla lasimiehen katkoteräveitsellä ollaan töissä laseja irroteltu. Vanhaa lasia on hankala saada ehjänä irti kun niissä tuppaa laminointi irtoileen reunoilta ja sieltä se sit halkee. Mut jos on sen verran tuoree lasi ettei ole kerenny edellä mainittua käymään niin varovaisuutta käyttäen sen saattaa saada ehjänä. Riippuu myös paljon lasin mallista. Sierrasta se voi onnistua. Apuna pahoissa kulmissa(esim uuden ransun lasin ylänurkat, kuorma-auton tuulilasit)on käytetty ihan mig-lankaa.
Riesasta tarvitsee purkaa sisältä se pellinreunakumi ja ehjänä pois saantia helpottaa jos poistaa ulkopuolelta lasia kiertävän listan, pyyhkijät ja niiden alta sen muovilistan, jos nyt oikein muistan.

Lasin irrotukseen/vaihtoon on varmasti yhtä monta tapaa kuin sen tekijöitäkin mutta noin minä olen niitä vaihdellut.
ok, kiitoksia. vielä muutama kysymys: pitääkö tuulilasia painaa jollain liiman kuivumisen ajan vai miten pitää menetellä. ja sitten tietysti mitä liimaa porukka suosittelee ?

Mel
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Lokakuu 1. 18:48:48 2003

Viesti Kirjoittaja Mel » Ma Lokakuu 24. 21:57:08 2005

pianolangalla lähtee helposti ehjänä irti.alhaalta aloitat niin saat ne kulmat menee paremmin.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Lokakuu 24. 22:40:37 2005

ite otin pois toissapäivänä semmosella erikoistyökalulla... voin ottaa kuvan siitä huomena (itse tehty siis).. leikkaa aika hyvin tuota lasiliimaa :wink:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

koppa
Viestit: 20
Liittynyt: Ti Huhtikuu 13. 14:34:44 2004
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja koppa » Ti Lokakuu 25. 10:13:50 2005

Jaakkoki kirjoitti: ok, kiitoksia. vielä muutama kysymys: pitääkö tuulilasia painaa jollain liiman kuivumisen ajan vai miten pitää menetellä. ja sitten tietysti mitä liimaa porukka suosittelee ?
Itse oon käyttäny sikatackdrive liimaa, tarvitsee tosin aktivaattorin molempiin pintoihin ennen liimaa että tarttuu kunnolla. Liimaa sopivasti ja sit taputellaan varovasti oikeaan korkeuteen/paikkaan. Yläreunaan voi laittaa teipit kannakkeiksi kuivumisen ajaksi jos autossa ei ole lasinkannakkeita lasinalareunan ja korin välissä.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Lokakuu 25. 11:14:48 2005

koppa kirjoitti:
Jaakkoki kirjoitti: ok, kiitoksia. vielä muutama kysymys: pitääkö tuulilasia painaa jollain liiman kuivumisen ajan vai miten pitää menetellä. ja sitten tietysti mitä liimaa porukka suosittelee ?
Itse oon käyttäny sikatackdrive liimaa, tarvitsee tosin aktivaattorin molempiin pintoihin ennen liimaa että tarttuu kunnolla. Liimaa sopivasti ja sit taputellaan varovasti oikeaan korkeuteen/paikkaan. Yläreunaan voi laittaa teipit kannakkeiksi kuivumisen ajaksi jos autossa ei ole lasinkannakkeita lasinalareunan ja korin välissä.
hyvä kiitoksia! :)

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Ti Lokakuu 25. 11:15:55 2005

qreippi kirjoitti:ite otin pois toissapäivänä semmosella erikoistyökalulla... voin ottaa kuvan siitä huomena (itse tehty siis).. leikkaa aika hyvin tuota lasiliimaa :wink:
Noniin kuvia kehiin :wink: (onkose sorkkarauta ? :) )

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Su Lokakuu 30. 17:47:22 2005

Jaakkoki kirjoitti:
qreippi kirjoitti:ite otin pois toissapäivänä semmosella erikoistyökalulla... voin ottaa kuvan siitä huomena (itse tehty siis).. leikkaa aika hyvin tuota lasiliimaa :wink:
Noniin kuvia kehiin :wink: (onkose sorkkarauta ? :) )
Tässä se on :D
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Colognevsa
Viestit: 593
Liittynyt: Ma Syyskuu 22. 19:59:19 2003
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja Colognevsa » Ma Lokakuu 31. 12:16:20 2005

Täällä vaasassa MK2 sierraan uusi tuulilasi(ei lämmitetty) vaihdettuna n.185 egee

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Lokakuu 31. 12:40:24 2005

Colognevsa kirjoitti:Täällä vaasassa MK2 sierraan uusi tuulilasi(ei lämmitetty) vaihdettuna n.185 egee
Täällä takalasi vaihdettuna samanverran ja lämmitetty.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Lokakuu 31. 13:01:19 2005

Milläs ihmeellä noita sierran kumisia ikkunan listoja on laitettu takaisin paikalleen? Tuppaa ihan väkisin jäämään rumasti..
Jäsen #606

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ma Lokakuu 31. 13:12:27 2005

täällä salossa VM-autolasi vaihtoi mondeoon lämpiävän lasin, koko roska maksoi ( vakuutusyhtiö ) 500 e. kysyin samalla sierran lämpiävää lasia, ja olisi ollut 300 e töineen, saa samana päivänä jos aamulla vie ja on lämmintä.

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

Teemu.R
Viestit: 197
Liittynyt: Su Tammikuu 18. 16:15:53 2004
Paikkakunta: Kuusamo

Viesti Kirjoittaja Teemu.R » Ma Lokakuu 31. 21:34:17 2005

Uusi tuulilasi maksaa muistaakseni fordilla n. 130e kakkoskoppaseen sierraan.. ykköskoppaseen taisi olla vähän kalliimpi. Siis jos itse osaa vaihtaa, niin ei uusikaan lasi kovin kalliiksi tule..
Pappamallin Tiisseli Monteo
Audi A4 1,8Tq -01
#858

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Lokakuu 31. 22:44:07 2005

olafu kirjoitti:Milläs ihmeellä noita sierran kumisia ikkunan listoja on laitettu takaisin paikalleen? Tuppaa ihan väkisin jäämään rumasti..
Kasettilasirakenne: ensin kumilista kiinni lasiin esim. pikaliimalla, sitten lasi liimataan paikoilleen. Jos irrottaa listan esim. maalauksen ajaksi (mutta ei lasia), saa olla aika fakiiri jos saa työnnettyä takaisin paikoilleen. Profiili kun tuossa listassa on lähinnä I. Joskus tehty niin ylimaalauksen jälkeen että puukotettu profiilia matalemmaksi ja sitten kori-/lasiliimalla kiinni uraan. Mutta ei vastaa oikeaa kiinnitystä sekään.

Sierraan on mk1 koriin saanut Motorsport -osana kumitiivistettä, omassa A-ryhmän siivessä moinen oli. Helpotti aikalailla tuulilasinvaihtoa. Tiivisteessä oli erikoinen profiili jotta vakio, liimalasikokoinen ruutu upposi paikoilleen (=suhteessa reikään isompi). Usko oli vähällä joskus loppua, sen verran hurjan näköinen systeemi...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin