Jakohihnan vaihto - Mitä muuta samalla?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Jakohihnan vaihto - Mitä muuta samalla?
Tarkoitus olis siis vaihtaa nelikko Cossun jakohihna & kiristin. Kysymys kuuluu, että mitä muuta "kannattaa" tehdä samalla? Keulaa joutuu kuitenkin purkamaan jonkin verran, joten samalla vois puuhastella myös jotain muuta hyödyllistä. Tiivisteitä, stefoja....jne? Onko hankalaa uusia vuotavat stefat koneen ollessa paikoillaan? Joku siellä etupäässä hieman vuotaa öljyä, mutta en ole vielä purkanut, joten syyllinen ei ole selvillä.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 4915
- Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
- Paikkakunta: Suomussalmi
-
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
Ja nokan stefat mistä yleensä vuotaa. Niiden vaihto vielä helpompaa.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto...
ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
-
- Viestit: 2507
- Liittynyt: Ti Marraskuu 5. 14:39:27 2002
- Paikkakunta: Uusimaa #813
- Viesti:
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
tuota, milläs se mitataan se kunto? nimimerkillä viisi "hyvää" hyllyssä..Jaakkoki kirjoitti:Ja mikä parasta mulla on loistavakuntoinen alapyörä kaupan, halvalla.
ja heti perään sori,


Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
käytetyt roskiin ja uutta tilalleTimo kirjoitti:tuota, milläs se mitataan se kunto? nimimerkillä viisi "hyvää" hyllyssä..Jaakkoki kirjoitti:Ja mikä parasta mulla on loistavakuntoinen alapyörä kaupan, halvalla.
ja heti perään sori,ei ole tarkoitus myyntipuuhia torpata mutta aika kriittinen osa kyseessä ja ei ole kiva jos remmi lipee huonon pyörän takia..


If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
- Ylläpitäjä
pitääpä nakata sitten roskiin..RS.Kosonen kirjoitti:käytetyt roskiin ja uutta tilalleTimo kirjoitti:tuota, milläs se mitataan se kunto? nimimerkillä viisi "hyvää" hyllyssä..Jaakkoki kirjoitti:Ja mikä parasta mulla on loistavakuntoinen alapyörä kaupan, halvalla.
ja heti perään sori,ei ole tarkoitus myyntipuuhia torpata mutta aika kriittinen osa kyseessä ja ei ole kiva jos remmi lipee huonon pyörän takia..
maksaa muuten aika kivasti ku hihnasta lähtee nappulat.....
kokemusta on.
-
- Viestit: 2229
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001
niin sitä tarkoitin että vaikka se on kädessä niin siitä ei oikein näe sitä kuntoa. eli ei ehkä kannata konetta rikkoa vanhalla pyörällä..Jaakkoki kirjoitti:katso itse, tuolla se killuu myynnissä. sikaa säkissä en oo käskenyt ostamaan. eli kuvia saa ja on.
mut kuten sanoin ei ollut tarkoitus myyntipuuhiin sekaantua vaan auttaa muita cossujen rakentelussa, jos sitä nyt yleensä pystyy..

Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv
-
- Ylläpitäjä
Juu.. Ainakin tuo kampiakselin stefa ja mielellään nokkien stefat kans.. Ei voisi vähempää kiinnostaa 10 000 jälkeen alkaa purkamaan uudestaan kun jakopää heittää öljyä pitkin konehuonetta
Ja tuo kampiakselin stefa ei tosiaan ole tuossa kummoinen vaihtaa.. Pidät vain huolen, että muistat sen kiilan sinne väliin pistää takakaisin
Itseän yhdesti sen unohdin.. Onneksi urahihnapyörästä 

Ja tuo kampiakselin stefa ei tosiaan ole tuossa kummoinen vaihtaa.. Pidät vain huolen, että muistat sen kiilan sinne väliin pistää takakaisin


-
- Ylläpitäjä
Noh, mites tollanen teräsköntti muuten kuluu niin helposti sitten ? Tällä en tarkoita että epäilisin ettei se kulu mutta oon miettinyt että miten se kumiremmi kuluttaa sitä niin tehokkaasti..Timo kirjoitti:niin sitä tarkoitin että vaikka se on kädessä niin siitä ei oikein näe sitä kuntoa. eli ei ehkä kannata konetta rikkoa vanhalla pyörällä..Jaakkoki kirjoitti:katso itse, tuolla se killuu myynnissä. sikaa säkissä en oo käskenyt ostamaan. eli kuvia saa ja on.
mut kuten sanoin ei ollut tarkoitus myyntipuuhiin sekaantua vaan auttaa muita cossujen rakentelussa, jos sitä nyt yleensä pystyy..

-
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Hinkkaa sitä kumia siihen teräspyörään reilu 15 vuotta tunti kaks päivässä,niin voi jotain kulumista olla havaittavissa.Jaakkoki kirjoitti:Noh, mites tollanen teräsköntti muuten kuluu niin helposti sitten ? Tällä en tarkoita että epäilisin ettei se kulu mutta oon miettinyt että miten se kumiremmi kuluttaa sitä niin tehokkaasti..Timo kirjoitti:niin sitä tarkoitin että vaikka se on kädessä niin siitä ei oikein näe sitä kuntoa. eli ei ehkä kannata konetta rikkoa vanhalla pyörällä..Jaakkoki kirjoitti:katso itse, tuolla se killuu myynnissä. sikaa säkissä en oo käskenyt ostamaan. eli kuvia saa ja on.
mut kuten sanoin ei ollut tarkoitus myyntipuuhiin sekaantua vaan auttaa muita cossujen rakentelussa, jos sitä nyt yleensä pystyy..
Edit:Omaa alapyörää vaihtaessa huomasin ainakin selkeästi kumpi oli uusi ja kumpi käytetty,sama homma kaverin pyörissä.
#446
-
- Ylläpitäjä
Hohhoijjaa, enkös sanonutkin etten epäile ettei se voisi kulua ? ainakaan ohc:ssä se ei kulu samallalailla..JRZ kirjoitti:Hinkkaa sitä kumia siihen teräspyörään reilu 15 vuotta tunti kaks päivässä,niin voi jotain kulumista olla havaittavissa.Jaakkoki kirjoitti:Noh, mites tollanen teräsköntti muuten kuluu niin helposti sitten ? Tällä en tarkoita että epäilisin ettei se kulu mutta oon miettinyt että miten se kumiremmi kuluttaa sitä niin tehokkaasti..Timo kirjoitti: niin sitä tarkoitin että vaikka se on kädessä niin siitä ei oikein näe sitä kuntoa. eli ei ehkä kannata konetta rikkoa vanhalla pyörällä..
mut kuten sanoin ei ollut tarkoitus myyntipuuhiin sekaantua vaan auttaa muita cossujen rakentelussa, jos sitä nyt yleensä pystyy..
Edit:Omaa alapyörää vaihtaessa huomasin ainakin selkeästi kumpi oli uusi ja kumpi käytetty,sama homma kaverin pyörissä.
..niin ja olen hiljaa koska en aiheesta mitään tiedä ja alkaa mennä offtopikiksi..
niin ja käytetty ei ole aina aikansa elänyt=paska, eli voi olla esim. 100km ajettu ja sillain..
-
- Viestit: 1171
- Liittynyt: Ma Toukokuu 19. 2:56:17 2003
- Paikkakunta: Finland
Niinhän se menee,kunhan ilmaisin että ei sen kauhean tehokkaasti tarvitse kulua,jos se siellä 15 vuotta on ollut.Jos ei tietoa ole onko se ennen vaihdettu,tulee tod.näk.halvemmaksi vaihtaa se alapyörä kuin tehdä kansiremppa. Ja jos ei aiheesta mitään tiedä voisi olla syytä tutustua tuohon -> http://cosworthrsclub.com/foorumi/viewtopic.php?t=84956Jaakkoki kirjoitti:Hohhoijjaa, enkös sanonutkin etten epäile ettei se voisi kulua ? ainakaan ohc:ssä se ei kulu samallalailla..JRZ kirjoitti:Hinkkaa sitä kumia siihen teräspyörään reilu 15 vuotta tunti kaks päivässä,niin voi jotain kulumista olla havaittavissa.Jaakkoki kirjoitti: Noh, mites tollanen teräsköntti muuten kuluu niin helposti sitten ? Tällä en tarkoita että epäilisin ettei se kulu mutta oon miettinyt että miten se kumiremmi kuluttaa sitä niin tehokkaasti..
Edit:Omaa alapyörää vaihtaessa huomasin ainakin selkeästi kumpi oli uusi ja kumpi käytetty,sama homma kaverin pyörissä.
..niin ja olen hiljaa koska en aiheesta mitään tiedä ja alkaa mennä offtopikiksi..
niin ja käytetty ei ole aina aikansa elänyt=paska, eli voi olla esim. 100km ajettu ja sillain..
#446
-
- Ylläpitäjä
Ei se välttämättä nyt niin kulu, mutta jos sinne nokkaremmin suojakotelon sisään pääsee jostakin jatkuvasti pölyä, irtokiviä ym. (tai sitä koteloa ei ole ollenkaan) niin 100 000 ajettu voi olla entinen.. Tiedän autoja, joissa on 500 000 ajetut jakopäät ja huollossa on vain remmi & kiristi(met) vaihdettu ja pyörät ajaa asiansa edelleen.. Toisaalta tiedän autoja, joilla ei olla päästy huollosta kuin 60 000 ja remmi on sanonut sopimuksen poikki johtuen kuluneista pyöristä.. Kuluttavat hihnan hampaat loppuun uskomattoman nopeasti.Jaakkoki kirjoitti: Noh, mites tollanen teräsköntti muuten kuluu niin helposti sitten ? Tällä en tarkoita että epäilisin ettei se kulu mutta oon miettinyt että miten se kumiremmi kuluttaa sitä niin tehokkaasti..
Joten yhteenvetona; Jos epäilet niitä pyöriä normaalia ajoa kuluneimmiksi, niin pelaa varmaan päälle ja uusi.. Pieni hinta täydellisestä kansiremontista

-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Ok, kaikki osat on nyt hankittu / tilauksessa, joten homma on edennyt sen suhteen. Hankittua tuli:
Jakohihna, kiristin, nokka-akselien stefat, kampiakselin etupään stefa, apuakselin stefa, termostaatti, termarin tiivisterengas, kaikki kiilahihnat, ylävesiletku, termarikotelon ja vesipumpun välinen letku.
Vielä hankitaan:
Kaikki kiilat sekä pultit / mutterit.
Purkamisen jälkeen tarkistetaan / tarvittaessa uusitaan:
Vesipumppu, nokkapyörät ja kampiakselin hihnapyörä.
Sen verran vielä asiasta, että onko vielä antaa jotain viime hetken vinkkiä / neuvoa jonkin edellä mainitun osan vaihtoon?
Jakohihna, kiristin, nokka-akselien stefat, kampiakselin etupään stefa, apuakselin stefa, termostaatti, termarin tiivisterengas, kaikki kiilahihnat, ylävesiletku, termarikotelon ja vesipumpun välinen letku.
Vielä hankitaan:
Kaikki kiilat sekä pultit / mutterit.
Purkamisen jälkeen tarkistetaan / tarvittaessa uusitaan:
Vesipumppu, nokkapyörät ja kampiakselin hihnapyörä.
Sen verran vielä asiasta, että onko vielä antaa jotain viime hetken vinkkiä / neuvoa jonkin edellä mainitun osan vaihtoon?
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 4057
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 0:05:07 2001
- Paikkakunta: Innercircle
no se ainakin että aika vitun juntturassa on varmasti se kampiakselin pultti, eli pyssy on siihen ainakin hyvä olla. + sitten vielä ulosvetäjä alahihnapyörälle ja oikea jako, tarkasta se vaikka varmuuden vuoksi 12 kertaa... nimim. melkein oho.
itse purin jäähdyttäjän pois niin tuli tilaa ihan kivasti, ei oo paha hommakaan.
Itse pitäsi joku vkloppu vielä vaihtaa vesipumppu ja korjata ohjausvaihde(kuskinpää väljä)
itse purin jäähdyttäjän pois niin tuli tilaa ihan kivasti, ei oo paha hommakaan.
Itse pitäsi joku vkloppu vielä vaihtaa vesipumppu ja korjata ohjausvaihde(kuskinpää väljä)
VW Bora TDi '02
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
Mini '69
Pajero 3.0i V6 '89
Sierra Cosworth 4/2wd '90
P&P Motorsport - O.N.L.Y. !
-
- Ylläpitäjä
Sellaisen vinkin kans annan, että jos se hihnapyörä ei lähde suosiolla, niin älä vedä väkisin edes ulosvetäjällä.. Suihkauta kunnolla joka puolelle sitä akselia wd-40 tai vast. crc:tä (ei vaseliini) ja anna vaikuttaa hetki. Sitten KUMI vasaralla naputellen hieman annan liikkumatilaa sille pyörälle ja lisää crc:tä.. Jos ei meinaa irrota, niin kylmäspray ja pieni "toho" on hyviä, jolla viimeistään irtoaa. Ja jos ei irtoa, niin..
Noista hihnapyöristä monesti lohkeaa palasia pois ja joissakin missä on alumiininen, se menee kasaan ja syö hihnat sitten rapakuntoon nopeasti. Säästää hermoja kun käyttää muutaman minuutin enemmän aikaa ja tervettä järkeä.
Niin ja kannattaa lukea ennen nukkumaanmenoa, aamupalaksi, lounaaksi ja vielä siinä itse työvaiheessakin sitä opaskirjaa
On monta ihmeellistä asiaa jotka on muistavinaan oikein, mutta ne menee väärin.. Etenkin ensikertalaisena. Muistan ensimmäiseni erittäin hyvin 
Jakopäänhihnaa vaihtaessa ei nyt suuria mokia voi tehdä, mutta vaikka se kiristin useasti kiristääkin se hihnan ok, niin tarkista sormivoimilla (varmuuden vuoksi) että ei jää liian löysälle. Ja pyöräytyksen jälkeen (huomioi pyörimäsuunta!) vapauta se kiristin varmuuden vuoksi ja tarkista kireys.
Onnea yritykselle

Noista hihnapyöristä monesti lohkeaa palasia pois ja joissakin missä on alumiininen, se menee kasaan ja syö hihnat sitten rapakuntoon nopeasti. Säästää hermoja kun käyttää muutaman minuutin enemmän aikaa ja tervettä järkeä.
Niin ja kannattaa lukea ennen nukkumaanmenoa, aamupalaksi, lounaaksi ja vielä siinä itse työvaiheessakin sitä opaskirjaa


Jakopäänhihnaa vaihtaessa ei nyt suuria mokia voi tehdä, mutta vaikka se kiristin useasti kiristääkin se hihnan ok, niin tarkista sormivoimilla (varmuuden vuoksi) että ei jää liian löysälle. Ja pyöräytyksen jälkeen (huomioi pyörimäsuunta!) vapauta se kiristin varmuuden vuoksi ja tarkista kireys.
Onnea yritykselle

-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Joo, onhan noita hihnoja tullut vaihdeltua useaankin eri merkkiin ja malliin, mutta ei koskaan ennen Cossuun. Monesti vaan selviää pirun paljon helpommalla, kun hieman selvittelee asioita etukäteen. Cossun kanssa on muutenkin oltava hieman tarkempi, koska kilkkeet on aika kovan hintaisia ja osittain jo varsin hankalasti saatavia.PowerUp kirjoitti:Sellaisen vinkin kans annan, että jos se hihnapyörä ei lähde suosiolla, niin älä vedä väkisin edes ulosvetäjällä.. Suihkauta kunnolla joka puolelle sitä akselia wd-40 tai vast. crc:tä (ei vaseliini) ja anna vaikuttaa hetki. Sitten KUMI vasaralla naputellen hieman annan liikkumatilaa sille pyörälle ja lisää crc:tä.. Jos ei meinaa irrota, niin kylmäspray ja pieni "toho" on hyviä, jolla viimeistään irtoaa. Ja jos ei irtoa, niin..![]()
Noista hihnapyöristä monesti lohkeaa palasia pois ja joissakin missä on alumiininen, se menee kasaan ja syö hihnat sitten rapakuntoon nopeasti. Säästää hermoja kun käyttää muutaman minuutin enemmän aikaa ja tervettä järkeä.
Niin ja kannattaa lukea ennen nukkumaanmenoa, aamupalaksi, lounaaksi ja vielä siinä itse työvaiheessakin sitä opaskirjaaOn monta ihmeellistä asiaa jotka on muistavinaan oikein, mutta ne menee väärin.. Etenkin ensikertalaisena. Muistan ensimmäiseni erittäin hyvin
Jakopäänhihnaa vaihtaessa ei nyt suuria mokia voi tehdä, mutta vaikka se kiristin useasti kiristääkin se hihnan ok, niin tarkista sormivoimilla (varmuuden vuoksi) että ei jää liian löysälle. Ja pyöräytyksen jälkeen (huomioi pyörimäsuunta!) vapauta se kiristin varmuuden vuoksi ja tarkista kireys.
Onnea yritykselle
Tottahan se on, että ei näitä hommia kirjoista opi eikä foorumeilla keskustelemalla - käytännössä nää on koettava. Voortin "raamattua" on tullut kyllä selailtua ahkerasti ja on siitä ollut paljon hyötyä monessakin hommassa.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79
-
- Viestit: 380
- Liittynyt: Ma Huhtikuu 4. 19:07:54 2005
- Paikkakunta: Nousiainen
Autoracingin paketti ei ole vielä tullut postissa, joten ei tarkkaa tietoa (jos vaikka saisi alennusta...Bliz kirjoitti:Pusa, Mitä maksoi nuo varaosat ?
Tarttis ittellekkin tehä sama homma.

Kun kaikki mahdolliset osat on hankittu, laitan infoa tulemaan.
Ford Sierra 2.0 RS Cosworth 4x4 -90
Ford Escort -79
Ford Escort -79