Jakohihnan kireys?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Jakohihnan kireys?
Vetopuolen keskivaiheilta kun Cossun remmiä käpälöi, niin antaa sellaset 30mm kokonaisliikettä, eli "löysää". Tuntuisko hiukan paljolta? Vähän pelästyin lerppuvaa hihnaa ja katsoin parhaaksi selvittää tämänkin. Liian tiukkaan ei tietysti parane piukata ja tuo em. katsottu kylmänä. Nyrkkisääntöhän on, että 90 ast. kun kiertyy, niin ok. Ootteko tuota käyttäny näissäkin kapistuksissa? Kiristinpyörän momentti? SHR ja muutkin, vinkkiä tulemaan!
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
Re: Jakohihnan kireys?
se nyrkki sääntö toimii cossussakin eli pitkältä sivulta se hihna kääntyy 90 astetta sormin silleen napakasti.tietysti kylmänä,kuumana se hiukan kiristyy.ja se kiristin pyörän mutteri liiman kanssa kiinni.olisko jotain 60-70nm.shr1 kirjoitti:Vetopuolen keskivaiheilta kun Cossun remmiä käpälöi, niin antaa sellaset 30mm kokonaisliikettä, eli "löysää". Tuntuisko hiukan paljolta? Vähän pelästyin lerppuvaa hihnaa ja katsoin parhaaksi selvittää tämänkin. Liian tiukkaan ei tietysti parane piukata ja tuo em. katsottu kylmänä. Nyrkkisääntöhän on, että 90 ast. kun kiertyy, niin ok. Ootteko tuota käyttäny näissäkin kapistuksissa? Kiristinpyörän momentti? SHR ja muutkin, vinkkiä tulemaan!
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Cossu on tarkka kireydestä. 90 ast. sääntö on ollut hyvä jos pitää toleranssin tiukalla. Sun "kuulostaa" aavistuksen löysälle.
Väljät vetämällä pitkälle sivulle (edestä oik.), nahkeasti 90ast., ja muista kiristinpyörän oikea kiristyssuunta eli vastapäivään.
Väljät vetämällä pitkälle sivulle (edestä oik.), nahkeasti 90ast., ja muista kiristinpyörän oikea kiristyssuunta eli vastapäivään.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
Re: Jakohihnan kireys?
Näkemättä paha sanoa mutta kireyden kiteyttäisin niin että jos täysin KYLMÄNÄ hihnan kiristää niin että se pitkältä sivulta juuri taittuu 90 astetta se on liian tai turhan kireällä kuumana (mun mielipide). Hihna kiristyy selvästi kuumana. Katsoisin hihnan kireyden lämpösenä, jos se on silloinkin selvästi löysä, hivenen kiristää ja muistaa pestä ja liimata kiristäjän mutsku.shr1 kirjoitti:Vetopuolen keskivaiheilta kun Cossun remmiä käpälöi, niin antaa sellaset 30mm kokonaisliikettä, eli "löysää". Tuntuisko hiukan paljolta? Vähän pelästyin lerppuvaa hihnaa ja katsoin parhaaksi selvittää tämänkin. Liian tiukkaan ei tietysti parane piukata ja tuo em. katsottu kylmänä. Nyrkkisääntöhän on, että 90 ast. kun kiertyy, niin ok. Ootteko tuota käyttäny näissäkin kapistuksissa? Kiristinpyörän momentti? SHR ja muutkin, vinkkiä tulemaan!
Se että miten kossu on tarkka kireydestä, miten se ilmenee...mä olen laittanu niin kun se tuntuu ja näyttää hyvälle lämpösenä, en ole ikinä ajatellu tai selvittäny miten se kuuluu valmistajan mukaan kiristää. Tuntuu että nyrkkisääntö pitkältä sivulta 90 astetta pätee suurimpaan osaan.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Ei se kyllä napakalla sormiotteella enempää 90 astetta kylmänä käänny, vaikka lerpalta tuntuukin, aattelin vaan, että joku heiveröisempi hihna esim OHC:ssa kiertyy varmaan samaan asentoon ollessaan selvästi tiukemmalla, sillä vähän arvuuttelin tuota kääntösääntöä. Käyttelen sen kuumaks ilman suojaa ja hipelöin uudestaan, ehkei tarvii sitten kuitenkaan kiristää. Vielä tarkennusta siihen kiristinpyörän asentoon, kun sitä tuossa teroitettiin, taannoisessa jakopään jurnutusta koskevassa jutussa tähdennettiin kiristyssuunnaksi myötäpäivään, eli ylöspäin, niinkun tässäkin on tehty (vahva epäilys on, että tää on tehty oikein
), nyt tuli kuitenkin toisenlaista tietoa, miten se nyt on?

-
- Viestit: 1314
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003
Itellä antaa toi hihna periksi n. 10mm, kun painaa sisäänpäin ja kiertyy kohtuu kovalla voimalla melkein 90 astetta. Sanoisin sen olevan liian kireällä ainakin omasta mielestäni.
Toi kiristinrulla pitää kiristää siis myötäpäivään, kun katsotaan sitä koneen edestä. jjs varmaan kuitenkin katsoo autoa, kuten katsastusmies eli takaapäin
. Tämän seurauksena siis vastapäivään.
En tiedä menikö mun arvaukset nyt oikein, mutta jotenkin näin

Toi kiristinrulla pitää kiristää siis myötäpäivään, kun katsotaan sitä koneen edestä. jjs varmaan kuitenkin katsoo autoa, kuten katsastusmies eli takaapäin

En tiedä menikö mun arvaukset nyt oikein, mutta jotenkin näin


-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
SKF myy ainakin sellasita kireysmittaria, muistaakseni hinta on n.300€ +alv. Semmosella ajattelin pistää mopon jakohihnat piukkuuteen, kun kone kiertää 11 000 rpm... voi alkaa harmittaa, jos 200 lasissa (suljetulla radalla) hihna katkeaa. Itse en sellaita omista, ajattelin kinua lainaan korjaamolta.Jaakkoki kirjoitti:Tuohonkin on varnaan olemassa sellainen mittari joka kertoo hihnan oikean kireyden. Ei taida varmaan saada itselle ostettua sellaista mistään ?
http://www.vsm.skf.com/Files/Files/PDF/ ... 4841_E.pdf
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Ei. Just toisinpäin. Moottoria edestäpäin katsoen; jos kiristät myötäpäivään, epäkesko nostaa remmin ylöspäin ja se osuu selkäpuolellaan termostaattikoteloon. Kun kiristät vastapäivään, remmi työntyy "alaoikeaan" jolloin se ei nouse termarikoppaan kiinni.MikkoT kirjoitti:Itellä antaa toi hihna periksi n. 10mm, kun painaa sisäänpäin ja kiertyy kohtuu kovalla voimalla melkein 90 astetta. Sanoisin sen olevan liian kireällä ainakin omasta mielestäni.
Toi kiristinrulla pitää kiristää siis myötäpäivään, kun katsotaan sitä koneen edestä. jjs varmaan kuitenkin katsoo autoa, kuten katsastusmies eli takaapäin. Tämän seurauksena siis vastapäivään.
En tiedä menikö mun arvaukset nyt oikein, mutta jotenkin näin![]()
Autosta puhuttaessa yleensä ajatellaan -kuljettajan paikalta eteenpäin katsottaessa- tavalla. Mutta -moottorista- puhuttaessa jakopäätä tuijottaen silmästä silmään...

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
- Paikkakunta: Turku
Mjaa, mä kyllä kiristin sen myötäpäivään. kuva. Muistaakseni näin joskus aiemmin neuvottiin tekemäänjjs kirjoitti:Ei. Just toisinpäin. Moottoria edestäpäin katsoen; jos kiristät myötäpäivään, epäkesko nostaa remmin ylöspäin ja se osuu selkäpuolellaan termostaattikoteloon. Kun kiristät vastapäivään, remmi työntyy "alaoikeaan" jolloin se ei nouse termarikoppaan kiinni.MikkoT kirjoitti:Itellä antaa toi hihna periksi n. 10mm, kun painaa sisäänpäin ja kiertyy kohtuu kovalla voimalla melkein 90 astetta. Sanoisin sen olevan liian kireällä ainakin omasta mielestäni.
Toi kiristinrulla pitää kiristää siis myötäpäivään, kun katsotaan sitä koneen edestä. jjs varmaan kuitenkin katsoo autoa, kuten katsastusmies eli takaapäin. Tämän seurauksena siis vastapäivään.
En tiedä menikö mun arvaukset nyt oikein, mutta jotenkin näin![]()
Autosta puhuttaessa yleensä ajatellaan -kuljettajan paikalta eteenpäin katsottaessa- tavalla. Mutta -moottorista- puhuttaessa jakopäätä tuijottaen silmästä silmään...

-
- Viestit: 8657
- Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
En tuota nyt muista viime hihnanvaihdosta mutta noita kuvia töllötellessä näyttäisi että myötäpäivään kiristettäessä hihna nousisi termarista ylöspäin mutta samalla menisi sitten lähempää vesipumppua.
Ohjeessa muuten lukee clockwise
Ohjeessa muuten lukee clockwise

#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015
-
- Viestit: 5538
- Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
- Paikkakunta: Keski-Uusimaa
- Viesti:
jjs kirjoitti: Ei. Just toisinpäin. Moottoria edestäpäin katsoen; jos kiristät myötäpäivään, epäkesko nostaa remmin ylöspäin ja se osuu selkäpuolellaan termostaattikoteloon. Kun kiristät vastapäivään, remmi työntyy "alaoikeaan" jolloin se ei nouse termarikoppaan kiinni.


Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto...
ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja

-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Myötäpäivään se munkin mielestä pitää kiristää.
http://www.siipicossu.com/jako.jpg
Jos kiristää vastapäivään niin epäkesko tulee alemmaksi kuin kiristyspultti ja silloin ottaa varmasti termari koteloon kiinni.
http://www.siipicossu.com/jako.jpg
Jos kiristää vastapäivään niin epäkesko tulee alemmaksi kuin kiristyspultti ja silloin ottaa varmasti termari koteloon kiinni.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Nyt petti muisti totaalisesti!
Olette oikeassa; kun ei ollut konetta-kuvaa vieressä muistelin termarikopan olevan ylä- eikä alapuolella. Selviätte tilanteesta parhaiten tarjoamalla pikkujouluissa mulle muistia selventävää juomaa.
Vanhuus ei tule yksin.
Popi ihmettelee varmaan eniten; taisin sulle joskus pitää luentoa aiheesta ja silloin oikein. Hehe
mikäihmekuneituomuistiainajumankekkulaenääpelaajamuutenkinonvaikeeta...
Olette oikeassa; kun ei ollut konetta-kuvaa vieressä muistelin termarikopan olevan ylä- eikä alapuolella. Selviätte tilanteesta parhaiten tarjoamalla pikkujouluissa mulle muistia selventävää juomaa.
Vanhuus ei tule yksin.
Popi ihmettelee varmaan eniten; taisin sulle joskus pitää luentoa aiheesta ja silloin oikein. Hehe

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Selittelyn SM-kilpailu: tästä näkee mitkä seuraukset on kun kajoaa välillä vääränmerkkisiin laitteisiin; menee moottorit ja korvikkeet (ja niiden heebelit) sekaisin. Lupaan että jätän piakkoin ne vääränmerkkiset kokonaan rauhaan. Piste.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
Aina välillä näitä muistimenetyksiä sattuu kaikille.jjs kirjoitti:Selittelyn SM-kilpailu: tästä näkee mitkä seuraukset on kun kajoaa välillä vääränmerkkisiin laitteisiin; menee moottorit ja korvikkeet (ja niiden heebelit) sekaisin. Piste.

Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .
ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1835
- Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
liika tarkkuus on teknillistä tietämättömyyttäHectori kirjoitti:kyllä se kireysmittari on ainoa oikea tapa laittaa se jakonaru paikoilleen cossun koneeseen. loput nyrkkisäännöt on vain välttäviä korvikkeita mittarille. se kireys muuttuu meinaan todella herkästi, kun ollaan siinä kohdilla.


If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
minä olen kyllä kiristäny sen aina vasta päivään....olen tosin ottanu sieltä termari kotelosta siivun pois ja laittanu kuusiokolo pultin ettei hihna hilppaa kiinni.ja jos jostain syystä se kiristin pyörä liikahtaa niin se vaan tiukkaa sitä pulttia.siipicossu kirjoitti:Myötäpäivään se munkin mielestä pitää kiristää.
http://www.siipicossu.com/jako.jpg
Jos kiristää vastapäivään niin epäkesko tulee alemmaksi kuin kiristyspultti ja silloin ottaa varmasti termari koteloon kiinni.
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
minkä tahansa jakohihnan millä tahansa kireydellä saa käännettyä sen 90 astetta sillä pitkällä syrjällä, joten ei sillä keinolla saa lähellekkään oikeaa kireyttä. tulee vain mieleen tollaisia kommentteja kuunnellessa ne lukuisat katkenneista hihnoista kertovat jutut...RS.Kosonen kirjoitti:liika tarkkuus on teknillistä tietämättömyyttä![]()
![]()
kiristäthän sinä kiristinrullankin miten sattuu, niin hyvinhän tuokin sopii kuvioon.RS.Kosonen kirjoitti: en ole koskaan laittanu mittarilla hihnaa kireyteen ja hyvin on moottorit kestäny.

Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
kuulehan minä olen ammatti asentaja!olen vaihtanu lukuisia hihnoja eri merkkisiin autoihin......ei sitä hihnaa saa kuka tahansa oikeaan kireyteen tuolla menetelmällä.silloin pitää ottaa mittari käyttöön jos ei luota itteensäHectori kirjoitti:minkä tahansa jakohihnan millä tahansa kireydellä saa käännettyä sen 90 astetta sillä pitkällä syrjällä, joten ei sillä keinolla saa lähellekkään oikeaa kireyttä. tulee vain mieleen tollaisia kommentteja kuunnellessa ne lukuisat katkenneista hihnoista kertovat jutut...RS.Kosonen kirjoitti:liika tarkkuus on teknillistä tietämättömyyttä![]()
![]()
kiristäthän sinä kiristinrullankin miten sattuu, niin hyvinhän tuokin sopii kuvioon.RS.Kosonen kirjoitti: en ole koskaan laittanu mittarilla hihnaa kireyteen ja hyvin on moottorit kestäny.




If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
hauskaajjs kirjoitti:Juu, toi on kyllä paha...Hectori kirjoitti:RS.Kosonen kirjoitti:kuulehan minä olen ammatti asentaja!
Mä oon kans, oikeastaan varsinainen säätäjä


If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
cossun koneen elintärkein osa on jakohihna. niinkuin kaikkien muidenkin koneiden, joissa on todennäköistä että tapahtuu venttiilin mäntään kosketus kun jakoremmi katkeaa. on totta että jakohihna voidaan asentaa välttävillä menetelmillä, ja se voi vielä toimiakin, mutta paras keino, ja ainoa oikea keino on käyttää siihen soveltuvaa mittaria, jolla voidaan varmistaa remmin oikea kireys. kaikki jotka sitä mittaria on koskaan käyttänyt, tietää että lukema muuttuu todella herkästi. ja lähes poikkeuksetta hihna asennetaan liian kireälle tai liian löysälle. cossun hihnassa sinällänsä ei ole mitään ihmeellistä.
ei kannenpulttejakaan vedetä mututuntumalla, vaan niille on olemassa momentit ja asteet, joita noudattamalla voidaan varmistaa että asennus on onnistunut. voihan kone toimia vaikka pultit olisi vedetty satunnaiseen kireyteen, mutta silloin se on varmaa, että pultit eivät toimi suunnitellusti.
lopunkaiken autossa on vain muutama paikka jotka vaatii momentteja, asteita tai tiettyjä kireyksiä, ja silloin niitä olisi syytä noudattaa, oikeanlaisen toiminnan varmistamiseksi. asennusvirheet on typerimpiä virheitä mitä voi tehdä.
ei kannenpulttejakaan vedetä mututuntumalla, vaan niille on olemassa momentit ja asteet, joita noudattamalla voidaan varmistaa että asennus on onnistunut. voihan kone toimia vaikka pultit olisi vedetty satunnaiseen kireyteen, mutta silloin se on varmaa, että pultit eivät toimi suunnitellusti.
lopunkaiken autossa on vain muutama paikka jotka vaatii momentteja, asteita tai tiettyjä kireyksiä, ja silloin niitä olisi syytä noudattaa, oikeanlaisen toiminnan varmistamiseksi. asennusvirheet on typerimpiä virheitä mitä voi tehdä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
muun muassa kalle sarlin on ajanut cossulla vuosi kymmeniä radalla ja ei ole yhtään jako hihnaa katkennut/irronnu hampaita,eikä ole pahemmin mittareita käyttänyt....luulen että sarliinilla se hihna on hiukan kovilla kun vedetään kaasu pohjassa radallaL@RE kirjoitti:Mikä tästä Cossun hihnasta tekee niin speciaalitapauksen
että se olisi jollain mittauslaitteella asennettava?
Ainakin ne on mulla ja kaikilla tutuillakin pelannu
ilman moisia hifistelylaitteita.
Kuitenkin, jokainen asentakoon/asennuttakoon hihnansa tavallaan.

If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
-
- Viestit: 1487
- Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002
No voisko joku nyt sitten antaa "pro korjaamo-ohjeet" kuinka se kuuluu kiristää, koko ajan puhutaan tarkkuudesta mutta mikä se on? edelleen oon kiristäny kaikki hihnat niin kun ne "hyvältä näyttää ja tuntuu" ja aina on pelannu, mutta yritän välttää liian kireetä.
Onko kokemusperäistä tietoa miten vaikka parin kolmen millin painuma löysyys tai kireys käytännössä vaikuttaa kun sitäkin teroitetaan että on tarkkaa? Jos jollakin on näitä faktoja niin eikö voisi laittaa sinne osioon mihin kerätään kaikkea tarpeellista mitä usein kysellään, jakomerkit, hihnankireys jne jne.
Onko kokemusperäistä tietoa miten vaikka parin kolmen millin painuma löysyys tai kireys käytännössä vaikuttaa kun sitäkin teroitetaan että on tarkkaa? Jos jollakin on näitä faktoja niin eikö voisi laittaa sinne osioon mihin kerätään kaikkea tarpeellista mitä usein kysellään, jakomerkit, hihnankireys jne jne.
-
- Ylläpitäjä
En nyt mene sanomaan onko sillä niin justiinsa väliä että onko se hihna oikeassa kireydessä, mutta liian kireä hihna voi vaurioittaa kiristinmekanismin laakereita ja kuumana kun hihna muuttaa hieman ominaisuuksiaan, niin sen hihnan kudokset voi katkeilla.SHR kirjoitti:No voisko joku nyt sitten antaa "pro korjaamo-ohjeet" kuinka se kuuluu kiristää, koko ajan puhutaan tarkkuudesta mutta mikä se on? edelleen oon kiristäny kaikki hihnat niin kun ne "hyvältä näyttää ja tuntuu" ja aina on pelannu, mutta yritän välttää liian kireetä.
Onko kokemusperäistä tietoa miten vaikka parin kolmen millin painuma löysyys tai kireys käytännössä vaikuttaa kun sitäkin teroitetaan että on tarkkaa? Jos jollakin on näitä faktoja niin eikö voisi laittaa sinne osioon mihin kerätään kaikkea tarpeellista mitä usein kysellään, jakomerkit, hihnankireys jne jne.
Liian löysä hihna voi äkillisissä rynnyytyksissä (esim. rajoitinta vasten hakattaessa) hypätä hampaan tai pari sivuun. Kaverin ennätys on 7.. Leikki loppui siihen..
Tuo 90 ast. sääntö on ihan jees.
Edit; Kunhan ei kylmänä ole niin kireällä kuin tuossa serkun nissanissa. Napakasti napautin 10mm lenkillä nokka-akseleiden välissä olevaan hihnaan pitämällä nätisti kiinni lenkki- päästä peukalo-etusormi- otteella, niin hyvä että ei kimmonnut se avain otsaan..
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003
minkähänlaiset arvot tuolle cosan remmille sitten olisi sillä "jousivaakalla" jollakin tietyllä venytyksellä? Lukema pitäisi olla erikseen uudelle remmille sekä ajetulle? CVH koneen remmin säädätin kerran tuolla jousimittarilla ja sen jälkeen vaihdoin hihnan monta kertaa näppisäädöllä. Ei ollut kallis säätö muuten kivitilalla. Nykyrahassa n. 10,- joskun 10 vuotta sitten.
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
no en pro korjaamoohjeista tiedä, mutta fordi neuvoo tekeen näin.SHR kirjoitti:No voisko joku nyt sitten antaa "pro korjaamo-ohjeet" kuinka se kuuluu kiristää, koko ajan puhutaan tarkkuudesta mutta mikä se on? edelleen oon kiristäny kaikki hihnat niin kun ne "hyvältä näyttää ja tuntuu" ja aina on pelannu, mutta yritän välttää liian kireetä.
1.Käännä kiristinrullaa myötäpäivään käsin ja kiristä kiristinmutteri.
2.pyöritä moottoria useita kertoja pyörintäsuuntaan.
3.pyöritä takaisinpäin yksi kokonainen kierroa, kunnes ajoitusmerkit ovat kohdallaan.
4.aseta erikoistyökalu 21-113 jakohihnan pisimmälle sivulle ja tarkista kireys. jos tarpeellista, säädä kiristinrulla oikeaan kireyteen. (cossun tapauksessa 9,5-10,5 mittarinnäyttämään)
5.uudelleen tarkista jakohihnan hihnan kireys ja tarvittaessa uusi kiristystoimenpide.
ja jos ajatellaan sitä kireyttä, niin jos painumasta otetaan 3 milliä pois, lukema muuttuu todella rajusti, tarkoittaen että se hyppää pois mittarin asteikolta.
jos taas ajatellaan sitä käyttöä mikä sarliinillakin on, niin tuskimpa he ajavat 80tkm jakohihnalla, saati sitten tälläisissä lämpötilanmuutoksissa missä normaali käyttäjä ajaa.
ja tiedän kyllä että jakohihnan voi asentaa ilmankin mittareita, ja se voi jopa kestääkin hyvin. mutta henkilökohtaisesti näen että kun cossun koneeseen jakohihna vaihdetaan, niin ainakin minä haluan varmuuden siitä että jakohihna toimii tarkoitetulla tavalla sen koko elinkaaren ajan.
kilpaautojen vaatimukset jakohihnan suhteen on hieman erilaiset. jos ajetaan vaikka nyt parituhattakin kilometriä samalla hihnalla, niin rasitukset on hieman erilaiset.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
- Paikkakunta: Kanta-Häme
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 106
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 8:49:49 2005
- Paikkakunta: Masku
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
-
- Viestit: 141
- Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003
Autodatasta lainattu:
Ford recommend:
> 8/89 every 48000 miles or 4 years
9/89> every 60000 miles or 5 years
Mitähän eroa tuossa jakopään rakenteessa tapahtuu? Viritetyissä koneissa onkin sitten ehkä syytä vaihtaa tiuhempaan ja käytännössä aika moni joutuu irrotteleen remmiä aina silloin tällöin ennen kilometrien täyttymistä.
Ford recommend:
> 8/89 every 48000 miles or 4 years
9/89> every 60000 miles or 5 years
Mitähän eroa tuossa jakopään rakenteessa tapahtuu? Viritetyissä koneissa onkin sitten ehkä syytä vaihtaa tiuhempaan ja käytännössä aika moni joutuu irrotteleen remmiä aina silloin tällöin ennen kilometrien täyttymistä.

-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Eihän nämä ryjät ole ikinä niin kauaa nipussa että tulisi noin paljon kilometrejäHartsa kirjoitti:Autodatasta lainattu:
Ford recommend:
> 8/89 every 48000 miles or 4 years
9/89> every 60000 miles or 5 years
Mitähän eroa tuossa jakopään rakenteessa tapahtuu? Viritetyissä koneissa onkin sitten ehkä syytä vaihtaa tiuhempaan ja käytännössä aika moni joutuu irrotteleen remmiä aina silloin tällöin ennen kilometrien täyttymistä.

Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 116
- Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
- Paikkakunta: Parikkala
niinpä kyllä niissä viritetyissä vehkeissä se hihna on paljon kovemmalla rasituksella mitä vakioissa.....mutta silti hyvin harva niitä mittarin kanssa vaihteleeSkorppi kirjoitti:Eihän nämä ryjät ole ikinä niin kauaa nipussa että tulisi noin paljon kilometrejäHartsa kirjoitti:Autodatasta lainattu:
Ford recommend:
> 8/89 every 48000 miles or 4 years
9/89> every 60000 miles or 5 years
Mitähän eroa tuossa jakopään rakenteessa tapahtuu? Viritetyissä koneissa onkin sitten ehkä syytä vaihtaa tiuhempaan ja käytännössä aika moni joutuu irrotteleen remmiä aina silloin tällöin ennen kilometrien täyttymistä.Mulla on ainakin niin jäykät venajouset ja tulee kierrätettyä paljon että en montaa kymmentä tuhatta kyllä uskalla ajaa remmillä. Nyt on tolla remmillä ajettu noin 4tkm et jos sillä vielä ensi kesän ajais.


If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm