Jakohihnan kireys?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Jakohihnan kireys?

Viesti Kirjoittaja shr1 » To Marraskuu 17. 12:15:13 2005

Vetopuolen keskivaiheilta kun Cossun remmiä käpälöi, niin antaa sellaset 30mm kokonaisliikettä, eli "löysää". Tuntuisko hiukan paljolta? Vähän pelästyin lerppuvaa hihnaa ja katsoin parhaaksi selvittää tämänkin. Liian tiukkaan ei tietysti parane piukata ja tuo em. katsottu kylmänä. Nyrkkisääntöhän on, että 90 ast. kun kiertyy, niin ok. Ootteko tuota käyttäny näissäkin kapistuksissa? Kiristinpyörän momentti? SHR ja muutkin, vinkkiä tulemaan!

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Re: Jakohihnan kireys?

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » To Marraskuu 17. 17:31:36 2005

shr1 kirjoitti:Vetopuolen keskivaiheilta kun Cossun remmiä käpälöi, niin antaa sellaset 30mm kokonaisliikettä, eli "löysää". Tuntuisko hiukan paljolta? Vähän pelästyin lerppuvaa hihnaa ja katsoin parhaaksi selvittää tämänkin. Liian tiukkaan ei tietysti parane piukata ja tuo em. katsottu kylmänä. Nyrkkisääntöhän on, että 90 ast. kun kiertyy, niin ok. Ootteko tuota käyttäny näissäkin kapistuksissa? Kiristinpyörän momentti? SHR ja muutkin, vinkkiä tulemaan!
se nyrkki sääntö toimii cossussakin eli pitkältä sivulta se hihna kääntyy 90 astetta sormin silleen napakasti.tietysti kylmänä,kuumana se hiukan kiristyy.ja se kiristin pyörän mutteri liiman kanssa kiinni.olisko jotain 60-70nm.
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Marraskuu 17. 22:18:23 2005

Cossu on tarkka kireydestä. 90 ast. sääntö on ollut hyvä jos pitää toleranssin tiukalla. Sun "kuulostaa" aavistuksen löysälle.
Väljät vetämällä pitkälle sivulle (edestä oik.), nahkeasti 90ast., ja muista kiristinpyörän oikea kiristyssuunta eli vastapäivään.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Re: Jakohihnan kireys?

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Marraskuu 18. 11:15:47 2005

shr1 kirjoitti:Vetopuolen keskivaiheilta kun Cossun remmiä käpälöi, niin antaa sellaset 30mm kokonaisliikettä, eli "löysää". Tuntuisko hiukan paljolta? Vähän pelästyin lerppuvaa hihnaa ja katsoin parhaaksi selvittää tämänkin. Liian tiukkaan ei tietysti parane piukata ja tuo em. katsottu kylmänä. Nyrkkisääntöhän on, että 90 ast. kun kiertyy, niin ok. Ootteko tuota käyttäny näissäkin kapistuksissa? Kiristinpyörän momentti? SHR ja muutkin, vinkkiä tulemaan!
Näkemättä paha sanoa mutta kireyden kiteyttäisin niin että jos täysin KYLMÄNÄ hihnan kiristää niin että se pitkältä sivulta juuri taittuu 90 astetta se on liian tai turhan kireällä kuumana (mun mielipide). Hihna kiristyy selvästi kuumana. Katsoisin hihnan kireyden lämpösenä, jos se on silloinkin selvästi löysä, hivenen kiristää ja muistaa pestä ja liimata kiristäjän mutsku.
Se että miten kossu on tarkka kireydestä, miten se ilmenee...mä olen laittanu niin kun se tuntuu ja näyttää hyvälle lämpösenä, en ole ikinä ajatellu tai selvittäny miten se kuuluu valmistajan mukaan kiristää. Tuntuu että nyrkkisääntö pitkältä sivulta 90 astetta pätee suurimpaan osaan.

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Marraskuu 18. 11:32:50 2005

Tuohonkin on varnaan olemassa sellainen mittari joka kertoo hihnan oikean kireyden. Ei taida varmaan saada itselle ostettua sellaista mistään ?

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Pe Marraskuu 18. 11:37:51 2005

Ei se kyllä napakalla sormiotteella enempää 90 astetta kylmänä käänny, vaikka lerpalta tuntuukin, aattelin vaan, että joku heiveröisempi hihna esim OHC:ssa kiertyy varmaan samaan asentoon ollessaan selvästi tiukemmalla, sillä vähän arvuuttelin tuota kääntösääntöä. Käyttelen sen kuumaks ilman suojaa ja hipelöin uudestaan, ehkei tarvii sitten kuitenkaan kiristää. Vielä tarkennusta siihen kiristinpyörän asentoon, kun sitä tuossa teroitettiin, taannoisessa jakopään jurnutusta koskevassa jutussa tähdennettiin kiristyssuunnaksi myötäpäivään, eli ylöspäin, niinkun tässäkin on tehty (vahva epäilys on, että tää on tehty oikein :wink: ), nyt tuli kuitenkin toisenlaista tietoa, miten se nyt on?

MikkoT
Viestit: 1314
Liittynyt: Pe Maaliskuu 21. 13:53:31 2003

Viesti Kirjoittaja MikkoT » Pe Marraskuu 18. 12:12:02 2005

Itellä antaa toi hihna periksi n. 10mm, kun painaa sisäänpäin ja kiertyy kohtuu kovalla voimalla melkein 90 astetta. Sanoisin sen olevan liian kireällä ainakin omasta mielestäni.

Toi kiristinrulla pitää kiristää siis myötäpäivään, kun katsotaan sitä koneen edestä. jjs varmaan kuitenkin katsoo autoa, kuten katsastusmies eli takaapäin :wink: . Tämän seurauksena siis vastapäivään.

En tiedä menikö mun arvaukset nyt oikein, mutta jotenkin näin :roll: :D

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Marraskuu 18. 12:12:09 2005

Jaakkoki kirjoitti:Tuohonkin on varnaan olemassa sellainen mittari joka kertoo hihnan oikean kireyden. Ei taida varmaan saada itselle ostettua sellaista mistään ?
SKF myy ainakin sellasita kireysmittaria, muistaakseni hinta on n.300€ +alv. Semmosella ajattelin pistää mopon jakohihnat piukkuuteen, kun kone kiertää 11 000 rpm... voi alkaa harmittaa, jos 200 lasissa (suljetulla radalla) hihna katkeaa. Itse en sellaita omista, ajattelin kinua lainaan korjaamolta.

http://www.vsm.skf.com/Files/Files/PDF/ ... 4841_E.pdf
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Marraskuu 18. 21:22:24 2005

MikkoT kirjoitti:Itellä antaa toi hihna periksi n. 10mm, kun painaa sisäänpäin ja kiertyy kohtuu kovalla voimalla melkein 90 astetta. Sanoisin sen olevan liian kireällä ainakin omasta mielestäni.

Toi kiristinrulla pitää kiristää siis myötäpäivään, kun katsotaan sitä koneen edestä. jjs varmaan kuitenkin katsoo autoa, kuten katsastusmies eli takaapäin :wink: . Tämän seurauksena siis vastapäivään.

En tiedä menikö mun arvaukset nyt oikein, mutta jotenkin näin :roll: :D
Ei. Just toisinpäin. Moottoria edestäpäin katsoen; jos kiristät myötäpäivään, epäkesko nostaa remmin ylöspäin ja se osuu selkäpuolellaan termostaattikoteloon. Kun kiristät vastapäivään, remmi työntyy "alaoikeaan" jolloin se ei nouse termarikoppaan kiinni.
Autosta puhuttaessa yleensä ajatellaan -kuljettajan paikalta eteenpäin katsottaessa- tavalla. Mutta -moottorista- puhuttaessa jakopäätä tuijottaen silmästä silmään... :wink:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Pe Marraskuu 18. 21:35:11 2005

jjs kirjoitti:
MikkoT kirjoitti:Itellä antaa toi hihna periksi n. 10mm, kun painaa sisäänpäin ja kiertyy kohtuu kovalla voimalla melkein 90 astetta. Sanoisin sen olevan liian kireällä ainakin omasta mielestäni.

Toi kiristinrulla pitää kiristää siis myötäpäivään, kun katsotaan sitä koneen edestä. jjs varmaan kuitenkin katsoo autoa, kuten katsastusmies eli takaapäin :wink: . Tämän seurauksena siis vastapäivään.

En tiedä menikö mun arvaukset nyt oikein, mutta jotenkin näin :roll: :D
Ei. Just toisinpäin. Moottoria edestäpäin katsoen; jos kiristät myötäpäivään, epäkesko nostaa remmin ylöspäin ja se osuu selkäpuolellaan termostaattikoteloon. Kun kiristät vastapäivään, remmi työntyy "alaoikeaan" jolloin se ei nouse termarikoppaan kiinni.
Autosta puhuttaessa yleensä ajatellaan -kuljettajan paikalta eteenpäin katsottaessa- tavalla. Mutta -moottorista- puhuttaessa jakopäätä tuijottaen silmästä silmään... :wink:
Mjaa, mä kyllä kiristin sen myötäpäivään. kuva. Muistaakseni näin joskus aiemmin neuvottiin tekemään :roll:

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Marraskuu 18. 21:45:31 2005

En tuota nyt muista viime hihnanvaihdosta mutta noita kuvia töllötellessä näyttäisi että myötäpäivään kiristettäessä hihna nousisi termarista ylöspäin mutta samalla menisi sitten lähempää vesipumppua.

Ohjeessa muuten lukee clockwise :D
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Pe Marraskuu 18. 22:44:31 2005

jjs kirjoitti: Ei. Just toisinpäin. Moottoria edestäpäin katsoen; jos kiristät myötäpäivään, epäkesko nostaa remmin ylöspäin ja se osuu selkäpuolellaan termostaattikoteloon. Kun kiristät vastapäivään, remmi työntyy "alaoikeaan" jolloin se ei nouse termarikoppaan kiinni.
:shock: :shock: jjs taitaa nähdä unta jostain nipponeista vai onko saanu hyvän diilin cossun koneen osista ja koittaa saada pokia moisilla ohjeilla??
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Marraskuu 18. 23:25:34 2005

Myötäpäivään se munkin mielestä pitää kiristää.

http://www.siipicossu.com/jako.jpg

Jos kiristää vastapäivään niin epäkesko tulee alemmaksi kuin kiristyspultti ja silloin ottaa varmasti termari koteloon kiinni.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Marraskuu 18. 23:40:38 2005

Nyt petti muisti totaalisesti!
Olette oikeassa; kun ei ollut konetta-kuvaa vieressä muistelin termarikopan olevan ylä- eikä alapuolella. Selviätte tilanteesta parhaiten tarjoamalla pikkujouluissa mulle muistia selventävää juomaa.
Vanhuus ei tule yksin.

Popi ihmettelee varmaan eniten; taisin sulle joskus pitää luentoa aiheesta ja silloin oikein. Hehe :oops: mikäihmekuneituomuistiainajumankekkulaenääpelaajamuutenkinonvaikeeta...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Marraskuu 18. 23:44:55 2005

Selittelyn SM-kilpailu: tästä näkee mitkä seuraukset on kun kajoaa välillä vääränmerkkisiin laitteisiin; menee moottorit ja korvikkeet (ja niiden heebelit) sekaisin. Lupaan että jätän piakkoin ne vääränmerkkiset kokonaan rauhaan. Piste.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Pe Marraskuu 18. 23:50:14 2005

jjs kirjoitti:Selittelyn SM-kilpailu: tästä näkee mitkä seuraukset on kun kajoaa välillä vääränmerkkisiin laitteisiin; menee moottorit ja korvikkeet (ja niiden heebelit) sekaisin. Piste.
Aina välillä näitä muistimenetyksiä sattuu kaikille. :)
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Marraskuu 19. 0:23:53 2005

Kyl sen huomaa hommaa tehdessä ,mihin päin kiristyy. Itte olen pistäny lukituksen silleen hiukan kiinni ja sitten vääntäny kiristyksen sopivaksi.

Ruuvilukitetta ei ole ollut toistaiseksi ,mutta ehkä nyt tulee laitettua kun pelotellaan foorumissa aika paljon.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Marraskuu 19. 0:31:39 2005

kyllä se kireysmittari on ainoa oikea tapa laittaa se jakonaru paikoilleen cossun koneeseen. loput nyrkkisäännöt on vain välttäviä korvikkeita mittarille. se kireys muuttuu meinaan todella herkästi, kun ollaan siinä kohdilla.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » La Marraskuu 19. 8:29:17 2005

Hectori kirjoitti:kyllä se kireysmittari on ainoa oikea tapa laittaa se jakonaru paikoilleen cossun koneeseen. loput nyrkkisäännöt on vain välttäviä korvikkeita mittarille. se kireys muuttuu meinaan todella herkästi, kun ollaan siinä kohdilla.
liika tarkkuus on teknillistä tietämättömyyttä :wink: :wink: en ole koskaan laittanu mittarilla hihnaa kireyteen ja hyvin on moottorit kestäny.
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » La Marraskuu 19. 8:39:20 2005

siipicossu kirjoitti:Myötäpäivään se munkin mielestä pitää kiristää.

http://www.siipicossu.com/jako.jpg

Jos kiristää vastapäivään niin epäkesko tulee alemmaksi kuin kiristyspultti ja silloin ottaa varmasti termari koteloon kiinni.
minä olen kyllä kiristäny sen aina vasta päivään....olen tosin ottanu sieltä termari kotelosta siivun pois ja laittanu kuusiokolo pultin ettei hihna hilppaa kiinni.ja jos jostain syystä se kiristin pyörä liikahtaa niin se vaan tiukkaa sitä pulttia.
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Marraskuu 19. 14:00:50 2005

RS.Kosonen kirjoitti:liika tarkkuus on teknillistä tietämättömyyttä :wink: :wink:
minkä tahansa jakohihnan millä tahansa kireydellä saa käännettyä sen 90 astetta sillä pitkällä syrjällä, joten ei sillä keinolla saa lähellekkään oikeaa kireyttä. tulee vain mieleen tollaisia kommentteja kuunnellessa ne lukuisat katkenneista hihnoista kertovat jutut...
RS.Kosonen kirjoitti: en ole koskaan laittanu mittarilla hihnaa kireyteen ja hyvin on moottorit kestäny.
kiristäthän sinä kiristinrullankin miten sattuu, niin hyvinhän tuokin sopii kuvioon. :wink:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » La Marraskuu 19. 18:47:54 2005

Hectori kirjoitti:
RS.Kosonen kirjoitti:liika tarkkuus on teknillistä tietämättömyyttä :wink: :wink:
minkä tahansa jakohihnan millä tahansa kireydellä saa käännettyä sen 90 astetta sillä pitkällä syrjällä, joten ei sillä keinolla saa lähellekkään oikeaa kireyttä. tulee vain mieleen tollaisia kommentteja kuunnellessa ne lukuisat katkenneista hihnoista kertovat jutut...
RS.Kosonen kirjoitti: en ole koskaan laittanu mittarilla hihnaa kireyteen ja hyvin on moottorit kestäny.
kiristäthän sinä kiristinrullankin miten sattuu, niin hyvinhän tuokin sopii kuvioon. :wink:
kuulehan minä olen ammatti asentaja!olen vaihtanu lukuisia hihnoja eri merkkisiin autoihin......ei sitä hihnaa saa kuka tahansa oikeaan kireyteen tuolla menetelmällä.silloin pitää ottaa mittari käyttöön jos ei luota itteensä :wink: :wink: :wink: :wink: ja sen kiristin rullan voi tiukata kumpaan suuntaan tahansa kunhan vaan tarkastaa että se ei ota mistään kiinni.
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » La Marraskuu 19. 20:35:15 2005

RS.Kosonen kirjoitti:kuulehan minä olen ammatti asentaja!
:lol:
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Marraskuu 19. 21:00:10 2005

Hectori kirjoitti:
RS.Kosonen kirjoitti:kuulehan minä olen ammatti asentaja!
:lol:
Juu, toi on kyllä paha...
Mä oon kans, oikeastaan varsinainen säätäjä :D
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » La Marraskuu 19. 23:46:02 2005

jjs kirjoitti:
Hectori kirjoitti:
RS.Kosonen kirjoitti:kuulehan minä olen ammatti asentaja!
:lol:
Juu, toi on kyllä paha...
Mä oon kans, oikeastaan varsinainen säätäjä :D
hauskaa :lol: :lol: kylläpä on lapsellista..........
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

L@RE
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja L@RE » Su Marraskuu 20. 0:54:38 2005

Mikä tästä Cossun hihnasta tekee niin speciaalitapauksen
että se olisi jollain mittauslaitteella asennettava?
Ainakin ne on mulla ja kaikilla tutuillakin pelannu
ilman moisia hifistelylaitteita.
Kuitenkin, jokainen asentakoon/asennuttakoon hihnansa tavallaan.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Marraskuu 20. 2:46:43 2005

cossun koneen elintärkein osa on jakohihna. niinkuin kaikkien muidenkin koneiden, joissa on todennäköistä että tapahtuu venttiilin mäntään kosketus kun jakoremmi katkeaa. on totta että jakohihna voidaan asentaa välttävillä menetelmillä, ja se voi vielä toimiakin, mutta paras keino, ja ainoa oikea keino on käyttää siihen soveltuvaa mittaria, jolla voidaan varmistaa remmin oikea kireys. kaikki jotka sitä mittaria on koskaan käyttänyt, tietää että lukema muuttuu todella herkästi. ja lähes poikkeuksetta hihna asennetaan liian kireälle tai liian löysälle. cossun hihnassa sinällänsä ei ole mitään ihmeellistä.

ei kannenpulttejakaan vedetä mututuntumalla, vaan niille on olemassa momentit ja asteet, joita noudattamalla voidaan varmistaa että asennus on onnistunut. voihan kone toimia vaikka pultit olisi vedetty satunnaiseen kireyteen, mutta silloin se on varmaa, että pultit eivät toimi suunnitellusti.

lopunkaiken autossa on vain muutama paikka jotka vaatii momentteja, asteita tai tiettyjä kireyksiä, ja silloin niitä olisi syytä noudattaa, oikeanlaisen toiminnan varmistamiseksi. asennusvirheet on typerimpiä virheitä mitä voi tehdä.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » Su Marraskuu 20. 8:59:55 2005

L@RE kirjoitti:Mikä tästä Cossun hihnasta tekee niin speciaalitapauksen
että se olisi jollain mittauslaitteella asennettava?
Ainakin ne on mulla ja kaikilla tutuillakin pelannu
ilman moisia hifistelylaitteita.
Kuitenkin, jokainen asentakoon/asennuttakoon hihnansa tavallaan.
muun muassa kalle sarlin on ajanut cossulla vuosi kymmeniä radalla ja ei ole yhtään jako hihnaa katkennut/irronnu hampaita,eikä ole pahemmin mittareita käyttänyt....luulen että sarliinilla se hihna on hiukan kovilla kun vedetään kaasu pohjassa radalla :shock:
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Su Marraskuu 20. 16:04:42 2005

No voisko joku nyt sitten antaa "pro korjaamo-ohjeet" kuinka se kuuluu kiristää, koko ajan puhutaan tarkkuudesta mutta mikä se on? edelleen oon kiristäny kaikki hihnat niin kun ne "hyvältä näyttää ja tuntuu" ja aina on pelannu, mutta yritän välttää liian kireetä.
Onko kokemusperäistä tietoa miten vaikka parin kolmen millin painuma löysyys tai kireys käytännössä vaikuttaa kun sitäkin teroitetaan että on tarkkaa? Jos jollakin on näitä faktoja niin eikö voisi laittaa sinne osioon mihin kerätään kaikkea tarpeellista mitä usein kysellään, jakomerkit, hihnankireys jne jne.

PowerUp
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PowerUp » Su Marraskuu 20. 20:46:50 2005

SHR kirjoitti:No voisko joku nyt sitten antaa "pro korjaamo-ohjeet" kuinka se kuuluu kiristää, koko ajan puhutaan tarkkuudesta mutta mikä se on? edelleen oon kiristäny kaikki hihnat niin kun ne "hyvältä näyttää ja tuntuu" ja aina on pelannu, mutta yritän välttää liian kireetä.
Onko kokemusperäistä tietoa miten vaikka parin kolmen millin painuma löysyys tai kireys käytännössä vaikuttaa kun sitäkin teroitetaan että on tarkkaa? Jos jollakin on näitä faktoja niin eikö voisi laittaa sinne osioon mihin kerätään kaikkea tarpeellista mitä usein kysellään, jakomerkit, hihnankireys jne jne.
En nyt mene sanomaan onko sillä niin justiinsa väliä että onko se hihna oikeassa kireydessä, mutta liian kireä hihna voi vaurioittaa kiristinmekanismin laakereita ja kuumana kun hihna muuttaa hieman ominaisuuksiaan, niin sen hihnan kudokset voi katkeilla.

Liian löysä hihna voi äkillisissä rynnyytyksissä (esim. rajoitinta vasten hakattaessa) hypätä hampaan tai pari sivuun. Kaverin ennätys on 7.. Leikki loppui siihen..

Tuo 90 ast. sääntö on ihan jees.

Edit; Kunhan ei kylmänä ole niin kireällä kuin tuossa serkun nissanissa. Napakasti napautin 10mm lenkillä nokka-akseleiden välissä olevaan hihnaan pitämällä nätisti kiinni lenkki- päästä peukalo-etusormi- otteella, niin hyvä että ei kimmonnut se avain otsaan..

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Su Marraskuu 20. 21:46:00 2005

minkähänlaiset arvot tuolle cosan remmille sitten olisi sillä "jousivaakalla" jollakin tietyllä venytyksellä? Lukema pitäisi olla erikseen uudelle remmille sekä ajetulle? CVH koneen remmin säädätin kerran tuolla jousimittarilla ja sen jälkeen vaihdoin hihnan monta kertaa näppisäädöllä. Ei ollut kallis säätö muuten kivitilalla. Nykyrahassa n. 10,- joskun 10 vuotta sitten.

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Marraskuu 20. 21:55:11 2005

SHR kirjoitti:No voisko joku nyt sitten antaa "pro korjaamo-ohjeet" kuinka se kuuluu kiristää, koko ajan puhutaan tarkkuudesta mutta mikä se on? edelleen oon kiristäny kaikki hihnat niin kun ne "hyvältä näyttää ja tuntuu" ja aina on pelannu, mutta yritän välttää liian kireetä.
no en pro korjaamoohjeista tiedä, mutta fordi neuvoo tekeen näin.

1.Käännä kiristinrullaa myötäpäivään käsin ja kiristä kiristinmutteri.
2.pyöritä moottoria useita kertoja pyörintäsuuntaan.
3.pyöritä takaisinpäin yksi kokonainen kierroa, kunnes ajoitusmerkit ovat kohdallaan.
4.aseta erikoistyökalu 21-113 jakohihnan pisimmälle sivulle ja tarkista kireys. jos tarpeellista, säädä kiristinrulla oikeaan kireyteen. (cossun tapauksessa 9,5-10,5 mittarinnäyttämään)
5.uudelleen tarkista jakohihnan hihnan kireys ja tarvittaessa uusi kiristystoimenpide.

ja jos ajatellaan sitä kireyttä, niin jos painumasta otetaan 3 milliä pois, lukema muuttuu todella rajusti, tarkoittaen että se hyppää pois mittarin asteikolta.

jos taas ajatellaan sitä käyttöä mikä sarliinillakin on, niin tuskimpa he ajavat 80tkm jakohihnalla, saati sitten tälläisissä lämpötilanmuutoksissa missä normaali käyttäjä ajaa.

ja tiedän kyllä että jakohihnan voi asentaa ilmankin mittareita, ja se voi jopa kestääkin hyvin. mutta henkilökohtaisesti näen että kun cossun koneeseen jakohihna vaihdetaan, niin ainakin minä haluan varmuuden siitä että jakohihna toimii tarkoitetulla tavalla sen koko elinkaaren ajan.

kilpaautojen vaatimukset jakohihnan suhteen on hieman erilaiset. jos ajetaan vaikka nyt parituhattakin kilometriä samalla hihnalla, niin rasitukset on hieman erilaiset.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ma Marraskuu 21. 10:15:02 2005

Meinasin, että lainaan tosta Foordilta sellasen mittarikalun ja pistän kerpele vimpan päälle, mut sanoivat eioota, nykyautoihin kun ei tarvii mittarilla kajota. Eipä mitään, katotaan et lämpösenä tuntuu sopivalta, onhan tuotakin jo koeponnisteltu. :)

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Marraskuu 21. 22:39:00 2005

shr1 kirjoitti:nykyautoihin kun ei tarvii mittarilla kajota.
niin ja kaikille tiedoksi, suuressa osassa uusia autoja on automaattinen hihnankiristin, joka vieläpä toimii, joten siksipä eivät tarvitse mittalaitteita.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Cossu_anssi
Viestit: 106
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 8:49:49 2005
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja Cossu_anssi » Ma Marraskuu 21. 22:50:33 2005

Kuinka paljon muuten on tuon Cossun hihnan vaihtoväli?
Mondeo TDCi 130hv -02
Escort Mk1 -73
Sierra Cosworth 4*4 -90 "myyty"

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Ma Marraskuu 21. 22:57:46 2005

se on sen 80 tuhatta kilometriä, mihin aikaisemmin tekstissäni viittasinkin.

edit. ja sitten on vielä ajallinen vaihtoväli, muistaakseni 4 vuotta.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Hartsa
Viestit: 141
Liittynyt: Ke Toukokuu 21. 13:12:30 2003

Viesti Kirjoittaja Hartsa » Ti Marraskuu 22. 16:14:18 2005

Autodatasta lainattu:

Ford recommend:
> 8/89 every 48000 miles or 4 years
9/89> every 60000 miles or 5 years

Mitähän eroa tuossa jakopään rakenteessa tapahtuu? Viritetyissä koneissa onkin sitten ehkä syytä vaihtaa tiuhempaan ja käytännössä aika moni joutuu irrotteleen remmiä aina silloin tällöin ennen kilometrien täyttymistä. :evil:

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Marraskuu 22. 16:35:15 2005

Hartsa kirjoitti:Autodatasta lainattu:

Ford recommend:
> 8/89 every 48000 miles or 4 years
9/89> every 60000 miles or 5 years

Mitähän eroa tuossa jakopään rakenteessa tapahtuu? Viritetyissä koneissa onkin sitten ehkä syytä vaihtaa tiuhempaan ja käytännössä aika moni joutuu irrotteleen remmiä aina silloin tällöin ennen kilometrien täyttymistä. :evil:
Eihän nämä ryjät ole ikinä niin kauaa nipussa että tulisi noin paljon kilometrejä :wink: Mulla on ainakin niin jäykät venajouset ja tulee kierrätettyä paljon että en montaa kymmentä tuhatta kyllä uskalla ajaa remmillä. Nyt on tolla remmillä ajettu noin 4tkm et jos sillä vielä ensi kesän ajais.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

RS.Kosonen
Viestit: 116
Liittynyt: Ma Elokuu 2. 21:52:32 2004
Paikkakunta: Parikkala

Viesti Kirjoittaja RS.Kosonen » Ti Marraskuu 22. 20:02:45 2005

Skorppi kirjoitti:
Hartsa kirjoitti:Autodatasta lainattu:

Ford recommend:
> 8/89 every 48000 miles or 4 years
9/89> every 60000 miles or 5 years

Mitähän eroa tuossa jakopään rakenteessa tapahtuu? Viritetyissä koneissa onkin sitten ehkä syytä vaihtaa tiuhempaan ja käytännössä aika moni joutuu irrotteleen remmiä aina silloin tällöin ennen kilometrien täyttymistä. :evil:
Eihän nämä ryjät ole ikinä niin kauaa nipussa että tulisi noin paljon kilometrejä :wink: Mulla on ainakin niin jäykät venajouset ja tulee kierrätettyä paljon että en montaa kymmentä tuhatta kyllä uskalla ajaa remmillä. Nyt on tolla remmillä ajettu noin 4tkm et jos sillä vielä ensi kesän ajais.
niinpä kyllä niissä viritetyissä vehkeissä se hihna on paljon kovemmalla rasituksella mitä vakioissa.....mutta silti hyvin harva niitä mittarin kanssa vaihtelee :wink: :wink:
If your car looks fast make sure it is!
Sierra Cosworth 2WD -90
VW Golf 4 motion 1,9 150pwd -00 200hv 450nm

Vastaa Viestiin