Ford OHC 1.8 kansi

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Ford OHC 1.8 kansi

Viesti Kirjoittaja olafu » To Tammikuu 15. 21:07:14 2004

Minkälainen kyseinen kansi on kanaviltaan, palotiloiltaan & venttiileiltään?

Selkeytettynä:

1. Onko pienemmät palotilat kun 2.0 kannessa?
2. Onko isommat venttiilit kun 1.6:ssa?
3. Minkälaiset kanavat kyseisessä kannessa on verrattuna 2.0 kanteen?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » To Tammikuu 15. 23:39:30 2004

1.8 puristukset on 9.5 siitä voi laskea paljonko on palotilan koko, mutta on se pienempi kuin 2.0L. Palotila on eri mallinen kuin 2.0.
Kanava on ehkä vähän jyrkempi kuin 2.0 ja aivan eri mallinen eli se kapenee voimakkaasti venttiilinvarren kohdalta ja ilma kulkee "ulkokurvin" puolella, tarkoituksena ilmeisesti saada voimakas pyörre sylinteriin.

E.H
Viestit: 26
Liittynyt: La Elokuu 30. 22:15:49 2003

Viesti Kirjoittaja E.H » Ma Huhtikuu 5. 18:38:54 2004

Osaisko joku kertoa mitä eroa 1.8 kannessa on 2.0:aan verrattuna.
Eli venttiilien ja kanavien koot yms..
Ja paljonko muuttuu puristukset ku laittaa vakio kakslitraseen koneeseen, 2.0 kannen tilalle.
Ku ois tiedossa tuommonen 1.8 kansi eikä sopivuudesta oo mitään tietoa :?

Ja sitten vielä semmonen kysymys että pitääkö kaiken ikäisissä OHC kansissa käyttää sitä venttiilinsuoja ainetta?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Huhtikuu 5. 19:04:13 2004

E.H kirjoitti:Osaisko joku kertoa mitä eroa 1.8 kannessa on 2.0:aan verrattuna.
Eli venttiilien ja kanavien koot yms..
Ja paljonko muuttuu puristukset ku laittaa vakio kakslitraseen koneeseen, 2.0 kannen tilalle.
Ku ois tiedossa tuommonen 1.8 kansi eikä sopivuudesta oo mitään tietoa :?

Ja sitten vielä semmonen kysymys että pitääkö kaiken ikäisissä OHC kansissa käyttää sitä venttiilinsuoja ainetta?
Enkös juuri tossa aiemmassa vastauksessa kertonut miten se kanava eroaa??
Puristussuhteesta voit laskea palotilan koon suht tarkasti ja moottorin kokohan on 1796cm3.
Haynesin opus väittää venojen olevan samat kuin 1.3:ssa, mutta se ei pidä paikkansa, ne on paljon isommat ja taitaa olla yhtä suuret kuin 2.0L.
Joissain kansissa on seetirenkaat jolloin ei tarvitse käyttää lisäainetta.

E.H
Viestit: 26
Liittynyt: La Elokuu 30. 22:15:49 2003

Viesti Kirjoittaja E.H » Ma Huhtikuu 5. 20:05:21 2004

SLEI kirjoitti:
E.H kirjoitti:Osaisko joku kertoa mitä eroa 1.8 kannessa on 2.0:aan verrattuna.
Eli venttiilien ja kanavien koot yms..
Ja paljonko muuttuu puristukset ku laittaa vakio kakslitraseen koneeseen, 2.0 kannen tilalle.
Ku ois tiedossa tuommonen 1.8 kansi eikä sopivuudesta oo mitään tietoa :?

Ja sitten vielä semmonen kysymys että pitääkö kaiken ikäisissä OHC kansissa käyttää sitä venttiilinsuoja ainetta?
Enkös juuri tossa aiemmassa vastauksessa kertonut miten se kanava eroaa??
Puristussuhteesta voit laskea palotilan koon suht tarkasti ja moottorin kokohan on 1796cm3.
Haynesin opus väittää venojen olevan samat kuin 1.3:ssa, mutta se ei pidä paikkansa, ne on paljon isommat ja taitaa olla yhtä suuret kuin 2.0L.
Joissain kansissa on seetirenkaat jolloin ei tarvitse käyttää lisäainetta.
No joo mutta aattelin että onko kanavat sitten pienempiä ja virtaako se yleensä niin hyvin kuin 2 litrasen kansi...

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Huhtikuu 5. 21:45:39 2004

SLEI kirjoitti:kapenee voimakkaasti venttiilinvarren kohdalta ja ilma kulkee "ulkokurvin" puolella, tarkoituksena ilmeisesti saada voimakas pyörre sylinteriin.
Jep. 1,8 OHC kuuluu Fordin laihaseosmoottoreihin kuten 1,6 E-max. Siksi moiset kanavat.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Huhtikuu 6. 5:59:48 2004

1.8 koneessa on litrateho pienempi kuin 2.0L koneessa, isku sama, venan ilm. samat, nokka sama, joten tuskin 2.0l koneen teho kannella kasvaisi ellei kanavia yhtään portata. Vääntö varmaan lisääntyisi ja bensan kulutus laskisi, puristuksen nousu voisi teoriassa nostaa tehoa noin 5%, mutta riittääkö se kompensoimaan virtauksen laskun selviäisi vain kokeilemalla.

E.H
Viestit: 26
Liittynyt: La Elokuu 30. 22:15:49 2003

Viesti Kirjoittaja E.H » Ti Huhtikuu 6. 15:58:06 2004

Tuntuu olevan 2.0 kannet aika kiven alla ja kaverilla ois 1.8 kansi ylimääräsenä. Mutta taitaa olla että ei kannata laittaa.:?
Jostaki löysin sellasta tietoa että pakoventtiilit ois milliä pienemmät ku 2.0 kannessa.

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » Ti Huhtikuu 6. 16:13:13 2004

2.0 kannet kivenalla? On vai? Saahan niitä moottoreitakin 100e:llä sen kun hakee.
Escort mk1 -70
Transit mk1 -77
Taunus mk3 -81
Toyota Hilux Surf SSR-X Wide Body
Pontiac Trans Am 400 -76

E.H
Viestit: 26
Liittynyt: La Elokuu 30. 22:15:49 2003

Viesti Kirjoittaja E.H » Ti Huhtikuu 6. 23:32:19 2004

Jallu kirjoitti:2.0 kannet kivenalla? On vai? Saahan niitä moottoreitakin 100e:llä sen kun hakee.
Löytyy varmaan mutta täällä pohjoisemmassa alkaa olla aika harvassa. Esim. purkaamoilla ei oo muita ku 1.6 kansia.
Löytyhän tuo tänään, yksityiseltä. Saa kohta taas auton ajoon :P

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Joulukuu 15. 1:53:32 2005

1.8 lautasen halkaisijat on 41.3mm imu, ja 34.2mm pako. Pituudet vastaavasti 112.06mm imu, ja 111.66mm pako. Pituudet menee 1.6 ja 2.0 väliin. Halkaisijat selvästi 2.0:sta pienemmät ja jopa vanhaa 1.6:sta pienemmät, mutta en oo varma e-maxin venttiilihalkaisijoista.

Mulla on nyt aihiona mitä ilmeisimmin tommonen 1.8 kansi, mut valumerkintä on 84HM*** ja valuvuodesta ei saa selvää. Niin että onko se kansi jo sillon otettu käyttöön (eikä ´87), vai onko se kuutioitu vaan varastoon samalla kuin e-maxikin???. Palotilan halkasija ei täsmää e-maxin poraukseen, vaan on isompi, luokka 1.8 poraus.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Joulukuu 15. 20:26:43 2005

Mulla on todistettavasti 84 sierrasta 1.6 vastaava 84HM-kansi j-muotoisella kanavalla.

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Joulukuu 15. 20:40:36 2005

Joo sen minä tiesinkin että e-max on 84hm jottain, näkkeekö mikrokissasta onko tuo 1.8 kans 84hm, vai muistanko palotilan leveyden väärin... :roll:
Ei tullu sitä palotilaakaan mitattua ku ei oo venttiileitä siihen.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Vastaa Viestiin