Suuttimien vaihdosta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Suuttimien vaihdosta

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Tammikuu 11. 7:58:02 2006

Eilen sovittelin cossuun boschin vihreet paikoilleen. Olin siinä luulossa että tyhjäkäynti huononee kun vaihtaa isommat suuttimet ja käy rikkaammalla. No, tyhjäkäynti huononi, mutta seokset ei rikastunu vaan meni tosi laihalle. Veto hävis siihen tapaan ettei liikkeelle päässy kunnolla, piti siis vaihtaa entiset suuttimet takaisin. Olenkos mää nyt ymmärtäny jotain väärin vai mistä on kyse?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Tammikuu 11. 8:04:07 2006

Mikä kokoonpano? Siis lastu? MAP-anturi?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Tammikuu 11. 8:11:20 2006

jouni kirjoitti:Mikä kokoonpano? Siis lastu? MAP-anturi?
Lastu on joku, ei vakio, sen tarkempaa tietoa ei oo, vakio map.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Tammikuu 11. 8:25:34 2006

No minulla oli juuri nuo sinun suuttimet 4x4 cossussa + GGR "stg2" lastu (vihreille+3bar map) + 3bar map ja toimi niinkuin pitääkin. Sinulla voi olla nyt kiinni ns. stg1 lastu, eli tarkoitettu vakiosuuttimille ja -mapille.

Eli sanoisin, että noille suuttimille sopiva lastu ja 3bar map ostoon kipin kapin :wink:

Minulla olisi edullisesti kaupan yksi GGR stg2 lastu 4x4 sierra cossun L8 kattimallin ecuun, mutta ei taida käydä esco cossun ecuun, jos en ihan väärin muista.
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Tammikuu 11. 8:29:53 2006

se on sitten aika varallista kokeilua virityspalikoilla moottorin puolesta.
jos laittaa suuttimet, jotka on tarkoitettu jollekkin muulle map anturille tai lastulle tai muulle bensan paineelle ,ja sitten lähtee vedättämään ja moottori käykin laihalla.
No jos polttoaine loppuu niin sitä saa lisää männästä ja siinä ei monta litraa ole.
Eli männät sulaa liian laihan /kuuman palotapahtuman seurauksena.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Tammikuu 11. 8:33:55 2006

jouni kirjoitti:No minulla oli juuri nuo sinun suuttimet 4x4 cossussa + GGR "stg2" lastu (vihreille+3bar map) + 3bar map ja toimi niinkuin pitääkin. Sinulla voi olla nyt kiinni ns. stg1 lastu, eli tarkoitettu vakiosuuttimille ja -mapille.

Eli sanoisin, että noille suuttimille sopiva lastu ja 3bar map ostoon kipin kapin :wink:

Minulla olisi edullisesti kaupan yksi GGR stg2 lastu 4x4 sierra cossun L8 kattimallin ecuun, mutta ei taida käydä esco cossun ecuun, jos en ihan väärin muista.
Tuossa on luultavasti joku "räätälöity" lastu, ohjelmassa mm. anti-lag. Sehän tuossa nyt vaan ihmetyttää kun kuvittelin seoksen menevän entistä rikkaammaksi, vaan ei...
Edit: En suuremmin tuota suuttimia kokeillessa vedätelly, seoksia vaan kattelin.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Tammikuu 11. 9:20:48 2006

Siis kun on oikeet palikat niin kyllä se käy lambda ykkösellä tyhjäkäyntiä. Melkein sama minkä kokoset suuttimet on P8 ecussa, kyl sen pitäis pystyä säätämään kunhan vaan on kunnon lastu. Mullakin oli joku hämärä lastu, niin sillä oli yläpää vähän laihalla ja tyhjäkäynti oli taas rikkaalla. Melkein kannattaa hommata joku tunnetun valmistajan lastu niin ei tartte arpoa.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Tammikuu 11. 10:31:21 2006

Ei muutakuin mappi ostoksille
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Tammikuu 11. 10:52:52 2006

Mut eiks sen pitäis silti käydä tyhjäkäyntiä oikealla seoksella oli mappi mikä tahansa? 2.5bar ja 3bar jännitteethän on kuitenki aika lähellä toisiaan.

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Tammikuu 11. 11:28:02 2006

Ilmeisesti ei ole kuitenkaan tarpeeksi lähellä?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Tammikuu 11. 11:56:56 2006

tony the tiger kirjoitti:Tuossa on luultavasti joku "räätälöity" lastu, ohjelmassa mm. anti-lag. Sehän tuossa nyt vaan ihmetyttää kun kuvittelin seoksen menevän entistä rikkaammaksi, vaan ei...
Edit: En suuremmin tuota suuttimia kokeillessa vedätelly, seoksia vaan kattelin.
Onks sulla normaali vai laajakaista lambda?

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Re: Suuttimien vaihdosta

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Tammikuu 11. 11:59:08 2006

tony the tiger kirjoitti:Eilen sovittelin cossuun boschin vihreet paikoilleen. Olin siinä luulossa että tyhjäkäynti huononee kun vaihtaa isommat suuttimet ja käy rikkaammalla. No, tyhjäkäynti huononi, mutta seokset ei rikastunu vaan meni tosi laihalle. Veto hävis siihen tapaan ettei liikkeelle päässy kunnolla, piti siis vaihtaa entiset suuttimet takaisin. Olenkos mää nyt ymmärtäny jotain väärin vai mistä on kyse?
Siis sä vaihdoit pelkästään uudet (isommat?) suuttimet ja sen jälkeen se rupes käymään laihemmalla?

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ke Tammikuu 11. 12:20:52 2006

Pitää muistaa sitten että lambda anturi näyttää laihaa jos käy sika rikkaalla.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Tammikuu 11. 13:13:09 2006

3 barin mappi löytyy, sitäkin tuossa suuttimien kanssa kokeilin. Molemmat paikoillaan en käyny ajamassa, ei enää kierrokset noussu ollenkaan, meni vielä paljon laihemmalle.
Laajakaista lambda on.
Ja kyllä, pelkällä suuttimien vaihdollakin meni laihalle, lambda oli yli 1,25, eikä tippunut alle 1,15 ajaessa. Kokeilu 3 barin mapin kanssa vei lambdan yli vielä paljon korkeemmalle.

Edit: Tarkoitus on lähtee talvilomalla teettämään lastu, saa kertoo omia kokemuksia ja suositella paikkoja.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

sierra4x4tbo
Viestit: 5172
Liittynyt: Pe Lokakuu 4. 13:22:52 2002
Paikkakunta: In the forest, picking up mushrooms!
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sierra4x4tbo » Ke Tammikuu 11. 13:30:01 2006

tony the tiger kirjoitti:3 barin mappi löytyy, sitäkin tuossa suuttimien kanssa kokeilin. Molemmat paikoillaan en käyny ajamassa, ei enää kierrokset noussu ollenkaan, meni vielä paljon laihemmalle.
Laajakaista lambda on.
Ja kyllä, pelkällä suuttimien vaihdollakin meni laihalle, lambda oli yli 1,25, eikä tippunut alle 1,15 ajaessa. Kokeilu 3 barin mapin kanssa vei lambdan yli vielä paljon korkeemmalle.

Edit: Tarkoitus on lähtee talvilomalla teettämään lastu, saa kertoo omia kokemuksia ja suositella paikkoja.
Kyllä tarttis myös lastu vaihtaa "vihreille" suuttimille tarkoitettuun. Ei varmasti toimi vakio suuttimille tehdyllä lastulla..
BMW - Elämää ohituskaistalla. 8)

Mushroom Motorsport - making Cosworths run faster since 2003
--=MaxTuned.com=--

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Tammikuu 11. 13:48:42 2006

tony the tiger kirjoitti:3 barin mappi löytyy, sitäkin tuossa suuttimien kanssa kokeilin. Molemmat paikoillaan en käyny ajamassa, ei enää kierrokset noussu ollenkaan, meni vielä paljon laihemmalle.
Laajakaista lambda on.
Ja kyllä, pelkällä suuttimien vaihdollakin meni laihalle, lambda oli yli 1,25, eikä tippunut alle 1,15 ajaessa. Kokeilu 3 barin mapin kanssa vei lambdan yli vielä paljon korkeemmalle.

Edit: Tarkoitus on lähtee talvilomalla teettämään lastu, saa kertoo omia kokemuksia ja suositella paikkoja.
Paljonko sulla on bensanpaineet?
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » Ke Tammikuu 11. 14:38:48 2006

tony the tiger kirjoitti:Edit: Tarkoitus on lähtee talvilomalla teettämään lastu, saa kertoo omia kokemuksia ja suositella paikkoja.
Mahtaakohan suomessa olla muita lastun tekijöitä kuin Karala ja mulla on semmonen olo ettei Karalakaan tee P8 ecuun lastua. Tosin voin olla väärässä :roll: Ruotsissa ja Englannissa sitten on lastun tekijöitä enemmän.

jouni
Viestit: 1904
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 16:41:33 2001
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja jouni » Ke Tammikuu 11. 14:45:05 2006

Onko P8 ecun vaihtamiselle L8 kat boxiin mitään estettä?
/// BMW 320DA Sport Xdrive -15 ///

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Tammikuu 11. 16:26:31 2006

siipicossu kirjoitti:Paljonko sulla on bensanpaineet?
Niihin en oo koskenu, eli luulisin et vakio paineet.
P8 ecuun valmiitakin lastuja tuntuu Suomesta löytyvän huonosti (tai sit en oo osannu ettii). Muukkoselta löytyy pari vaihtoehtoo mut molemmat melko kalliita.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Jake
Viestit: 4228
Liittynyt: La Tammikuu 19. 12:52:45 2002

Viesti Kirjoittaja Jake » Ke Tammikuu 11. 20:32:07 2006

jouni kirjoitti:Onko P8 ecun vaihtamiselle L8 kat boxiin mitään estettä?
Ei .

siipicossu: Bensanpaineita ei juurikaan voi säätää ellei ole jälkeenpäin asennettu säädettävää säädintä . Aina jotain kikkailuja voi tehdä mutta ei kovin mielellään .
ex Jäsen #10

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Ke Tammikuu 11. 20:35:36 2006

Jake kirjoitti:
jouni kirjoitti:Onko P8 ecun vaihtamiselle L8 kat boxiin mitään estettä?
Ei .
Itse asiasta sen enempää tiedä, mut tuo kun käytiin hakemassa bsdg:ltä, niin siellä se heppu sanoi et oli tarkastanu et on oikee ecu paikoillaan kun makarooneilla on kuulemma tapana vaihdella 2wd:een ecuja noihin.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Tammikuu 11. 21:03:43 2006

Jake kirjoitti:
jouni kirjoitti:Onko P8 ecun vaihtamiselle L8 kat boxiin mitään estettä?
siipicossu: Bensanpaineita ei juurikaan voi säätää ellei ole jälkeenpäin asennettu säädettävää säädintä . Aina jotain kikkailuja voi tehdä mutta ei kovin mielellään .
Joo niinhän se on.
Aina ei tule nuo mieleen kun takavetoisissa on helppo säätää.
Vaikka itselläkin on Esco Cossun bensatukki hyllyssä.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » To Tammikuu 12. 19:20:38 2006

Jatketaas tähän samaan. Tuosta laajakaista lambdan ohjaimesta kun saa simuloidun analogisignaalin ulos, meinasin siitä ottaa eculle tiedon kun tuo oma lambda on kuollut(?). Olenkos päätellyt oikein kun tulin siihen tulokseen että boksin päässä lambdan signaali johtimen väri olisi mustavalkoinen? Toinen asia; cossussakin varmaan moottorijarrutuksessa tulisi katketa bensan syöttö ja se tapahtuu kaasuläpän asentotunnistimen tiedolla, vai jollain muulla?
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Tammikuu 12. 20:06:50 2006

tony the tiger kirjoitti:Toinen asia; cossussakin varmaan moottorijarrutuksessa tulisi katketa bensan syöttö ja se tapahtuu kaasuläpän asentotunnistimen tiedolla, vai jollain muulla?
Vai mappi anturin tiedolla?

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » To Tammikuu 12. 20:46:21 2006

Yrkesman kirjoitti:Vai mappi anturin tiedolla?
Tähän juuri haluaisin varmuuden!!!
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Yrkesman
Viestit: 1181
Liittynyt: Ke Huhtikuu 3. 17:43:25 2002
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Yrkesman » To Tammikuu 12. 21:16:33 2006

Se riippuu kanssa ihan lastusta, et katkaseeko se bensan syöton vai ei.

Vastaa Viestiin