Ajo kokemusta lukkoperällä...

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Cosworth
Viestit: 86
Liittynyt: To Tammikuu 8. 18:42:20 2004
Paikkakunta: Ikaalinen

Ajo kokemusta lukkoperällä...

Viesti Kirjoittaja Cosworth » Pe Tammikuu 13. 18:02:26 2006

Eli kertokaa joilla on lukkoperä mutta ei nelivetoa autossaan millainen on ajaa talvikelillä jäisillä ja mutkaisilla teillä...

Helpottaako jäisellä tiellä menoa vai tuoko jotain haitta puolia???
Per aspera ad astra!!!
#647

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Pe Tammikuu 13. 18:07:20 2006

Nopeet kädet saa olla ettei metsään mene ajossa. Lähtöjä helpottaa huomattavasti.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » Pe Tammikuu 13. 18:14:36 2006

Helpottaa lähinnä liikkeelle lähtöjä ja luisuja :)

J
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Toukokuu 8. 9:28:35 2002
Paikkakunta: Karjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja J » Pe Tammikuu 13. 18:20:45 2006

Käyttäytyy paljon paremmin kuin lukoton.
Kaikki ryssät maasta pois ja alas punakaarti.

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Tammikuu 13. 18:28:29 2006

J kirjoitti:Käyttäytyy paljon paremmin kuin lukoton.
Aivan, antaa varmuutta siihen et lähtee kaasulla luistoon silloin kun haluaa, vaikka sierra on siinä aika varma muutenkin. Ja estää voimakkaammissa äkkitilanteita, esim kostealla poljet menemään lukottomalla, sutii yhdellä, ottaa yhtäkkiä toisen mukaan-> sillon mentiin yleensä leveeseen sladiin mitä ei ole suunniteltu.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Miku
Viestit: 795
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:37:37 2002

Viesti Kirjoittaja Miku » Pe Tammikuu 13. 19:46:23 2006

Jaakkoki kirjoitti:Helpottaa lähinnä liikkeelle lähtöjä ja luisuja :)
Siinäpä se oli kiteytetty. Paljon parempi kuin 1WD, mutta varovaisemmin pitää ajella.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Tammikuu 13. 20:07:39 2006

Alkuperäisillä viskolukoilla ajo on turvallista, kun ei ne koskaan ota kiinni.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » La Tammikuu 14. 5:26:30 2006

Ainakin cossun 2wd on talvella ihan eri planeetalta kun toi mun lukoton dokki. Liikkeelle lähdössä pito paljon parempi ja sladit ja suoralla sudittelut paljon rennommin hallittavat. Ei vetele sivulle yhtä hanakasti,ellei halua. Useesti kyl haluttaa :)
toi mun dokki etenee poikittain suoralla tiellä koko ajan ,jos vaan on liukas ja sutii tyhjää.

Ja asfaltilla kaarteessa sladittelu on vähemmän äkkinäistä lukollisella,varmaan cossun isommat tehotkin auttaa kyllä siinä. Ei tule sellaista yht'äkkistä pitoa kuin heikkotehosemmalla takatuuparilla.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » La Tammikuu 14. 10:06:34 2006

Älä Bliziä kuuntele se ei vaan osaa, nätisti käyttäytyy lukollinen. Paljon helpompi ohjailla jos sattuu perä irtoamaan. ;)
Ja lähdöthän jo mainittiinkin.
#6
Escort -75

Hena
Viestit: 1409
Liittynyt: Ti Huhtikuu 9. 16:42:19 2002

Viesti Kirjoittaja Hena » La Tammikuu 14. 13:43:29 2006

Lukollinen menee paljon paremmin kun lukoton. Tietää aina että siellä on kaks pyörää irti. Ei tuu yllätyksiä niinkuin lukottomilla, kun niistä ei ikinä tiedä lähteekö se jakamaan kahella vai yhellä. En usko että kukaan voi sanoa että lukoton ois talvella parempi..
Toyota Supra TT

Mikke
Viestit: 297
Liittynyt: Ke Elokuu 3. 23:37:04 2005
Paikkakunta: sipoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikke » La Tammikuu 14. 18:47:20 2006

kyllä mä ainakin tykkään että just lukollinen on parempi :) pääsee helpommin etiä päin ja siten sladittelee pystyy ennen kaikkea paremmin :)
Sierra Cosworth 2wd -89
Sierra Volworth 2wd -84 "powered by b254"

Esa84
Viestit: 79
Liittynyt: Su Marraskuu 6. 19:09:13 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Esa84 » Su Tammikuu 15. 16:10:11 2006

Jäärata autoon (Taunukseen) hitsasin perän lukkoon, koska kardaani alkoi pyöriä tyhjää eräällä ajoreissulla.. heh. Sen jälkeen kyllä kierrosajat parani, lähdöt nopeutui ja mutkien luisut helpommin hallittavissa.
Hyvä se on!

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Tammikuu 16. 14:37:04 2006

Eilen otin tallista lukottoman automaatilla olevan takavetoisen jonkunlaisilla nastarenkailla tallista ja laitoin tilalle lukollisen Nokian NRV:llä ja manuaalilla. Tallista tallin viereen ja päinvastoin, tallin edustalla noin metrin enemmän tilaa kuin pidemmän auton mitta. Tallin edusta raidallisesti peilijäässä, eli jäässä ne kohdat, missä on ajettu tallitieltä pois. Aika kauheata oli tuon automaattilukottoman kanssa, sutii ja sitten nappaa ja mennään ja taas jää kiinni ja alkaa kääntymään poikittain. Kitka"lukolla" ja 225 leveillä suvikumeilla ei juurikaan jäätä huomannut.

Kyllähän se ennustettavuus on se lukollisen hyvä puoli, aina lähtee. Johonkin suuntaan :lol:
Viimeksi muokannut Arto65FB, Ti Tammikuu 24. 15:04:56 2006. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Ma Tammikuu 16. 15:28:20 2006

mites kemppilukko vs lukoton? hyvät ja huonot puolet??

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Ma Tammikuu 16. 16:19:57 2006

m_pajula kirjoitti:mites kemppilukko vs lukoton? hyvät ja huonot puolet??
kemppi:
+halpa
+pitää varmasti

-laiton
-hirmu rasitus vetareille ja perän puslille
-kokeileppa käännellä asvaltilla tiukkoja käänöksiä, varmasti rupee k****imään.
-syö renkaat nopeammin
-jne...
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Ma Tammikuu 16. 22:36:04 2006

laiton..hmm, kellähän ei ois mitään laitonta autossaan.. :oops:
hirmu rasitus vetareille ja perän puslille.. onneks noita escon sakuperiä riittää..
kokeileppa käännellä asvaltilla tiukkoja käänöksiä, varmasti rupee k****imään. no kaikkeen tottuu :roll:
syö renkaat nopeammin.. mulla 13" kaposet renkaat joten eipä haittaa..

eli ei siis mitään kovin suurta estettä heittää kemppi lukollistä paikalleen.. :D

ylimark
Viestit: 920
Liittynyt: Ma Maaliskuu 10. 20:10:17 2003
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja ylimark » Ma Tammikuu 16. 22:38:23 2006

m_pajula kirjoitti:mites kemppilukko vs lukoton? hyvät ja huonot puolet??
Olematon situttaispito. Todella vittumainen ajaa, en suosittele!
Sierra RS Cosworth -86
Cossu 4x4 x2
#654

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Tammikuu 16. 23:44:19 2006

ylimark kirjoitti:
m_pajula kirjoitti:mites kemppilukko vs lukoton? hyvät ja huonot puolet??
Olematon situttaispito. Todella vittumainen ajaa, en suosittele!
Voi insinööri jättää leiman lyömättä papereihin kun jarruja alkaa mittailemaan kemppi lukon kanssa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ti Tammikuu 17. 0:38:50 2006

kempillä ei kyllä jäälläkään piikkirenkailla mee suoraan hetkeekään.

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » Ti Tammikuu 17. 20:18:35 2006

ytte kirjoitti:kempillä ei kyllä jäälläkään piikkirenkailla mee suoraan hetkeekään.
Paitsi mutkassa. :wink: :lol: :lol:

m_pajula
Viestit: 1008
Liittynyt: Ti Huhtikuu 29. 16:27:59 2003
Paikkakunta: hartola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja m_pajula » Pe Tammikuu 20. 9:54:41 2006

minkäslainen tollanen kemppi lukko sit on jos ajaa vähä pitempää matkaa maantiellä?

ukormi
Viestit: 8657
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 2:28:56 2001
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ukormi » Pe Tammikuu 20. 10:45:22 2006

m_pajula kirjoitti:minkäslainen tollanen kemppi lukko sit on jos ajaa vähä pitempää matkaa maantiellä?
No niin kauan kaikki on kaikki hyvin kun takapyörillä ei ole pyörimisnopeuseroja.
Heti kun tulee pyörimisnopeuseroa, alkaa ongelmat.

Miksikähän tasauspyörästö on noihin kehitetty?

Tuo kemppi on kyllä vihonviimeinen ratkaisu jos mikään muu ei ole enää mahdollista.

Kempin ymmärrän jos on pakko saada auto liikkumaan eikä ole mahdollisuutta laittaa kunnossaolevaa perää autoon mutta silloinkin kemppi vain hyvin tilapäiskäyttöön.

Jos lukkoa kaipaa niin sitten pitää ostaa se oikea lukko..
Viimeksi muokannut ukormi, Pe Tammikuu 20. 11:39:32 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#14
Chevrolet Corvette 1978 ( jopa melkein valmis )
Skoda Octavia RS TDI combi 2015

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Tammikuu 20. 11:36:30 2006

Tästä kemppilukosta oli aikoinaan hauska tapaus tässä paikalliskonttorissa kun jarrudynis näytti aivan erilukemia vaikka oli hitsilukko. No jos insinööri sanoo että takajarruissa on reilusti heittoa mutta kelpaa, niin eipä siinä kannata huomauttaa että "sekä sun mittareissa" :)
Kyllä kemppilukolla on joskus ajeltu ja hyvin toimii kunhan risteykset ja ysikympit ajaa hieman rajummin, vetaritkin pääsee reilulla kaasulla helpommalla, ja menee siis hyvin suoraan mutta käännöksissä aliohjaa.
Kyseinen lukkohan on selkee jokkis/peltoautoviritys. Kiihdytyksessä käytetään "spoolia" joka on myös 100% lukko mutta tasauspyörästö korvattu teräsholkilla, ei mitään miggiliimoja.

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Pe Tammikuu 20. 11:41:33 2006

ukormi kirjoitti:Tuo kemppi on kyllä vihonviimeinen ratkaisu jos mikään muu ei ole enää mahdollista.

Kempin ymmärrän jos on pakko saada auto liikkumaan eikä ole mahdollisuutta laittaa kunnossaolevaa perää autoon mutta silloinkin kemppi vain hyvin tilapaäiskäyttöön.
Joo, ehkei kuitenkaan kannata alkaa lankaa / puikkoa sinne rattaisiin sulattelemaan. Joskus nassikkana tuikin Chevy Pick-upin murikan lukkoon, kun alkuperäinen ratashässäkkä ei isolohkon selkäsaunaa kestänyt ja intin tuloilla ei ollu sillä hetkellä vauhtiputkaan asiaa. Kaljatölkin paksuiset vetarit kyllä kesti ja kevyellä polkasulla kääntyi suht pienessä tilassa... :D

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Pe Tammikuu 20. 13:03:23 2006

SHR kirjoitti:Tästä kemppilukosta oli aikoinaan hauska tapaus tässä paikalliskonttorissa kun jarrudynis näytti aivan erilukemia vaikka oli hitsilukko. No jos insinööri sanoo että takajarruissa on reilusti heittoa mutta kelpaa, niin eipä siinä kannata huomauttaa että "sekä sun mittareissa" :)
Kyllä kemppilukolla on joskus ajeltu ja hyvin toimii kunhan risteykset ja ysikympit ajaa hieman rajummin, vetaritkin pääsee reilulla kaasulla helpommalla, ja menee siis hyvin suoraan mutta käännöksissä aliohjaa.
Kyseinen lukkohan on selkee jokkis/peltoautoviritys. Kiihdytyksessä käytetään "spoolia" joka on myös 100% lukko mutta tasauspyörästö korvattu teräsholkilla, ei mitään miggiliimoja.
Mikkelissäkin on joskus vastaavanlaisesti konttorilla käynyt :)

Mutta muuten tuosta tekstistä ei voi sanoa muuta kuin:
Tämä on totuus hitsilukoista.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Vastaa Viestiin