Mistä jarrupaineen säätöventtiili?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Mistä jarrupaineen säätöventtiili?

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Toukokuu 8. 0:35:27 2005

Alkusanoiksi todettakoon että tämähän liippaa nyt hyvin läheltä tekniikkaa, ja sinne meinasin tämän alunperin laittaakin. Mutta koska tähän kyselyyn parhaan vastauksen saa todennäköisesti jonkun muun merkin harrastajalta, niin pistin nyt kuitenkin tälle puolelle jota satunnaiset kävijätkin pääsevät tarkastelemaan. Jos ei kertakaikkiaan käy, niin siirtäkää tekniikkaan.

Asiahan on nyt niin että tuolla Ahvenistolla tuli havaittua ihan hervotonta epävakautta jarrutuksissa, oikeastaan minkäänlainen ohjausliike jarrutettaessa ei tule kysymykseenkään kun perä irtoaa palttiarallaa välittömästi. Tiistaina on seuraavat iloittelut joihin lähden eri renkailla ja muilla pienillä säätötoimilla, mutta ne tuskin asiaa auttavat joten jotain muutakin tarttee todennäköisesti tehdä. Ja tuo muuhan on tietenkin paineensäädön rakentaminen takajarruille.

Mitään rahamiesten tehdastekoista paineensäätöventtiilisysteemiä en kyllä raaski ostaa, joten ajattelin kasailla moisen tuollaisesta joissain autoissa olevasta taka-akselin paineensäätimestä. Sehän on siis se sellainen venttiili siellä auton alla taka-akseliston lähistöllä joka on liitetty taka-akseliin ja akselin asennon mukaan säätelee painetta. Kun on kevyt kuorma ja perä ylhäällä -> vipu säätää painetta pienemmäksi, kun on enemmän kuormaa ja perä alhaalla -> annetaan täydellä paineella. Noista on niitä kuuleman mukaan ennenkin rakenneltu ihan menestyksekkäästi joten eiköhän se siitä. Tarkoitus on siis tietenkin korvata tuo vipusysteemi jollain säätönupilla ja sijoittaa se lain vastaisesti ohjaamoon.

Ja näin pitkien lätinöiden päätteeksi päästään sitten varsinaiseen kysymykseen. Mistähän autosta moiseen tarkoitukseen sopiva venttiili löytyisi? Fiiatin ja Ladan kyseiset vehkeet olen nähnyt mutta ne ei käy. Niissä kun on kaikissa vain yksi linja sisään ja toinen ulos, ja tuossa pikkuvoortissa menee edestä taakse vasen ja oikea putki erikseen niin tarvisi olla kaksipiirinen jossa on kaksi sisääntuloa ja kaksi lähtöä.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Tupi
Viestit: 1001
Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tupi » Su Toukokuu 8. 0:52:02 2005

eiköhän ole helpompi ostaa oikea paineensäädin ja kytkeä se jörjestelmään.taitaa halvimmillaan olla 50 - 60€ sellainen
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/

Hectori
Viestit: 2567
Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
Paikkakunta: Mä missään asu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hectori » Su Toukokuu 8. 1:20:30 2005

esimerkiksi transitissa on sellainen paineensäädin, mutta en nyt muista oliko niissäkään missään kahdelle putkelle paikkaa. muistini mukaan oli, mutta varmaksi en sano. ja yhdessä mallissa on kaksi venttiiliä taka-akselilla. mä voin tarkistella asiaa, ja katsotaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Su Toukokuu 8. 1:49:06 2005

Tupi kirjoitti:eiköhän ole helpompi ostaa oikea paineensäädin ja kytkeä se jörjestelmään.taitaa halvimmillaan olla 50 - 60€ sellainen
Ai, mistä niitä tuohon hintaan saa :shock: Mulla on tuossa Burton powerin lehdykkä ja siinä halvin on reilu 100 euroa, ja taitaa olla vielä yksipiirinenkin.

Ja oikea järjestelmään kytkettävä paineensäädinhän sekin on mitä tässä jahtaan, sillä erotuksella vaan että siinä ei ole valmiina käsikäyttöistä nuppia.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Su Toukokuu 8. 2:41:30 2005

91-> ja uudemmissa keulallisissa transporttereissa on muistaakseni kyseinen mötikkä. Varmaksi en uskalla sanoa kyllä.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Su Toukokuu 8. 8:50:07 2005

Bliz kirjoitti:91-> ja uudemmissa keulallisissa transporttereissa on muistaakseni kyseinen mötikkä. Varmaksi en uskalla sanoa kyllä.
Kyllä on.

PasiL
Viestit: 674
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja PasiL » Ma Toukokuu 9. 10:17:14 2005

Kävisikö siihen joku hydrauliikkapaineensäädin?
Esim: http://www.salhydro.fi/sh/index.php?arg ... ZDs0NTI%3D

Lati
Viestit: 23
Liittynyt: Ti Helmikuu 18. 21:01:13 2003

Viesti Kirjoittaja Lati » Ma Toukokuu 9. 12:11:10 2005

VW transporter t4 ,vento ja golf 3. niissä on ainakin kaks piirinen säädin, mutta on muistaakseni aikas kallis.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Toukokuu 9. 12:30:24 2005

Halvin mikä tuli nopealla vilkaisulla oli motonetista Fiat uno paineensäädin 14,13 € mutta luultavasti "yksipiirinen"
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

timppaanen
Viestit: 2856
Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
Paikkakunta: Korsholm

Viesti Kirjoittaja timppaanen » Ma Toukokuu 9. 12:59:03 2005

Aksu kirjoitti:Halvin mikä tuli nopealla vilkaisulla oli motonetista Fiat uno paineensäädin 14,13 € mutta luultavasti "yksipiirinen"
laittaa 2 tommosta, kyllä ne saa kalibroitua toimimaan samalla lailla
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Toukokuu 9. 13:51:42 2005

WILWOOD jarrupaineen säädin, portaaton nuppisäätö, 100€

http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... nmitat.jpg

http://www.lautamakimotorsport.fi/jarrut.htm



Minusta ei pahan hintanen..
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Jore
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jore » Ma Toukokuu 9. 14:06:55 2005

qreippi kirjoitti:WILWOOD jarrupaineen säädin, portaaton nuppisäätö, 100€
Autoracingiltä kanssa Wilwood 99e, eli ei se nyt kamala hinta ole.

T:Jore

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ma Toukokuu 9. 18:41:14 2005

Plaaplaaplaa juujuu, mutta kun asian laita on edelleenkin niin että mulla menee yksi jarruputki pääsylinteriltä vasemmalle takasylinterille ja yksi jarruputki pääsylinteriltä oikealle takasylinterille.

Eli kaksi jarruputkea jotka pitäisi rajoittaa. Ja kun nyt sitten ostetaan yksi ei niin pahan hintainen satasen säätöventtiili jossa on yksi sisääntulo ja yksi ulostulo, niin mun tekninen ymmärrys ei ainakaan riitä ymmärtämään miten sillä saisi rajoitettua kahdessa jarruputkessa kulkevaa lientä. Ja jos noissa satasen venttiileissä sitten onkin kaksi siääntuloa ja kaksi lähtöä, niin anteeksi mouhoamiseni, en vain näe noissa piirustuksissa kuin yhden inletin ja yhden outletin.

Asiaa selventävä kuva: http://www.76s.net/external/rautalankaa.gif

No asiasta toiseen kuitenkin. Tsekkasin tänään Tipon kyseisenlaisen kapistuksen ja siitä sen luultavasti teen. Alkuperäinen vipstaakisysteemi on aika yksinkertainen homma muuttaa käsikäyttöiseksi, on pienikokoinen ja maksaa sopivasti. Kuvaa ja juttua jahka tuo tuosta alkaa edistymään.

Ja kääntyihän tämäkin yhden osan etsintä nyt sitten ihan täysveriseksi tekniikkajahkailuksi :?
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ti Toukokuu 10. 17:34:56 2005

Ihmettelen kyllä että miten ne jarrut ylipäätään on noin takapainoiset? Eli olisko mahdollista että niissä jarruissa olis jotain vikaa? Ja toisekseen, yleensä jarrutetaan ennen mutkaa eikä enää keskellä sitä :wink:
Vihellys Ja Pauke - Virityspaja

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Toukokuu 10. 17:43:11 2005

hmm mun rs turbossa ainakin oli tuollainen kuorman (eli siis korkeuden) mukaan säätyvä venttiili ja on se mulla vieläkin hyllyssä.. jos mitään apuja on niin ei maksa mitään jos tarviit?

Tunari-82
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 » Ti Toukokuu 10. 21:38:14 2005

samiharju kirjoitti:hmm mun rs turbossa ainakin oli tuollainen kuorman (eli siis korkeuden) mukaan säätyvä venttiili ja on se mulla vieläkin hyllyssä.. jos mitään apuja on niin ei maksa mitään jos tarviit?
Minäkin muistelin että rs-turbos oli sellanen.
Onkos se ny sitte yhdelle vai kahelle jarruputkelle?

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ti Toukokuu 10. 23:13:08 2005

voi ku ei pysty muistaan..

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ke Toukokuu 11. 7:49:41 2005

ilmeisesti sama kun RS2K:ssa?

eli jos autoa esim madaltaa niin joutuu tuota säätämään tai on takapää lukossa äkkiä, koska auto luulee että ronkki on täynnä kuormaa?
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Ares
Viestit: 1323
Liittynyt: Ma Joulukuu 22. 11:02:48 2003
Paikkakunta: Laihia

Viesti Kirjoittaja Ares » Ke Toukokuu 11. 10:22:24 2005

Etkö voisi muuttaa sitä sellaiseksi, että taakse lähtee 1 putki ja paineensäätimen jälkeen haaroitat T-palalla?

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ke Toukokuu 11. 12:36:14 2005

qreippi kirjoitti:ilmeisesti sama kun RS2K:ssa?

eli jos autoa esim madaltaa niin joutuu tuota säätämään tai on takapää lukossa äkkiä, koska auto luulee että ronkki on täynnä kuormaa?
Muutamassa vaihto autossa tullut tuo ilmiö huomattua kun säädin jotenkin jumittunut hetkellisesti. Vakio jarruissa yllättävän paljon tehoa kun takapää runttaa jarrut jumiin paineita säätämättä muutamassa ekassa jarrutuksessa.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Ke Toukokuu 11. 13:14:05 2005

Racersplacessa 1:1 ulkonäöllisesti Wilwoodin säätimen kanssa oleva säädin 49e, ennenkuin kukaan pääse laittamaan hernettä nenään niin siinäkin on 1 sisään ja 1 ulos. Ajattelin jos jotain kiinnostaa.

http://www.racersplace.fi/allstar_tarj.php

S2 RST:ssä on 2 erillistä säädintä takana, kyllä niistä askartelemalla saa toimivan Fiestaankin.

Ettei ois Fiestan oma säädin jumissa tai joku muu jarruissa vikana, jos noin helposti perä irtoaa?

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Ke Toukokuu 11. 22:55:32 2005

lauri kirjoitti:Ettei ois Fiestan oma säädin jumissa tai joku muu jarruissa vikana, jos noin helposti perä irtoaa?
No. Kuulkaas enot. Tuon pieleen menneen CRSC:n Ahveniston keikan jälkeen. Omg omg. Jaa niin mähän kirjoitinkin siitä jo tuolla Ajoin -threadissa. Mutta laitetaan nyt vielä tännekin että vaihoin Oikeat Renkaat, säädätin aurauksen ja pehmensin takaiskareita ja nyt ei perä irtoa edes yrittämällä.

Että ongelman voimakkuudesta huolimatta vika ei sitten kuitenkaan ollut jarruissa vaan jossain noista kolmesta edellämainitusta. Mutta kun tuota jarrujuttua tuli nyt pohdittua tässä välipäivinä, niin tulipahan ainakin selväksi että jos moista tarvii kotiasentajabudjetilla alkaa tekemään niin Fiat Tipon taka-akselista se helposti sovellettava venttiili löytyy :-)
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Ke Toukokuu 11. 23:27:28 2005

onkos tuo kaikissa tipoissa sopiva vai vaan joku tietty malli
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Toukokuu 12. 10:56:29 2005

Aksu kirjoitti:Halvin mikä tuli nopealla vilkaisulla oli motonetista Fiat uno paineensäädin 14,13 € mutta luultavasti "yksipiirinen"
On ihan kaksipiirinen(2sisään ja 2 ulos), aavistuksen vaan aiheuttaa päänvaivaa tehdä tosta säädettävä. Tossa on mekanismissa hahlotettu varsi joka kuorman mukaan painuu sisemmälle säätimeen. Tietty jos tohon tekee kierteet tai hitsaa mutterin... Ei toi Tipon mallikaaan ole mikään Plug and Play.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jarno84
Viestit: 159
Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
Paikkakunta: Kuusamo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarno84 » Su Helmikuu 5. 0:44:42 2006

entäs onkos tuolla isompaa merkitystä jos jättää paineensäätimen pois käytöstä autossa jossa sellainen on?

jarkkoscosworth
CRSC jäsen 2015
Viestit: 347
Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
Paikkakunta: ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja jarkkoscosworth » Su Helmikuu 5. 12:39:42 2006

Siihen painesäätimeen kannattaa tehdä joku pikku teline mihin sitten laittaa esim.kierresäädön.
Itse laitoin jäärataautoon motonetin fiat/lada painesäätimen ja siihen kierresäädön (yksipiirinen malli). Tuntuu kuitenkin siltä että ei rajoittanut tarpeeksi jarrupainetta. Johtunee varmaankin siitä että takajarruina ovat lancerin etujarrulevyt/satulat.(hieman ylimitoitetut :D )
jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.

heka
Viestit: 925
Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
Paikkakunta: suomi

Viesti Kirjoittaja heka » Su Helmikuu 5. 16:33:40 2006

jarno84 kirjoitti:entäs onkos tuolla isompaa merkitystä jos jättää paineensäätimen pois käytöstä autossa jossa sellainen on?
tuurista kiinni mikäli jarrujen koko on suhteessa etu/taka sopiva niin ei ole väliä mutta jos takajarrut on tehokkaat eikä painetta rajoiteta niin menee jarrutuksissa takapää ennen etupäätä lukkoon eli ei hyvä.
viimeistään katsastuksessa tuosta huomautetaan
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07

Vastaa Viestiin