Mistä jarrupaineen säätöventtiili?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Mistä jarrupaineen säätöventtiili?
Alkusanoiksi todettakoon että tämähän liippaa nyt hyvin läheltä tekniikkaa, ja sinne meinasin tämän alunperin laittaakin. Mutta koska tähän kyselyyn parhaan vastauksen saa todennäköisesti jonkun muun merkin harrastajalta, niin pistin nyt kuitenkin tälle puolelle jota satunnaiset kävijätkin pääsevät tarkastelemaan. Jos ei kertakaikkiaan käy, niin siirtäkää tekniikkaan.
Asiahan on nyt niin että tuolla Ahvenistolla tuli havaittua ihan hervotonta epävakautta jarrutuksissa, oikeastaan minkäänlainen ohjausliike jarrutettaessa ei tule kysymykseenkään kun perä irtoaa palttiarallaa välittömästi. Tiistaina on seuraavat iloittelut joihin lähden eri renkailla ja muilla pienillä säätötoimilla, mutta ne tuskin asiaa auttavat joten jotain muutakin tarttee todennäköisesti tehdä. Ja tuo muuhan on tietenkin paineensäädön rakentaminen takajarruille.
Mitään rahamiesten tehdastekoista paineensäätöventtiilisysteemiä en kyllä raaski ostaa, joten ajattelin kasailla moisen tuollaisesta joissain autoissa olevasta taka-akselin paineensäätimestä. Sehän on siis se sellainen venttiili siellä auton alla taka-akseliston lähistöllä joka on liitetty taka-akseliin ja akselin asennon mukaan säätelee painetta. Kun on kevyt kuorma ja perä ylhäällä -> vipu säätää painetta pienemmäksi, kun on enemmän kuormaa ja perä alhaalla -> annetaan täydellä paineella. Noista on niitä kuuleman mukaan ennenkin rakenneltu ihan menestyksekkäästi joten eiköhän se siitä. Tarkoitus on siis tietenkin korvata tuo vipusysteemi jollain säätönupilla ja sijoittaa se lain vastaisesti ohjaamoon.
Ja näin pitkien lätinöiden päätteeksi päästään sitten varsinaiseen kysymykseen. Mistähän autosta moiseen tarkoitukseen sopiva venttiili löytyisi? Fiiatin ja Ladan kyseiset vehkeet olen nähnyt mutta ne ei käy. Niissä kun on kaikissa vain yksi linja sisään ja toinen ulos, ja tuossa pikkuvoortissa menee edestä taakse vasen ja oikea putki erikseen niin tarvisi olla kaksipiirinen jossa on kaksi sisääntuloa ja kaksi lähtöä.
Asiahan on nyt niin että tuolla Ahvenistolla tuli havaittua ihan hervotonta epävakautta jarrutuksissa, oikeastaan minkäänlainen ohjausliike jarrutettaessa ei tule kysymykseenkään kun perä irtoaa palttiarallaa välittömästi. Tiistaina on seuraavat iloittelut joihin lähden eri renkailla ja muilla pienillä säätötoimilla, mutta ne tuskin asiaa auttavat joten jotain muutakin tarttee todennäköisesti tehdä. Ja tuo muuhan on tietenkin paineensäädön rakentaminen takajarruille.
Mitään rahamiesten tehdastekoista paineensäätöventtiilisysteemiä en kyllä raaski ostaa, joten ajattelin kasailla moisen tuollaisesta joissain autoissa olevasta taka-akselin paineensäätimestä. Sehän on siis se sellainen venttiili siellä auton alla taka-akseliston lähistöllä joka on liitetty taka-akseliin ja akselin asennon mukaan säätelee painetta. Kun on kevyt kuorma ja perä ylhäällä -> vipu säätää painetta pienemmäksi, kun on enemmän kuormaa ja perä alhaalla -> annetaan täydellä paineella. Noista on niitä kuuleman mukaan ennenkin rakenneltu ihan menestyksekkäästi joten eiköhän se siitä. Tarkoitus on siis tietenkin korvata tuo vipusysteemi jollain säätönupilla ja sijoittaa se lain vastaisesti ohjaamoon.
Ja näin pitkien lätinöiden päätteeksi päästään sitten varsinaiseen kysymykseen. Mistähän autosta moiseen tarkoitukseen sopiva venttiili löytyisi? Fiiatin ja Ladan kyseiset vehkeet olen nähnyt mutta ne ei käy. Niissä kun on kaikissa vain yksi linja sisään ja toinen ulos, ja tuossa pikkuvoortissa menee edestä taakse vasen ja oikea putki erikseen niin tarvisi olla kaksipiirinen jossa on kaksi sisääntuloa ja kaksi lähtöä.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 1001
- Liittynyt: La Heinäkuu 5. 9:07:56 2003
- Paikkakunta: Raahe
- Viesti:
eiköhän ole helpompi ostaa oikea paineensäädin ja kytkeä se jörjestelmään.taitaa halvimmillaan olla 50 - 60€ sellainen
Turboukkona yrityksessä https://thturboservice.fi/
-
- Viestit: 2567
- Liittynyt: Ke Helmikuu 6. 17:42:33 2002
- Paikkakunta: Mä missään asu
- Viesti:
esimerkiksi transitissa on sellainen paineensäädin, mutta en nyt muista oliko niissäkään missään kahdelle putkelle paikkaa. muistini mukaan oli, mutta varmaksi en sano. ja yhdessä mallissa on kaksi venttiiliä taka-akselilla. mä voin tarkistella asiaa, ja katsotaan.
Jos ei ole pannussa painetta, ei pilli vihellä.
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Ai, mistä niitä tuohon hintaan saaTupi kirjoitti:eiköhän ole helpompi ostaa oikea paineensäädin ja kytkeä se jörjestelmään.taitaa halvimmillaan olla 50 - 60€ sellainen

Ja oikea järjestelmään kytkettävä paineensäädinhän sekin on mitä tässä jahtaan, sillä erotuksella vaan että siinä ei ole valmiina käsikäyttöistä nuppia.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 674
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 19:08:31 2001
- Paikkakunta: Akaa
Kävisikö siihen joku hydrauliikkapaineensäädin?
Esim: http://www.salhydro.fi/sh/index.php?arg ... ZDs0NTI%3D
Esim: http://www.salhydro.fi/sh/index.php?arg ... ZDs0NTI%3D
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
-
- Viestit: 2856
- Liittynyt: Pe Syyskuu 20. 12:32:12 2002
- Paikkakunta: Korsholm
laittaa 2 tommosta, kyllä ne saa kalibroitua toimimaan samalla laillaAksu kirjoitti:Halvin mikä tuli nopealla vilkaisulla oli motonetista Fiat uno paineensäädin 14,13 € mutta luultavasti "yksipiirinen"
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on taas sitä, että kaikki toimii mutta kukaan ei tiedä miksi.
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
Jäsen # 427
ikuisuusrojektit --> escort mk1 2.0 -70, escort mk2 2.0 -78
-
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
WILWOOD jarrupaineen säädin, portaaton nuppisäätö, 100€
http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... nmitat.jpg
http://www.lautamakimotorsport.fi/jarrut.htm
Minusta ei pahan hintanen..
http://www.lautamakimotorsport.fi/kuvat ... nmitat.jpg
http://www.lautamakimotorsport.fi/jarrut.htm
Minusta ei pahan hintanen..
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
Plaaplaaplaa juujuu, mutta kun asian laita on edelleenkin niin että mulla menee yksi jarruputki pääsylinteriltä vasemmalle takasylinterille ja yksi jarruputki pääsylinteriltä oikealle takasylinterille.
Eli kaksi jarruputkea jotka pitäisi rajoittaa. Ja kun nyt sitten ostetaan yksi ei niin pahan hintainen satasen säätöventtiili jossa on yksi sisääntulo ja yksi ulostulo, niin mun tekninen ymmärrys ei ainakaan riitä ymmärtämään miten sillä saisi rajoitettua kahdessa jarruputkessa kulkevaa lientä. Ja jos noissa satasen venttiileissä sitten onkin kaksi siääntuloa ja kaksi lähtöä, niin anteeksi mouhoamiseni, en vain näe noissa piirustuksissa kuin yhden inletin ja yhden outletin.
Asiaa selventävä kuva: http://www.76s.net/external/rautalankaa.gif
No asiasta toiseen kuitenkin. Tsekkasin tänään Tipon kyseisenlaisen kapistuksen ja siitä sen luultavasti teen. Alkuperäinen vipstaakisysteemi on aika yksinkertainen homma muuttaa käsikäyttöiseksi, on pienikokoinen ja maksaa sopivasti. Kuvaa ja juttua jahka tuo tuosta alkaa edistymään.
Ja kääntyihän tämäkin yhden osan etsintä nyt sitten ihan täysveriseksi tekniikkajahkailuksi
Eli kaksi jarruputkea jotka pitäisi rajoittaa. Ja kun nyt sitten ostetaan yksi ei niin pahan hintainen satasen säätöventtiili jossa on yksi sisääntulo ja yksi ulostulo, niin mun tekninen ymmärrys ei ainakaan riitä ymmärtämään miten sillä saisi rajoitettua kahdessa jarruputkessa kulkevaa lientä. Ja jos noissa satasen venttiileissä sitten onkin kaksi siääntuloa ja kaksi lähtöä, niin anteeksi mouhoamiseni, en vain näe noissa piirustuksissa kuin yhden inletin ja yhden outletin.
Asiaa selventävä kuva: http://www.76s.net/external/rautalankaa.gif
No asiasta toiseen kuitenkin. Tsekkasin tänään Tipon kyseisenlaisen kapistuksen ja siitä sen luultavasti teen. Alkuperäinen vipstaakisysteemi on aika yksinkertainen homma muuttaa käsikäyttöiseksi, on pienikokoinen ja maksaa sopivasti. Kuvaa ja juttua jahka tuo tuosta alkaa edistymään.
Ja kääntyihän tämäkin yhden osan etsintä nyt sitten ihan täysveriseksi tekniikkajahkailuksi

Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Ylläpitäjä
Minäkin muistelin että rs-turbos oli sellanen.samiharju kirjoitti:hmm mun rs turbossa ainakin oli tuollainen kuorman (eli siis korkeuden) mukaan säätyvä venttiili ja on se mulla vieläkin hyllyssä.. jos mitään apuja on niin ei maksa mitään jos tarviit?
Onkos se ny sitte yhdelle vai kahelle jarruputkelle?
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Muutamassa vaihto autossa tullut tuo ilmiö huomattua kun säädin jotenkin jumittunut hetkellisesti. Vakio jarruissa yllättävän paljon tehoa kun takapää runttaa jarrut jumiin paineita säätämättä muutamassa ekassa jarrutuksessa.qreippi kirjoitti:ilmeisesti sama kun RS2K:ssa?
eli jos autoa esim madaltaa niin joutuu tuota säätämään tai on takapää lukossa äkkiä, koska auto luulee että ronkki on täynnä kuormaa?
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 3488
- Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Racersplacessa 1:1 ulkonäöllisesti Wilwoodin säätimen kanssa oleva säädin 49e, ennenkuin kukaan pääse laittamaan hernettä nenään niin siinäkin on 1 sisään ja 1 ulos. Ajattelin jos jotain kiinnostaa.
http://www.racersplace.fi/allstar_tarj.php
S2 RST:ssä on 2 erillistä säädintä takana, kyllä niistä askartelemalla saa toimivan Fiestaankin.
Ettei ois Fiestan oma säädin jumissa tai joku muu jarruissa vikana, jos noin helposti perä irtoaa?
http://www.racersplace.fi/allstar_tarj.php
S2 RST:ssä on 2 erillistä säädintä takana, kyllä niistä askartelemalla saa toimivan Fiestaankin.
Ettei ois Fiestan oma säädin jumissa tai joku muu jarruissa vikana, jos noin helposti perä irtoaa?
-
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
- Viesti:
No. Kuulkaas enot. Tuon pieleen menneen CRSC:n Ahveniston keikan jälkeen. Omg omg. Jaa niin mähän kirjoitinkin siitä jo tuolla Ajoin -threadissa. Mutta laitetaan nyt vielä tännekin että vaihoin Oikeat Renkaat, säädätin aurauksen ja pehmensin takaiskareita ja nyt ei perä irtoa edes yrittämällä.lauri kirjoitti:Ettei ois Fiestan oma säädin jumissa tai joku muu jarruissa vikana, jos noin helposti perä irtoaa?
Että ongelman voimakkuudesta huolimatta vika ei sitten kuitenkaan ollut jarruissa vaan jossain noista kolmesta edellämainitusta. Mutta kun tuota jarrujuttua tuli nyt pohdittua tässä välipäivinä, niin tulipahan ainakin selväksi että jos moista tarvii kotiasentajabudjetilla alkaa tekemään niin Fiat Tipon taka-akselista se helposti sovellettava venttiili löytyy

Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/
-
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
On ihan kaksipiirinen(2sisään ja 2 ulos), aavistuksen vaan aiheuttaa päänvaivaa tehdä tosta säädettävä. Tossa on mekanismissa hahlotettu varsi joka kuorman mukaan painuu sisemmälle säätimeen. Tietty jos tohon tekee kierteet tai hitsaa mutterin... Ei toi Tipon mallikaaan ole mikään Plug and Play.Aksu kirjoitti:Halvin mikä tuli nopealla vilkaisulla oli motonetista Fiat uno paineensäädin 14,13 € mutta luultavasti "yksipiirinen"
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
- Viestit: 159
- Liittynyt: Su Elokuu 3. 15:57:45 2003
- Paikkakunta: Kuusamo
- Viesti:
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 347
- Liittynyt: Ke Toukokuu 14. 9:25:32 2003
- Paikkakunta: ylöjärvi
Siihen painesäätimeen kannattaa tehdä joku pikku teline mihin sitten laittaa esim.kierresäädön.
Itse laitoin jäärataautoon motonetin fiat/lada painesäätimen ja siihen kierresäädön (yksipiirinen malli). Tuntuu kuitenkin siltä että ei rajoittanut tarpeeksi jarrupainetta. Johtunee varmaankin siitä että takajarruina ovat lancerin etujarrulevyt/satulat.(hieman ylimitoitetut
)
Itse laitoin jäärataautoon motonetin fiat/lada painesäätimen ja siihen kierresäädön (yksipiirinen malli). Tuntuu kuitenkin siltä että ei rajoittanut tarpeeksi jarrupainetta. Johtunee varmaankin siitä että takajarruina ovat lancerin etujarrulevyt/satulat.(hieman ylimitoitetut

jäsen-numero 419
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
escort cosworth -95
ei haittaa vaikka cossu leviää,voinhan aina soittaa escortserviceen.
-
- Viestit: 925
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 14. 23:40:19 2004
- Paikkakunta: suomi
tuurista kiinni mikäli jarrujen koko on suhteessa etu/taka sopiva niin ei ole väliä mutta jos takajarrut on tehokkaat eikä painetta rajoiteta niin menee jarrutuksissa takapää ennen etupäätä lukkoon eli ei hyvä.jarno84 kirjoitti:entäs onkos tuolla isompaa merkitystä jos jättää paineensäätimen pois käytöstä autossa jossa sellainen on?
viimeistään katsastuksessa tuosta huomautetaan
#914
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07
Bmw 320 m-sport e46 -04 käyttövessa
Taunus coupe 2.0 -74 datsun power (vaiheessa)
Toyota Corolla dx -81 orginal
Honda cb600f hornet -07