Automaatinöljyn vaihto

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

WRC taunus
Viestit: 248
Liittynyt: Pe Huhtikuu 22. 17:09:17 2005
Paikkakunta: Lahti-city

Automaatinöljyn vaihto

Viesti Kirjoittaja WRC taunus » To Maaliskuu 30. 19:01:56 2006

Mikä on oikee oppinen tapa?
Kun laittaa uudet sisään,niin käyttää kaikki vaihteet läpi ja jättää vapaalle jolloin moottorin käydessä katsotaan öljyt?
Onko havaintoa kuinka paljon noin menee öljyä?Kaikkihan sieltä ei tule ulos. :?:
XR3I Escort Cabriolet -90

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » To Maaliskuu 30. 19:37:45 2006

Kun laskee entiset öljyt pois, niin kannattaa laskea ne johonkin astiaan, niin siitä näkee kuinka paljon sitä tuli pois. Ei tarvitse arpoa uusia öljyjä laittaessa, että kuinka paljon sitä menikään.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Maaliskuu 30. 20:52:11 2006

Niin, olihan se öljypohjairti ja suodatin vaihtui myös :?:

TON VAIHTEIDEN KÄYTÖN TARKOTUSHAN ON JUST TYÖNTÄÄ KAIKKI PAIKAT TÄYTEEN SITÄ UUTTA ÖLJYÄ, LISÄKSI TARVII KATSOA ETTÄ VAIHTEISTO ON KÄYNTILÄMPÖNEN, SIELLÄ VOI OLLA LÄMPÖOHJATTU VENTIILI TAI PARI YMS.

tää ei pitäny tull isoilla, mut en jaksa kirjottaa uusiks

WRC taunus
Viestit: 248
Liittynyt: Pe Huhtikuu 22. 17:09:17 2005
Paikkakunta: Lahti-city

Viesti Kirjoittaja WRC taunus » To Maaliskuu 30. 21:01:09 2006

Juu pohjantiiviste ja suodatin on hommattu jo.
XR3I Escort Cabriolet -90

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Su Huhtikuu 2. 19:13:52 2006

Kun vaihdoin tuohon 2.8 V6 + A4LD yhdistelmään autotomaatin öljyn viimeksi, niin uutta meni n. 4.6 L. Auton oma ohjekirja sanoo, että kaikki vaihteet kolme kertaa läpi, sitten valitsin P asentoon ja odotetaan ajankulumista tyhjäkäynnillä 2 min. Sen jälkeen öljynmäärän tarkistus mittatikusta.

Ilmaus tapahtuu R ja D(/DE) asennoissa jalka jarrulla ja kaasua antaen.

Ensimmäisellä kerralla öljypohjan tiiviste lähti useana osana, mutta nyt viimeksi n. puoli vuotta ensimmäisestä vaihdosta oli vielä ihan tuore. Ihan tavalliselta korkkitiivisteeltä se minusta näytti. Suodatin on enemmänkin mallia sihvilä.

Jos laatikon irrotus ei kiinnosta (kuten ei minua), niin ei auta muuta kuin vaihtaa öljy tarpeeksi monta kertaa, koska tosiaankin kaikkea ei saa muuten pois kuin turbiini irrottamalla ja kaatamalla siitä kaikki pois horisontaalisessa asennossa...

... vai auttaisiko sellainen, että kaataa vaan kokoajan ylhäältä öljyn täyttöputkesta uutta, niin kai se vanha likainen/huono öljy jossain vaiheessa rupeaa "yli" tulemaan ja näin säästyisi lootan & turbiinin irrotukselta? Vai mitä silloin tapahtuu?

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Su Huhtikuu 2. 20:25:24 2006

jaa, mistäköhän se tulisi "yli" :?: :?: :?:

100% uus-vaihto ei ilmeisesti ole huolto-ohjelman mukaan tarpeen normaalikäytössä,
omasta mielestäni semmosta voi yrittää jos on polttanu vanhat öljyt mustaksi, tosin yleensä silloin tarvii ehkä vaihtaa muutakin 8)

WRC taunus
Viestit: 248
Liittynyt: Pe Huhtikuu 22. 17:09:17 2005
Paikkakunta: Lahti-city

Viesti Kirjoittaja WRC taunus » Ma Huhtikuu 3. 17:27:28 2006

Öljyt oli aivan kamalan väriset.Aivan mustat.
Rupes loota pelaamaan paremmin tuon vaihdon jälkeen.
Laitoin tuubillisen forten automaattilootaan tarkoitettua ainetta.
XR3I Escort Cabriolet -90

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Huhtikuu 3. 20:22:13 2006

Mersujen turbiineissa on tyhjennysproput, ne saa kätevästi tyhjiksi. Fordin laatikot ovat niin usein paskana, ettei ole kannattanut tuota tulppaa laittaa. Turbiinin kun voi tyhjentää aina laatikkorempan yhteydessä.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Pappacosworth
Viestit: 414
Liittynyt: To Tammikuu 8. 21:01:37 2004
Paikkakunta: Koskenkorva

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth » Ma Huhtikuu 3. 21:52:53 2006

Normaalin öljynvaihdon jälkeen ota laatikon paluuöljyputki irti ja siitä letku astiaan. Auto käyntiin ja odota kunnen letkusta tulee kuplia ja sammuta. Lisää uutta öljyä laatikkoon ja tee sama uudestaan, nyt kun täytät laatikon niin öljyä on mennyt lähes 10l eli kaikki on vaihdettu. A4ld loodalle ammattilaisen suosittelema vaihtoväli on 30 tkm, jos vaihdetaan vain pohjalla olevat öljyt. 4R44 jenkkiloodassa on A4ld sopiva suodatin joka on kunnollinen kuitusuodatin.
Focus ST 2014, Honda Africa Twin DCT 2016 (Fiesta ST 2019)
https://texelectric.webnode.fi/

Vastaa Viestiin