metallikannentiiviste

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

metallikannentiiviste

Viesti Kirjoittaja Hartza » To Kesäkuu 29. 21:53:44 2006

Kyseessä Focuksen ns. 3-kerrosmettalitiiviste, huolena lähinnä sen paksuus. Tönärillä mittaamalla tulokseksi tulee karvan vajaa milli, mites tuollainen lytistyy kiristettäessä? Vanha periteinen tiiviste on sen 1.5mm paksu vapaana, ilmeisesti menee kasaan jonkin verran kun vedetään momenttiin?

Tarkoituksena olisi tuollainen Fiikuksen 1.8:in pahvi pistää tuohon 1.8 harmaakantiseen projektikoneeseen (-94 1.8 16V Zetec), mutta nyt alkoi huolestuttaa puristusten nousu... kun tarttis ahtimella varustaa se sitten joskus. Muuten kannentiiviste on rei'iltään samanlainen, eli huhut pitivät paikkansa :)
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Kesäkuu 30. 1:48:39 2006

Peltitiiviste ei mene kasaan tuosta jos mittasit huolellisesti (vaikuttaisi sille tuloksen perusteella, ~1mm).
Oletko varma massatiivisteen paksuudesta; muistelisin olevan kympin kaksi ohuempi? Yleensä ollut käytettynä luokkaa 1,10-1,20mm. Joka tapauksessa ero on max. 0,3mm käytännössä; ei haittaa mitään puristusten suhteen turbossa (vaikutus käyt. liki 0), ja voi olla parempikin jos mäntä on pari kymppiä lähempänä kannen "ei palotilallista" kohtaa (on nakutusaltis); ei jää hehkunurkkia. Zetecissä tuo riski on toki huomattavasti pienempi kuin esim OHC:ssä johtuen palotilojen erilaisesta muotoilusta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Kesäkuu 30. 9:31:40 2006

Cometic taitanee ilmoittaa paksuuden puristettuna, ainakin kossun peltipahvin paketissa oli paksuus ilmoitettuna.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Syyskuu 21. 16:32:22 2006

Löytyi tällainen vanha keskustulu joka ei välttämättä enää ole ajankohtainen, mutta:
Focuksen kolmikerrospahvi on tosiaan vain 0.6 mm pusristettuna verrattuna vanhempiin (-98) zetecin pahveihin jotka ovat päälle milllin. Vanhoissa on mäntien ulkonema noin 0.3-0.4mm lohkotasosta toisin kuin Focuksessa, joten Focuksen tiivisteen käyttäminen voi olla kohtalokasta. Tuo Focuksen vakio 3-kerros pelti on muuten Cometicin ja Cometicilta suoraan saa niitä monella paksuusvaihtoehdolla. Vakio on se kaikkein ohuin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Syyskuu 21. 17:11:44 2006

Cometiciltä tilaaminen on vaan melko heikkoa; ainakin US-Parts antoi aikamoiset toimitusajat.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Pe Syyskuu 22. 10:50:28 2006

Tuo Focuksen tiiviste on Elringin valmistama minkä hommasin, nyt alkoi vähän jännittää miten käy kun lyö koneen tulille. Tosin olin mittaavinani mänän ylitystä keskimäärin 0,2mm, joten toivoa saattaa että ei kolise. Kattelin tossa brittifoomumeita ja siellä oli yhdellä tyypillä käynyt juuri noin, kaksi keskimäistä mäntää osunut kanteen ja toinen tohjona :? Siellä on kyllä muutakin vikaa, esim. turbo oli suoraan Escon vakio, ilmetteli kun ei paineet nouse ja käy kuumana :) Veti kuulemma jo alhaalta ja 219hv irtosi 8psin paineella... Kyseessä oli juuri tuollinen peltipahvi, joka oli lytyssä mitattu 0,55mm

Tosin orkkiksenakaan ei tunne kuin yhtä versiota, onkos joku esim. Briteistä löytäneet paksumpaa pahvia? Luulis löytyvän, siellä noita on tehty useampia.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Pe Syyskuu 22. 14:18:54 2006

Jos olet huolestunut puristus suhteen nousun ja turbotuksen ongelmasta niin
siihen alueelle missä on kone nakuttamassa (kuorma/kierrosluku) niin ohjelmoitavalla ruiskulla saa ihmeitä aikaan. edellyttäen että jaksaa "penkittää konetta"
Nakutushan on ennakko syttymistä ja jos liian korkea puristus suhde on suurena tekijänä aiheuttamassa tätä niin sille "nakutus" elueelle lisää syöttöä moottoriin rauhoittaa alueen taas toimivaksi. Sytytys hetken ajoitus eli muutettu kartta ei auta niin paljon kun "liian " rikas seos.

Jos liian ohuen kannen tiivisteen vuoksi männät kohtaa venat nin asia on aivan eri silloin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Syyskuu 22. 14:37:56 2006

sierra friikki kirjoitti:Jos olet huolestunut puristus suhteen nousun ja turbotuksen ongelmasta niin
siihen alueelle missä on kone nakuttamassa (kuorma/kierrosluku) niin ohjelmoitavalla ruiskulla saa ihmeitä aikaan. edellyttäen että jaksaa "penkittää konetta"
Nakutushan on ennakko syttymistä ja jos liian korkea puristus suhde on suurena tekijänä aiheuttamassa tätä niin sille "nakutus" elueelle lisää syöttöä moottoriin rauhoittaa alueen taas toimivaksi. Sytytys hetken ajoitus eli muutettu kartta ei auta niin paljon kun "liian " rikas seos.

Jos liian ohuen kannen tiivisteen vuoksi männät kohtaa venat nin asia on aivan eri silloin.
Niin sytystä todellakin hierotaan jos nakuttaa, perse edellä mennään puuhun jos aletaan tunkea soppaa helvetisti nakuttamisen estämiseksi. Tolla tavalla ei pitkälle pötkitä.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Syyskuu 22. 15:45:45 2006

sierra friikki kirjoitti:Jos olet huolestunut puristus suhteen nousun ja turbotuksen ongelmasta niin
siihen alueelle missä on kone nakuttamassa (kuorma/kierrosluku) niin ohjelmoitavalla ruiskulla saa ihmeitä aikaan. edellyttäen että jaksaa "penkittää konetta"
Nakutushan on ennakko syttymistä ja jos liian korkea puristus suhde on suurena tekijänä aiheuttamassa tätä niin sille "nakutus" elueelle lisää syöttöä moottoriin rauhoittaa alueen taas toimivaksi. Sytytys hetken ajoitus eli muutettu kartta ei auta niin paljon kun "liian " rikas seos.

Jos liian ohuen kannen tiivisteen vuoksi männät kohtaa venat nin asia on aivan eri silloin.
Taitaa ainoa huolen aihe olla männän osuminen kanteen.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » La Syyskuu 23. 21:27:51 2006

Piti ihan kasata tuohon omaan projektikoneeseen yksi vakiomäntä takaisin kiinni mittauksen vuoksi. 0.25mm sain dekin ylitykseksi.

edit:
siis -93 mondeon 2.0 "NGA"
Escort mk3 + 2x Focus mk1

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Syyskuu 25. 18:23:41 2006

Tää ei Hartzaa enää auta, mutta tilasin itselle ST170 kannentiivisteen joka myös on 3-kerros kannentiiviste, mutta paksumpi (~1.0mm) kuin muiden 2.0 Focuksien vastaava.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Syyskuu 25. 19:34:31 2006

JesseT kirjoitti:Tää ei Hartzaa enää auta, mutta tilasin itselle ST170 kannentiivisteen joka myös on 3-kerros kannentiiviste, mutta paksumpi (~1.0mm) kuin muiden 2.0 Focuksien vastaava.
Eikä se, että se on 2.0 ja mulla on 1.8 litrainen.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Syyskuu 25. 20:15:01 2006

Hartza kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Tää ei Hartzaa enää auta, mutta tilasin itselle ST170 kannentiivisteen joka myös on 3-kerros kannentiiviste, mutta paksumpi (~1.0mm) kuin muiden 2.0 Focuksien vastaava.
Eikä se, että se on 2.0 ja mulla on 1.8 litrainen.
Siksi sanoinkin että ei sinua auta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Hartza
Viestit: 1241
Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
Paikkakunta: Salocon Valley #584
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartza » Ma Syyskuu 25. 20:21:40 2006

JesseT kirjoitti:
Hartza kirjoitti:
JesseT kirjoitti:Tää ei Hartzaa enää auta, mutta tilasin itselle ST170 kannentiivisteen joka myös on 3-kerros kannentiiviste, mutta paksumpi (~1.0mm) kuin muiden 2.0 Focuksien vastaava.
Eikä se, että se on 2.0 ja mulla on 1.8 litrainen.
Siksi sanoinkin että ei sinua auta.
Jaa, minä meinasin sitä vaan että ehdin laittamaan koneen jo nippuun... :oops: Tosin eipä siinä kauan nokka tuhise jos pahvin vaihtaa.
  • Toyota Corolla 1.4 D4D -06
    Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
    Chevrolet K1500 4x4 pick-up

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ti Syyskuu 26. 5:24:08 2006

Onko 1,8 ja 2,0 erilaisella tulppien välillä(bore spacing), ei kai pari milliä isompi reikä pahvissa haittaa?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Syyskuu 26. 8:07:06 2006

SLEI kirjoitti:Onko 1,8 ja 2,0 erilaisella tulppien välillä(bore spacing), ei kai pari milliä isompi reikä pahvissa haittaa?
Sama porausväli, mutta se ero on jo jokunen milli ( 4-5 mm).
Escort mk3 + 2x Focus mk1

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Syyskuu 26. 8:57:00 2006

Skorppi kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:Jos olet huolestunut puristus suhteen nousun ja turbotuksen ongelmasta niin
siihen alueelle missä on kone nakuttamassa (kuorma/kierrosluku) niin ohjelmoitavalla ruiskulla saa ihmeitä aikaan. edellyttäen että jaksaa "penkittää konetta"
Nakutushan on ennakko syttymistä ja jos liian korkea puristus suhde on suurena tekijänä aiheuttamassa tätä niin sille "nakutus" elueelle lisää syöttöä moottoriin rauhoittaa alueen taas toimivaksi. Sytytys hetken ajoitus eli muutettu kartta ei auta niin paljon kun "liian " rikas seos.

Jos liian ohuen kannen tiivisteen vuoksi männät kohtaa venat nin asia on aivan eri silloin.
Niin sytystä todellakin hierotaan jos nakuttaa, perse edellä mennään puuhun jos aletaan tunkea soppaa helvetisti nakuttamisen estämiseksi. Tolla tavalla ei pitkälle pötkitä.

niiin varsinkin on hyvä säätää sytkää kun moottori nakuttaa.
Nakutus = ennakko sytytys = polttoaine seos syttyy sylinterissä ennen kuin kipinä tulpasta on ehtinyt sen sytyttää.
Käännetäänkös sytytys ennakkoa kumpaan suuntaan jotta nakutus poistuisi ?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Syyskuu 26. 9:14:20 2006

sierra friikki kirjoitti:
Skorppi kirjoitti:
sierra friikki kirjoitti:Jos olet huolestunut puristus suhteen nousun ja turbotuksen ongelmasta niin
siihen alueelle missä on kone nakuttamassa (kuorma/kierrosluku) niin ohjelmoitavalla ruiskulla saa ihmeitä aikaan. edellyttäen että jaksaa "penkittää konetta"
Nakutushan on ennakko syttymistä ja jos liian korkea puristus suhde on suurena tekijänä aiheuttamassa tätä niin sille "nakutus" elueelle lisää syöttöä moottoriin rauhoittaa alueen taas toimivaksi. Sytytys hetken ajoitus eli muutettu kartta ei auta niin paljon kun "liian " rikas seos.

Jos liian ohuen kannen tiivisteen vuoksi männät kohtaa venat nin asia on aivan eri silloin.
Niin sytystä todellakin hierotaan jos nakuttaa, perse edellä mennään puuhun jos aletaan tunkea soppaa helvetisti nakuttamisen estämiseksi. Tolla tavalla ei pitkälle pötkitä.

niiin varsinkin on hyvä säätää sytkää kun moottori nakuttaa.
Nakutus = ennakko sytytys = polttoaine seos syttyy sylinterissä ennen kuin kipinä tulpasta on ehtinyt sen sytyttää.
Käännetäänkös sytytys ennakkoa kumpaan suuntaan jotta nakutus poistuisi ?
Myöhäisemmälle tietysti, näin tekee ihan jokainen tehdas ruiskukin missä on nakuanturi.

Mjaahas, nyt on nakutuksen perusteet vähän hakusessa, koitetaan jos multa sujuu paremmin :)

Liekkirintama etenee tiettyä vauhtia palotilassa ja sytysennakkoa muuttamalla pyritään saamaan erilaisissa moottoreissa eri tilanteissa seos syttymään optimaalisessa kohtaa ja hallitusti. Nakutus joka rikkoo paikat aiheutuu siitä kun tulpan sytyttämä liekkirintama kohtaa itsekseen syttyneen seoksen liekkirintaman ikävästi. Tämä tekee hetkellisen erittäin suuren paineen nousun sylinteriin jota moottori ei pitkänpäälle kestä. Sytyksen myöhästäminen ehkäisee liekkirintamien kohtaamisen ja koneen hajoamisen.

Minä eikä kukaan mukaan ole ollut palotilassa tutkimassa tapahtumaa, mutta ainakin jokainen kuka joskus on säätänyt itse moottorinsa tietää millä nakutusta torjutaan ja se ei ole pensa työntäminen pyttyyn. Toki liian laihalla seoksella nakuttaa helpommin, eli seos enskin kuntoon ja sitten ennakko paikalleen niin ettei nakuta.

Nää on pojat ihan perusasioita :D
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Syyskuu 26. 17:01:20 2006

Siis ylipäätään itsekseen syttyvä seos on nakutusta ja pahasta. Kun seos sytytetään tulpalla alkaa palaminen, joka tunnetusti nostaa palotilan painetta paljon ennen kuin mäntä alkaa lähtemään alta pois jolloin paine taas pienenee. Jossakin vaiheessa palamista ja siis paineennousua voi paine ja lämpötila nousta niin korkeaksi, että palamaton seos johon liekkirintamma ei vielä ole ehtinyt, syttyy spontaanisti ikäänkuin räjähtäen. Tähän voi vaikuttaa ennakolla ja myös seoksella koska rikas seos hidastaa palamista ja laskee lämpötilaa.
Mitä Sierrafriikki tarkoitti on taas enemmänkin hehkusytytystä jota ei kyllä pitäisi tapahtua jos kone on kunnossa ja järkevästi speksattu. Pahasti karstaisessa koneessa tätä voi kyllä tapahtua kun karsta alkaa hehkumaan sytyttäen polttoaineen ilman tai ennen itse kipinää. Tästä aiheutuu myös mahdollinen jälkikäynti (ei efissä toki).

Alkaa mennä pahasti off topic...
Escort mk3 + 2x Focus mk1

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ti Syyskuu 26. 19:52:14 2006

Suomen kielessä nakutus on yleistetty, joka aiheuttaa epätietoisuutta.
Mutta, lontoon kielessä on kaksi eri termiä, kuten syytäkin, joita suomessa nakutukseksi kutsutaan.

- pre-ignition, seos syttyy itsekseen ennen kipunaa, joskus dieselöinniksi myös kutsuttu. Voi syttyä pelkästään korkean rutun, hehkuvan paikan tms. aiheuttamana. Voi ja usein johtaakin varsinaiseen nakutukseen, eli

- knocking, tämä on se varsinainen nakutusääni, joka aiheutuu liian aikaisesta sytytystapahtumasta BTC. Suurin osa seoksesta syttyy räjähdysmäisesti ( tosin väärä termi, koska palonopeus ei sentään vielä ole räjähdyksen tasolla, mutta arkikieleen sopiva termi toim huom pilkunf. ) ja tämä paineaalto sitten jo etenee äänen nopeuden luokkaa aiheuttaen omanlaisensa äänen.

eli dieselöintiin ei auta sytkän myöhäistys, vaan ainoastaan palotilan lämmön laskeminen eli energian sitominen esim bensan tai veden höyrystämiseen. Liian aikaisen ennakon aiheuttama nakutus myös saadaan vaimenemaan antamalla lisää kakkua, koska liian rikas seos palaa hitaammin, mutta parempi korjaus on luonnollisesti tuo lauseen alun mitätöinti.

näin siis lyhyesti...

lisää voi lukea aiheesta g00glaamalla, tahi http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking

p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ti Syyskuu 26. 20:22:53 2006

tulihan ne molemmat selvitettyä.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Lokakuu 2. 10:18:16 2006

Nyt on ST170 kannentiiviste kädessä. Oli jopa edullinen, halvempi kuin RST:n vastaava. Tiiviste on täysrosterinen nelikerrostiiveste. Vastaava kuin tavallisen 98- 2.0 Zetecin 3-kerrostiiviste, mutta yksi kerros lisää ja yksi kerros on selvästi paksumpi. Kolme ensimmäistä kerrosta on mielestäni identtisen muotoisia kuin tuossa 3-kerrospahvissa. Levyjen yhteenlaskettu paksuus on 1.04 mm, joka tuskin pienenee yhtään tuosta puristettaessa. Levyllä olevat laskokset toki puristuvat.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Vastaa Viestiin