Tarkoituksena olisi tuollainen Fiikuksen 1.8:in pahvi pistää tuohon 1.8 harmaakantiseen projektikoneeseen (-94 1.8 16V Zetec), mutta nyt alkoi huolestuttaa puristusten nousu... kun tarttis ahtimella varustaa se sitten joskus. Muuten kannentiiviste on rei'iltään samanlainen, eli huhut pitivät paikkansa
metallikannentiiviste
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Hartza
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
metallikannentiiviste
Kyseessä Focuksen ns. 3-kerrosmettalitiiviste, huolena lähinnä sen paksuus. Tönärillä mittaamalla tulokseksi tulee karvan vajaa milli, mites tuollainen lytistyy kiristettäessä? Vanha periteinen tiiviste on sen 1.5mm paksu vapaana, ilmeisesti menee kasaan jonkin verran kun vedetään momenttiin?
Tarkoituksena olisi tuollainen Fiikuksen 1.8:in pahvi pistää tuohon 1.8 harmaakantiseen projektikoneeseen (-94 1.8 16V Zetec), mutta nyt alkoi huolestuttaa puristusten nousu... kun tarttis ahtimella varustaa se sitten joskus. Muuten kannentiiviste on rei'iltään samanlainen, eli huhut pitivät paikkansa
Tarkoituksena olisi tuollainen Fiikuksen 1.8:in pahvi pistää tuohon 1.8 harmaakantiseen projektikoneeseen (-94 1.8 16V Zetec), mutta nyt alkoi huolestuttaa puristusten nousu... kun tarttis ahtimella varustaa se sitten joskus. Muuten kannentiiviste on rei'iltään samanlainen, eli huhut pitivät paikkansa
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Peltitiiviste ei mene kasaan tuosta jos mittasit huolellisesti (vaikuttaisi sille tuloksen perusteella, ~1mm).
Oletko varma massatiivisteen paksuudesta; muistelisin olevan kympin kaksi ohuempi? Yleensä ollut käytettynä luokkaa 1,10-1,20mm. Joka tapauksessa ero on max. 0,3mm käytännössä; ei haittaa mitään puristusten suhteen turbossa (vaikutus käyt. liki 0), ja voi olla parempikin jos mäntä on pari kymppiä lähempänä kannen "ei palotilallista" kohtaa (on nakutusaltis); ei jää hehkunurkkia. Zetecissä tuo riski on toki huomattavasti pienempi kuin esim OHC:ssä johtuen palotilojen erilaisesta muotoilusta.
Oletko varma massatiivisteen paksuudesta; muistelisin olevan kympin kaksi ohuempi? Yleensä ollut käytettynä luokkaa 1,10-1,20mm. Joka tapauksessa ero on max. 0,3mm käytännössä; ei haittaa mitään puristusten suhteen turbossa (vaikutus käyt. liki 0), ja voi olla parempikin jos mäntä on pari kymppiä lähempänä kannen "ei palotilallista" kohtaa (on nakutusaltis); ei jää hehkunurkkia. Zetecissä tuo riski on toki huomattavasti pienempi kuin esim OHC:ssä johtuen palotilojen erilaisesta muotoilusta.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Löytyi tällainen vanha keskustulu joka ei välttämättä enää ole ajankohtainen, mutta:
Focuksen kolmikerrospahvi on tosiaan vain 0.6 mm pusristettuna verrattuna vanhempiin (-98) zetecin pahveihin jotka ovat päälle milllin. Vanhoissa on mäntien ulkonema noin 0.3-0.4mm lohkotasosta toisin kuin Focuksessa, joten Focuksen tiivisteen käyttäminen voi olla kohtalokasta. Tuo Focuksen vakio 3-kerros pelti on muuten Cometicin ja Cometicilta suoraan saa niitä monella paksuusvaihtoehdolla. Vakio on se kaikkein ohuin.
Focuksen kolmikerrospahvi on tosiaan vain 0.6 mm pusristettuna verrattuna vanhempiin (-98) zetecin pahveihin jotka ovat päälle milllin. Vanhoissa on mäntien ulkonema noin 0.3-0.4mm lohkotasosta toisin kuin Focuksessa, joten Focuksen tiivisteen käyttäminen voi olla kohtalokasta. Tuo Focuksen vakio 3-kerros pelti on muuten Cometicin ja Cometicilta suoraan saa niitä monella paksuusvaihtoehdolla. Vakio on se kaikkein ohuin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
Hartza
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Tuo Focuksen tiiviste on Elringin valmistama minkä hommasin, nyt alkoi vähän jännittää miten käy kun lyö koneen tulille. Tosin olin mittaavinani mänän ylitystä keskimäärin 0,2mm, joten toivoa saattaa että ei kolise. Kattelin tossa brittifoomumeita ja siellä oli yhdellä tyypillä käynyt juuri noin, kaksi keskimäistä mäntää osunut kanteen ja toinen tohjona
Siellä on kyllä muutakin vikaa, esim. turbo oli suoraan Escon vakio, ilmetteli kun ei paineet nouse ja käy kuumana
Veti kuulemma jo alhaalta ja 219hv irtosi 8psin paineella... Kyseessä oli juuri tuollinen peltipahvi, joka oli lytyssä mitattu 0,55mm
Tosin orkkiksenakaan ei tunne kuin yhtä versiota, onkos joku esim. Briteistä löytäneet paksumpaa pahvia? Luulis löytyvän, siellä noita on tehty useampia.
Tosin orkkiksenakaan ei tunne kuin yhtä versiota, onkos joku esim. Briteistä löytäneet paksumpaa pahvia? Luulis löytyvän, siellä noita on tehty useampia.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Jos olet huolestunut puristus suhteen nousun ja turbotuksen ongelmasta niin
siihen alueelle missä on kone nakuttamassa (kuorma/kierrosluku) niin ohjelmoitavalla ruiskulla saa ihmeitä aikaan. edellyttäen että jaksaa "penkittää konetta"
Nakutushan on ennakko syttymistä ja jos liian korkea puristus suhde on suurena tekijänä aiheuttamassa tätä niin sille "nakutus" elueelle lisää syöttöä moottoriin rauhoittaa alueen taas toimivaksi. Sytytys hetken ajoitus eli muutettu kartta ei auta niin paljon kun "liian " rikas seos.
Jos liian ohuen kannen tiivisteen vuoksi männät kohtaa venat nin asia on aivan eri silloin.
siihen alueelle missä on kone nakuttamassa (kuorma/kierrosluku) niin ohjelmoitavalla ruiskulla saa ihmeitä aikaan. edellyttäen että jaksaa "penkittää konetta"
Nakutushan on ennakko syttymistä ja jos liian korkea puristus suhde on suurena tekijänä aiheuttamassa tätä niin sille "nakutus" elueelle lisää syöttöä moottoriin rauhoittaa alueen taas toimivaksi. Sytytys hetken ajoitus eli muutettu kartta ei auta niin paljon kun "liian " rikas seos.
Jos liian ohuen kannen tiivisteen vuoksi männät kohtaa venat nin asia on aivan eri silloin.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
Skorppi
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Niin sytystä todellakin hierotaan jos nakuttaa, perse edellä mennään puuhun jos aletaan tunkea soppaa helvetisti nakuttamisen estämiseksi. Tolla tavalla ei pitkälle pötkitä.sierra friikki kirjoitti:Jos olet huolestunut puristus suhteen nousun ja turbotuksen ongelmasta niin
siihen alueelle missä on kone nakuttamassa (kuorma/kierrosluku) niin ohjelmoitavalla ruiskulla saa ihmeitä aikaan. edellyttäen että jaksaa "penkittää konetta"
Nakutushan on ennakko syttymistä ja jos liian korkea puristus suhde on suurena tekijänä aiheuttamassa tätä niin sille "nakutus" elueelle lisää syöttöä moottoriin rauhoittaa alueen taas toimivaksi. Sytytys hetken ajoitus eli muutettu kartta ei auta niin paljon kun "liian " rikas seos.
Jos liian ohuen kannen tiivisteen vuoksi männät kohtaa venat nin asia on aivan eri silloin.
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Taitaa ainoa huolen aihe olla männän osuminen kanteen.sierra friikki kirjoitti:Jos olet huolestunut puristus suhteen nousun ja turbotuksen ongelmasta niin
siihen alueelle missä on kone nakuttamassa (kuorma/kierrosluku) niin ohjelmoitavalla ruiskulla saa ihmeitä aikaan. edellyttäen että jaksaa "penkittää konetta"
Nakutushan on ennakko syttymistä ja jos liian korkea puristus suhde on suurena tekijänä aiheuttamassa tätä niin sille "nakutus" elueelle lisää syöttöä moottoriin rauhoittaa alueen taas toimivaksi. Sytytys hetken ajoitus eli muutettu kartta ei auta niin paljon kun "liian " rikas seos.
Jos liian ohuen kannen tiivisteen vuoksi männät kohtaa venat nin asia on aivan eri silloin.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
Hartza
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Eikä se, että se on 2.0 ja mulla on 1.8 litrainen.JesseT kirjoitti:Tää ei Hartzaa enää auta, mutta tilasin itselle ST170 kannentiivisteen joka myös on 3-kerros kannentiiviste, mutta paksumpi (~1.0mm) kuin muiden 2.0 Focuksien vastaava.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Siksi sanoinkin että ei sinua auta.Hartza kirjoitti:Eikä se, että se on 2.0 ja mulla on 1.8 litrainen.JesseT kirjoitti:Tää ei Hartzaa enää auta, mutta tilasin itselle ST170 kannentiivisteen joka myös on 3-kerros kannentiiviste, mutta paksumpi (~1.0mm) kuin muiden 2.0 Focuksien vastaava.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
Hartza
- Viestit: 1241
- Liittynyt: Pe Joulukuu 27. 21:41:37 2002
- Paikkakunta: Salocon Valley #584
- Viesti:
Jaa, minä meinasin sitä vaan että ehdin laittamaan koneen jo nippuun...JesseT kirjoitti:Siksi sanoinkin että ei sinua auta.Hartza kirjoitti:Eikä se, että se on 2.0 ja mulla on 1.8 litrainen.JesseT kirjoitti:Tää ei Hartzaa enää auta, mutta tilasin itselle ST170 kannentiivisteen joka myös on 3-kerros kannentiiviste, mutta paksumpi (~1.0mm) kuin muiden 2.0 Focuksien vastaava.
- Toyota Corolla 1.4 D4D -06
Ford Escort mk3 3d 1.3 farmari
Chevrolet K1500 4x4 pick-up
-
SLEI
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Skorppi kirjoitti:Niin sytystä todellakin hierotaan jos nakuttaa, perse edellä mennään puuhun jos aletaan tunkea soppaa helvetisti nakuttamisen estämiseksi. Tolla tavalla ei pitkälle pötkitä.sierra friikki kirjoitti:Jos olet huolestunut puristus suhteen nousun ja turbotuksen ongelmasta niin
siihen alueelle missä on kone nakuttamassa (kuorma/kierrosluku) niin ohjelmoitavalla ruiskulla saa ihmeitä aikaan. edellyttäen että jaksaa "penkittää konetta"
Nakutushan on ennakko syttymistä ja jos liian korkea puristus suhde on suurena tekijänä aiheuttamassa tätä niin sille "nakutus" elueelle lisää syöttöä moottoriin rauhoittaa alueen taas toimivaksi. Sytytys hetken ajoitus eli muutettu kartta ei auta niin paljon kun "liian " rikas seos.
Jos liian ohuen kannen tiivisteen vuoksi männät kohtaa venat nin asia on aivan eri silloin.
niiin varsinkin on hyvä säätää sytkää kun moottori nakuttaa.
Nakutus = ennakko sytytys = polttoaine seos syttyy sylinterissä ennen kuin kipinä tulpasta on ehtinyt sen sytyttää.
Käännetäänkös sytytys ennakkoa kumpaan suuntaan jotta nakutus poistuisi ?
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
Skorppi
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Myöhäisemmälle tietysti, näin tekee ihan jokainen tehdas ruiskukin missä on nakuanturi.sierra friikki kirjoitti:Skorppi kirjoitti:Niin sytystä todellakin hierotaan jos nakuttaa, perse edellä mennään puuhun jos aletaan tunkea soppaa helvetisti nakuttamisen estämiseksi. Tolla tavalla ei pitkälle pötkitä.sierra friikki kirjoitti:Jos olet huolestunut puristus suhteen nousun ja turbotuksen ongelmasta niin
siihen alueelle missä on kone nakuttamassa (kuorma/kierrosluku) niin ohjelmoitavalla ruiskulla saa ihmeitä aikaan. edellyttäen että jaksaa "penkittää konetta"
Nakutushan on ennakko syttymistä ja jos liian korkea puristus suhde on suurena tekijänä aiheuttamassa tätä niin sille "nakutus" elueelle lisää syöttöä moottoriin rauhoittaa alueen taas toimivaksi. Sytytys hetken ajoitus eli muutettu kartta ei auta niin paljon kun "liian " rikas seos.
Jos liian ohuen kannen tiivisteen vuoksi männät kohtaa venat nin asia on aivan eri silloin.
niiin varsinkin on hyvä säätää sytkää kun moottori nakuttaa.
Nakutus = ennakko sytytys = polttoaine seos syttyy sylinterissä ennen kuin kipinä tulpasta on ehtinyt sen sytyttää.
Käännetäänkös sytytys ennakkoa kumpaan suuntaan jotta nakutus poistuisi ?
Mjaahas, nyt on nakutuksen perusteet vähän hakusessa, koitetaan jos multa sujuu paremmin
Liekkirintama etenee tiettyä vauhtia palotilassa ja sytysennakkoa muuttamalla pyritään saamaan erilaisissa moottoreissa eri tilanteissa seos syttymään optimaalisessa kohtaa ja hallitusti. Nakutus joka rikkoo paikat aiheutuu siitä kun tulpan sytyttämä liekkirintama kohtaa itsekseen syttyneen seoksen liekkirintaman ikävästi. Tämä tekee hetkellisen erittäin suuren paineen nousun sylinteriin jota moottori ei pitkänpäälle kestä. Sytyksen myöhästäminen ehkäisee liekkirintamien kohtaamisen ja koneen hajoamisen.
Minä eikä kukaan mukaan ole ollut palotilassa tutkimassa tapahtumaa, mutta ainakin jokainen kuka joskus on säätänyt itse moottorinsa tietää millä nakutusta torjutaan ja se ei ole pensa työntäminen pyttyyn. Toki liian laihalla seoksella nakuttaa helpommin, eli seos enskin kuntoon ja sitten ennakko paikalleen niin ettei nakuta.
Nää on pojat ihan perusasioita
Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Siis ylipäätään itsekseen syttyvä seos on nakutusta ja pahasta. Kun seos sytytetään tulpalla alkaa palaminen, joka tunnetusti nostaa palotilan painetta paljon ennen kuin mäntä alkaa lähtemään alta pois jolloin paine taas pienenee. Jossakin vaiheessa palamista ja siis paineennousua voi paine ja lämpötila nousta niin korkeaksi, että palamaton seos johon liekkirintamma ei vielä ole ehtinyt, syttyy spontaanisti ikäänkuin räjähtäen. Tähän voi vaikuttaa ennakolla ja myös seoksella koska rikas seos hidastaa palamista ja laskee lämpötilaa.
Mitä Sierrafriikki tarkoitti on taas enemmänkin hehkusytytystä jota ei kyllä pitäisi tapahtua jos kone on kunnossa ja järkevästi speksattu. Pahasti karstaisessa koneessa tätä voi kyllä tapahtua kun karsta alkaa hehkumaan sytyttäen polttoaineen ilman tai ennen itse kipinää. Tästä aiheutuu myös mahdollinen jälkikäynti (ei efissä toki).
Alkaa mennä pahasti off topic...
Mitä Sierrafriikki tarkoitti on taas enemmänkin hehkusytytystä jota ei kyllä pitäisi tapahtua jos kone on kunnossa ja järkevästi speksattu. Pahasti karstaisessa koneessa tätä voi kyllä tapahtua kun karsta alkaa hehkumaan sytyttäen polttoaineen ilman tai ennen itse kipinää. Tästä aiheutuu myös mahdollinen jälkikäynti (ei efissä toki).
Alkaa mennä pahasti off topic...
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
pau
- Viestit: 325
- Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
- Paikkakunta: Salo
Suomen kielessä nakutus on yleistetty, joka aiheuttaa epätietoisuutta.
Mutta, lontoon kielessä on kaksi eri termiä, kuten syytäkin, joita suomessa nakutukseksi kutsutaan.
- pre-ignition, seos syttyy itsekseen ennen kipunaa, joskus dieselöinniksi myös kutsuttu. Voi syttyä pelkästään korkean rutun, hehkuvan paikan tms. aiheuttamana. Voi ja usein johtaakin varsinaiseen nakutukseen, eli
- knocking, tämä on se varsinainen nakutusääni, joka aiheutuu liian aikaisesta sytytystapahtumasta BTC. Suurin osa seoksesta syttyy räjähdysmäisesti ( tosin väärä termi, koska palonopeus ei sentään vielä ole räjähdyksen tasolla, mutta arkikieleen sopiva termi toim huom pilkunf. ) ja tämä paineaalto sitten jo etenee äänen nopeuden luokkaa aiheuttaen omanlaisensa äänen.
eli dieselöintiin ei auta sytkän myöhäistys, vaan ainoastaan palotilan lämmön laskeminen eli energian sitominen esim bensan tai veden höyrystämiseen. Liian aikaisen ennakon aiheuttama nakutus myös saadaan vaimenemaan antamalla lisää kakkua, koska liian rikas seos palaa hitaammin, mutta parempi korjaus on luonnollisesti tuo lauseen alun mitätöinti.
näin siis lyhyesti...
lisää voi lukea aiheesta g00glaamalla, tahi http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking
p.
Mutta, lontoon kielessä on kaksi eri termiä, kuten syytäkin, joita suomessa nakutukseksi kutsutaan.
- pre-ignition, seos syttyy itsekseen ennen kipunaa, joskus dieselöinniksi myös kutsuttu. Voi syttyä pelkästään korkean rutun, hehkuvan paikan tms. aiheuttamana. Voi ja usein johtaakin varsinaiseen nakutukseen, eli
- knocking, tämä on se varsinainen nakutusääni, joka aiheutuu liian aikaisesta sytytystapahtumasta BTC. Suurin osa seoksesta syttyy räjähdysmäisesti ( tosin väärä termi, koska palonopeus ei sentään vielä ole räjähdyksen tasolla, mutta arkikieleen sopiva termi toim huom pilkunf. ) ja tämä paineaalto sitten jo etenee äänen nopeuden luokkaa aiheuttaen omanlaisensa äänen.
eli dieselöintiin ei auta sytkän myöhäistys, vaan ainoastaan palotilan lämmön laskeminen eli energian sitominen esim bensan tai veden höyrystämiseen. Liian aikaisen ennakon aiheuttama nakutus myös saadaan vaimenemaan antamalla lisää kakkua, koska liian rikas seos palaa hitaammin, mutta parempi korjaus on luonnollisesti tuo lauseen alun mitätöinti.
näin siis lyhyesti...
lisää voi lukea aiheesta g00glaamalla, tahi http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking
p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03
-
sierra friikki
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Nyt on ST170 kannentiiviste kädessä. Oli jopa edullinen, halvempi kuin RST:n vastaava. Tiiviste on täysrosterinen nelikerrostiiveste. Vastaava kuin tavallisen 98- 2.0 Zetecin 3-kerrostiiviste, mutta yksi kerros lisää ja yksi kerros on selvästi paksumpi. Kolme ensimmäistä kerrosta on mielestäni identtisen muotoisia kuin tuossa 3-kerrospahvissa. Levyjen yhteenlaskettu paksuus on 1.04 mm, joka tuskin pienenee yhtään tuosta puristettaessa. Levyllä olevat laskokset toki puristuvat.
Escort mk3 + 2x Focus mk1