Suomen kielessä nakutus on yleistetty, joka aiheuttaa epätietoisuutta.
Mutta, lontoon kielessä on kaksi eri termiä, kuten syytäkin, joita suomessa nakutukseksi kutsutaan.
- pre-ignition, seos syttyy itsekseen ennen kipunaa, joskus dieselöinniksi myös kutsuttu. Voi syttyä pelkästään korkean rutun, hehkuvan paikan tms. aiheuttamana. Voi ja usein johtaakin varsinaiseen nakutukseen, eli
- knocking, tämä on se varsinainen nakutusääni, joka aiheutuu liian aikaisesta sytytystapahtumasta BTC. Suurin osa seoksesta syttyy räjähdysmäisesti ( tosin väärä termi, koska palonopeus ei sentään vielä ole räjähdyksen tasolla, mutta arkikieleen sopiva termi toim huom pilkunf. ) ja tämä paineaalto sitten jo etenee äänen nopeuden luokkaa aiheuttaen omanlaisensa äänen.
eli dieselöintiin ei auta sytkän myöhäistys, vaan ainoastaan palotilan lämmön laskeminen eli energian sitominen esim bensan tai veden höyrystämiseen. Liian aikaisen ennakon aiheuttama nakutus myös saadaan vaimenemaan antamalla lisää kakkua, koska liian rikas seos palaa hitaammin, mutta parempi korjaus on luonnollisesti tuo lauseen alun mitätöinti.
näin siis lyhyesti...
lisää voi lukea aiheesta g00glaamalla, tahi
http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking
p.
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03