Cometic ja kannenpulttien kiristysmomentti (OHC)

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Cometic ja kannenpulttien kiristysmomentti (OHC)

Viesti Kirjoittaja olafu » La Syyskuu 30. 21:20:55 2006

Tiedoilla olisi kiire. Pultit ovat tiheäkantaiset originaalit.
Jäsen #606

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » La Syyskuu 30. 21:51:01 2006

100nm:ään oon vetäny

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Syyskuu 30. 22:16:57 2006

kiitos.
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Syyskuu 30. 22:47:16 2006

30-40nm, 65nm, 100-105nm. Pistä Cometicin omaa dödöä väliin; estänee nesteongelmia.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Syyskuu 30. 22:57:38 2006

on kiinni jo, eikai se mitää haittaa jos se vaa ulos vuotaa, ku ei sisällä mee sekasi :) Kunnon koneissa pitää pieniä öljyvuotoja ollakkin. :lol:
:twisted: (kauankohan tässä menee jos sen huomena sais tulille, että tulee taas jonkun sortin mossahdus...) :?

Lohko prakaa varmaan seuraavaksikin, on 92mm 205 lohko jossa ei ole betonia. Toivottavasti nyt kestää kumminkin.
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » La Syyskuu 30. 23:18:33 2006

92mm, rusetti + 205. Hmm. Voi vaikka hetken kestääkin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Su Lokakuu 1. 10:16:18 2006

olafu kirjoitti:on kiinni jo, eikai se mitää haittaa jos se vaa ulos vuotaa, ku ei sisällä mee sekasi :) Kunnon koneissa pitää pieniä öljyvuotoja ollakkin. :lol:
:twisted: (kauankohan tässä menee jos sen huomena sais tulille, että tulee taas jonkun sortin mossahdus...) :?

Lohko prakaa varmaan seuraavaksikin, on 92mm 205 lohko jossa ei ole betonia. Toivottavasti nyt kestää kumminkin.
Olafu ei turhia tumpeloi kun on uus mosa kasassa :arrow: entisen hajottua.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Lokakuu 1. 20:52:29 2006

itsellä kestänyt puoli vuotta pitempään 91,8 porauksella kuin vanhalla std lohkolla(ilman betonia yms.).
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Lokakuu 1. 22:01:39 2006

Eli se on ihan tuurin kauppaa, kuinka on sattunu keernat oleen... No, kokeillaan :)
Jäsen #606

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ma Lokakuu 2. 17:09:24 2006

Omassa vetasin kiristykset moneen kertaan, kun ei alkanut pitään. Oljyt alkoi pysyä kirkkaina, kun avain naksahteli 140nm korvilla.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ma Lokakuu 2. 17:34:13 2006

kynsi kirjoitti:Omassa vetasin kiristykset moneen kertaan, kun ei alkanut pitään. Oljyt alkoi pysyä kirkkaina, kun avain naksahteli 140nm korvilla.
:shock: :shock:

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Lokakuu 2. 17:37:50 2006

kynsi kirjoitti:Omassa vetasin kiristykset moneen kertaan, kun ei alkanut pitään. Oljyt alkoi pysyä kirkkaina, kun avain naksahteli 140nm korvilla.
:shock: Ja seuraavaks kun ottaa lätsän ylös ni saa ihmetellä kun on lohko halki pultin reiästä vesireikään. :roll:
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Jari H
Viestit: 935
Liittynyt: Ti Maaliskuu 18. 16:46:48 2003
Paikkakunta: Kausala

Viesti Kirjoittaja Jari H » Ma Lokakuu 2. 18:03:55 2006

kynsi kirjoitti:Omassa vetasin kiristykset moneen kertaan, kun ei alkanut pitään. Oljyt alkoi pysyä kirkkaina, kun avain naksahteli 140nm korvilla.
Noinkohan on yhtään pyöreää sylinteriä noilla momenteilla...
Ken Duttweiler:
'Turbos are great devices for screwing things up because a little is good and little bit more is better and pretty soon you're in trouble.'

Good enough is not good enough, it has to be done right.

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Ma Lokakuu 2. 19:25:08 2006

Onhan tuo kynsin peli kummiskin hyvin vielä pelittäny.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Lokakuu 2. 23:13:30 2006

Vetäsin tunti sitten tuon itsesyttyvän OHC:n Cometicin momenttiin. Hissukseen 45nm, 65nm, 85nm ja 105nm. Puoli tuntia ja uudelleen 105nm; ilman löysäämistä kiristyivät vielä 5-10 astetta. Ja dödöä on välissä.
Saa nähdä mitä kestää...
Se kuparidödön käyttö olisi auttanut (ehkä) tuohon olafun nesteprobleemiin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Lokakuu 3. 9:37:58 2006

jjs kirjoitti:Vetäsin tunti sitten tuon itsesyttyvän OHC:n Cometicin momenttiin. Hissukseen 45nm, 65nm, 85nm ja 105nm. Puoli tuntia ja uudelleen 105nm; ilman löysäämistä kiristyivät vielä 5-10 astetta. Ja dödöä on välissä.
Saa nähdä mitä kestää...
Se kuparidödön käyttö olisi auttanut (ehkä) tuohon olafun nesteprobleemiin.
Tosta coppergasketin käytöstä on montaa mieltä, toiset käyttää toiset ei, toiset vasta uudelleen käytön yhteydessä.
100-110nm momentti pitää riittää. Jos ne kuuluisat perusasiat on kunnossa, toimiihan se.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Lokakuu 3. 10:22:20 2006

SHR kirjoitti:
jjs kirjoitti:Vetäsin tunti sitten tuon itsesyttyvän OHC:n Cometicin momenttiin. Hissukseen 45nm, 65nm, 85nm ja 105nm. Puoli tuntia ja uudelleen 105nm; ilman löysäämistä kiristyivät vielä 5-10 astetta. Ja dödöä on välissä.
Saa nähdä mitä kestää...
Se kuparidödön käyttö olisi auttanut (ehkä) tuohon olafun nesteprobleemiin.
Tosta coppergasketin käytöstä on montaa mieltä, toiset käyttää toiset ei, toiset vasta uudelleen käytön yhteydessä.
100-110nm momentti pitää riittää. Jos ne kuuluisat perusasiat on kunnossa, toimiihan se.
Katsotaan kuin käy. Eli mikä mahdollinen haitta voi seurata copperin suihkimisesta?
105nm en meinaa ylittää, ja kuuluisat perusasiat lienevät nyt paremmin kohdillaan. Tyytyväinen en ole mutta...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Lokakuu 3. 13:47:34 2006

jjs kirjoitti:
SHR kirjoitti:
jjs kirjoitti:Vetäsin tunti sitten tuon itsesyttyvän OHC:n Cometicin momenttiin. Hissukseen 45nm, 65nm, 85nm ja 105nm. Puoli tuntia ja uudelleen 105nm; ilman löysäämistä kiristyivät vielä 5-10 astetta. Ja dödöä on välissä.
Saa nähdä mitä kestää...
Se kuparidödön käyttö olisi auttanut (ehkä) tuohon olafun nesteprobleemiin.
Tosta coppergasketin käytöstä on montaa mieltä, toiset käyttää toiset ei, toiset vasta uudelleen käytön yhteydessä.
100-110nm momentti pitää riittää. Jos ne kuuluisat perusasiat on kunnossa, toimiihan se.
Katsotaan kuin käy. Eli mikä mahdollinen haitta voi seurata copperin suihkimisesta?
105nm en meinaa ylittää, ja kuuluisat perusasiat lienevät nyt paremmin kohdillaan. Tyytyväinen en ole mutta...
Omakohtaista kokemusta cometik plus coppergasket ei ole koska ei tarvinnu avata, mutta epäilen joidenkin ajattelevan että pinnat tuhraantuu kun se jämähtää kiinni, ilman mömmöä pinnat jäisi kliinimmäksi. Jos tivaria käyttää uudelleen ja aina suihkii mömmöä, tulisko siitä jotain lieveilmiöitä. En osaa muuta sanoa tältä istumalta.

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ti Lokakuu 3. 20:31:12 2006

Jari H kirjoitti:
kynsi kirjoitti:Omassa vetasin kiristykset moneen kertaan, kun ei alkanut pitään. Oljyt alkoi pysyä kirkkaina, kun avain naksahteli 140nm korvilla.
Noinkohan on yhtään pyöreää sylinteriä noilla momenteilla...
Sama tiiviste neljättä kertaa... kop kop hehee.
Pakko siellä on olla pyöreet pytyt olla, kun ottaa tuo vielä samalla vanhalla tiivisteellä 192 loppuja vartilla.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Lokakuu 3. 21:19:51 2006

Kiristin yhteensä 3 kertaa kylmänä (kaikki ennen käynnistystä) uudelleen 105nm:ään (suoraan vetoa, ei löysäystä ensin), meni siis ensin 5-10ast., 2 viimeistä ehkä asteen pari eli juuri havaittavan määrän; liikahdus ja -naks-.
Nyt on lämmityskäytetty, jäähtyköön huomiseen iltaan ja tarkistus vielä. Ajattelin tehdä senkin ilman löysäystä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Ti Lokakuu 3. 22:29:25 2006

Yleensä kyllä löysätään ja sitten uudelleen momenttiin. Normi ohc massapahvilla kiristyy vartti - puolikierrosta ekan käynnistyksen jälkeen jäähtyneenä.

glue
Viestit: 660
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 14:41:08 2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja glue » Ti Lokakuu 3. 23:45:54 2006

Onko kaikilla nyt sitten ne arpin rasvat vaiko moottoriöljyt välissä?

Toi 140nm öljyllä on kuitenkin melkein sama kun 110nm arp rasvalla jos arpin sivujen 20% sääntöä kunnioitetaan (joojoo ei ole kun 132.. )?

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Lokakuu 4. 12:35:31 2006

glue kirjoitti:Onko kaikilla nyt sitten ne arpin rasvat vaiko moottoriöljyt välissä?

Toi 140nm öljyllä on kuitenkin melkein sama kun 110nm arp rasvalla jos arpin sivujen 20% sääntöä kunnioitetaan (joojoo ei ole kun 132.. )?
Hurjalle tuntuu prossat.
Öljyt välissä.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Ke Lokakuu 4. 19:12:14 2006

Ajon aikana kiristelin, elikkä vesivaahtoiset ja kuumat öljyt siellä oli. arp rasvan jämiä saatoi kierteissä olla. Ja kansihan on se valurautainen 70- lukuinen.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ke Lokakuu 4. 22:06:40 2006

Vedin nyt sitten pultti kerrallaan, auki, ja kiinni 110nm.
Ihan tuhottoman kireälle ja-tai monasti ei kannattane kiristää; tuossa tiivisteessä pitäisi hieman lämpölaaj. ja liikevaraa jäädä, eli ei ihan lyttyyn koko systeemiä.
Kesti nyt sitten katsastusreissun jo; yli 50km. Vau.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin