Turbon remppaus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Turbon remppaus

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ke Joulukuu 6. 18:17:10 2006

Kuulemma turbon laakereiden vaihto vois onnistua kotikonstein. Noita korjaus sarjojakin myydään erilaisille hyrskyttimille esim. hevosvoima.com:issa. Kysymys kuuluukin että, jos joku on tollasen rempan tehny niin miten hankala operaatio se on ja mitä erikoistyökaluja hommaan mahdollisesti tarvitsee (esim miten laakerit on paikallaan, tarviiko ne prässätä irti?). Muuta huomioitavaa?
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Ke Joulukuu 6. 18:29:55 2006

Laakerit on irtonaiset (ellei ole kuulalaakeroitu, yleensä liukulaakereilla, jotka siis irtonaiset).

Purkaessa pitää huomioida ja merkitä siipien ja niiden kiinnitysmutterien asento akseliin, jotta tasapaino muuttuisi mahdollisimman vähän. Akselin voi samalla puhdistaa, hienolla vesihiomapaperilla hiomalla öljyn kanssa. Eli jotain 400-600 paperia.

Purkamiseen tuskin hirveän erikoisia työkaluja tarvitsee, segerpihtejä voi tarvita, riippuen löytyykö sokkia, yleensä kyllä, ainakin niistä mitä itse katsellut.

Kasatessa siis siivet ja mutterit samoihin kohtiin, kuin ennen purkamista, muttereita ei kai tarvitse merkitä, jos saat tietää jostain niiden kiristysmomentin?? :?

Enemmän asiasta tietävät tarkentakoot ja korjatkoot virheitä :wink:

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JP » Ke Joulukuu 6. 19:04:26 2006

ja olikohan holset tai joku muu merkki jossa oli vasenkätinen kierre akselin mutterissa..

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Ke Joulukuu 6. 19:17:21 2006

JP kirjoitti:ja olikohan holset tai joku muu merkki jossa oli vasenkätinen kierre akselin mutterissa..
Eikös T03 garretissakin ole vasurin kierre siinä mutterissa. Tänään juuri ihmettelin että miten sen saa purettua.
Jäsen #1112

rikke
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004

Viesti Kirjoittaja rikke » Ke Joulukuu 6. 21:51:25 2006

Päittäislaakeriheloissa on myös jonkunlaisia heittoja, kun uusilla kasaa jonkunlaisia heittoja tulee. Kyllä vahvasti suosittelen tasapainotusta. Jos tietty säästää haluaa voi kysellä alanammattilaisilta pelkkää painotusta ja tekee muun sit ite. Ei siinä mitään ihmeellistä ole, kyllä sen mekaanisesti purkaa ja kasaa kuka tahansa, jolla ei peukalo ihan keskellä kämmentä ole.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Joulukuu 7. 3:10:29 2006

Tässä ei ole vinoilua: alkaa selviämään harrastajien turbomurheet :wink: .
Ettehän vain myy noita "korjaamianne" ahtimia myyntipalstoilla -huollettuina-.... Toistan, ei vinoilua tippaakaan.

Seuraavat välineet (väh.) ovat välttämättömiä -oikein toimivan- ahtimen huoltoon:
-mikrometri (sisä- ja ulkomittoihin)
-lasikuulapuhalluskoppi
-tasapainotuslaite turbiiniakselin ja kompurapyörän erilliseen tasapainotukseen
-tasapainotuslaite dynaamiseen tasap. ("ajetaan" kasattua ahdinta ilman koteloita)

Voi ahtimeen toki tutustua, ja vaihtaa laakerit, tuleepa rakenne tutuksi. Näin on moni -aloittanut-. Tussimerkit yms. eivät auta mitään; joka kerta kun mutteria kiristää, painotus muuttuu, ja yllättävän paljon. Tuuri jota tarvitaan että olisi hyväksyttävässä puntissa ilman välineitä, on luokkaa lotossa 6 oikein.
Huolellisesti puhtaana kasattu manneremontin saanut ahdin voi kestää toki kasassa joitan kymppejä; maksimaalista hyötyä ei saa, mm. ahtopaineen nousu jne kärsivät keston lisäksi.
Tästä saa olla mitä mieltä haluaa; nyt yli 20v noita ihmetelleenä en ryhtyisi itse (vain järjettömässä rahapulassa saadakseni 5-20tkm lisää, ehkä :? ). Expertille vaan...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » To Joulukuu 7. 7:51:15 2006

Olen kyllä rikken kanssa samoilla linjoilla että ei siinä kasaamisessa mitään ihmeellistä ole jos yleensäkin pysyy työkalut kädessä. Mutta painottaa se kyllä pitää jos sinne uusia päittäisiä yms vaihtaa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » To Joulukuu 7. 16:47:15 2006

mitä ite noitte kans vähä pelannu, ni joutunu toteen että nää vehkeet aina lirvahtaa jostain muualta ennemmin, kun iterempatusta ahtimesta :)
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Pe Joulukuu 8. 23:38:23 2006

VooDoo kirjoitti:mitä ite noitte kans vähä pelannu, ni joutunu toteen että nää vehkeet aina lirvahtaa jostain muualta ennemmin, kun iterempatusta ahtimesta :)
ekana tulee mieleen millainen olet moottorin kasaajana.. :wink:

IcE1
Viestit: 75
Liittynyt: Pe Toukokuu 7. 0:24:25 2004
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja IcE1 » La Joulukuu 9. 0:20:39 2006

Veljen kans rempattiin kokees yks puhallin aikoinaan ja kyl sillä tuli useempi vuos sen jälkeen ajettua. Käyny ilmeisesti vaa hyvä mäihä :lol:

Nykysin ei tulis ihan äkkiä mieleen alkaa remppaa ite. Ennemmin vie johonki laitettavaks.. mutta kaikkee kannattaa kokeilla. Ainaki kerran, jos vaa luottaa omaan säkään :) :)
Ford Escort -87 / Piristetty föönillä ja megasquirt & spark *myyty
Corolla ke20 / zvh turbo projekti

VooDoo
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1156
Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja VooDoo » La Joulukuu 9. 13:43:53 2006

no ei noi harrastepelit paljoa sääliä yleensä saa :)

Käyttöautot erikseen.

Eikä se välttämättä hajoa, mutta tulee sitte "muutenvaan" purettua
Mutta tottakai se tulee kestämään paljon enemmän, kunnolla tasapainotettuna
Älä ymmärrä, itke ja raivoa.

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » La Joulukuu 9. 17:06:50 2006

Itse ainakin remppautan ahtimeni alan liikkeessä, jos niillä tarkoitus ajaa vähänkään enemmän tai saada laitteesta tehoa.
Olen kyllä itse sorvaillut pesiä turboista ja laitellut isompia siipiä vaitanut laakereita yms. modausta niihin tehnyt mutta ne oon laittanu jää autoon. Ja ne turbot on kerätty jostain roskalaatikosta.
Joskus ostanu aivan uusista osista tehdyn turbon joka on "ns. ammattilaisen" tekemä ja laittanut sen tarkastettavaksi ahtimien ropaamisesta leipänsä saavalle kaverille.
Tuomio oli se että se ei olisi kestänyt kuin hetken, ja vaurioiden aiheuttajasta ei olisi jäänyt mitään todisteita :evil:

Vastaa Viestiin