Turbon remppaus
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1816
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Turbon remppaus
Kuulemma turbon laakereiden vaihto vois onnistua kotikonstein. Noita korjaus sarjojakin myydään erilaisille hyrskyttimille esim. hevosvoima.com:issa. Kysymys kuuluukin että, jos joku on tollasen rempan tehny niin miten hankala operaatio se on ja mitä erikoistyökaluja hommaan mahdollisesti tarvitsee (esim miten laakerit on paikallaan, tarviiko ne prässätä irti?). Muuta huomioitavaa?
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Laakerit on irtonaiset (ellei ole kuulalaakeroitu, yleensä liukulaakereilla, jotka siis irtonaiset).
Purkaessa pitää huomioida ja merkitä siipien ja niiden kiinnitysmutterien asento akseliin, jotta tasapaino muuttuisi mahdollisimman vähän. Akselin voi samalla puhdistaa, hienolla vesihiomapaperilla hiomalla öljyn kanssa. Eli jotain 400-600 paperia.
Purkamiseen tuskin hirveän erikoisia työkaluja tarvitsee, segerpihtejä voi tarvita, riippuen löytyykö sokkia, yleensä kyllä, ainakin niistä mitä itse katsellut.
Kasatessa siis siivet ja mutterit samoihin kohtiin, kuin ennen purkamista, muttereita ei kai tarvitse merkitä, jos saat tietää jostain niiden kiristysmomentin??
Enemmän asiasta tietävät tarkentakoot ja korjatkoot virheitä
Purkaessa pitää huomioida ja merkitä siipien ja niiden kiinnitysmutterien asento akseliin, jotta tasapaino muuttuisi mahdollisimman vähän. Akselin voi samalla puhdistaa, hienolla vesihiomapaperilla hiomalla öljyn kanssa. Eli jotain 400-600 paperia.
Purkamiseen tuskin hirveän erikoisia työkaluja tarvitsee, segerpihtejä voi tarvita, riippuen löytyykö sokkia, yleensä kyllä, ainakin niistä mitä itse katsellut.
Kasatessa siis siivet ja mutterit samoihin kohtiin, kuin ennen purkamista, muttereita ei kai tarvitse merkitä, jos saat tietää jostain niiden kiristysmomentin??

Enemmän asiasta tietävät tarkentakoot ja korjatkoot virheitä

-
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- Viestit: 403
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 19. 17:18:49 2004
Päittäislaakeriheloissa on myös jonkunlaisia heittoja, kun uusilla kasaa jonkunlaisia heittoja tulee. Kyllä vahvasti suosittelen tasapainotusta. Jos tietty säästää haluaa voi kysellä alanammattilaisilta pelkkää painotusta ja tekee muun sit ite. Ei siinä mitään ihmeellistä ole, kyllä sen mekaanisesti purkaa ja kasaa kuka tahansa, jolla ei peukalo ihan keskellä kämmentä ole.
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Tässä ei ole vinoilua: alkaa selviämään harrastajien turbomurheet
.
Ettehän vain myy noita "korjaamianne" ahtimia myyntipalstoilla -huollettuina-.... Toistan, ei vinoilua tippaakaan.
Seuraavat välineet (väh.) ovat välttämättömiä -oikein toimivan- ahtimen huoltoon:
-mikrometri (sisä- ja ulkomittoihin)
-lasikuulapuhalluskoppi
-tasapainotuslaite turbiiniakselin ja kompurapyörän erilliseen tasapainotukseen
-tasapainotuslaite dynaamiseen tasap. ("ajetaan" kasattua ahdinta ilman koteloita)
Voi ahtimeen toki tutustua, ja vaihtaa laakerit, tuleepa rakenne tutuksi. Näin on moni -aloittanut-. Tussimerkit yms. eivät auta mitään; joka kerta kun mutteria kiristää, painotus muuttuu, ja yllättävän paljon. Tuuri jota tarvitaan että olisi hyväksyttävässä puntissa ilman välineitä, on luokkaa lotossa 6 oikein.
Huolellisesti puhtaana kasattu manneremontin saanut ahdin voi kestää toki kasassa joitan kymppejä; maksimaalista hyötyä ei saa, mm. ahtopaineen nousu jne kärsivät keston lisäksi.
Tästä saa olla mitä mieltä haluaa; nyt yli 20v noita ihmetelleenä en ryhtyisi itse (vain järjettömässä rahapulassa saadakseni 5-20tkm lisää, ehkä
). Expertille vaan...

Ettehän vain myy noita "korjaamianne" ahtimia myyntipalstoilla -huollettuina-.... Toistan, ei vinoilua tippaakaan.
Seuraavat välineet (väh.) ovat välttämättömiä -oikein toimivan- ahtimen huoltoon:
-mikrometri (sisä- ja ulkomittoihin)
-lasikuulapuhalluskoppi
-tasapainotuslaite turbiiniakselin ja kompurapyörän erilliseen tasapainotukseen
-tasapainotuslaite dynaamiseen tasap. ("ajetaan" kasattua ahdinta ilman koteloita)
Voi ahtimeen toki tutustua, ja vaihtaa laakerit, tuleepa rakenne tutuksi. Näin on moni -aloittanut-. Tussimerkit yms. eivät auta mitään; joka kerta kun mutteria kiristää, painotus muuttuu, ja yllättävän paljon. Tuuri jota tarvitaan että olisi hyväksyttävässä puntissa ilman välineitä, on luokkaa lotossa 6 oikein.
Huolellisesti puhtaana kasattu manneremontin saanut ahdin voi kestää toki kasassa joitan kymppejä; maksimaalista hyötyä ei saa, mm. ahtopaineen nousu jne kärsivät keston lisäksi.
Tästä saa olla mitä mieltä haluaa; nyt yli 20v noita ihmetelleenä en ryhtyisi itse (vain järjettömässä rahapulassa saadakseni 5-20tkm lisää, ehkä

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 1043
- Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
- Paikkakunta: pohjois-suomi
-
- Viestit: 75
- Liittynyt: Pe Toukokuu 7. 0:24:25 2004
- Paikkakunta: Mikkeli
Veljen kans rempattiin kokees yks puhallin aikoinaan ja kyl sillä tuli useempi vuos sen jälkeen ajettua. Käyny ilmeisesti vaa hyvä mäihä
Nykysin ei tulis ihan äkkiä mieleen alkaa remppaa ite. Ennemmin vie johonki laitettavaks.. mutta kaikkee kannattaa kokeilla. Ainaki kerran, jos vaa luottaa omaan säkään


Nykysin ei tulis ihan äkkiä mieleen alkaa remppaa ite. Ennemmin vie johonki laitettavaks.. mutta kaikkee kannattaa kokeilla. Ainaki kerran, jos vaa luottaa omaan säkään


Ford Escort -87 / Piristetty föönillä ja megasquirt & spark *myyty
Corolla ke20 / zvh turbo projekti
Corolla ke20 / zvh turbo projekti
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 1156
- Liittynyt: Ti Marraskuu 7. 22:30:36 2006
- Paikkakunta: Hämeenlinna
-
- Viestit: 1498
- Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
- Paikkakunta: Laukaa
- Viesti:
Itse ainakin remppautan ahtimeni alan liikkeessä, jos niillä tarkoitus ajaa vähänkään enemmän tai saada laitteesta tehoa.
Olen kyllä itse sorvaillut pesiä turboista ja laitellut isompia siipiä vaitanut laakereita yms. modausta niihin tehnyt mutta ne oon laittanu jää autoon. Ja ne turbot on kerätty jostain roskalaatikosta.
Joskus ostanu aivan uusista osista tehdyn turbon joka on "ns. ammattilaisen" tekemä ja laittanut sen tarkastettavaksi ahtimien ropaamisesta leipänsä saavalle kaverille.
Tuomio oli se että se ei olisi kestänyt kuin hetken, ja vaurioiden aiheuttajasta ei olisi jäänyt mitään todisteita
Olen kyllä itse sorvaillut pesiä turboista ja laitellut isompia siipiä vaitanut laakereita yms. modausta niihin tehnyt mutta ne oon laittanu jää autoon. Ja ne turbot on kerätty jostain roskalaatikosta.
Joskus ostanu aivan uusista osista tehdyn turbon joka on "ns. ammattilaisen" tekemä ja laittanut sen tarkastettavaksi ahtimien ropaamisesta leipänsä saavalle kaverille.
Tuomio oli se että se ei olisi kestänyt kuin hetken, ja vaurioiden aiheuttajasta ei olisi jäänyt mitään todisteita
