Imevä vai puhaltava?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Imevä vai puhaltava?
Eli flektit syylärin eteen vaiko taakse?
Musseen tulee tupla-flektit uuden syylärin myötä, mutta nyt pohdin laitanko ne eteen vaiko taakse. Edessä ne jäähdyttäisi tehokkaammin ilmastoinnin kennoa ja samalla suojaisi sitä. Takana ollessaan taas teho olisi itse syylrin jäähdytyksessä. Toki jäähdytin kasvaa kaksinkertaiseksi ja kahdella flektillä puhallusteho on aivan toista kuin mitä nykyisellä yhdellä.
Mielipiteitä, kiitos!
Musseen tulee tupla-flektit uuden syylärin myötä, mutta nyt pohdin laitanko ne eteen vaiko taakse. Edessä ne jäähdyttäisi tehokkaammin ilmastoinnin kennoa ja samalla suojaisi sitä. Takana ollessaan taas teho olisi itse syylrin jäähdytyksessä. Toki jäähdytin kasvaa kaksinkertaiseksi ja kahdella flektillä puhallusteho on aivan toista kuin mitä nykyisellä yhdellä.
Mielipiteitä, kiitos!
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Nii'i... Ne ois vaan niin äijät siinä edessä huutamassa. Mittailen illalla vähän miten sopii minnekin. Onko lisää mielipiteitä?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 3111
- Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
- Viesti:
jos samankokoisista/tehoisista flekteistä puhutaan, niin imevä takapuolella on tehokkaampi.
flektin tunneli tietysti pitäis olla suht tiivis syyläriä vasten, ettei ime välistä.
lisäksi jos moottorin alusta on avoinainen, niin jäähdyttäjän alareunaan joku lippa roikkumaan . esim jäykkää roiskeläppäkumia. näin tällä "lisäsiivellä" saadaan lisättyä "imua" syylärin taakse...
pro miehet mittaa paine-eron jäähdyttäjän etu ja takapuolen välillä koeajolla manometri asennettuna.
jos konehuoneeseen pakkautuu sama paine kuin syylärin eteen, niin ilmahan ei virtaa itsestään...
flektin tunneli tietysti pitäis olla suht tiivis syyläriä vasten, ettei ime välistä.
lisäksi jos moottorin alusta on avoinainen, niin jäähdyttäjän alareunaan joku lippa roikkumaan . esim jäykkää roiskeläppäkumia. näin tällä "lisäsiivellä" saadaan lisättyä "imua" syylärin taakse...
pro miehet mittaa paine-eron jäähdyttäjän etu ja takapuolen välillä koeajolla manometri asennettuna.
jos konehuoneeseen pakkautuu sama paine kuin syylärin eteen, niin ilmahan ei virtaa itsestään...
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Kyseessä on ihan samanmoinen flekti kun sulla Brenda on sielä. Nyt vaan tuplana. Tarkoitatko lisäsiivellä syylärin eteen vai taakse alareunassa?Brenda kirjoitti:jos samankokoisista/tehoisista flekteistä puhutaan, niin imevä takapuolella on tehokkaampi.
flektin tunneli tietysti pitäis olla suht tiivis syyläriä vasten, ettei ime välistä.
lisäksi jos moottorin alusta on avoinainen, niin jäähdyttäjän alareunaan joku lippa roikkumaan . esim jäykkää roiskeläppäkumia. näin tällä "lisäsiivellä" saadaan lisättyä "imua" syylärin taakse...
pro miehet mittaa paine-eron jäähdyttäjän etu ja takapuolen välillä koeajolla manometri asennettuna.
jos konehuoneeseen pakkautuu sama paine kuin syylärin eteen, niin ilmahan ei virtaa itsestään...
Kävipä mielessä jos ottaisi sekä että, imevän ja puhaltavan. Asettelisi ne eri kohdin keulaa jotteivät puhaltaisi toistensa läpi.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 1242
- Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
- Paikkakunta: Loimaa
Onko kukaan muuten rakennellut tohon syylärin taakse semmosta "tunnelia" joka ohjais ton kuuman ilman koneen alle ja sieltä maailmalle?
Tuli vaan semmonen mieleen kun laitettiin kylmäaineita autoon ja ilmastoinnin flekti käynnisty puhaltaen konehuoneeseen niin kuumaa ilmaa, että melkeen nakit paloi.
Tuli vaan semmonen mieleen kun laitettiin kylmäaineita autoon ja ilmastoinnin flekti käynnisty puhaltaen konehuoneeseen niin kuumaa ilmaa, että melkeen nakit paloi.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Aikapa vaikea sellasta siihen on rakennella. Tosin näin aikoinani vuosia sitten Affella tähtiperä-Cortinan, joku sellanen epämukava viritetty, johon oli hienosti tehty jäähdytyskanavisto. Syyläri oli kallistettu ja sen takaa ilma oli ohjattu nokkapellin läpi. Kaukalo oli aika tiivis muistaakseni.
Minä tuossa nyt mittailin ja tsuumailin asiaa tuohon omaan käikäleeseen ja tulin kompromissi ratkaisuun... Ostan molemmat, eli puhaltavan ja imevän.
TeRoK, oli muuten mullekin yllätys kuinka kuumaksi lauhdutin vetää itsensä. Ei muuta kuin ilmaa vaan lisää läpi, saatana.
Minä tuossa nyt mittailin ja tsuumailin asiaa tuohon omaan käikäleeseen ja tulin kompromissi ratkaisuun... Ostan molemmat, eli puhaltavan ja imevän.
TeRoK, oli muuten mullekin yllätys kuinka kuumaksi lauhdutin vetää itsensä. Ei muuta kuin ilmaa vaan lisää läpi, saatana.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 321
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
- Paikkakunta: Akaa, Toijala
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Wfhiskoa et saa mitenkään, mutta sähköpuhaltimen saa helposti. Anturi alavesiletkuun, sopivaa anturia on esim cvh koneissa. Anturille kierteen saat vetarin mutterista, oikealta puolelta. Älä kuitenkaan irroita sitä mutteria siitä autostasi vaan hanki ihan oma (toim. huom.) Sopiva putkenpätkä mihin teet reiän ja siihen mutteri hitsillä kiinni.
Voit vetää suoran virran akulta, tai releen kautta käyntivirran herätteellä. Samalla jengalla löytyy antureita muistakin merkeistä, mutta on huomioitavaa että kaikki anturit ei kestä suoraa flektin ohjausta, vaan toimivat ainoastaan ohjausvirralla.
Voit vetää suoran virran akulta, tai releen kautta käyntivirran herätteellä. Samalla jengalla löytyy antureita muistakin merkeistä, mutta on huomioitavaa että kaikki anturit ei kestä suoraa flektin ohjausta, vaan toimivat ainoastaan ohjausvirralla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
OT: Alat huolestuttavasti muistuttaa kaimaasi Nummelan tallilla...(cossu44). Tarvisee ko. kytkentään ainostaan kolme johdonpätkää ja katkaisijanArska kirjoitti:Voit vetää suoran virran akulta.

Vakavammin, kannattaa Arskan mainitsemasta syystä(kin) laittaa aina rele väliin, varsinkin käynnistyessään iso huiska imaisee virtaa ja anturi voi tosiaan sulaa ikävän nopeasti. Yleensä lisään -rinnalle- manuaalikytkimen niin voi vähän ennakoidakin.
En ole jättänyt flektivirtoja kytkemättä virtalukon taakse kun kuuntelin yhden yön kun "joku hurisee" pihalla. Aamulla ei hurissut, ei enää mikään

Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Jos joku todella on niin aasi että kytkee flektin ilman relettä, niin silloin voi saman tien olla astetta enemmän aasi ja kytkeä se anturi-raukkaparka järjestelmän plus puolelle.
Tällä tosin ei ole merkitystä, jos jäähdytin on asennettu oikeaoppisesti eli kumityynyin tms. setein vaimentaen korin värinöitä taikka jos käyttää jotain rihkama-jäähdytintä eli muovipäätyistä.
Tällä tosin ei ole merkitystä, jos jäähdytin on asennettu oikeaoppisesti eli kumityynyin tms. setein vaimentaen korin värinöitä taikka jos käyttää jotain rihkama-jäähdytintä eli muovipäätyistä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Tarkotin kylläkin tuota suoraa virtaa akulta, että puhallin voi pyöriä myös omia aikojaan jos lämpö sammuttamisen jälkeen nousee. Releen voi laittaa jos saa siitä mielenrauhan, mutta esim. cvh koneisissa escorteissa anturi itsessään on riittävän järeä eikä relettä ole.
Mainitsin tuon releen ERIKSEEN tuossa jälkimmäisessä vaihtoehdossa siksi, ettei se flektin virta tulisi ahaa elämyksen ja rosvoliittimen kautta suoraan esim puolan plussalta...
Mainitsin tuon releen ERIKSEEN tuossa jälkimmäisessä vaihtoehdossa siksi, ettei se flektin virta tulisi ahaa elämyksen ja rosvoliittimen kautta suoraan esim puolan plussalta...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5