Imevä vai puhaltava?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Imevä vai puhaltava?

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Kesäkuu 11. 13:01:52 2007

Eli flektit syylärin eteen vaiko taakse?

Musseen tulee tupla-flektit uuden syylärin myötä, mutta nyt pohdin laitanko ne eteen vaiko taakse. Edessä ne jäähdyttäisi tehokkaammin ilmastoinnin kennoa ja samalla suojaisi sitä. Takana ollessaan taas teho olisi itse syylrin jäähdytyksessä. Toki jäähdytin kasvaa kaksinkertaiseksi ja kahdella flektillä puhallusteho on aivan toista kuin mitä nykyisellä yhdellä.

Mielipiteitä, kiitos!
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Ma Kesäkuu 11. 13:19:43 2007

Mieluummin taakse ja tietty imevät. Jossei mahdu, niin eteen ja puhaltavat.

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ma Kesäkuu 11. 13:29:18 2007

Jos mahdollista niin taakse imevä.
#6
Escort -75

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Kesäkuu 11. 13:47:10 2007

Nii'i... Ne ois vaan niin äijät siinä edessä huutamassa. Mittailen illalla vähän miten sopii minnekin. Onko lisää mielipiteitä?
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Brenda
Viestit: 3111
Liittynyt: Ke Maaliskuu 13. 23:22:06 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Brenda » Ma Kesäkuu 11. 16:44:26 2007

jos samankokoisista/tehoisista flekteistä puhutaan, niin imevä takapuolella on tehokkaampi.
flektin tunneli tietysti pitäis olla suht tiivis syyläriä vasten, ettei ime välistä.
lisäksi jos moottorin alusta on avoinainen, niin jäähdyttäjän alareunaan joku lippa roikkumaan . esim jäykkää roiskeläppäkumia. näin tällä "lisäsiivellä" saadaan lisättyä "imua" syylärin taakse...

pro miehet mittaa paine-eron jäähdyttäjän etu ja takapuolen välillä koeajolla manometri asennettuna.
jos konehuoneeseen pakkautuu sama paine kuin syylärin eteen, niin ilmahan ei virtaa itsestään...

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Kesäkuu 11. 17:01:24 2007

Brenda kirjoitti:jos samankokoisista/tehoisista flekteistä puhutaan, niin imevä takapuolella on tehokkaampi.
flektin tunneli tietysti pitäis olla suht tiivis syyläriä vasten, ettei ime välistä.
lisäksi jos moottorin alusta on avoinainen, niin jäähdyttäjän alareunaan joku lippa roikkumaan . esim jäykkää roiskeläppäkumia. näin tällä "lisäsiivellä" saadaan lisättyä "imua" syylärin taakse...

pro miehet mittaa paine-eron jäähdyttäjän etu ja takapuolen välillä koeajolla manometri asennettuna.
jos konehuoneeseen pakkautuu sama paine kuin syylärin eteen, niin ilmahan ei virtaa itsestään...
Kyseessä on ihan samanmoinen flekti kun sulla Brenda on sielä. Nyt vaan tuplana. Tarkoitatko lisäsiivellä syylärin eteen vai taakse alareunassa?

Kävipä mielessä jos ottaisi sekä että, imevän ja puhaltavan. Asettelisi ne eri kohdin keulaa jotteivät puhaltaisi toistensa läpi.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

TeRoK
Viestit: 1242
Liittynyt: Pe Toukokuu 13. 17:08:31 2005
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja TeRoK » Ma Kesäkuu 11. 19:23:41 2007

Onko kukaan muuten rakennellut tohon syylärin taakse semmosta "tunnelia" joka ohjais ton kuuman ilman koneen alle ja sieltä maailmalle?

Tuli vaan semmonen mieleen kun laitettiin kylmäaineita autoon ja ilmastoinnin flekti käynnisty puhaltaen konehuoneeseen niin kuumaa ilmaa, että melkeen nakit paloi.
Transit econetic -15, Mondeo trend stw -10, Mustang GT cabriolet -96

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Kesäkuu 11. 20:57:12 2007

Aikapa vaikea sellasta siihen on rakennella. Tosin näin aikoinani vuosia sitten Affella tähtiperä-Cortinan, joku sellanen epämukava viritetty, johon oli hienosti tehty jäähdytyskanavisto. Syyläri oli kallistettu ja sen takaa ilma oli ohjattu nokkapellin läpi. Kaukalo oli aika tiivis muistaakseni.

Minä tuossa nyt mittailin ja tsuumailin asiaa tuohon omaan käikäleeseen ja tulin kompromissi ratkaisuun... Ostan molemmat, eli puhaltavan ja imevän.

TeRoK, oli muuten mullekin yllätys kuinka kuumaksi lauhdutin vetää itsensä. Ei muuta kuin ilmaa vaan lisää läpi, saatana.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Suh0
Viestit: 321
Liittynyt: Pe Huhtikuu 14. 17:43:58 2006
Paikkakunta: Akaa, Toijala

Viesti Kirjoittaja Suh0 » Ma Kesäkuu 11. 21:33:55 2007

hieman heppaillaan kun jäähdytyksestä kummiskin kyse :D
mitenkäs saan tohon 2l ohc koneeseen sen wisco systeemin ettei puhallin pyöri koneen mukana vaan jonkun anturin mukaan kun on tietyssä asteessa lähtee puhaltaan ?
Nissan Cedric -86 2,8l TD

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Kesäkuu 11. 21:46:36 2007

Wfhiskoa et saa mitenkään, mutta sähköpuhaltimen saa helposti. Anturi alavesiletkuun, sopivaa anturia on esim cvh koneissa. Anturille kierteen saat vetarin mutterista, oikealta puolelta. Älä kuitenkaan irroita sitä mutteria siitä autostasi vaan hanki ihan oma (toim. huom.) Sopiva putkenpätkä mihin teet reiän ja siihen mutteri hitsillä kiinni.

Voit vetää suoran virran akulta, tai releen kautta käyntivirran herätteellä. Samalla jengalla löytyy antureita muistakin merkeistä, mutta on huomioitavaa että kaikki anturit ei kestä suoraa flektin ohjausta, vaan toimivat ainoastaan ohjausvirralla.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ma Kesäkuu 11. 22:24:09 2007

Arska kirjoitti:Voit vetää suoran virran akulta.
OT: Alat huolestuttavasti muistuttaa kaimaasi Nummelan tallilla...(cossu44). Tarvisee ko. kytkentään ainostaan kolme johdonpätkää ja katkaisijan :? Anturit, releet, sulakkeet-> kaikki turhaa painoa ja hifistelyä kuulemma.

Vakavammin, kannattaa Arskan mainitsemasta syystä(kin) laittaa aina rele väliin, varsinkin käynnistyessään iso huiska imaisee virtaa ja anturi voi tosiaan sulaa ikävän nopeasti. Yleensä lisään -rinnalle- manuaalikytkimen niin voi vähän ennakoidakin.
En ole jättänyt flektivirtoja kytkemättä virtalukon taakse kun kuuntelin yhden yön kun "joku hurisee" pihalla. Aamulla ei hurissut, ei enää mikään :)
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ma Kesäkuu 11. 22:28:57 2007

Jossei nyt kuitenkaan halua "hifistellä" releellä (suositeltavaa kyllä) niin ainakin sulake väliin, kun kerran sulaa akun napojen välissä 10mm kiintolenkki niin ei se 2.5mm2 johto ainakaan paremmin kestä kun vetää sopivasti oikoseen :wink: :D

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Kesäkuu 11. 23:00:34 2007

Jos joku todella on niin aasi että kytkee flektin ilman relettä, niin silloin voi saman tien olla astetta enemmän aasi ja kytkeä se anturi-raukkaparka järjestelmän plus puolelle.

Tällä tosin ei ole merkitystä, jos jäähdytin on asennettu oikeaoppisesti eli kumityynyin tms. setein vaimentaen korin värinöitä taikka jos käyttää jotain rihkama-jäähdytintä eli muovipäätyistä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Kesäkuu 11. 23:20:33 2007

Tarkotin kylläkin tuota suoraa virtaa akulta, että puhallin voi pyöriä myös omia aikojaan jos lämpö sammuttamisen jälkeen nousee. Releen voi laittaa jos saa siitä mielenrauhan, mutta esim. cvh koneisissa escorteissa anturi itsessään on riittävän järeä eikä relettä ole.

Mainitsin tuon releen ERIKSEEN tuossa jälkimmäisessä vaihtoehdossa siksi, ettei se flektin virta tulisi ahaa elämyksen ja rosvoliittimen kautta suoraan esim puolan plussalta...
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Vastaa Viestiin