Lambdoista/Seosmittareista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

hexi
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Maaliskuu 7. 14:41:35 2005
Paikkakunta: Helsinki

Lambdoista/Seosmittareista

Viesti Kirjoittaja hexi » Ti Maaliskuu 27. 16:58:02 2007

On nyt näköjään paljon juttua aiheen vierestä eli jos joku voisi valaista...

Mitä laajakaista-lambda käytännössä tarkoittaa ? Miten se eroaa kapeasta jne.

Lähinnä kiinnostaa jos haluan nykyaikaiseen autoon seosmittarin pelkkää seosten tarkkailua varten,
riittääkö ihan lämmitettävä, 4-johtoinen lambda, jonka kytkeä suoraan mittariin (ko?)
koska signaalin varastaminen auton omalta lambdaltahan ei ole suositeltavaa ?

Tällainen/vastaava olisi mielessä, mutta ei meinaa lompakko antaa periksi

Perkele
Viestit: 694
Liittynyt: Pe Heinäkuu 19. 7:07:30 2002
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perkele » Ti Maaliskuu 27. 19:09:03 2007

Perinteisesti kapeakaistahan ei osaa kertoa kovin tarkasti mitä seos on stochiometrisen alueen ulkopuolella, eli käytännössä osaa vain sanoa että on joko rikkaammalla tai laihemmalla kuin 14.7:1. Ja taas laajakaista osaa näyttää huomattavasti tarkemmin koko noin 10:1-20:1 seos alueen ja reagoi muutoksiin huomattavasti nopeammin. Kunnon säätelyyn laajakaista ehdoton. Jos vain haluaa katsella hienoa lediriviä niin kapeakaista riittänee.
Escort Cosworth -94 MS2 Extra 3.3.5/gslender 2.8a, ahtopaineen säädöllä, sequential ruiskutuksella, COP , yms.
Audi A4 quattro TFSI 2.0 -09, Eibach, Simmons.
#432
"Mestarisäätäjä"

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Ti Maaliskuu 27. 21:18:16 2007

On niitä autoja kapeakaistaisellakin säädetty jollain menestyksellä, mutta nykyajan tekniikkafriikeille kelpaa vain laajakaista mikä tietty onkin paljon tarkempi ja nopeampi.

Jos sulla on jo autossa oma lambda ja sen perusteella ECU säätää seoksia etkä ole tekemässä mitään isompia muutoksia, niin sanoisin että pysytään kapeakaistaisen toiminta alueella. Se onko moiseen sitten tarvetta laittaa mitään seosmittaria onkin toinen juttu.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Maaliskuu 27. 22:45:17 2007

Ja tänäpäivänä kun laajakaistat ei maksa juur mitään niin en nää mitään järkeä siinä että aletaan maksamaan kapeekaistasesta "melkeen" samoja rahoja.
Halvimmat laajakaistat maksaa alle 200e ohjaimen kanssa ja näytölläkin niitä saa alle kolmen sadan.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

hexi
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Maaliskuu 7. 14:41:35 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hexi » Ti Maaliskuu 27. 22:47:56 2007

Kiitos vastauksista, tuollainen käsitys on aiheesta ollut.

Autossa taitaa olla jopa 2 lambdaa, mutta mieli tekisi varmuuden vuoksi tarkkailla seossuhdetta ahtamisen jälkeen...

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ti Maaliskuu 27. 22:51:01 2007

hexi kirjoitti:Kiitos vastauksista, tuollainen käsitys on aiheesta ollut.

Autossa taitaa olla jopa 2 lambdaa, mutta mieli tekisi varmuuden vuoksi tarkkailla seossuhdetta ahtamisen jälkeen...
Eli sit ostat laajakaista, sil tavallisella ei tee mitään tuossa touhussa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

Popi
Viestit: 5538
Liittynyt: Su Joulukuu 29. 21:31:47 2002
Paikkakunta: Keski-Uusimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Popi » Ke Maaliskuu 28. 7:38:19 2007

Oon edelleen sitä mieltä että tekee sillä kapeekaistasellakin jotain. OHC turboni moisella säädin, jollain menestyksellä, koska ei oo ainakaan vielä korkannu. Toisaalta tuurilla ne laivatkin seilaa...

Mutta jos tosiaan alat jälkiturbottamaan jotain uudempaa, 'kallista' konetta, niin kannattaa tutkailla kyllä noita laajakaistoja vaikka ovat vähän kalliimpia. Kapeakaistasia taitaa saada käytettynä johonkin satkun pintaan.
Escort, käyttö STw Focus ja Supermoto... :shock: ja toinen
Katoksessa myös https://www.lahdenkattohuolto.fi/ PASKANPUHUJAN myymä Hijazu. Poliisit kerto että autoo myydes voi puhuu paskaa niin paljon ku haluu ja ehtii eikä oo rikollinen!! Hyvä tietää ku myy rojuja ;)

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Maaliskuu 28. 8:19:04 2007

Skorppi kirjoitti: Eli sit ostat laajakaista, sil tavallisella ei tee mitään tuossa touhussa.
Täysin samaa mieltä
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Maaliskuu 28. 8:55:01 2007

Olet tietysti katsonut, että kumpikaan nyt olevista ei ole laajakaista?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

hexi
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Maaliskuu 7. 14:41:35 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hexi » Su Huhtikuu 1. 12:41:09 2007

Onko nelijohtoinen aina laajakaista, vai mistä sen tietää...

Päätin kuitenkin hommata kunnon mittarin omalla anturilla

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Huhtikuu 1. 13:01:43 2007

hexi kirjoitti:Onko nelijohtoinen aina laajakaista, vai mistä sen tietää...

Päätin kuitenkin hommata kunnon mittarin omalla anturilla
Ei 4-johtoinen viellä ole laajakaistainen(signaali,maa,2xlämmitys)
5-johtoiset taitavat olla sitten jo laajakaistalambdoja.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

hexi
Viestit: 312
Liittynyt: Ma Maaliskuu 7. 14:41:35 2005
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hexi » Su Huhtikuu 1. 13:47:17 2007

No niin... Siitä kysymykseen onko laajakaistassa aina 5-johtoa :) (rautalankaa)

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » Ma Lokakuu 8. 14:05:45 2007

ratsastan aiheella. Ostoslistalla on laajakaistalambda mittarilla. suomesta saatavista edullisimmat kaiketi:

PLX SM-AFR ja DM5 mittari 295e @hevosvoima.com http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet ... g=0&tid=10

Innovate LC-1 ja DB 285e @vpv-motorracing
http://www.vpv-motorracing.com/hinnasto.htm

Onko noissa käytännössä laatu tms. eroja eli onko väliä kummanko ostaa. Pidän PLX mittarin ulkonäöstä enemmän mutta se ei ole tärkein seikka jonka perusteella tuollainen ostetaan... :-)

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Lokakuu 8. 14:43:40 2007

VEMS shopin yhdistetty laajakaista ja EGT mittariolisi oma valinta.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » To Joulukuu 13. 17:36:34 2007

Vähän aihetta sivuten...
Onko kenelläkään käyttökokemuksia Innovate SSI-4:stä? Eli siis tästä...
Tuollainen tuli tilattua, yhdessä LC-1 kanssa, korvaamaan ruiskun dataloggauksen puutetta. Hintaa ei VPV:llä ainakaan noille yhdessä ollut mitenkään päätä huimaava...
Samalla saa ruiskulle nyt kahden laajakaistan ohjauksen, jos haluaa...
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Joulukuu 13. 19:44:00 2007

JesseT kirjoitti:VEMS shopin yhdistetty laajakaista ja EGT mittariolisi oma valinta.
Erittäin hyvä vinkki, taidankin unohtaa lc-1+mittari jonka cortinaan ostin ja hommata tuon+anturi. Mitä merkitystä anturin koolla, 2mm vai 6mm?

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Joulukuu 13. 20:47:48 2007

tony the tiger kirjoitti:Vähän aihetta sivuten...
Onko kenelläkään käyttökokemuksia Innovate SSI-4:stä? Eli siis tästä...
Tuollainen tuli tilattua, yhdessä LC-1 kanssa, korvaamaan ruiskun dataloggauksen puutetta. Hintaa ei VPV:llä ainakaan noille yhdessä ollut mitenkään päätä huimaava...
Samalla saa ruiskulle nyt kahden laajakaistan ohjauksen, jos haluaa...
Toimiiko tuo SSI-4 pelkällä LC-1:llä, luulin että siinä ei ole inputteja lainkaan? Itse olen haaveillut LMA-3:sta, vaikka onkin suht kallis ratkaisu.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » To Joulukuu 13. 21:50:49 2007

Noita uusimpien lamptojen piuhoja ei sitten tinata. Anturi ottaa vertailuhapen johdon sisällä olevan kanavan kautta, eikä sitä pidä tukkia. Vanhanliiton vehkeethän eivät olleet vesitiiviitä, joten vertailusatsit meni ulkokautta. No tämänhän nyt kaikki tiesivätkin.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » To Joulukuu 13. 23:16:06 2007

fsohc kirjoitti:
tony the tiger kirjoitti:Vähän aihetta sivuten...
Onko kenelläkään käyttökokemuksia Innovate SSI-4:stä? Eli siis tästä...
Tuollainen tuli tilattua, yhdessä LC-1 kanssa, korvaamaan ruiskun dataloggauksen puutetta. Hintaa ei VPV:llä ainakaan noille yhdessä ollut mitenkään päätä huimaava...
Samalla saa ruiskulle nyt kahden laajakaistan ohjauksen, jos haluaa...
Toimiiko tuo SSI-4 pelkällä LC-1:llä, luulin että siinä ei ole inputteja lainkaan? Itse olen haaveillut LMA-3:sta, vaikka onkin suht kallis ratkaisu.
Toimii pelkällä LC-1:llä, lisäksi saa vielä neljä valinnaista ulkoista anturia kytkettyä. Ohjelmoitavissa auton omille antureille, kunhan toiminta alue on 0-5V.
Tulevaisuudessa tarkoitus hankkia lisäksi vielä TC-4, pakolämmön nelikanava mittaukseen.
Ja kaikki nää sais sit log worksilla luettavaksi...
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Vastaa Viestiin