Tämä on aina hyvin provosoiva aihe. Ja tärppäsi täälläkin taas

. Omia mietteitä (en kaipaa näihin vastauksia tai muuta kampeamista) :
- ajan nykyään enää 25-30tkm /vuosi max.
- taajamissa pätkäajoa yleensä, moottoritiellä välillä; eli sekalaista ajoa.
- tarvitsen nastoja ääriolosuhteisiin, vaikka sitä olisi vain 3,75 metriä vuodessa.
Se nastojen tuoma
todettu teho -voi- pelastaa tuolla "alle neljällä vuosittaisella superliukkaalla metrillä" minut, perheeni, sinun perheesi jne vammoilta tai kuolemalta.
Se riittää minulle syyksi, ja elämme tod.näk. vain kerran, en halua olla "nastarenkaat kuluttavat teitä" -propagandan uhri jota pyörittää ahne valtio &co:t joka laittaa -
teiden kunnostuksiin varatut rahat- muuhun, vaikkapa joukkoliikenteen kehittämiseen. Ne kun laskevat paljonko maksaa yhteiskunnalle kitkarengaskuolemat vastaan teiden kuluminen. Kuka määrittelee yhdenkin ihmishengen arvon, varsinkin jos osuu kohdalle? Oikeasti. Valtio sille kyllä laskee arvon, euroissa...
- rallia ajettaisiin kitkarenkailla jos ne pitäisivät. Eivät pidä. Surkeinkaan kylän B-junnu ei aja nastattomilla.Piste.
Summa summarum: keinot kehittää paljon parempia nastapyöriä on (vaikka em. syistä pienentää raudan määrää koko ajan), mutta paraskaan kitkakumi ei voi nykyisellä- eikä lähitulevaisuuden tekniikalla kehittää läheskään samoja hidastuvuuksia äärioloissa. Muista, se ainoa 4m pätkä peilijäätä koko talvena allasi voi ratkaista sinun ja rakkaittesi elämän.
Ja jos sittenkin onnistut ajoissa pysähtymään jäällä kitkoillasi, tarkistettuasi pinnan voit havaita siinä karheaa pintaa joka mahdollistaa kitkarenkaan pidon. Se on nastanjäljet
- järkevä nasta-autoilija ei ulosmittaa parempaa pitoa kuin rajatapauksissa.
- ajan nastoilla niin kauan kuin on saatavilla, vaikka yhden kusisen metrin takia. Valtio pitäköön lupauksensa ja käyttäkööt osan autoilutuloistaan teiden kunnostukseen eikä esim. ministerilentoihin.