Kitkarenkaat ympärivuotisessa käytössä ???

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Kitkarenkaat ympärivuotisessa käytössä ???

Viesti Kirjoittaja xrissane » Ma Maaliskuu 10. 16:37:11 2008

Hau

Näin kesäharrasteautoilijan näkökulmasta ympärivuotisen harrasteauton käyttö tuntuisi suoraviivaisemmalta, kun siinä pidetään yhtä pyöräkokoa ympäri vuoden - tuolloinhan rengasvalinta on juurikin kitkarengas.

Kesäharrasteautoilijalla tätä ongelmaa ei kesäharrasteautossa ole (puhun omasta näkökulmastani), sillä renkaiden mukana vaihtuu alle koko auto.

Mutta - kesäharrasteautoilijan talvikäyttisauto on sitten toinen juttu. Hommasin siihen alunperin (toissa talvi) kitkarenkaat ajatuksena se, että mikäli auton joutuu kesällä kuitenkin ottamaan käyttöön, ei tarvitse ajatella kumijuttuja :wink: . No, sattuneesta syystä kesällä 2007 auto oli käytössä lähes keskeytyksettä koko kesän, ja noille kitkoille (Nokian Q 225-50, 16") tuli sitten pakostakin kilometrejä taakse. Ja tämä talvi on näyttänyt, että ei olisi kannattanut; jääpito-ominaisuus huononi niissä ihan selkeästi :evil:

Nytpä kiinnostaisikin tietää, moniko klubilaisista käyttää kitkarenkaita kesät talvet :?: Ja mitä kokemuksia on renkaiden kulumisesta, kesäominaisuuksista ja talviominaisuuksista?

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Ma Maaliskuu 10. 16:49:36 2008

Euromasterilla ollessani hommissa, niin sielä oli asiakkaana joku insinööri joka ajoi vanhalla paskalla jollaain neliveto Galantti tms jäte. Hän tosiaan aina joka syksy tuli samoihin aikoihin ja aina kiedottiin uudet kitkat. Kaveri ajoi ympäri vuoden ja talvea vasten aina vaihdatti uudet. Koitettiin kertoa vaihtoehdoista, mutta kuulemma koo'oo systeemi oli toimiva ja hyvä hänen mielestään.

Riippuu kanssa vähän ajotyylistä, mutta ei kitkoilla kesällä pysty samanlaisiin urheilusuorituksiin kuin kunnon kesärenkailla. Ja pilallahan ne on yhden kunnon kesän jälkeen. Saatikka kun radalle lähdetään.

Ei ole omakohtaisia kokemuksia sen enempää kuin satunaisia ajokilometrejä keskikesällä '06 1.6 Golffilla ja '04 1.8T A3:lla.

Radalle.com tapahtumissa muuten näkee kanssa yllättävän paljon kesäisin huonokuntoisia talvirenkaita.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

jeddah
CRSC Jäsen 2021
Viestit: 2561
Liittynyt: Ti Helmikuu 22. 21:47:47 2005
Paikkakunta: Kärkölä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jeddah » Ma Maaliskuu 10. 17:05:52 2008

Kitkat on kivoja kesällä, saa kumin ulvomaan melkein hiekallakin... Meinaavat vain urheillessa vähän sulaa alle. Taunuksen Hankookit ovat osoittautuneet yllättävän sitkeiksi, mutta eiköhän nekin tässä kevään mittaan saada sakkopinnoille.

matsu
Viestit: 1696
Liittynyt: La Tammikuu 14. 12:56:26 2006

Viesti Kirjoittaja matsu » Ma Maaliskuu 10. 17:39:03 2008

Kitkat ei oo hyvät sen paremmin kesällä kuin talvellakaan.

Nuukana miehenä oon muutamana kesänä itekki ajanu kitkoilla ja mikäs siinä jos kehtaa kuunnella jyrinää eikä tarte tehä kovin nopeita taittoja, pitoa niissä ei todellakaan oo. Ja suht herkät on lähtemään vesiliirtoon, niitä kun ei varsinaisesti vesikeliin ole suuniteltu. Joskus kumimiehenä työskennellessäni juttelin jonku nokian äijän kanssa, sanoi että märkä asfaltti ja jää ovat tavallaan vastakohtaisia elementtejä, jos rengas tehään pitämään jäällä, on kaikkein vaikeinta saada siitä hyvä märällä asfaltilla. Ja tietty toisinpäin.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Maaliskuu 10. 18:43:18 2008

Pari talvea on tullu ajettua kitkoilla ja ihan hyvin pärjännyt. Yhden kesänkin ajoin, hiljaiset, mutta siihen ne hyvät puolet jäikin. Kesän jälkeenkin pärjäsi ihan hyvin, mutta on tullut ajettua myös kitkoilla millä oli räävitty jonkin verran kesällä ja vituiksihan ne tietysti menee. Seuraavat uudet renkaat on hyvin luultavasti kitkat, mutta ne ei kuitenkaan tule ympärivuotiseen käyttöön.

Yksi tuttu pääsi jokunen vuosi sitten jollain ratapäivillä kattokerhoon kun oli kitkoilla käynyt kokeileen. Parin kierroksen jälkeen oli vain kuulemma "irronnut", mitä en kyllä yhtään ihmettele.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ma Maaliskuu 10. 18:49:21 2008

fsohc kirjoitti:Pari talvea on tullu ajettua kitkoilla ja ihan hyvin pärjännyt.
Tässä pitää kysyä että missä päin suomea ajettu
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Maaliskuu 10. 19:01:14 2008

Keski-Pohjanmaalla
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Maaliskuu 11. 0:02:46 2008

Tämä on aina hyvin provosoiva aihe. Ja tärppäsi täälläkin taas :) . Omia mietteitä (en kaipaa näihin vastauksia tai muuta kampeamista) :

- ajan nykyään enää 25-30tkm /vuosi max.
- taajamissa pätkäajoa yleensä, moottoritiellä välillä; eli sekalaista ajoa.
- tarvitsen nastoja ääriolosuhteisiin, vaikka sitä olisi vain 3,75 metriä vuodessa.

Se nastojen tuoma todettu teho -voi- pelastaa tuolla "alle neljällä vuosittaisella superliukkaalla metrillä" minut, perheeni, sinun perheesi jne vammoilta tai kuolemalta.
Se riittää minulle syyksi, ja elämme tod.näk. vain kerran, en halua olla "nastarenkaat kuluttavat teitä" -propagandan uhri jota pyörittää ahne valtio &co:t joka laittaa -teiden kunnostuksiin varatut rahat- muuhun, vaikkapa joukkoliikenteen kehittämiseen. Ne kun laskevat paljonko maksaa yhteiskunnalle kitkarengaskuolemat vastaan teiden kuluminen. Kuka määrittelee yhdenkin ihmishengen arvon, varsinkin jos osuu kohdalle? Oikeasti. Valtio sille kyllä laskee arvon, euroissa...

- rallia ajettaisiin kitkarenkailla jos ne pitäisivät. Eivät pidä. Surkeinkaan kylän B-junnu ei aja nastattomilla.Piste.

Summa summarum: keinot kehittää paljon parempia nastapyöriä on (vaikka em. syistä pienentää raudan määrää koko ajan), mutta paraskaan kitkakumi ei voi nykyisellä- eikä lähitulevaisuuden tekniikalla kehittää läheskään samoja hidastuvuuksia äärioloissa. Muista, se ainoa 4m pätkä peilijäätä koko talvena allasi voi ratkaista sinun ja rakkaittesi elämän.
Ja jos sittenkin onnistut ajoissa pysähtymään jäällä kitkoillasi, tarkistettuasi pinnan voit havaita siinä karheaa pintaa joka mahdollistaa kitkarenkaan pidon. Se on nastanjäljet
- järkevä nasta-autoilija ei ulosmittaa parempaa pitoa kuin rajatapauksissa.

- ajan nastoilla niin kauan kuin on saatavilla, vaikka yhden kusisen metrin takia. Valtio pitäköön lupauksensa ja käyttäkööt osan autoilutuloistaan teiden kunnostukseen eikä esim. ministerilentoihin.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Maaliskuu 11. 1:23:28 2008

jjs kirjoitti:Muista, se ainoa 4m pätkä peilijäätä koko talvena allasi voi ratkaista sinun ja rakkaittesi elämän.
Toki ja ainahan sen voi sitten laittaa renkaiden syyksi. Mikään muuhan siihen ei vaikuta? Aina vain testivoittaja renkaat alle ja muutaku kovaa ajoa...

Varsinkin testivoittaja nastoilla voi sitten ajaa ihan huoletta tuon 4m peilijäätä ja tuudittautua turvallisuudentunteeseen. "Se ei voi lipsahtaa kun pito on todistetusti parempi. Joo joo luin TM:stä" \o/ :wink: :lol:

"Guns don't kill people, people kill people"

Niin hä? Miten muka provosoiva aihe ;) :D
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

vordson
Viestit: 1756
Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
Paikkakunta: Hesa - stadika

Viesti Kirjoittaja vordson » Ti Maaliskuu 11. 6:46:41 2008

Testasin muutama kesä sitten kitkarenkaiden pitoa takana ja tulos oli kehno, suorastaan vaarallisen liukas. Tavallinen kesärengas oli pitävämpi. (testi: suoraan lähtö)

Muuten kannatan tuoreiden nastarenkaiden käyttöä talvisin.
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Ti Maaliskuu 11. 7:17:38 2008

Pari talvea oon ajanu Nokian Hakka Q:lla eikä valittamista ole. Nastarenkaistakaan ei ole järin huonoja kokemuksia mutta täällä etelässä kun tiet on 97% talvesta paljaina niin oma valinta on kyllä kitka, sapettaa se nastojen ropina yms.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ti Maaliskuu 11. 8:28:27 2008

vordson kirjoitti:Testasin muutama kesä sitten kitkarenkaiden pitoa takana ja tulos oli kehno, suorastaan vaarallisen liukas. Tavallinen kesärengas oli pitävämpi. (testi: suoraan lähtö)

Muuten kannatan tuoreiden nastarenkaiden käyttöä talvisin.
Useampaan kertaan on autolehdissäkin ollut kitkarengas mukana kesärengas testissä ja aika heikoksi tulos on jäänyt.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ti Maaliskuu 11. 9:53:44 2008

Omien kokemuksien mukaan kitkarengas kesällä on paljon suurempi turvallisuusriski kuin kitkarengas talvella. Itse ajan tästä lähin turboautolla talvella vain kitkoilla. Oli sen verran hyvä kokemus. Nastarenkaat oli aina totaalisen vainaat talvessa mutta kitkoilla tuntuu menevän hyvin aika monta talvea.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Maaliskuu 11. 13:31:34 2008

fsohc kirjoitti:
jjs kirjoitti:Muista, se ainoa 4m pätkä peilijäätä koko talvena allasi voi ratkaista sinun ja rakkaittesi elämän.
Toki ja ainahan sen voi sitten laittaa renkaiden syyksi. Mikään muuhan siihen ei vaikuta? Aina vain testivoittaja renkaat alle ja muutaku kovaa ajoa...
Henk.koht. tuumailen ettei ihmisen kapasiteetti riitä ymmärtämään ja kontrolloimaan kaikkia osatekijöitä joten en anna tasoitusta asiassa (lue: laita huonompipitoisia renkaita alle) vapaaehtoisesti.
Kyllä ne nastatkin kuluu, ja on eroja niissäkin toki.
Mutta idea lienee selvä; maksan teiden ylläpidosta (ylikin) ja rahat työnnetään muualle, en vaaranna ihmishenkiä -sen- takia laittamalla -vähemmän tietä kuluttavaa- kumia alle.

Muu vaarantaminen, räppäily jne on erikseen :oops:
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » Ti Maaliskuu 11. 14:55:51 2008

Mulla on tuossa Mondeossa ollut koko ajan kitkat ja tyytyväinen oon. Nyt on neljättä talvea samat pyörät ja ei ongelmia ollut. En aja niillä kesällä, ainoastaan välikeleillä kevällä ja syksyllä kun ei ole niin kiire vaihtaa kuin nastarenkaita. Ja aion myös tuohon Cossuun laittaa kitkat kun nuo nastarenkaat menee vaihtoon. Tosin varmaan pari vuotta menee nekin vielä, eivät ole kuin ehkä kolme neljä vuotta vanhat vasta.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Maaliskuu 11. 14:57:47 2008

Mä jotenkin arvasin, että tää menee taas kitka/nasta väittelyksi, vaikka otsikko olikin kitkarengas kesällä. Omista kokemuksista sen verran, että oli automaatti-sierrassa lähes loppuunajetut bridgestonen kitkat yhden kesän alla joskus nuorena ja köyhänä, kesärenkaaksi niissä oli toki pintaa. Välillä, vallankin sateella ajaessa tuntui kuin alla olis ollut jäätä, kun jäi ihan normaali kaasun käytöllä esim. liikennevaloista lähdettäessä paikalleen sutimaan. Samoin jarrutukset oli välillä mielenkiintoisia. Sitten kun oppi ottamaan huvin irti niistä renkaista, niin oli kyllä hauskaa sladitella, kun ei ollut pitoa. Eli ei niistä ole muuhun kesällä kuin leikkimiseen, talvella taas ainakin näillä korkeusasteilla en aio enää muuta alle laittaa, jos vaan saan emännän vielä suostuteltua. Ei se ole peilijäällä yhtään sen huonompi kuin nastakaan, nastasta vaan jää ne raidat siihen jäähän. Viime talven ajelin sierralla uusilla hyvillä kitkoilla, ei minkäänlaisia renkaista johtuvia pito-ongelmia ollut. Monta kertaa (kuten itsellänikin) kitkarenkaiden "huonous" johtuu siitä, että kyseinen ihminen ei ole ajanut kitkarenkailla, tai jos on, niin ne on olleet kuluneet, tai muuten huonot (=halvat). Vanha totuushan on, että halvallakin nastarenkaalla pärjää talven, mutta halvalla kitkarenkaalla ei tee mitään. Eli panostus tunnettuun merkkiin kannattaa, ei sen tarvi silti kallista olla, maksoin uusista 186/70/14 Bridgestoneista 230e /sarja alle laitettuna, ja kuitilla.
Pedal tu tö metal!

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Maaliskuu 11. 16:26:05 2008

jjs kirjoitti: Henk.koht. tuumailen ettei ihmisen kapasiteetti riitä ymmärtämään ja kontrolloimaan kaikkia osatekijöitä joten en anna tasoitusta asiassa (lue: laita huonompipitoisia renkaita alle) vapaaehtoisesti.
Ei vaan arvelinkin, että tämän tapainen aate oli takana ja onhan tuossa perääkin. Joskus vain tuntuu, että tuo periaate toimii joillain henkilöillä ikävästi ja nopeutta vain lisätään kun tiedetään, että on talvirenkaista parhaat alla. Itse olen sitä mieltä, että melkein sama millä renkailla kyllä pärjää kunhan tietää miten ne käyttäytyy ja osaa ajaa sen mukaan.

Itsellä on kaksi vaihtoehtoa lähteä lähimpään taajamaan 1. vaihtoehto on lähes viivasuora ja yleensä melkein paljas tie 2. vaihtoehto on mutkainen ja monesti huonosti aurattu pienempi tie, yleensä lumella tai jäällä, joskus uria ja joskus reippaasti tuuli tuonut tielle lunta ja todella vähän liikennettä.
Valitsen 9/10 kerrasta 2. vaihtoehdon, lähinnä sen takia että tuntuma pysyisi renkaisiin, autoon ja keliin nähden kunnossa. Muutenkin pirun paljon mielenkiintoisempi pätkä ajaa.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ti Maaliskuu 11. 19:10:51 2008

Hesus kirjoitti:Pari talvea oon ajanu Nokian Hakka Q:lla eikä valittamista ole. Nastarenkaistakaan ei ole järin huonoja kokemuksia mutta täällä etelässä kun tiet on 97% talvesta paljaina niin oma valinta on kyllä kitka, sapettaa se nastojen ropina yms.
sama laulu mullakin,vaikkakin Tampereen korkeudella :wink:

mutta alkuperäiseen kysymykseen:kitkarengas ei ole kesärengas.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ti Maaliskuu 11. 20:54:21 2008

Hmm, mulla taas jossain contin vanhoissa kitkoissa ihan älytön pito märällä (185 kitkoissa huomattavasti parempi kuin esim. gy aqua tread 205 leveenä). Ajelen noilla aina katsastukseen rata romun. En kuitenkaan usko, että kestäisivät pidempää vetoa lämpimässä (kesällä).
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sine » Ti Maaliskuu 11. 21:22:32 2008

Muistaakseni serkulla oli sen tekniikanvaihto RS Turbossa joskus jotkut kitkat kesällä odottamassa lopullista kierrätystä takaoikealle ja minusta se ajettuvuus oli niillä "mielenkiintoinen". Kyllähän niillä ajelee kesälläkin, jos malttaa ajella rauhallisesti. Mutta vähänkään kovempaa ajettaessa ne renkaat tuntuivat sulavan alle.

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Ti Maaliskuu 11. 22:34:26 2008

Eli nyt kun lukee kommentteja, voidaan jo vähän vetää tuloksia kasaan:
-talvella pärjännee kun asennoituu ääriolosuhteissa järkevästi; arvosana siis 0-5 asteikolla noin 3,5-4 :wink:
-kesäkäyttöön niitä ei kai kehunut kukaan, pojot max 2-2,5

Eli vastaus otsikkoon: ei sovellu.

Jk. Bensaa liekkeihin: jos rengas pitää, melu ei haittaa. Jos haluaa hiljaisuutta, jää kotiin (tosin vaimo ja mukulat pitää olla kaupassa). Mielestäni, kohtuuden rajoissa, epäolennainen asia.
Melua ratin takaa kuunneltuna vai haudan hiljaisuus.... Jos joudun valitsemaan, eka vaihtoehto, kiitos! Toivottavasti ei tarvitse :shock:
Viimeksi muokannut jjs, Ti Maaliskuu 11. 22:36:51 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

ff
Viestit: 565
Liittynyt: La Marraskuu 30. 23:30:57 2002
Paikkakunta: Valkeala

Viesti Kirjoittaja ff » Ti Maaliskuu 11. 22:34:28 2008

Fokuksessa on tämän talven pyörinyt alla kitkat.Eipä ole mitään valittamista,hyvin on pärjännyt liukkailla ja sulalla tiellä mukavan hiljaiset.Kesäkelissä kokemusta kitkoista -01 mondeon alla vanhat nokian kitkat,sadekelillä noi oli hengenvaaralliset.Nastarenkaita en enää ikinä osta,ainakaan uudenpaan autoon jossa on ajonhallinta.
Focus ST -06
#289

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Pe Maaliskuu 14. 18:02:57 2008

Olen kolme talvea ajellut kitkoilla ja hyvin niillä on nelarilla ainakin pärjännyt, pintaa on aika paljon jäljellä, mutta täksi "talveksi" laitoin varastossa olleet nastat. Pingopangopongo renkaista on karisseet ja katkeilleet nastat aika tehokkaasti "talven" aikana, mutta halvat nastat ja hyvät kitkat pärjää pidossa mielestäni yhtä hyvin tai huonosti.
Meinaan kyllä kitkoja käyttää jatkossakin, mutta en niitä kyllä kesällä käyttäisi, ovat niin liukkaat esim märällä asfaltilla. Selkeästi on vaikka noi Nokia Q:ni liukkaammat kuin mitkä tahansa perus kesärenkaat, muutamat tahattomat sivuluisut irronneet kitkoilla märällä, vauhdissa joissa kesät ei todellakaan olisi lipsunut.

TOSI iso etu mielestäni kitkoissa on, että ne voi laittaa alle riittävän aikaisin ja pitää riittävän pitkään.
Vaikka keli olisi kuinka huono niin kyllä ainakin nelarin jalkoihin muut jää oli sitten nastat tai kitkat.
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

pertrac36
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Helmikuu 13. 0:20:09 2002

Viesti Kirjoittaja pertrac36 » Pe Maaliskuu 14. 23:46:57 2008

hep,

itse en ole ikinä(?) kitkoilla ajanut, että sillä kokemuksella kysyn:
miten voi olla, että monen mielestä kitkat pitää talvella (= lämpötila jotain alle +5, usein märkä asfaltti) kuin tauti, mutta yleensä kaikkien mielestä kesällä (=lämpötila +10...15) märällä asfaltilla hengenvaaralliset???

taidan pysyä perinteisissä ratkaisuissa..
-timppa
#176

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » La Maaliskuu 15. 12:18:29 2008

pertrac36 kirjoitti:hep,

itse en ole ikinä(?) kitkoilla ajanut, että sillä kokemuksella kysyn:
miten voi olla, että monen mielestä kitkat pitää talvella (= lämpötila jotain alle +5, usein märkä asfaltti) kuin tauti, mutta yleensä kaikkien mielestä kesällä (=lämpötila +10...15) märällä asfaltilla hengenvaaralliset???

taidan pysyä perinteisissä ratkaisuissa..
-timppa

Ajelin viime kesän ja alku "talven" vanhoilla Q:lla (kakkosauto -92 esco). Joku kumma ominaisuus noissa kitkoissa on/tuntui. Kesällä kun on ollut pitkän aikaa kuivaa ja tuli vesi sade tuntuivat pirun liukkailta. Kun oli useamman päivän sateinen jakso tuntui kuin pito olis parantunut tai sitten liukkauteen sopeutui. Talvella eli kylmemmällä ei em. ilmiötä ole tai sitä ei erota.

Vaihdon tammikuussa nastafillarit (hakkis 2) alle escoon kun Q:t meni alle 1.6mm:n (joo, joo talvikummissa pitäis olla 3) pito ei parantunut ja alkoi kettumainen jurnutus. Pintaa oli varmaan +6mm. Teki mieli ruuvata kitkat takaisin, en jaksanut.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » La Maaliskuu 15. 12:24:33 2008

pertrac36 kirjoitti:hep,

itse en ole ikinä(?) kitkoilla ajanut, että sillä kokemuksella kysyn:
miten voi olla, että monen mielestä kitkat pitää talvella (= lämpötila jotain alle +5, usein märkä asfaltti) kuin tauti, mutta yleensä kaikkien mielestä kesällä (=lämpötila +10...15) märällä asfaltilla hengenvaaralliset???

taidan pysyä perinteisissä ratkaisuissa..
-timppa
hephep

kannattaa kokeilla ajaa kitkoillakin joskus.
kai ne on just niin pehmeätä kumiseosta että toimivat vaan paremmin kylmällä ilmalla,en tiedä.
sen olen myös havainnut että on ne kitkat vaan ihan järkyttävät ajella kesäkelillä jos vähänkin vauhdikkaammin ajaa.

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » La Maaliskuu 15. 12:55:56 2008

Tero_s kirjoitti:Kesällä kun on ollut pitkän aikaa kuivaa ja tuli vesi sade tuntuivat pirun liukkailta. Kun oli useamman päivän sateinen jakso tuntui kuin pito olis parantunut tai sitten liukkauteen sopeutui. Talvella eli kylmemmällä ei em. ilmiötä ole tai sitä ei erota.
Tämähän on ihan luonnollinen juttu. Tie on liukkaimmillaan kun vettä tuloo likaiseen tienpintaan. Sitten kun se on puhdistunut niin liukkaus häipyy. Tämä pätee kaikilla renkailla kestopäällysteellä.

Niin ja kokeileppas joskus kun tiskaat. Likaiseen lautaseen ku päästät vettä, se on liukas sormella. Pese se hyvin ja kokeile uudestaan, eipä olekaan enää niin liukas. :P

Okei, okei. Jotku kieroleuat keksii nyt tän säännön koskemaan jotain muutakin (emännän kanssa suihkussa)..... ja siihen se ei yleensä päde. :wink:
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

Tero_s
Viestit: 179
Liittynyt: To Heinäkuu 3. 10:51:10 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Tero_s » La Maaliskuu 15. 13:13:13 2008

Jekki kirjoitti:Tämähän on ihan luonnollinen juttu. Tie on liukkaimmillaan kun vettä tuloo likaiseen tienpintaan. Sitten kun se on puhdistunut niin liukkaus häipyy. Tämä pätee kaikilla renkailla kestopäällysteellä.
Luultavasti. Millään muulla autolla, oikeilla kesäkumeilla minä en ole ilmiötä tiedostanut/ huomannut. Kitkakumeilla se ero oli aika merkittävä.

Aion jatkossakin ajella kitkakumeilla talvella.

Jekki
Viestit: 834
Liittynyt: Ma Maaliskuu 27. 10:16:17 2006
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Jekki » La Maaliskuu 15. 13:22:27 2008

Tero_s kirjoitti:Millään muulla autolla, oikeilla kesäkumeilla minä en ole ilmiötä tiedostanut/ huomannut.
Kannattaa kyllä tiedostaa tuo. Kaikkien. Joskus jopa pahempi kuin jää talvella, ja juurikin siksi että siihen ei osaa varautua tai asennoitua oikein.
# 1424 # Vauhti maksaa rahaa, kovaako haluat mennä?

Kuga

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » To Maaliskuu 20. 16:09:40 2008

Ville K kirjoitti:Mä jotenkin arvasin, että tää menee taas kitka/nasta väittelyksi, vaikka otsikko olikin kitkarengas kesällä. .
:lol: :wink: Naulan kantaan...

Topikin laittamisen ainoa ja alkuperäinen syy oli saada klubilaisilta myötätuntoa (tai vaihtoehtoisesti suolaa haavoihin) kirjoittajan typeryydelle :D :wink: :arrow: Kiitosta vaan.

Jussi
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

Vastaa Viestiin