Mönkijän ahtamisesta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Mönkijän ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Syyskuu 13. 17:36:10 2008

Onko kellään kokemusta normaalista luistikaasarista painepuolella? Kaasari on nyt tuupattuna painepuolella, tankki on paineistettuna. Yritettiin lisätä paine vielä kohokammioon huonoin tuloksin = tulvimista ryypynvaijerista, luistista jne. oikeastaan joka ikisestä reiästä :)

Seuraava kokeilu tulossa pelkästään tankin paineistamisen kanssa. Vai pitääkö hylätä tuo luistikaasari ja yrittää tuollasella läppärunkotyyppisellä kalvokaasarilla, jollainen löytyisi valmiiksi?

Mielipiteitä?

OT: Kertokaa jos tulee mieleen sopivan mallinen tps anturi, jonka saisi helposti viriteltyä vaijerikaasulle.
Viimeksi muokannut fsohc, La Syyskuu 13. 17:49:17 2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

henu
Viestit: 6809
Liittynyt: Pe Kesäkuu 18. 9:45:26 2004
Paikkakunta: kuopio

Re: Mönkijän ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja henu » La Syyskuu 13. 17:49:10 2008

ku näytät olevan melkonen rakentelia muutenkii ni miks ei ruisku ? luulis sulta onnistuvan tostanoin :D

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Re: Mönkijän ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja fsohc » La Syyskuu 13. 17:51:35 2008

Just muokkasin tuota viestiä hiukan tuo mielessä, mutta tämä projekti on lähinnä mielenkiinnosta kaasarilla kun niiden kanssa ei ole tullut värkättyä juuri koskaan. Muutenkin tulee kustannuksia aika paljon tuollaseen kiinanihmeeseen jos siihen ruiskun tuuppaa. Ruiskua pidetään viimeisenä vaihtoehtona.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Re: Mönkijän ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja ytte » La Syyskuu 13. 18:13:23 2008

Jos se kaasari ei rupea pelittää niin laita jostakin moottoripyörästä oleva, niitähän ne ahtaa ihan täysillä vakio kaasareilla.

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Mönkijän ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Syyskuu 14. 11:04:27 2008

Mielenkiinosta mitäs vekotinta ahtamassa ?
Tuolla nettimotossa on yks kymco turbotettuna ja on myynnissä. Sieltä vois kysästä millä ovat saaneet toimimaan. Viime kesänä hetken juttelin tekijän kanssa ja niillä oli silloin sama ongelma tulvimisen kanssa, josko olisivat saanet ongelman ratkaistua.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Re: Mönkijän ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Syyskuu 14. 19:20:28 2008

Aksu kirjoitti:Mielenkiinosta mitäs vekotinta ahtamassa ?
Tuollainen Comanche 200 kuutionen tieliikennemönkkäri
Tuolla nettimotossa on yks kymco turbotettuna ja on myynnissä. Sieltä vois kysästä millä ovat saaneet toimimaan. Viime kesänä hetken juttelin tekijän kanssa ja niillä oli silloin sama ongelma tulvimisen kanssa, josko olisivat saanet ongelman ratkaistua.
Yritin etsiä tuota, mutta en löytänyt.

Ei onnistunut tuon mikunin kaasarin kanssa homma lainkaan, kone hukkui ihan täysin bensaan painestuksen kanssa. Nyt kokeiltiin imupuolella, eikä kaasari toiminut silloinkaan. Ilmeisesti tuossa kaasarissa ei ole sopiva neula tms. Seuraavaksi varmaan kokeillaan tuota kalvokaasaria, siinä kun ei vaikuta olevan tulvimiselle arkoja paikkoja läheskään samaan tyyliin kuin perinteisessä luistikaasarissa. Täysi kysymysmerkki on, että mitä tuolle kalvo-osalle pitäisi tehdä, vai riittääkö siinä pelkästään tankista tuleva paineistus bensalinjaan.

Ilmeisesti clubilaiset ei juurikaan ole kikkaillut näillä? Ahdin on turbo smartista oleva pienin näkemäni ahdin koskaan jos se jotain kiinnostaa. Lystin kuuloinen tuollainen kun ahdin pitää aika hyvin mekkalaa vaikka painetta ei ole edes vielä saatu kuin alle 0,5bar ihan hetkellisesti.

Tuosta kalvokaasuttimesta (Tillotson, sivun loppupuolella) löytyi juttua täältä
http://www.aerocorsair.com/id27.htm

Osaako kukaan sanoa voiko tuollainen toimia ahdetussa painepuolella ja mitä muutoksia vaatii?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73


olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Mönkijän ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja olafu » Su Syyskuu 14. 23:16:34 2008

Mulla, tai siis pikemminkin työkaverin varikkomopossa (monkey 125cc kiinan moottorilla), johon aikani kuluksi laitoin ahtimen, oli paineistettu mikuni. Viilasin luistiin uran että ahtopaine pääsee luistin päälle. Kaasu hirttää ilmanmuuta kiinni ahdoilla, kun paine kuitenkin jonkun verran vuotaa kaasuvaijerin kautta ulos... Ei se värkki koskaan oikein toiminut kunnolla, ilmeisesti bensanpinta nousi koneen käydessä neulaventtiilin vuotaessa tärinän takia. Myöskään paineensäätimestä ei saanut painetta ruuvvattua riittävän pienelle. Pumppuna oli VDO:n ratastyyppinen pissapojan pumppu ja paineensäätimenä ihan perus malpassin turbokaasarimalli. Ahtopaine n. 0.7 bar. Ahdin oli turbosmartista, pakosarja valettu samaan kakkuun pakopesän kanssa. Rälläköin sen juuresta poikki ja hitsasin suoraan pakoputkeen kiinni.

Jos jostain saisi monkeyn rungon ilman moottoria (VINKKI VINKKI, paljon mitäänhän se ei sais maksaa, eikä papereita tarvita...), niin laittaisin siihen kyllä megasquirtin :)
Kerran siinä sattu seokset kohdalleen koko aikana kun sillä ajoin, keula nousi aika kevyesti vajaan 70km/h vauhdista, mutta oli pakko hellittää heti kun olis lähteny kintaasta koko paska ihan justiinsa muuten. Siitä jäi silti sellanen polte että tollanen pitää saada joskus toimimaan.

Ostitko fsohc muuten Forssasta sen ahtimen tohon projektiis :?:
Jäsen #606

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: Mönkijän ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja Aksu » Ma Syyskuu 15. 0:22:17 2008

fsohc kirjoitti:
Aksu kirjoitti:Mielenkiinosta mitäs vekotinta ahtamassa ?
Tuollainen Comanche 200 kuutionen tieliikennemönkkäri
Tuolla nettimotossa on yks kymco turbotettuna ja on myynnissä. Sieltä vois kysästä millä ovat saaneet toimimaan. Viime kesänä hetken juttelin tekijän kanssa ja niillä oli silloin sama ongelma tulvimisen kanssa, josko olisivat saanet ongelman ratkaistua.
Yritin etsiä tuota, mutta en löytänyt.
On se siellä vielläkin. :wink:
Id: 666693
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Re: Mönkijän ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Syyskuu 15. 0:54:51 2008

olafu kirjoitti: Ostitko fsohc muuten Forssasta sen ahtimen tohon projektiis :?:
Tämä ei ole tosiaan minun härveli vaan kaverin, mutta ilmeisesti kaverilla oli käsittääkseni jostain tuoltapäin jonkin jampan numero, jonka oli tarkoitus myydä tuollainen ahdin. Tyypistä ei kuitenkaan koskaan kuulunut mitään ja tämä ahdin käytiin hakeen Pakaraiselta samanlaisesta mönkkäristä. Siinä kaasari oli imupuolella, mutta se ei ollut vissiin toiminut oikein älyttömän hyvin.

Kaveri ei vielä ole lannistunut ja kahdella kaasarilla ilmeisesti vielä kokeillaan. Jos ne ei tuota tulosta, niin sitten luultavasti siirrytään megaan.

Kiitoksia Aksu ja lappis linkeistä.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Mönkijän ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Syyskuu 16. 0:16:27 2008

fsohc kirjoitti:
olafu kirjoitti: Ostitko fsohc muuten Forssasta sen ahtimen tohon projektiis :?:
Tämä ei ole tosiaan minun härveli vaan kaverin, mutta ilmeisesti kaverilla oli käsittääkseni jostain tuoltapäin jonkin jampan numero, jonka oli tarkoitus myydä tuollainen ahdin. Tyypistä ei kuitenkaan koskaan kuulunut mitään ja tämä ahdin käytiin hakeen Pakaraiselta samanlaisesta mönkkäristä. Siinä kaasari oli imupuolella, mutta se ei ollut vissiin toiminut oikein älyttömän hyvin.

Kaveri ei vielä ole lannistunut ja kahdella kaasarilla ilmeisesti vielä kokeillaan. Jos ne ei tuota tulosta, niin sitten luultavasti siirrytään megaan.

Kiitoksia Aksu ja lappis linkeistä.
On siis sama ahdin kyseessä. Se kaveri jolta se ahdin tuli, tilas niitä viimevuonna saksasta kaks kappaletta. Toinen on mulla ja toinen meni muutama viikko sitten Veskulle. Kaveris koitti luultavasti sitä samaa ahdinta ostaa, mikä teillä nyt siellä onkin. :)

Mutta takaisin aiheeseen - Kokeilin sitä ittekkin niin että kaasari oli imupuolella, mutta jostain käsittämättömästä syystä minkään näköstä teholisää ei tullu vaikka ahtoja oli noin puoli kiloa. Kulki paremmin kun otti turbon pois välistä. Kaikenlisäksi se imi öljyä kompuraan. Sitten kaasari siirtyi painepuolelle, mutta sen paineistumisen kanssa tuli ihan samoja ongelmia alkuun mitä teilläkin, mutta kun joka reiän tukki mistä tavaraa tuli pihalle ja tukki ryypyn, niin bensa pysy sen jälkeen kaasarin sisäpuolella. Sitten tuli seuraava ongelma, kone kävi nätisti tyhjää ja toimi jollain lailla tasan siihen asti, kunnes laitto bensapumppuun virran päälle. Kesti sen 2-3 sekuntia ja kone tukehtu oitis bensaan. Kaasari siis alko tulvimaan, eikä siihen löytynyt lääkettä. Bensahanaa kääntelemällä sen sai aina toimimaan muutamaksi sekunniksi kerrallaan. Kaveri sitten haki moponsa takasin kun se meinas että se laittaa sen toimimaan, mutta eipä se siihen kerinny mitään tekemään. Pitäs hakee se turpo pois sieltä jossain vaiheessa.
Jäsen #606

JP
Viestit: 479
Liittynyt: Su Maaliskuu 24. 19:18:06 2002
Paikkakunta: Rantasalmi

Re: Mönkijän ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja JP » Ti Syyskuu 16. 7:31:56 2008

me kokeilitiin kanssa tommosen 200cc comanchen ahtamista, turbona oli vanhoista peugeot boxerin ahtimista koottu teos ja kaasari imupuolella, ahtoja nosti 0,5 ja aivan kauhee ajaa kun löysäsi kaasun kulki mönkkäri vielä 50m..

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Re: Mönkijän ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Syyskuu 16. 17:41:25 2008

olafu kirjoitti:On siis sama ahdin kyseessä. Se kaveri jolta se ahdin tuli, tilas niitä viimevuonna saksasta kaks kappaletta. Toinen on mulla ja toinen meni muutama viikko sitten Veskulle. Kaveris koitti luultavasti sitä samaa ahdinta ostaa, mikä teillä nyt siellä onkin. :)
Kappas, pieni maailma :)

Tuossa 28mm mikunissa taisi olla suutin jotain luokkaa 170 ja enpä ole vielä ikään nähnyt häveliä mikä olisi tulvinut yhtä rajusti kuin tuo. Raskaan oloista starttia, soppa haisee. Kaveri ottaa tulpan pois, seisoo mönkkärin vieressä noin metrin päässä ja painaa starttinappia = lähes 200 kuutiosenttimetriä soppaa suoraan silmään. Tinattiin suutin lähes tukkoon ja silti rajua tulvimista. En tiedä sitten onko tuo peruskaasarin neulaventtiili sellainen, että se ei vaan voi toimia paineenalaisena tai sitten siinä on ihan väärän mallin neula tms. ?

Tuo läppämallinen kaasari saattaisi ehkä toimiakin. Jos tässä joku ilta kerettäisiin tunkeen se paikoilleen.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Mönkijän ahtamisesta

Viesti Kirjoittaja olafu » Ti Syyskuu 16. 23:50:53 2008

fsohc kirjoitti:
olafu kirjoitti:On siis sama ahdin kyseessä. Se kaveri jolta se ahdin tuli, tilas niitä viimevuonna saksasta kaks kappaletta. Toinen on mulla ja toinen meni muutama viikko sitten Veskulle. Kaveris koitti luultavasti sitä samaa ahdinta ostaa, mikä teillä nyt siellä onkin. :)
Kappas, pieni maailma :)

Tuossa 28mm mikunissa taisi olla suutin jotain luokkaa 170 ja enpä ole vielä ikään nähnyt häveliä mikä olisi tulvinut yhtä rajusti kuin tuo. Raskaan oloista starttia, soppa haisee. Kaveri ottaa tulpan pois, seisoo mönkkärin vieressä noin metrin päässä ja painaa starttinappia = lähes 200 kuutiosenttimetriä soppaa suoraan silmään. Tinattiin suutin lähes tukkoon ja silti rajua tulvimista. En tiedä sitten onko tuo peruskaasarin neulaventtiili sellainen, että se ei vaan voi toimia paineenalaisena tai sitten siinä on ihan väärän mallin neula tms. ?

Tuo läppämallinen kaasari saattaisi ehkä toimiakin. Jos tässä joku ilta kerettäisiin tunkeen se paikoilleen.
Luultavasti siinä teidän kaasarissa on kumikärkinen neulaventtiili, eli samanlainen mikä mulla oli, jonka pitäisi kyllä pitää, mutta ei vaan pidä kuitenkaan. Luultavasti noissa pitäisi olla peruspaine joku max 0.1bar ettei kaasari tulvi. Mun piti kokeilla ottaa bensanpaineensäätimestä jousi pois, eli painetta on sen verran mitä tankista kaasariin tulevalla korkeuserolla muodostuu + ahdot. Jäi sitten kokeilematta. Luultavasti olis toiminu ainakin paremmin. Kaasarin itsessään pitäisi kyllä toimia, kunhan vaan muistaa sen luistin paineistaa yläpuolelta ettei käy köpelösti. Näppärästi tekee vaikka reijän luistin kanteen ja siihen letku ahtoputkesta. Samaten myös kohokammion tuuletuskanaviin letkut ahtoputkesta. jos tollasta sahan kalvokaasaria sinne suunnittelit niin siitä en oikein tiedä onko se yhtään sen parempi mitä se luistikaasutinkaan.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin