Jarrutehostimesta
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Jarrutehostimesta
Miten on, saako tehostimen "työntötangossa" olla klappia mihinkään suuntaan? Ja voiko johtua tehostimesta, että poljin painuu lähes pohjaan? Jarruissa ei pitäisi olla ilmaa ja pääsylinterikin on uusi.
-
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
- Paikkakunta: Kuopio
-
- Ylläpitäjä
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
Re: Jarrutehostimesta
onko satulat varmasti siinä asennossa että ilmaruuvi on ylimmäisenä, ettei sinne jää sellasta pientä taskua mihinkään??
#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Alkuperäsessä asennossa on, että luulis ettei ilma taskua olisi.Rahtinalle kirjoitti:onko satulat varmasti siinä asennossa että ilmaruuvi on ylimmäisenä, ettei sinne jää sellasta pientä taskua mihinkään??
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
Re: Jarrutehostimesta
ei sinänsä liity suoraan aiheeseen mutta mulla oli escossa joskus sellanen vika että jarrut jäivät päälle ja jarruttivat koko ajan enemmän ja enemmän ja lopuksi olivat lukossa asti.... ilmeisesti pääsylinterissä oli jotain kipua, ilmaruuvista kun päästi nestettä pois niin taas pääsi ekaan jarrutukseen asti



#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Jarrutehostimesta
kuulostaa siltä että sun tapauksessa on ollut jarruletkut tukossa,niillä kun on taipumus vanhemmiten tukkeutua eli poljinta painamalla jaruneste kyllä menee läpi mutta jarrut jäävät päälle.Rahtinalle kirjoitti:ei sinänsä liity suoraan aiheeseen mutta mulla oli escossa joskus sellanen vika että jarrut jäivät päälle ja jarruttivat koko ajan enemmän ja enemmän ja lopuksi olivat lukossa asti.... ilmeisesti pääsylinterissä oli jotain kipua, ilmaruuvista kun päästi nestettä pois niin taas pääsi ekaan jarrutukseen asti![]()
tietysti myös jarrusatuloissa on voinut olla vikaa mutta jos ilmaruuvien avaus on auttanut niin silloin luultavasti vika on ollut jarruletkuissa.
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Jarrutehostimesta
Komppaan tätä, vastaava vika on osunut myös omalle kohdalle, meni hetki miettiessä. Vallankin kun seuraavana päivänä ei jarrut olleet enään jumissa, mutta seuraavan jarrutuksen jälkeen taas oli. Letkut mattoveitsellä poikki, ja kas: "pitäiskös näissä olla reikä keskellä.."Sierra XR kirjoitti:kuulostaa siltä että sun tapauksessa on ollut jarruletkut tukossa,niillä kun on taipumus vanhemmiten tukkeutua eli poljinta painamalla jaruneste kyllä menee läpi mutta jarrut jäävät päälle.Rahtinalle kirjoitti:ei sinänsä liity suoraan aiheeseen mutta mulla oli escossa joskus sellanen vika että jarrut jäivät päälle ja jarruttivat koko ajan enemmän ja enemmän ja lopuksi olivat lukossa asti.... ilmeisesti pääsylinterissä oli jotain kipua, ilmaruuvista kun päästi nestettä pois niin taas pääsi ekaan jarrutukseen asti![]()
tietysti myös jarrusatuloissa on voinut olla vikaa mutta jos ilmaruuvien avaus on auttanut niin silloin luultavasti vika on ollut jarruletkuissa.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 1618
- Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
- Paikkakunta: harjavalta
Re: Jarrutehostimesta
juu ei niistä kyl tienny mitää mut oli pakko kirjottaa kun oli aikoinaan niin ihmeellinen vika olevinaan vai olisko se silti ollu ominaisuusSierra XR kirjoitti:kuulostaa siltä että sun tapauksessa on ollut jarruletkut tukossa,niillä kun on taipumus vanhemmiten tukkeutua eli poljinta painamalla jaruneste kyllä menee läpi mutta jarrut jäävät päälle.Rahtinalle kirjoitti:ei sinänsä liity suoraan aiheeseen mutta mulla oli escossa joskus sellanen vika että jarrut jäivät päälle ja jarruttivat koko ajan enemmän ja enemmän ja lopuksi olivat lukossa asti.... ilmeisesti pääsylinterissä oli jotain kipua, ilmaruuvista kun päästi nestettä pois niin taas pääsi ekaan jarrutukseen asti![]()
tietysti myös jarrusatuloissa on voinut olla vikaa mutta jos ilmaruuvien avaus on auttanut niin silloin luultavasti vika on ollut jarruletkuissa.

asiaan ei siis perehdytty sen enempää, noin 7-8 vuotta sitten ehkä.
#712
"hei, onks sen verran yhdyssana"
"hei, onks sen verran yhdyssana"
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Jarrutehostimesta
takajarrukengät kaukana?(siis jos sulla on rumpujarrut takana)fiesta boy kirjoitti:Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...
sittenkin ilmaa jossain,vaikkapa takapyörissä?
voithan kokeilla ilmausta niinkin että aloitat pääsylinterin putkijunttureista ja siitä liitos kerrallaan kohti pyöräsylintereitä/satuloita,joskus kun on ollut jarrut kokonaan auki niin ilmaa voi olla yllättävänkin paljon järjestelmässä.
-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Jarrutehostimesta
Mitkäs jarrut oot laittanut, riittääkö pääsylinterin tilavuus enää?fiesta boy kirjoitti:Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Rummut takana, ja kengät on lähellä kyllä,käsijarru ottaa heti kiinni. Ilmaa varmaan jossain voi olla, koska on ihan kaikki jarrut ollut auki. Mites toi sun ilmaus kikka käytännössä toimii, ku meni vähän ohiSierra XR kirjoitti:takajarrukengät kaukana?(siis jos sulla on rumpujarrut takana)fiesta boy kirjoitti:Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...
sittenkin ilmaa jossain,vaikkapa takapyörissä?
voithan kokeilla ilmausta niinkin että aloitat pääsylinterin putkijunttureista ja siitä liitos kerrallaan kohti pyöräsylintereitä/satuloita,joskus kun on ollut jarrut kokonaan auki niin ilmaa voi olla yllättävänkin paljon järjestelmässä.


-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Pitäisi kyllä riittää koska on suunnilleen samaa koko kun mk1 xr2 mallissa. Muuten tais olla kaikki samat, mutta takasylinterit hieman isommat, ei muista enään ulkoa.Ville K kirjoitti:Mitkäs jarrut oot laittanut, riittääkö pääsylinterin tilavuus enää?fiesta boy kirjoitti:Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...
-
- Viestit: 1816
- Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Jarrutehostimesta
Jos sulla on mahdollisuus niin kokeile ilmata sellasella "jarrutohtorilla", yhden miehen ilmauslaitteella mikä tekee paineen sinne järjestelmään nestesäiliön korkin kautta. Ihankun olis joskus toi toiminu paremmin... ei sen pitäis mitenkään vaikuttaa mutta jos sellanen vehje on saatavilla niin ei se paljon maksakkaan kokeilla. Ilmausjärjestystä kannattaa myös kokeilla muuttaa.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.
-
- Viestit: 7975
- Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Re: Jarrutehostimesta
siis ilmaat ihan normaaliin tapaan mutta päästät ensin nestettä/ilmaa pääsylinterin putkijunttureista,sitten putkien/letkujen liitoksista jne. eli etenet liitos kerrallan kunnes olet sylinterin tai satulan ilmausruuvissa.näin oon joskus tehnyt ja on auttanut kun on ollut joku ilmalukkofiesta boy kirjoitti:Rummut takana, ja kengät on lähellä kyllä,käsijarru ottaa heti kiinni. Ilmaa varmaan jossain voi olla, koska on ihan kaikki jarrut ollut auki. Mites toi sun ilmaus kikka käytännössä toimii, ku meni vähän ohiSierra XR kirjoitti:takajarrukengät kaukana?(siis jos sulla on rumpujarrut takana)fiesta boy kirjoitti:Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...
sittenkin ilmaa jossain,vaikkapa takapyörissä?
voithan kokeilla ilmausta niinkin että aloitat pääsylinterin putkijunttureista ja siitä liitos kerrallaan kohti pyöräsylintereitä/satuloita,joskus kun on ollut jarrut kokonaan auki niin ilmaa voi olla yllättävänkin paljon järjestelmässä.![]()

-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Jarrutehostimesta
Oli joku japanin ihme koulussa aikoinaan josta ei saatu ilmattua jarruja. Noh sitten tuli opettaja ja ensiksi haukku pystyyn sit ihmetteli miks ei osata ilmata jarruja oikeaoppisesti(poissa koulusta
). Tuli opittua kantapään kautta et aina aloitetaan pisimmästä putkilinjasta. Ilma tulee helpoiten pisimmästä linjasta pois tyhjänä, kun taas lyhyin on helpoin ilmata vaikka muut jarruputket olisikin ilmattu.

-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Re: Jarrutehostimesta
fiesta boy kirjoitti:Rummut takana, ja kengät on lähellä kyllä,käsijarru ottaa heti kiinni. Ilmaa varmaan jossain voi olla, koska on ihan kaikki jarrut ollut auki. Mites toi sun ilmaus kikka käytännössä toimii, ku meni vähän ohiSierra XR kirjoitti:takajarrukengät kaukana?(siis jos sulla on rumpujarrut takana)fiesta boy kirjoitti:Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...
sittenkin ilmaa jossain,vaikkapa takapyörissä?
voithan kokeilla ilmausta niinkin että aloitat pääsylinterin putkijunttureista ja siitä liitos kerrallaan kohti pyöräsylintereitä/satuloita,joskus kun on ollut jarrut kokonaan auki niin ilmaa voi olla yllättävänkin paljon järjestelmässä.![]()
Jos rummut/kengät/molemmat on kuluneet niin ei auta vaikka kengät oiskin iholla ja käsijarru ottas heti. Jarrusylinterien männät kun pyrkivät kuitenkin vetäytymään takaisin lepoasentoon ja yksi polkaisu ei enää välttämättä riitä. Esimerkkinä kaverin SJ40 jossa kaikissa pyörissä rummut ja ne oli vielä varulta sorvattu että varmasti on hyvä ajella...

Tuohon ois auttanu jos ois poistanu välyksen vaikka heppailemalla kenkien päihin ylimäärästä tavaraa siihen mistä mäntä painaa, kun kengät olivat kuitenkin uudet.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Jarrutehostimesta
Taas vähän ohi aiheen mutta tuohon sorvausjuttuun niin sitten kun niitä rumpuja sorvataan ja hommataan uudet kengät niin muistetaan
myös sovittaa ne uudet kengät siihen halkaisijaltaan yli-isoon rumpuun, ne kengät on tehty sille vakiohalkaisijalle ja kun rummun halkaisijaa muutetaan
niin sen kaarevuus loivenee joten ne uudet kengät ei ota kun keskeltä vähän kiinni
Toki myös täytyy tarkistaa uusilla kengillä sekä myös uusilla rummuilla kun yleensä ne kengät on vähän mitä sattuu ja kosketus ei ole mikään paras mahdollinen
Onnistuu helposti kun laittaa kengän rummun sisään ja painaa kengän päistä sitä rummun kosketuspintaa vasten ja kokeilee keikkuuko/kantaako kenkä
Jos kantaa niin vasaralla takoo alasimen/ruuvipenkin päällä sitä kengän sisäpinnassa olevaa rautaa/tukea, siis sitä missä on kaikki jousien reijät ja mistä männät painaa kenkää. Sitä kun naputtelee sellasella pallopäisellä vasaralla niin se rauta venyy ja kääntää jarrukenkää suoremmaksi
Etenkin sorvatuilla rummuilla mutta tosiaan uusillakin kannattaa tarkistaa, ei tosiaan vaikuta paljoa tuohon polkimen syvään painumiseen mutta jarrutustehoon sitäkin enemmän
Tämänhän kaikki tiesivät mutta muistutuksena
edit:
Niin ja sitten kun hitsaa niihin jarrukengän päihin lisää tavaraa niin muistaa myös sinne alapäähän hitsata , muuten jos alapään etäisyys rummusta on liian iso ja yläpäätä korjataan niin kengät ottaa rumpuun kiinni vaan sieltä ylhäältä eikä kokomatkalta
myös sovittaa ne uudet kengät siihen halkaisijaltaan yli-isoon rumpuun, ne kengät on tehty sille vakiohalkaisijalle ja kun rummun halkaisijaa muutetaan
niin sen kaarevuus loivenee joten ne uudet kengät ei ota kun keskeltä vähän kiinni
Toki myös täytyy tarkistaa uusilla kengillä sekä myös uusilla rummuilla kun yleensä ne kengät on vähän mitä sattuu ja kosketus ei ole mikään paras mahdollinen
Onnistuu helposti kun laittaa kengän rummun sisään ja painaa kengän päistä sitä rummun kosketuspintaa vasten ja kokeilee keikkuuko/kantaako kenkä
Jos kantaa niin vasaralla takoo alasimen/ruuvipenkin päällä sitä kengän sisäpinnassa olevaa rautaa/tukea, siis sitä missä on kaikki jousien reijät ja mistä männät painaa kenkää. Sitä kun naputtelee sellasella pallopäisellä vasaralla niin se rauta venyy ja kääntää jarrukenkää suoremmaksi
Etenkin sorvatuilla rummuilla mutta tosiaan uusillakin kannattaa tarkistaa, ei tosiaan vaikuta paljoa tuohon polkimen syvään painumiseen mutta jarrutustehoon sitäkin enemmän
Tämänhän kaikki tiesivät mutta muistutuksena

edit:
Niin ja sitten kun hitsaa niihin jarrukengän päihin lisää tavaraa niin muistaa myös sinne alapäähän hitsata , muuten jos alapään etäisyys rummusta on liian iso ja yläpäätä korjataan niin kengät ottaa rumpuun kiinni vaan sieltä ylhäältä eikä kokomatkalta
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Ei pitäs olla kuluneet, kun ihan uudet ovat.
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Kokeilin piruuttani laittaa vähän prikkoja sylinterin ja kengän väliin, ei varsinaisesti muuttunut yhtään, ilmailin taas ja vähän tuli ilmaa, ja pikkusen parani, mut kyl vieläkin jotain kipua on. Voisko sitä ilmaa vaan sitte olla josain.
-
- Viestit: 292
- Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
- Paikkakunta: stadi
Re: Jarrutehostimesta
Taitaapi olla vaan pääsylinteri paskana ja vuotaa.
Tuleeko sieltä satuloista kunnolla jarrunestettä vai ei?
Tuleeko sieltä satuloista kunnolla jarrunestettä vai ei?
ex-Escort xr3
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Tulee nestettä ja uus pääsylinteri ont5 kirjoitti:Taitaapi olla vaan pääsylinteri paskana ja vuotaa.
Tuleeko sieltä satuloista kunnolla jarrunestettä vai ei?
-
- Viestit: 292
- Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
- Paikkakunta: stadi
Re: Jarrutehostimesta
Pääsylinterissä tiivisteet oikeinpäin? kasattu oikein.
oletko kokeillut vuotaako jarrutehostin?
oletko kokeillut vuotaako jarrutehostin?
ex-Escort xr3
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Luulis olevan oikein päin, kun tehtaalla kasattu.t5 kirjoitti:Pääsylinterissä tiivisteet oikeinpäin? kasattu oikein.
oletko kokeillut vuotaako jarrutehostin?
Ei se tehostimesta luulisi johtuvan, kun auto ei oo ollut käynnissä ja poljin menee kohtuu syvälle.
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Tarvii huomenna koittaa tommosella paineilma käyttösellä ilmauslaitteella, jos sais jotain muutosta. Alkaa oleen keinot vähissä muuten?
Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja jarrupaineen säätimessä oli ilmaus ruuvi, ja siitä ilmasi, niin alkoi poljin olemaan normaali.Tässä yksilössä semmosta ei ole! Ja sori jos oon kirjottanut ton ennenkin, on kaljaa tullut juotua, ja ei voi muistaa....

-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Tänään kokeilin tommosta paineilma käyttöstä ilmauslaitetta,joka toimii alipaine perjaatteella, siitä ei tullut yhtään mitään, letkusta tuli vaan semmosta vaahto suttua, ja ei kyllä jarrut muuttunut kun huonommaksi, jos ees sitäkään! Mikä tässä oikeen voisi olla, alkaa hermot meneen, kun muuten auto alkaa oleen iskussa, mutta nää jarrut vittuilee oikeen urakalla
Onko muilla toi alipaine ilmauslaite toiminut normaalisti? Vai onko toi mun yksilö joku susi? Ei ihmetyttäs vaikka olis tällä tuurilla...

-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Re: Jarrutehostimesta
useasti vetää nämä jarrunpäästä imevät ilmaa siitä letkun ja ilmausruuvin välistä. ei muuta kuin teet korkin siihen sylkkyyn ja varovasti paineilmalla...
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Sitten vaan avaamaan ilmausruuveja vai?Mikitic kirjoitti:useasti vetää nämä jarrunpäästä imevät ilmaa siitä letkun ja ilmausruuvin välistä. ei muuta kuin teet korkin siihen sylkkyyn ja varovasti paineilmalla...
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Jarrutehostimesta
Juu jos löytyy toinen korkki jarrunestesäiliöön niin siihen sopivankokoinen reikä tubeles-venttiilille ja painaa siihen venttiilin kiinni kuin vanteeseen. Sitten kompuralla ilmaa sisään, paineensäätimestä ensin joku barin verran painetta ettei pamahda säiliö silmille
Sitte vaan niitä ilmaruuveja aukomaan, barin paineella säiliössä tulee neste silleen hallitusti lorona eli ei "räjähdä käsiin", toki kannattaa tarkkailla että ei pääse neste loppumaan.
Tuolleen yleisesti itse olen kaikki pelit ilmannut silleen että ilmaruuviin sopiva kirkas letku kiinni ja letkunpää pönttöön jossa on ainetta pohjalla. Ilmaruuvi sopivasti auki ja pönttö/letku kuskin oven viereen ja pumppaamaan silleen rauhallisesti. Letkusta sitten kattelee että ei tule enää kuplia ja käy kääntämässä nipan kiinni. On toiminut paljon paremmin kun perinteinen paine->auki->kiinni->paine... ja ennenkaikkea pärjää yksikseen

Sitte vaan niitä ilmaruuveja aukomaan, barin paineella säiliössä tulee neste silleen hallitusti lorona eli ei "räjähdä käsiin", toki kannattaa tarkkailla että ei pääse neste loppumaan.
Tuolleen yleisesti itse olen kaikki pelit ilmannut silleen että ilmaruuviin sopiva kirkas letku kiinni ja letkunpää pönttöön jossa on ainetta pohjalla. Ilmaruuvi sopivasti auki ja pönttö/letku kuskin oven viereen ja pumppaamaan silleen rauhallisesti. Letkusta sitten kattelee että ei tule enää kuplia ja käy kääntämässä nipan kiinni. On toiminut paljon paremmin kun perinteinen paine->auki->kiinni->paine... ja ennenkaikkea pärjää yksikseen
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Tein toiseen korkkiin hitsaus suuttimesta ja letkusta kompuran pilliin sopivan apulaitteen. Ruuveja availin ja vähän tuli ilmaa jostain. Pitääkö tässä systeemissä vielä silti poljinta painella? Kun meni vähän ohi?VesQ kirjoitti:Juu jos löytyy toinen korkki jarrunestesäiliöön niin siihen sopivankokoinen reikä tubeles-venttiilille ja painaa siihen venttiilin kiinni kuin vanteeseen. Sitten kompuralla ilmaa sisään, paineensäätimestä ensin joku barin verran painetta ettei pamahda säiliö silmille![]()
Sitte vaan niitä ilmaruuveja aukomaan, barin paineella säiliössä tulee neste silleen hallitusti lorona eli ei "räjähdä käsiin", toki kannattaa tarkkailla että ei pääse neste loppumaan.
Tuolleen yleisesti itse olen kaikki pelit ilmannut silleen että ilmaruuviin sopiva kirkas letku kiinni ja letkunpää pönttöön jossa on ainetta pohjalla. Ilmaruuvi sopivasti auki ja pönttö/letku kuskin oven viereen ja pumppaamaan silleen rauhallisesti. Letkusta sitten kattelee että ei tule enää kuplia ja käy kääntämässä nipan kiinni. On toiminut paljon paremmin kun perinteinen paine->auki->kiinni->paine... ja ennenkaikkea pärjää yksikseen

-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Jarrutehostimesta
Ei pitäisi tarvita pumppailla, pitäisi ilmojen tulla ihan avaamalla ruuveja...
...ei siis vielä ilmaantunut ?...
...ei siis vielä ilmaantunut ?...
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Okei, kyllä nesteliikkui ja vähän tuli ilmaakin. Mutta poljin on aika kumipallo vielä, mistä vois sitten johtua?VesQ kirjoitti:Ei pitäisi tarvita pumppailla, pitäisi ilmojen tulla ihan avaamalla ruuveja...
...ei siis vielä ilmaantunut ?...

-
- Viestit: 221
- Liittynyt: Ke Joulukuu 31. 16:04:27 2008
Re: Jarrutehostimesta
en lukenut kaikkia viestejä.. mutta jossain joku selitti ilmaus järjestyksen muutosta.
niin sehän kuuluu tehdä niin että alotetaan siitä kulmasta mikä on kauimpana pääsyliteristä, ja siitä sitten seuraavaks kauimpana oleva jne..
vaihda pääsylinteri, mulla ainakin oli sierrassa aikoinaan pääsylinteri väsyny, senhän kuuluis räjähtää naamalle kun ottaa sen lukitusrenkaan irti, mut ei sieltä tullu tavaraa ulos sitten millään. laitoin uuden ja toimi. ennen vaihtoa ilmaruuveista ei tullut ilmaa mut silti poljin pohjaan.
niin sehän kuuluu tehdä niin että alotetaan siitä kulmasta mikä on kauimpana pääsyliteristä, ja siitä sitten seuraavaks kauimpana oleva jne..
vaihda pääsylinteri, mulla ainakin oli sierrassa aikoinaan pääsylinteri väsyny, senhän kuuluis räjähtää naamalle kun ottaa sen lukitusrenkaan irti, mut ei sieltä tullu tavaraa ulos sitten millään. laitoin uuden ja toimi. ennen vaihtoa ilmaruuveista ei tullut ilmaa mut silti poljin pohjaan.
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
On kokeiltu ilmailla erijärjestyksissäkin-cosworth- kirjoitti:en lukenut kaikkia viestejä.. mutta jossain joku selitti ilmaus järjestyksen muutosta.
niin sehän kuuluu tehdä niin että alotetaan siitä kulmasta mikä on kauimpana pääsyliteristä, ja siitä sitten seuraavaks kauimpana oleva jne..
vaihda pääsylinteri, mulla ainakin oli sierrassa aikoinaan pääsylinteri väsyny, senhän kuuluis räjähtää naamalle kun ottaa sen lukitusrenkaan irti, mut ei sieltä tullu tavaraa ulos sitten millään. laitoin uuden ja toimi. ennen vaihtoa ilmaruuveista ei tullut ilmaa mut silti poljin pohjaan.

-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Jarrutehostimesta
Tuota tuota, merkilliseksi menee
Mitens niiden jarruletkujen kohtalo oli, uusia ?, kaikki ? ne meinaan pullistelee vanhuuttaan aika paljonkin ja tuntuu poljin kumipallollta
Oletko kokeillut ihan ajossa noita jarruja että onko mitään eloa, itse joskus tuskailin kanssa kun tuntui ihan onnettomalta poljintuntuma paikallaan mutta kun
kävikin tien päällä niin jarruthan olikin tosi hyvät
Sitten tietysti voisi ruveta rajaamaan "vikaa" vähän pienemmälle alueelle tulppaamalla jostain kohtaa noita putkia, esim jos laittaa taakse putken ja letkun liitokseen tulpan väliin
Putkeen sopivavalla kierteellä oleva naaraskappale (tai uros kumminpäin nyt onkaan) ja pieni pätkä jarruputkea johon tekee sen nippaan sopivan kartion ja lyttää pään sekä juottaa vaikka fosforikuparilla umpeen ja pulttaa paikalleen ja yrittää vielä siitä liitoksesta ilmata
Jos sillä muuttuu poljin kovaksi niin sitten hakemaan siitä eteenpäin vika-aluetta, tuollahan sen voi rajata satulaan asti
Mitens niiden jarruletkujen kohtalo oli, uusia ?, kaikki ? ne meinaan pullistelee vanhuuttaan aika paljonkin ja tuntuu poljin kumipallollta
Oletko kokeillut ihan ajossa noita jarruja että onko mitään eloa, itse joskus tuskailin kanssa kun tuntui ihan onnettomalta poljintuntuma paikallaan mutta kun
kävikin tien päällä niin jarruthan olikin tosi hyvät
Sitten tietysti voisi ruveta rajaamaan "vikaa" vähän pienemmälle alueelle tulppaamalla jostain kohtaa noita putkia, esim jos laittaa taakse putken ja letkun liitokseen tulpan väliin
Putkeen sopivavalla kierteellä oleva naaraskappale (tai uros kumminpäin nyt onkaan) ja pieni pätkä jarruputkea johon tekee sen nippaan sopivan kartion ja lyttää pään sekä juottaa vaikka fosforikuparilla umpeen ja pulttaa paikalleen ja yrittää vielä siitä liitoksesta ilmata
Jos sillä muuttuu poljin kovaksi niin sitten hakemaan siitä eteenpäin vika-aluetta, tuollahan sen voi rajata satulaan asti
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
On ajettu noilla jarruilla ja ihan hyvin pysähtyy kyllä. Edessä on uudet letkut, mutta takana on vanhat. Niitäkin vähän on silmäilty kun toinen painanut jarrua, mutta ei kyllä mielestäni pullistellut.VesQ kirjoitti:Tuota tuota, merkilliseksi menee
Mitens niiden jarruletkujen kohtalo oli, uusia ?, kaikki ? ne meinaan pullistelee vanhuuttaan aika paljonkin ja tuntuu poljin kumipallollta
Oletko kokeillut ihan ajossa noita jarruja että onko mitään eloa, itse joskus tuskailin kanssa kun tuntui ihan onnettomalta poljintuntuma paikallaan mutta kun
kävikin tien päällä niin jarruthan olikin tosi hyvät
Sitten tietysti voisi ruveta rajaamaan "vikaa" vähän pienemmälle alueelle tulppaamalla jostain kohtaa noita putkia, esim jos laittaa taakse putken ja letkun liitokseen tulpan väliin
Putkeen sopivavalla kierteellä oleva naaraskappale (tai uros kumminpäin nyt onkaan) ja pieni pätkä jarruputkea johon tekee sen nippaan sopivan kartion ja lyttää pään sekä juottaa vaikka fosforikuparilla umpeen ja pulttaa paikalleen ja yrittää vielä siitä liitoksesta ilmata
Jos sillä muuttuu poljin kovaksi niin sitten hakemaan siitä eteenpäin vika-aluetta, tuollahan sen voi rajata satulaan asti
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Voisko sillai tehdä, että laittaisi pääsylinteriin pultit tai muut tulpat takajarruihin meneviin putkiin, niin sais vähän tietoa, onko vika edessä vai takana? Vai tuleeko tosta konstista mitään? 

-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Jarrutehostimesta
Ei taida olla ilmeisesti absein varustettu tää kippo josta puhutaan??? Muuta kuin ajat hiljasta vauhtia ja runttaat polkimen pohjaan. Sit katot etu ja taka pyörien renkaan jäljistä meneekö lukkoon tasaisesti vai jokin pyörä/akseli ei lukitukkaan. Jos ei muuten niin pumppaamalla jarrua ja sit tempaset polkimen pohjaan. Ja tosiaan niin hiljainen vauhti ettei auto liu'u toisen akselin renkaan jälkien päälle. Mitä liukkaampaa sitä selvemmin jarruvoimien ero näkyy tiessä. Etu akselisto yleensä lukittuu ensiksi, joten jarrujälki pisempi... Jos ilmattu ja ei lukitu yksikään pyörä, vika todennäköisyydellä pääsylinterissä. Jos taas absillinen niin unohda tää konsti
Tai revi absit mäkeen 


-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Ei oo -82 fiestassa absejaBlackEscort kirjoitti:Ei taida olla ilmeisesti absein varustettu tää kippo josta puhutaan??? Muuta kuin ajat hiljasta vauhtia ja runttaat polkimen pohjaan. Sit katot etu ja taka pyörien renkaan jäljistä meneekö lukkoon tasaisesti vai jokin pyörä/akseli ei lukitukkaan. Jos ei muuten niin pumppaamalla jarrua ja sit tempaset polkimen pohjaan. Ja tosiaan niin hiljainen vauhti ettei auto liu'u toisen akselin renkaan jälkien päälle. Mitä liukkaampaa sitä selvemmin jarruvoimien ero näkyy tiessä. Etu akselisto yleensä lukittuu ensiksi, joten jarrujälki pisempi... Jos ilmattu ja ei lukitu yksikään pyörä, vika todennäköisyydellä pääsylinterissä. Jos taas absillinen niin unohda tää konstiTai revi absit mäkeen

-
- Viestit: 1858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
- Paikkakunta: Nummela
Re: Jarrutehostimesta
Nyt ei juolahda mieleen muuta kuin nakkaa sillä jarrupaineen säätimellä kuikkaa. Jos kaikki on kunnossa niin kyllähän sen poljintuntuman pitäis olla kohdillaan. Ilmeisesti samoille jarruille tarkoitettu pääsylinterikin on, joten ton vian täytyy olla tossa venttiilissä. Tai voihan tää olla ominaisuuskin. 

-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis
-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Ei kai sitä nyt pois uskalla ottaa?BlackEscort kirjoitti:Nyt ei juolahda mieleen muuta kuin nakkaa sillä jarrupaineen säätimellä kuikkaa. Jos kaikki on kunnossa niin kyllähän sen poljintuntuman pitäis olla kohdillaan. Ilmeisesti samoille jarruille tarkoitettu pääsylinterikin on, joten ton vian täytyy olla tossa venttiilissä. Tai voihan tää olla ominaisuuskin.

-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
nyt on ilmausruuveilla varustettu säädin kiinni, toinen pääsylinteri ja vieläkin on samaa ongelmaa 

-
- Viestit: 886
- Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
- Paikkakunta: Pori
Re: Jarrutehostimesta
Taidan noi etusatulat avata ja kasata uusilla tiivisteillä, niin sitten olisi joka osa vaihdettu ainakin, sais jo jollain konstilla alkaa toimimaan, kun alkaa pikkuhiljaa vituttamaan aika rajusti!
-
- Viestit: 21
- Liittynyt: La Joulukuu 2. 14:25:57 2006
- Paikkakunta: Pyhäsalmi
Re: Jarrutehostimesta
Pitää ratsastaa aiheella, onko porukalla ollut minkälaisia ongelmia sierran normitehostajassa turbo käytössä??
Itsellä on nyt pari kappaletta levinnyt.
Itsellä on nyt pari kappaletta levinnyt.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Jarrutehostimesta
Eikai niitten mihinkään pitäisi hajota jos se takaiskuventtiili vaan toimii siinä välissä eli pitää alipaineet tehostajassa vaikka olisi ahdon puolella tai sammutettu eli ei päästä ahtopainetta tehostajaan asti
Jos ei toimi niin luulisi sen tehostajan kestävän ainakin saman verran painetta kuin alipainettakin eli rapiat 0.8bar taitaa olla moottorijarrutuksessa joten kai se ainakin sen kestää ylipainettakin
edit:
Itsellä ainakin pelannut tuo mk2 escon orkkistehostaja, tosin eipä painettakkaan oli kuin siinä 0.6bar pintaan mutta kyllä siellä tehostajassa on potkua vielä pidemmänkin vedätyksen aikana samoin pysyy alipaineet kun sammuttaa niin melko pitkäänkin
Jos ei toimi niin luulisi sen tehostajan kestävän ainakin saman verran painetta kuin alipainettakin eli rapiat 0.8bar taitaa olla moottorijarrutuksessa joten kai se ainakin sen kestää ylipainettakin

edit:
Itsellä ainakin pelannut tuo mk2 escon orkkistehostaja, tosin eipä painettakkaan oli kuin siinä 0.6bar pintaan mutta kyllä siellä tehostajassa on potkua vielä pidemmänkin vedätyksen aikana samoin pysyy alipaineet kun sammuttaa niin melko pitkäänkin