Jarrutehostimesta

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » To Maaliskuu 2. 16:47:41 2006

Miten on, saako tehostimen "työntötangossa" olla klappia mihinkään suuntaan? Ja voiko johtua tehostimesta, että poljin painuu lähes pohjaan? Jarruissa ei pitäisi olla ilmaa ja pääsylinterikin on uusi.

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » To Maaliskuu 2. 16:52:32 2006

Saa siinä olla jonkinlainen välys. Jos sulla painuu poljin pohjaan, niin todennäköisesti vielä on jäänyt jonnekkin ilmaa.

Nouseeko poljin jos sitä pumpaa?
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » To Maaliskuu 2. 16:58:31 2006

Tuskin siellä niin isoa välystä on missään että poljin menee lattiaan ja mäntä ei liiku?

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Pe Maaliskuu 3. 11:05:55 2006

Ongelma ratkesi: Pistin pienen holkin tehostimen ja sylinterin väliin. Ja ilmaakin tuli vielä vähän.

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Tammikuu 4. 20:50:00 2009

Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Tammikuu 4. 22:04:02 2009

onko satulat varmasti siinä asennossa että ilmaruuvi on ylimmäisenä, ettei sinne jää sellasta pientä taskua mihinkään??
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Tammikuu 4. 22:22:44 2009

Rahtinalle kirjoitti:onko satulat varmasti siinä asennossa että ilmaruuvi on ylimmäisenä, ettei sinne jää sellasta pientä taskua mihinkään??
Alkuperäsessä asennossa on, että luulis ettei ilma taskua olisi.

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Tammikuu 4. 22:56:37 2009

ei sinänsä liity suoraan aiheeseen mutta mulla oli escossa joskus sellanen vika että jarrut jäivät päälle ja jarruttivat koko ajan enemmän ja enemmän ja lopuksi olivat lukossa asti.... ilmeisesti pääsylinterissä oli jotain kipua, ilmaruuvista kun päästi nestettä pois niin taas pääsi ekaan jarrutukseen asti :lol: :lol:
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Su Tammikuu 4. 23:14:03 2009

Rahtinalle kirjoitti:ei sinänsä liity suoraan aiheeseen mutta mulla oli escossa joskus sellanen vika että jarrut jäivät päälle ja jarruttivat koko ajan enemmän ja enemmän ja lopuksi olivat lukossa asti.... ilmeisesti pääsylinterissä oli jotain kipua, ilmaruuvista kun päästi nestettä pois niin taas pääsi ekaan jarrutukseen asti :lol: :lol:
kuulostaa siltä että sun tapauksessa on ollut jarruletkut tukossa,niillä kun on taipumus vanhemmiten tukkeutua eli poljinta painamalla jaruneste kyllä menee läpi mutta jarrut jäävät päälle.
tietysti myös jarrusatuloissa on voinut olla vikaa mutta jos ilmaruuvien avaus on auttanut niin silloin luultavasti vika on ollut jarruletkuissa.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Tammikuu 4. 23:16:40 2009

Sierra XR kirjoitti:
Rahtinalle kirjoitti:ei sinänsä liity suoraan aiheeseen mutta mulla oli escossa joskus sellanen vika että jarrut jäivät päälle ja jarruttivat koko ajan enemmän ja enemmän ja lopuksi olivat lukossa asti.... ilmeisesti pääsylinterissä oli jotain kipua, ilmaruuvista kun päästi nestettä pois niin taas pääsi ekaan jarrutukseen asti :lol: :lol:
kuulostaa siltä että sun tapauksessa on ollut jarruletkut tukossa,niillä kun on taipumus vanhemmiten tukkeutua eli poljinta painamalla jaruneste kyllä menee läpi mutta jarrut jäävät päälle.
tietysti myös jarrusatuloissa on voinut olla vikaa mutta jos ilmaruuvien avaus on auttanut niin silloin luultavasti vika on ollut jarruletkuissa.
Komppaan tätä, vastaava vika on osunut myös omalle kohdalle, meni hetki miettiessä. Vallankin kun seuraavana päivänä ei jarrut olleet enään jumissa, mutta seuraavan jarrutuksen jälkeen taas oli. Letkut mattoveitsellä poikki, ja kas: "pitäiskös näissä olla reikä keskellä.."
Pedal tu tö metal!

Rahtinalle
Viestit: 1618
Liittynyt: Pe Kesäkuu 13. 19:15:42 2003
Paikkakunta: harjavalta

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Rahtinalle » Su Tammikuu 4. 23:17:09 2009

Sierra XR kirjoitti:
Rahtinalle kirjoitti:ei sinänsä liity suoraan aiheeseen mutta mulla oli escossa joskus sellanen vika että jarrut jäivät päälle ja jarruttivat koko ajan enemmän ja enemmän ja lopuksi olivat lukossa asti.... ilmeisesti pääsylinterissä oli jotain kipua, ilmaruuvista kun päästi nestettä pois niin taas pääsi ekaan jarrutukseen asti :lol: :lol:
kuulostaa siltä että sun tapauksessa on ollut jarruletkut tukossa,niillä kun on taipumus vanhemmiten tukkeutua eli poljinta painamalla jaruneste kyllä menee läpi mutta jarrut jäävät päälle.
tietysti myös jarrusatuloissa on voinut olla vikaa mutta jos ilmaruuvien avaus on auttanut niin silloin luultavasti vika on ollut jarruletkuissa.
juu ei niistä kyl tienny mitää mut oli pakko kirjottaa kun oli aikoinaan niin ihmeellinen vika olevinaan vai olisko se silti ollu ominaisuus :lol:
asiaan ei siis perehdytty sen enempää, noin 7-8 vuotta sitten ehkä.
#712

"hei, onks sen verran yhdyssana"

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Su Tammikuu 4. 23:18:18 2009

fiesta boy kirjoitti:Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...
takajarrukengät kaukana?(siis jos sulla on rumpujarrut takana)
sittenkin ilmaa jossain,vaikkapa takapyörissä?

voithan kokeilla ilmausta niinkin että aloitat pääsylinterin putkijunttureista ja siitä liitos kerrallaan kohti pyöräsylintereitä/satuloita,joskus kun on ollut jarrut kokonaan auki niin ilmaa voi olla yllättävänkin paljon järjestelmässä.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Ville K » Su Tammikuu 4. 23:20:49 2009

fiesta boy kirjoitti:Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...
Mitkäs jarrut oot laittanut, riittääkö pääsylinterin tilavuus enää?
Pedal tu tö metal!

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ma Tammikuu 5. 10:04:36 2009

Sierra XR kirjoitti:
fiesta boy kirjoitti:Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...
takajarrukengät kaukana?(siis jos sulla on rumpujarrut takana)
sittenkin ilmaa jossain,vaikkapa takapyörissä?

voithan kokeilla ilmausta niinkin että aloitat pääsylinterin putkijunttureista ja siitä liitos kerrallaan kohti pyöräsylintereitä/satuloita,joskus kun on ollut jarrut kokonaan auki niin ilmaa voi olla yllättävänkin paljon järjestelmässä.
Rummut takana, ja kengät on lähellä kyllä,käsijarru ottaa heti kiinni. Ilmaa varmaan jossain voi olla, koska on ihan kaikki jarrut ollut auki. Mites toi sun ilmaus kikka käytännössä toimii, ku meni vähän ohi :? :lol:

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ma Tammikuu 5. 10:06:09 2009

Ville K kirjoitti:
fiesta boy kirjoitti:Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...
Mitkäs jarrut oot laittanut, riittääkö pääsylinterin tilavuus enää?
Pitäisi kyllä riittää koska on suunnilleen samaa koko kun mk1 xr2 mallissa. Muuten tais olla kaikki samat, mutta takasylinterit hieman isommat, ei muista enään ulkoa.

Tharkad
Viestit: 1816
Liittynyt: Ma Maaliskuu 25. 15:21:30 2002
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Tharkad » Ma Tammikuu 5. 15:33:39 2009

Jos sulla on mahdollisuus niin kokeile ilmata sellasella "jarrutohtorilla", yhden miehen ilmauslaitteella mikä tekee paineen sinne järjestelmään nestesäiliön korkin kautta. Ihankun olis joskus toi toiminu paremmin... ei sen pitäis mitenkään vaikuttaa mutta jos sellanen vehje on saatavilla niin ei se paljon maksakkaan kokeilla. Ilmausjärjestystä kannattaa myös kokeilla muuttaa.
http://www.monkijavarikko.fi | Cortina mk1 ja Mondeo mk4.

Sierra XR
Viestit: 7975
Liittynyt: To Tammikuu 22. 21:07:18 2004
Paikkakunta: Lempäälä
Viesti:

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Sierra XR » Ma Tammikuu 5. 22:00:27 2009

fiesta boy kirjoitti:
Sierra XR kirjoitti:
fiesta boy kirjoitti:Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...
takajarrukengät kaukana?(siis jos sulla on rumpujarrut takana)
sittenkin ilmaa jossain,vaikkapa takapyörissä?

voithan kokeilla ilmausta niinkin että aloitat pääsylinterin putkijunttureista ja siitä liitos kerrallaan kohti pyöräsylintereitä/satuloita,joskus kun on ollut jarrut kokonaan auki niin ilmaa voi olla yllättävänkin paljon järjestelmässä.
Rummut takana, ja kengät on lähellä kyllä,käsijarru ottaa heti kiinni. Ilmaa varmaan jossain voi olla, koska on ihan kaikki jarrut ollut auki. Mites toi sun ilmaus kikka käytännössä toimii, ku meni vähän ohi :? :lol:
siis ilmaat ihan normaaliin tapaan mutta päästät ensin nestettä/ilmaa pääsylinterin putkijunttureista,sitten putkien/letkujen liitoksista jne. eli etenet liitos kerrallan kunnes olet sylinterin tai satulan ilmausruuvissa.näin oon joskus tehnyt ja on auttanut kun on ollut joku ilmalukko :wink:

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Ma Tammikuu 5. 22:13:51 2009

Oli joku japanin ihme koulussa aikoinaan josta ei saatu ilmattua jarruja. Noh sitten tuli opettaja ja ensiksi haukku pystyyn sit ihmetteli miks ei osata ilmata jarruja oikeaoppisesti(poissa koulusta :lol: ). Tuli opittua kantapään kautta et aina aloitetaan pisimmästä putkilinjasta. Ilma tulee helpoiten pisimmästä linjasta pois tyhjänä, kun taas lyhyin on helpoin ilmata vaikka muut jarruputket olisikin ilmattu.
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Ti Tammikuu 6. 23:20:32 2009

fiesta boy kirjoitti:
Sierra XR kirjoitti:
fiesta boy kirjoitti:Eri auto ku viestin alotuksen fiesta, mut jatkan tähän kun saman tapaista ongelmaa. Poljin menee aikalailla pohjaan, ja kun monta kertaa painaa peräkkäin, niin poljintuntuma kovenee. Ilmattu on ja moneen kertaan, muuten on kaikki uutta jarruissa paitsi etusatulat, mutta toimivilta nekin vaikuttaa, koska kumminkin jarruttaa kun vaan tarpeeksi poljinta painaa. Voisko siellä ilmaa vielä jossain olla? Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja katosi pois kun jarrupaineen tasaajasta ilmattiin, mutta tässä allekirjoituksen fiestassa ei ole ilmausruuvia siellä paineentasaajassa...
takajarrukengät kaukana?(siis jos sulla on rumpujarrut takana)
sittenkin ilmaa jossain,vaikkapa takapyörissä?

voithan kokeilla ilmausta niinkin että aloitat pääsylinterin putkijunttureista ja siitä liitos kerrallaan kohti pyöräsylintereitä/satuloita,joskus kun on ollut jarrut kokonaan auki niin ilmaa voi olla yllättävänkin paljon järjestelmässä.
Rummut takana, ja kengät on lähellä kyllä,käsijarru ottaa heti kiinni. Ilmaa varmaan jossain voi olla, koska on ihan kaikki jarrut ollut auki. Mites toi sun ilmaus kikka käytännössä toimii, ku meni vähän ohi :? :lol:

Jos rummut/kengät/molemmat on kuluneet niin ei auta vaikka kengät oiskin iholla ja käsijarru ottas heti. Jarrusylinterien männät kun pyrkivät kuitenkin vetäytymään takaisin lepoasentoon ja yksi polkaisu ei enää välttämättä riitä. Esimerkkinä kaverin SJ40 jossa kaikissa pyörissä rummut ja ne oli vielä varulta sorvattu että varmasti on hyvä ajella... :icon
Tuohon ois auttanu jos ois poistanu välyksen vaikka heppailemalla kenkien päihin ylimäärästä tavaraa siihen mistä mäntä painaa, kun kengät olivat kuitenkin uudet.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Tammikuu 7. 8:09:49 2009

Taas vähän ohi aiheen mutta tuohon sorvausjuttuun niin sitten kun niitä rumpuja sorvataan ja hommataan uudet kengät niin muistetaan
myös sovittaa ne uudet kengät siihen halkaisijaltaan yli-isoon rumpuun, ne kengät on tehty sille vakiohalkaisijalle ja kun rummun halkaisijaa muutetaan
niin sen kaarevuus loivenee joten ne uudet kengät ei ota kun keskeltä vähän kiinni

Toki myös täytyy tarkistaa uusilla kengillä sekä myös uusilla rummuilla kun yleensä ne kengät on vähän mitä sattuu ja kosketus ei ole mikään paras mahdollinen

Onnistuu helposti kun laittaa kengän rummun sisään ja painaa kengän päistä sitä rummun kosketuspintaa vasten ja kokeilee keikkuuko/kantaako kenkä

Jos kantaa niin vasaralla takoo alasimen/ruuvipenkin päällä sitä kengän sisäpinnassa olevaa rautaa/tukea, siis sitä missä on kaikki jousien reijät ja mistä männät painaa kenkää. Sitä kun naputtelee sellasella pallopäisellä vasaralla niin se rauta venyy ja kääntää jarrukenkää suoremmaksi

Etenkin sorvatuilla rummuilla mutta tosiaan uusillakin kannattaa tarkistaa, ei tosiaan vaikuta paljoa tuohon polkimen syvään painumiseen mutta jarrutustehoon sitäkin enemmän

Tämänhän kaikki tiesivät mutta muistutuksena :D

edit:
Niin ja sitten kun hitsaa niihin jarrukengän päihin lisää tavaraa niin muistaa myös sinne alapäähän hitsata , muuten jos alapään etäisyys rummusta on liian iso ja yläpäätä korjataan niin kengät ottaa rumpuun kiinni vaan sieltä ylhäältä eikä kokomatkalta

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ke Tammikuu 7. 16:53:34 2009

Ei pitäs olla kuluneet, kun ihan uudet ovat.

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Tammikuu 11. 13:31:14 2009

Kokeilin piruuttani laittaa vähän prikkoja sylinterin ja kengän väliin, ei varsinaisesti muuttunut yhtään, ilmailin taas ja vähän tuli ilmaa, ja pikkusen parani, mut kyl vieläkin jotain kipua on. Voisko sitä ilmaa vaan sitte olla josain.

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja t5 » Su Tammikuu 11. 18:25:52 2009

Taitaapi olla vaan pääsylinteri paskana ja vuotaa.
Tuleeko sieltä satuloista kunnolla jarrunestettä vai ei?
ex-Escort xr3
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Tammikuu 11. 19:29:28 2009

t5 kirjoitti:Taitaapi olla vaan pääsylinteri paskana ja vuotaa.
Tuleeko sieltä satuloista kunnolla jarrunestettä vai ei?
Tulee nestettä ja uus pääsylinteri on

t5
Viestit: 292
Liittynyt: La Marraskuu 6. 10:35:53 2004
Paikkakunta: stadi

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja t5 » Su Tammikuu 11. 21:12:56 2009

Pääsylinterissä tiivisteet oikeinpäin? kasattu oikein.
oletko kokeillut vuotaako jarrutehostin?
ex-Escort xr3
ex-Sierra is
ex-Sierra 2.8 efi
ex-Sierra is tic
ex-Sierra rs cosworth
ex-Focus 1.6 ghia
-Focus 170 st
-Focus 2.0 ghia
-Focus 1.6

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ma Tammikuu 12. 16:32:25 2009

t5 kirjoitti:Pääsylinterissä tiivisteet oikeinpäin? kasattu oikein.
oletko kokeillut vuotaako jarrutehostin?
Luulis olevan oikein päin, kun tehtaalla kasattu.
Ei se tehostimesta luulisi johtuvan, kun auto ei oo ollut käynnissä ja poljin menee kohtuu syvälle.

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » La Helmikuu 7. 0:10:03 2009

Tarvii huomenna koittaa tommosella paineilma käyttösellä ilmauslaitteella, jos sais jotain muutosta. Alkaa oleen keinot vähissä muuten? :lol: Yhdessä mk1 fiestassa oli samaa ongelmaa, ja jarrupaineen säätimessä oli ilmaus ruuvi, ja siitä ilmasi, niin alkoi poljin olemaan normaali.Tässä yksilössä semmosta ei ole! Ja sori jos oon kirjottanut ton ennenkin, on kaljaa tullut juotua, ja ei voi muistaa....

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Helmikuu 8. 1:56:44 2009

Tänään kokeilin tommosta paineilma käyttöstä ilmauslaitetta,joka toimii alipaine perjaatteella, siitä ei tullut yhtään mitään, letkusta tuli vaan semmosta vaahto suttua, ja ei kyllä jarrut muuttunut kun huonommaksi, jos ees sitäkään! Mikä tässä oikeen voisi olla, alkaa hermot meneen, kun muuten auto alkaa oleen iskussa, mutta nää jarrut vittuilee oikeen urakalla :? Onko muilla toi alipaine ilmauslaite toiminut normaalisti? Vai onko toi mun yksilö joku susi? Ei ihmetyttäs vaikka olis tällä tuurilla...

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Su Helmikuu 8. 9:35:10 2009

useasti vetää nämä jarrunpäästä imevät ilmaa siitä letkun ja ilmausruuvin välistä. ei muuta kuin teet korkin siihen sylkkyyn ja varovasti paineilmalla...

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Helmikuu 8. 11:16:46 2009

Mikitic kirjoitti:useasti vetää nämä jarrunpäästä imevät ilmaa siitä letkun ja ilmausruuvin välistä. ei muuta kuin teet korkin siihen sylkkyyn ja varovasti paineilmalla...
Sitten vaan avaamaan ilmausruuveja vai?

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Helmikuu 8. 18:10:20 2009

Juu jos löytyy toinen korkki jarrunestesäiliöön niin siihen sopivankokoinen reikä tubeles-venttiilille ja painaa siihen venttiilin kiinni kuin vanteeseen. Sitten kompuralla ilmaa sisään, paineensäätimestä ensin joku barin verran painetta ettei pamahda säiliö silmille :D

Sitte vaan niitä ilmaruuveja aukomaan, barin paineella säiliössä tulee neste silleen hallitusti lorona eli ei "räjähdä käsiin", toki kannattaa tarkkailla että ei pääse neste loppumaan.

Tuolleen yleisesti itse olen kaikki pelit ilmannut silleen että ilmaruuviin sopiva kirkas letku kiinni ja letkunpää pönttöön jossa on ainetta pohjalla. Ilmaruuvi sopivasti auki ja pönttö/letku kuskin oven viereen ja pumppaamaan silleen rauhallisesti. Letkusta sitten kattelee että ei tule enää kuplia ja käy kääntämässä nipan kiinni. On toiminut paljon paremmin kun perinteinen paine->auki->kiinni->paine... ja ennenkaikkea pärjää yksikseen

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Helmikuu 8. 18:15:42 2009

VesQ kirjoitti:Juu jos löytyy toinen korkki jarrunestesäiliöön niin siihen sopivankokoinen reikä tubeles-venttiilille ja painaa siihen venttiilin kiinni kuin vanteeseen. Sitten kompuralla ilmaa sisään, paineensäätimestä ensin joku barin verran painetta ettei pamahda säiliö silmille :D

Sitte vaan niitä ilmaruuveja aukomaan, barin paineella säiliössä tulee neste silleen hallitusti lorona eli ei "räjähdä käsiin", toki kannattaa tarkkailla että ei pääse neste loppumaan.

Tuolleen yleisesti itse olen kaikki pelit ilmannut silleen että ilmaruuviin sopiva kirkas letku kiinni ja letkunpää pönttöön jossa on ainetta pohjalla. Ilmaruuvi sopivasti auki ja pönttö/letku kuskin oven viereen ja pumppaamaan silleen rauhallisesti. Letkusta sitten kattelee että ei tule enää kuplia ja käy kääntämässä nipan kiinni. On toiminut paljon paremmin kun perinteinen paine->auki->kiinni->paine... ja ennenkaikkea pärjää yksikseen
Tein toiseen korkkiin hitsaus suuttimesta ja letkusta kompuran pilliin sopivan apulaitteen. Ruuveja availin ja vähän tuli ilmaa jostain. Pitääkö tässä systeemissä vielä silti poljinta painella? Kun meni vähän ohi? :o Nyt en polkimeen ainakaan koskenut.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Helmikuu 8. 18:18:47 2009

Ei pitäisi tarvita pumppailla, pitäisi ilmojen tulla ihan avaamalla ruuveja...

...ei siis vielä ilmaantunut ?...

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Helmikuu 8. 18:26:38 2009

VesQ kirjoitti:Ei pitäisi tarvita pumppailla, pitäisi ilmojen tulla ihan avaamalla ruuveja...

...ei siis vielä ilmaantunut ?...
Okei, kyllä nesteliikkui ja vähän tuli ilmaakin. Mutta poljin on aika kumipallo vielä, mistä vois sitten johtua? :(

-cosworth-
Viestit: 221
Liittynyt: Ke Joulukuu 31. 16:04:27 2008

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja -cosworth- » Su Helmikuu 8. 20:57:08 2009

en lukenut kaikkia viestejä.. mutta jossain joku selitti ilmaus järjestyksen muutosta.

niin sehän kuuluu tehdä niin että alotetaan siitä kulmasta mikä on kauimpana pääsyliteristä, ja siitä sitten seuraavaks kauimpana oleva jne..

vaihda pääsylinteri, mulla ainakin oli sierrassa aikoinaan pääsylinteri väsyny, senhän kuuluis räjähtää naamalle kun ottaa sen lukitusrenkaan irti, mut ei sieltä tullu tavaraa ulos sitten millään. laitoin uuden ja toimi. ennen vaihtoa ilmaruuveista ei tullut ilmaa mut silti poljin pohjaan.

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Helmikuu 8. 21:31:49 2009

-cosworth- kirjoitti:en lukenut kaikkia viestejä.. mutta jossain joku selitti ilmaus järjestyksen muutosta.

niin sehän kuuluu tehdä niin että alotetaan siitä kulmasta mikä on kauimpana pääsyliteristä, ja siitä sitten seuraavaks kauimpana oleva jne..

vaihda pääsylinteri, mulla ainakin oli sierrassa aikoinaan pääsylinteri väsyny, senhän kuuluis räjähtää naamalle kun ottaa sen lukitusrenkaan irti, mut ei sieltä tullu tavaraa ulos sitten millään. laitoin uuden ja toimi. ennen vaihtoa ilmaruuveista ei tullut ilmaa mut silti poljin pohjaan.
On kokeiltu ilmailla erijärjestyksissäkin :) Ja pääsylinteri on uusi, ja kun sen otin tehostimesta irti,ni ei ainakaan sisäpuolella näkynyt mitään märkää, että vuotaisi tehostimeen päin. Kuinka todennäköista on että tommonen uusi sylinteri olisi paskana? On kyllä muistaakseni, tommonen toinen samanlainen sylinteri jossain hyllyssä, joka on kanssa vain muutaman kuukauden ollut ajossa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja VesQ » Su Helmikuu 8. 21:53:25 2009

Tuota tuota, merkilliseksi menee

Mitens niiden jarruletkujen kohtalo oli, uusia ?, kaikki ? ne meinaan pullistelee vanhuuttaan aika paljonkin ja tuntuu poljin kumipallollta

Oletko kokeillut ihan ajossa noita jarruja että onko mitään eloa, itse joskus tuskailin kanssa kun tuntui ihan onnettomalta poljintuntuma paikallaan mutta kun
kävikin tien päällä niin jarruthan olikin tosi hyvät

Sitten tietysti voisi ruveta rajaamaan "vikaa" vähän pienemmälle alueelle tulppaamalla jostain kohtaa noita putkia, esim jos laittaa taakse putken ja letkun liitokseen tulpan väliin
Putkeen sopivavalla kierteellä oleva naaraskappale (tai uros kumminpäin nyt onkaan) ja pieni pätkä jarruputkea johon tekee sen nippaan sopivan kartion ja lyttää pään sekä juottaa vaikka fosforikuparilla umpeen ja pulttaa paikalleen ja yrittää vielä siitä liitoksesta ilmata

Jos sillä muuttuu poljin kovaksi niin sitten hakemaan siitä eteenpäin vika-aluetta, tuollahan sen voi rajata satulaan asti

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Helmikuu 8. 22:04:22 2009

VesQ kirjoitti:Tuota tuota, merkilliseksi menee

Mitens niiden jarruletkujen kohtalo oli, uusia ?, kaikki ? ne meinaan pullistelee vanhuuttaan aika paljonkin ja tuntuu poljin kumipallollta

Oletko kokeillut ihan ajossa noita jarruja että onko mitään eloa, itse joskus tuskailin kanssa kun tuntui ihan onnettomalta poljintuntuma paikallaan mutta kun
kävikin tien päällä niin jarruthan olikin tosi hyvät

Sitten tietysti voisi ruveta rajaamaan "vikaa" vähän pienemmälle alueelle tulppaamalla jostain kohtaa noita putkia, esim jos laittaa taakse putken ja letkun liitokseen tulpan väliin
Putkeen sopivavalla kierteellä oleva naaraskappale (tai uros kumminpäin nyt onkaan) ja pieni pätkä jarruputkea johon tekee sen nippaan sopivan kartion ja lyttää pään sekä juottaa vaikka fosforikuparilla umpeen ja pulttaa paikalleen ja yrittää vielä siitä liitoksesta ilmata

Jos sillä muuttuu poljin kovaksi niin sitten hakemaan siitä eteenpäin vika-aluetta, tuollahan sen voi rajata satulaan asti
On ajettu noilla jarruilla ja ihan hyvin pysähtyy kyllä. Edessä on uudet letkut, mutta takana on vanhat. Niitäkin vähän on silmäilty kun toinen painanut jarrua, mutta ei kyllä mielestäni pullistellut.

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ke Helmikuu 11. 20:56:11 2009

Voisko sillai tehdä, että laittaisi pääsylinteriin pultit tai muut tulpat takajarruihin meneviin putkiin, niin sais vähän tietoa, onko vika edessä vai takana? Vai tuleeko tosta konstista mitään? :lol:

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Pykälä » To Helmikuu 12. 17:59:45 2009

Ei taida olla ilmeisesti absein varustettu tää kippo josta puhutaan??? Muuta kuin ajat hiljasta vauhtia ja runttaat polkimen pohjaan. Sit katot etu ja taka pyörien renkaan jäljistä meneekö lukkoon tasaisesti vai jokin pyörä/akseli ei lukitukkaan. Jos ei muuten niin pumppaamalla jarrua ja sit tempaset polkimen pohjaan. Ja tosiaan niin hiljainen vauhti ettei auto liu'u toisen akselin renkaan jälkien päälle. Mitä liukkaampaa sitä selvemmin jarruvoimien ero näkyy tiessä. Etu akselisto yleensä lukittuu ensiksi, joten jarrujälki pisempi... Jos ilmattu ja ei lukitu yksikään pyörä, vika todennäköisyydellä pääsylinterissä. Jos taas absillinen niin unohda tää konsti :lol: Tai revi absit mäkeen :green:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » To Helmikuu 12. 19:46:58 2009

BlackEscort kirjoitti:Ei taida olla ilmeisesti absein varustettu tää kippo josta puhutaan??? Muuta kuin ajat hiljasta vauhtia ja runttaat polkimen pohjaan. Sit katot etu ja taka pyörien renkaan jäljistä meneekö lukkoon tasaisesti vai jokin pyörä/akseli ei lukitukkaan. Jos ei muuten niin pumppaamalla jarrua ja sit tempaset polkimen pohjaan. Ja tosiaan niin hiljainen vauhti ettei auto liu'u toisen akselin renkaan jälkien päälle. Mitä liukkaampaa sitä selvemmin jarruvoimien ero näkyy tiessä. Etu akselisto yleensä lukittuu ensiksi, joten jarrujälki pisempi... Jos ilmattu ja ei lukitu yksikään pyörä, vika todennäköisyydellä pääsylinterissä. Jos taas absillinen niin unohda tää konsti :lol: Tai revi absit mäkeen :green:
Ei oo -82 fiestassa abseja :D Kyllä jarrut ottaa, liikenteessä pelasi kun siirtokilvillä on ajettu 2kertaa. Ja pukkien päällä kun auto ollut, niin toinen painanut poljinta, ja toinen on kokeillut koska renkaat alkavat jarruttaa. Tasasesti ottaa,ettei pitäisi puoltaa. Ja takapyörät jarruttavat myös.

Pykälä
Viestit: 1858
Liittynyt: Ti Syyskuu 28. 22:34:44 2004
Paikkakunta: Nummela

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja Pykälä » Pe Helmikuu 13. 17:28:50 2009

Nyt ei juolahda mieleen muuta kuin nakkaa sillä jarrupaineen säätimellä kuikkaa. Jos kaikki on kunnossa niin kyllähän sen poljintuntuman pitäis olla kohdillaan. Ilmeisesti samoille jarruille tarkoitettu pääsylinterikin on, joten ton vian täytyy olla tossa venttiilissä. Tai voihan tää olla ominaisuuskin. :green:
-Ja savun hälvettyä vaihdamme asentajaa-
KALUSTO:
Sierra Cosworth Replica -86
Lintta -87
Sisu SR 313
Joku käyttis

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Pe Helmikuu 13. 23:53:12 2009

BlackEscort kirjoitti:Nyt ei juolahda mieleen muuta kuin nakkaa sillä jarrupaineen säätimellä kuikkaa. Jos kaikki on kunnossa niin kyllähän sen poljintuntuman pitäis olla kohdillaan. Ilmeisesti samoille jarruille tarkoitettu pääsylinterikin on, joten ton vian täytyy olla tossa venttiilissä. Tai voihan tää olla ominaisuuskin. :green:
Ei kai sitä nyt pois uskalla ottaa? :o Vai Itse kanssa uskon että vika vois olla siinä

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Su Helmikuu 22. 21:21:45 2009

nyt on ilmausruuveilla varustettu säädin kiinni, toinen pääsylinteri ja vieläkin on samaa ongelmaa :?

fiesta boy
Viestit: 886
Liittynyt: Su Maaliskuu 13. 17:43:51 2005
Paikkakunta: Pori

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja fiesta boy » Ti Helmikuu 24. 21:48:32 2009

Taidan noi etusatulat avata ja kasata uusilla tiivisteillä, niin sitten olisi joka osa vaihdettu ainakin, sais jo jollain konstilla alkaa toimimaan, kun alkaa pikkuhiljaa vituttamaan aika rajusti!

j_komu
Viestit: 21
Liittynyt: La Joulukuu 2. 14:25:57 2006
Paikkakunta: Pyhäsalmi

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja j_komu » La Helmikuu 28. 16:37:34 2009

Pitää ratsastaa aiheella, onko porukalla ollut minkälaisia ongelmia sierran normitehostajassa turbo käytössä??
Itsellä on nyt pari kappaletta levinnyt.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Jarrutehostimesta

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Helmikuu 28. 19:44:11 2009

Eikai niitten mihinkään pitäisi hajota jos se takaiskuventtiili vaan toimii siinä välissä eli pitää alipaineet tehostajassa vaikka olisi ahdon puolella tai sammutettu eli ei päästä ahtopainetta tehostajaan asti

Jos ei toimi niin luulisi sen tehostajan kestävän ainakin saman verran painetta kuin alipainettakin eli rapiat 0.8bar taitaa olla moottorijarrutuksessa joten kai se ainakin sen kestää ylipainettakin :roll:

edit:
Itsellä ainakin pelannut tuo mk2 escon orkkistehostaja, tosin eipä painettakkaan oli kuin siinä 0.6bar pintaan mutta kyllä siellä tehostajassa on potkua vielä pidemmänkin vedätyksen aikana samoin pysyy alipaineet kun sammuttaa niin melko pitkäänkin

Vastaa Viestiin