Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
Pakoputki
- Viestit: 9
- Liittynyt: Su Kesäkuu 22. 22:37:51 2003
- Paikkakunta: Turku
Viesti
Kirjoittaja Pakoputki » La Joulukuu 6. 17:55:13 2003
Onko (escort) xr3i ja rst s1 ja rst s2 kallistuksen vakaajissa eroja?
Tarvisi muutoskatsastaa vanha etuveto (1.3) xr3i tekniikalla, mutta kallistuksen vakaaja on vaihtamatta...
Eli mitä eroja noissa 3 edellämainituissa on? vai onko?

-
mauke
- Viestit: 129
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
- Paikkakunta: lpr
Viesti
Kirjoittaja mauke » La Joulukuu 6. 18:41:59 2003
itse muutoskatsastin -83 1.3 escortin xr3i:n tekniikalle, eikä vakaajaa tarvinnut vaihtaa. mittaa itseltäsi etuvakaajan paksuus, pitäisi olla 24mm. rst s1:ssä on ohuemmat vakaajat, edessä 18, takana 12. s2:ssa edessä 24 takana 16. xr3i:ssä ei takana ole vakaajaa ollenkaan.
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti
Kirjoittaja JesseT » Su Joulukuu 7. 10:38:53 2003
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
ZAIKKA
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja ZAIKKA » Ma Joulukuu 8. 2:19:01 2003
mauke kirjoitti:itse muutoskatsastin -83 1.3 escortin xr3i:n tekniikalle, eikä vakaajaa tarvinnut vaihtaa. mittaa itseltäsi etuvakaajan paksuus, pitäisi olla 24mm. rst s1:ssä on ohuemmat vakaajat, edessä 18, takana 12. s2:ssa edessä 24 takana 16. xr3i:ssä ei takana ole vakaajaa ollenkaan.
4-koppaisissa xr3:sissa& i-orioneissa on vakaajatanko takana.
-
Ilpo
- Viestit: 640
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001
Viesti
Kirjoittaja Ilpo » Ma Joulukuu 8. 11:30:24 2003
Mihin tuo tieto että Mk4 XR3i:ssä olisi vakaaja takana perustuu? Sen olen ymmärtänyt että ruisku-Orioneissa se on vaikken koskaan ole moista nähnyt mutta XR3i:ssa sitä ei kyllä pitäisi olla.
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti
Kirjoittaja JesseT » Ma Joulukuu 8. 12:38:01 2003
Ruisku Orioneissa on tosiaan jo 83 lähtien, kun 105 hv ruiskumalli esteltiin. Yllättävän paljon muitakin eroja löytyy XR3i Escortteihin nähden.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
Planet
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
- Paikkakunta: Lohja
Viesti
Kirjoittaja Planet » Su Kesäkuu 18. 14:26:03 2006
Tälläinen topicci löytyi, niin laitetaan jatkoa tähän..
Missä kaikissa escort/orion malleissa on tuo 24mm etuvakaaja?
S2 rs turboon pitäis löytää vakaaja.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
-
j.kangas
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 216
- Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005
Viesti
Kirjoittaja j.kangas » Su Kesäkuu 18. 14:45:03 2006
Itselle otin 24 mm vakaajan LX mallista.
ESCORT MK3/4
-
JesseT
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti
Kirjoittaja JesseT » Su Kesäkuu 18. 19:21:39 2006
j.kangas kirjoitti:Itselle otin 24 mm vakaajan LX mallista.
Mutta tuo mk3 vakaaja taas ei mk4 käy. On kuulemma noita 24m vakaajis mk4 Escoissakin ihan ihme malleissa, kuten 1.4CL:ssä. Ainakin XR3i on varmuudella 24m. Mitne ihmeessä olet muuten alkuperäisen saanut rikki?
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
Planet
- Viestit: 1492
- Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
- Paikkakunta: Lohja
Viesti
Kirjoittaja Planet » Su Kesäkuu 18. 20:27:04 2006
JesseT kirjoitti:j.kangas kirjoitti:Itselle otin 24 mm vakaajan LX mallista.
Mutta tuo mk3 vakaaja taas ei mk4 käy. On kuulemma noita 24m vakaajis mk4 Escoissakin ihan ihme malleissa, kuten 1.4CL:ssä. Ainakin XR3i on varmuudella 24m. Miten ihmeessä olet muuten alkuperäisen saanut rikki?
Huomenna pitäis saada xr3i vakaaja. Tietysti väänsin apparin puolta väärään suuntaan, niin sain kierteet sököksi. Tajusin vasurin kierteen hiukan liian myöhään.

Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon
-
AnttiR
- Viestit: 1185
- Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
- Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti
Kirjoittaja AnttiR » Su Kesäkuu 18. 21:52:46 2006
Kovaa oot vääntäny. Mää en kans heti tajunnu sitä ja hypin pitkän jatkovarren päällä enkä saanu kierteitä rikki.
Jäsen #1112
-
j.kangas
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 216
- Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005
Viesti
Kirjoittaja j.kangas » Ma Kesäkuu 19. 8:45:52 2006
Joo sekoilin tossa vuosimallissa, mutta ainakin tossa express mallissa on 24 mm vakaaja kun pari viikkoa sitten semmoinen palasteltiin.
ESCORT MK3/4
-
Sultzi
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Viesti
Kirjoittaja Sultzi » To Elokuu 2. 19:26:52 2007
Lainataan topicia.
Eli onko xr4 vakaajassa oleva mutkakohta (vaihdelaatikon alla) mihinkä suuntaan? Cossussahan se on taaksepäin alaviistossa käsittääkseni? Entä miten on xr4 laita? Tuossa omassa 1.6 etuvakaajassa tuo mutka osuus on viistosti ylöspäin, joka aiheutti putkea sovittaessa hieman ongelmia. Cossun vakaajahan pitäisi sopia suoraan alatukivarsiin kiinni vakio pusliin? Eroa vain niissä länkiraudoissa, joilla tulee palkkeihin kiinni?
Edit: katselin kuvia 2wd alustasta, niin mutka kohta on etualaviistoon. Mutta mitenkä sitten se xr4? Voi tietysti olla helpompaa iskeä suoraan cossun vakaaja, niitä taitaa olla enemmän markkinoilla kuin xr4.
-
KIP
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti
Kirjoittaja KIP » Ti Elokuu 7. 20:34:44 2007
Sopiiko 2wd cossun etuvakaaja suoraan heittämällä tavan 2.0 sierraan kiinni? Tietääkö joku varmasti?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
-
Ville K
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Ville K » Ti Elokuu 7. 20:46:01 2007
Sopii, mutta tarvit ne raudat sen kiinnitykseen myös, koska vakaaja on paksumpi. Tukivarsissa on sama reikä riippumatta vakaajan paksuudesta.
Pedal tu tö metal!
-
KIP
- Viestit: 1042
- Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
- Paikkakunta: Nummi-Pusula
Viesti
Kirjoittaja KIP » Ti Elokuu 7. 21:02:52 2007
Ville K kirjoitti:Sopii, mutta tarvit ne raudat sen kiinnitykseen myös, koska vakaaja on paksumpi. Tukivarsissa on sama reikä riippumatta vakaajan paksuudesta.
Hyvä, suuret kiitokset!
-Jukka-
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro
-
Fullspeed
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Viesti
Kirjoittaja Fullspeed » To Elokuu 9. 23:03:31 2007
Sultzi kirjoitti:Lainataan topicia.
Eli onko xr4 vakaajassa oleva mutkakohta (vaihdelaatikon alla) mihinkä suuntaan? Cossussahan se on taaksepäin alaviistossa käsittääkseni? Entä miten on xr4 laita? Tuossa omassa 1.6 etuvakaajassa tuo mutka osuus on viistosti ylöspäin, joka aiheutti putkea sovittaessa hieman ongelmia. Cossun vakaajahan pitäisi sopia suoraan alatukivarsiin kiinni vakio pusliin? Eroa vain niissä länkiraudoissa, joilla tulee palkkeihin kiinni?
Edit: katselin kuvia 2wd alustasta, niin mutka kohta on etualaviistoon. Mutta mitenkä sitten se xr4? Voi tietysti olla helpompaa iskeä suoraan cossun vakaaja, niitä taitaa olla enemmän markkinoilla kuin xr4.
Onkos xr4:ssä 26mm vakaaja? 26mm on enemmän mutkaa alaspäin kuin 24mm vakaajassa. En muista onko mutkan paikassa eroa verrattuna 26/28mm.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » Su Elokuu 12. 1:45:20 2007
Kaikissa Scorpioissa on sama 28mm etuvakaaja kun Cossussa, eli ostakaa mielummin Scorpion vakaaja, niin siinä ei oo "Cossu lisää" hinnassa...

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
Fullspeed
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Viesti
Kirjoittaja Fullspeed » To Elokuu 16. 19:49:18 2007
tumppe kirjoitti:Kaikissa Scorpioissa on sama 28mm etuvakaaja kun Cossussa, eli ostakaa mielummin Scorpion vakaaja, niin siinä ei oo "Cossu lisää" hinnassa...

Ei oo, ku vanhemmissa on 27mm. Ei oo kauaa ku vertailin noita, 27mm scorpion vakaajassa ei oo sitä casteri lisää verrattuna cossu sierran 28mm vakaajaan. Lisäksi scorpion vakaaja aavistuksen leveämpi. Juolahti mieleen että onko se scorpion 28mm vakaajakin erilainen sierran vastaavaan verrattuna.
Voihan niitä silti aika huolella sekotella. Tuohon 27mm vakaajaan ei vaan saa pu-puslia.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » Ke Elokuu 22. 14:27:13 2007
Fullspeed kirjoitti:tumppe kirjoitti:Kaikissa Scorpioissa on sama 28mm etuvakaaja kun Cossussa, eli ostakaa mielummin Scorpion vakaaja, niin siinä ei oo "Cossu lisää" hinnassa...

Ei oo, ku vanhemmissa on 27mm. Ei oo kauaa ku vertailin noita, 27mm scorpion vakaajassa ei oo sitä casteri lisää verrattuna cossu sierran 28mm vakaajaan. Lisäksi scorpion vakaaja aavistuksen leveämpi. Juolahti mieleen että onko se scorpion 28mm vakaajakin erilainen sierran vastaavaan verrattuna.
Voihan niitä silti aika huolella sekotella. Tuohon 27mm vakaajaan ei vaan saa pu-puslia.
Ok.
Viimeisissä Sierra malleissa (vm92->) ainakin pitäis olla tuo 28mm tanko ja luulis sen ainakin olevan sama ku Cossun.
Pianhan tuokin selviää, ku mul on tos just pikku projekti menos ja kasaan käyttikseenkin 2wd Cossun (täydellisen) etuakseliston, mutta tuo vakaaja on vaan vm.92-93 farkku Sierrasta ja mittasin sen olevan 28mm...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
Ville K
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Ville K » Ke Elokuu 22. 22:54:34 2007
Mun mielestä ei noissa viimesissäkään tavallisissa sierroissa ole kyseisen paksuista tankoa kuin CLS-mallissa (S= sport, hieman muita malleja matalampi alusta ja paksumpi vakaaja, kyseinen knoppitieto saatu englannin sierra kerholaisilta... en ole varma paikkansa pitävyydestä)
Pedal tu tö metal!
-
Arska
- Viestit: 3835
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001
Viesti
Kirjoittaja Arska » Ke Elokuu 22. 23:01:01 2007
Sanoisin että 26 mm tanko tuli noihin viimeisiin, 28mm en ole kuullut muissa kuin cossuissa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5
-
Ville K
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Ville K » Ke Elokuu 22. 23:07:00 2007
Mulla on 92 CLS, oli vanhalla papalla ollut vuodesta 93 ja kun siihen viimetalvena laittelin uretaanpuslat, niin 28mm tanko siellä oli. Tuski siihen eka omistaja olis tankoa vaihtanu järeemmäks, eikä se patu ainakaan.
Pedal tu tö metal!
-
hilteri
- Viestit: 1043
- Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
- Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti
Kirjoittaja hilteri » Ke Elokuu 22. 23:52:32 2007
Ville K kirjoitti:Mulla on 92 CLS, oli vanhalla papalla ollut vuodesta 93 ja kun siihen viimetalvena laittelin uretaanpuslat, niin 28mm tanko siellä oli. Tuski siihen eka omistaja olis tankoa vaihtanu järeemmäks, eikä se patu ainakaan.
ite myös purin vasta -92 vuotisen cvh sierran ja 28mm vakaaja sielläkin oli.
-
Ville K
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti
Kirjoittaja Ville K » To Elokuu 23. 7:25:07 2007
Ok, eli eiköhän niissä oo sitten kaikissa.

Pedal tu tö metal!
-
tumppe
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 6264
- Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Viesti
Kirjoittaja tumppe » La Elokuu 25. 10:39:49 2007
Kyl se on niinku sanoin, eli vm.92-> Sierroissa on se 28mm tanko, 26mm on vaan se (turha) välimalli joka löytyy ainakin is sierroista ja ehkä muistakin.
Tollasta 27mm en oo ikään nähnykkään ja epäilen sen olemassa oloa kunnes joku mulle toisin todistaa.
Tuokin herättää suuren kysymyksen: Miksi Ford valmistuttaisi Scorpioon 27mm vakaajan tangon jos vastaavia 26 ja 28mm tankoja on jo valmistettu...

MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)
-
Fullspeed
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Viesti
Kirjoittaja Fullspeed » Su Elokuu 26. 11:35:11 2007
No minä en oo kädessä pitäny muita Scorpion tankoja pitäny ku 27mm. Se kait on "ns." alkuperäinen malli, ne on ollu jotain vm. 85-87. Väittäsin että sierran ja scorpion vakaajat on eri "valua". Ainaki mitä nuita käpistelly, niin scorpion vakaajan päät ampuu 10-20mm leveemmälle. Pikkuvikoja, ei vaikuta huippunopeuteen...

*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
Sultzi
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
Viesti
Kirjoittaja Sultzi » To Kesäkuu 4. 21:00:28 2009
Peesataan vanhassa topicissa. Tossa tuli tiinaan nuo whitelinen vakaajat ja tuli mieleen että vaikuttaako takana missä asennossa on vakaajan eteenpäin olevat varret verrattuna alatukivarsiin? Kun mukana tulleet "koiranluut" on sellaset että kierteellä pystyy säätään vähän sitä mihin asentoon se vakaaja menee verrattuna alatukivarsien linja. Ymmärsikö kukaan mitä yritän sönköttää?

-
fomoco3
- Viestit: 2101
- Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
- Paikkakunta: Oulu
Viesti
Kirjoittaja fomoco3 » To Kesäkuu 4. 21:58:16 2009
Sultzi kirjoitti:Peesataan vanhassa topicissa. Tossa tuli tiinaan nuo whitelinen vakaajat ja tuli mieleen että vaikuttaako takana missä asennossa on vakaajan eteenpäin olevat varret verrattuna alatukivarsiin? Kun mukana tulleet "koiranluut" on sellaset että kierteellä pystyy säätään vähän sitä mihin asentoon se vakaaja menee verrattuna alatukivarsien linja. Ymmärsikö kukaan mitä yritän sönköttää?

ei suurempaa merkitystä ole...
Projektit
"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"
-
olafu
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Viesti
Kirjoittaja olafu » To Heinäkuu 9. 0:59:13 2009
Eiks sillä asennolla periaatteessa olis nimellinen merkitys jäykkyyteen, eli mitä pidemmän matkan vakaajan saa kulkemaan jouston aikana, sitä jäykempi se on. Puhutaan kuitenkin luultavasti niin häviävän pienistä eroista ettei sillä ole käytännössä mitään merkitystä.
Jäsen #606