Vakaajat

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Pakoputki
Viestit: 9
Liittynyt: Su Kesäkuu 22. 22:37:51 2003
Paikkakunta: Turku

Vakaajat

Viesti Kirjoittaja Pakoputki » La Joulukuu 6. 17:55:13 2003

Onko (escort) xr3i ja rst s1 ja rst s2 kallistuksen vakaajissa eroja?

Tarvisi muutoskatsastaa vanha etuveto (1.3) xr3i tekniikalla, mutta kallistuksen vakaaja on vaihtamatta...

Eli mitä eroja noissa 3 edellämainituissa on? vai onko? :?:

mauke
Viestit: 129
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 16:32:10 2001
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja mauke » La Joulukuu 6. 18:41:59 2003

itse muutoskatsastin -83 1.3 escortin xr3i:n tekniikalle, eikä vakaajaa tarvinnut vaihtaa. mittaa itseltäsi etuvakaajan paksuus, pitäisi olla 24mm. rst s1:ssä on ohuemmat vakaajat, edessä 18, takana 12. s2:ssa edessä 24 takana 16. xr3i:ssä ei takana ole vakaajaa ollenkaan.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Joulukuu 7. 10:38:53 2003

Escort mk3 + 2x Focus mk1

ZAIKKA
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja ZAIKKA » Ma Joulukuu 8. 2:19:01 2003

mauke kirjoitti:itse muutoskatsastin -83 1.3 escortin xr3i:n tekniikalle, eikä vakaajaa tarvinnut vaihtaa. mittaa itseltäsi etuvakaajan paksuus, pitäisi olla 24mm. rst s1:ssä on ohuemmat vakaajat, edessä 18, takana 12. s2:ssa edessä 24 takana 16. xr3i:ssä ei takana ole vakaajaa ollenkaan.
4-koppaisissa xr3:sissa& i-orioneissa on vakaajatanko takana.

Ilpo
Viestit: 640
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:29:33 2001

Viesti Kirjoittaja Ilpo » Ma Joulukuu 8. 11:30:24 2003

Mihin tuo tieto että Mk4 XR3i:ssä olisi vakaaja takana perustuu? Sen olen ymmärtänyt että ruisku-Orioneissa se on vaikken koskaan ole moista nähnyt mutta XR3i:ssa sitä ei kyllä pitäisi olla.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ma Joulukuu 8. 12:38:01 2003

Ruisku Orioneissa on tosiaan jo 83 lähtien, kun 105 hv ruiskumalli esteltiin. Yllättävän paljon muitakin eroja löytyy XR3i Escortteihin nähden.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Su Kesäkuu 18. 14:26:03 2006

Tälläinen topicci löytyi, niin laitetaan jatkoa tähän..

Missä kaikissa escort/orion malleissa on tuo 24mm etuvakaaja?
S2 rs turboon pitäis löytää vakaaja.
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Su Kesäkuu 18. 14:45:03 2006

Itselle otin 24 mm vakaajan LX mallista.
ESCORT MK3/4

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Kesäkuu 18. 19:21:39 2006

j.kangas kirjoitti:Itselle otin 24 mm vakaajan LX mallista.
Mutta tuo mk3 vakaaja taas ei mk4 käy. On kuulemma noita 24m vakaajis mk4 Escoissakin ihan ihme malleissa, kuten 1.4CL:ssä. Ainakin XR3i on varmuudella 24m. Mitne ihmeessä olet muuten alkuperäisen saanut rikki?
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Su Kesäkuu 18. 20:27:04 2006

JesseT kirjoitti:
j.kangas kirjoitti:Itselle otin 24 mm vakaajan LX mallista.
Mutta tuo mk3 vakaaja taas ei mk4 käy. On kuulemma noita 24m vakaajis mk4 Escoissakin ihan ihme malleissa, kuten 1.4CL:ssä. Ainakin XR3i on varmuudella 24m. Miten ihmeessä olet muuten alkuperäisen saanut rikki?
Huomenna pitäis saada xr3i vakaaja. Tietysti väänsin apparin puolta väärään suuntaan, niin sain kierteet sököksi. Tajusin vasurin kierteen hiukan liian myöhään. :oops:
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Su Kesäkuu 18. 21:52:46 2006

Kovaa oot vääntäny. Mää en kans heti tajunnu sitä ja hypin pitkän jatkovarren päällä enkä saanu kierteitä rikki.
Jäsen #1112

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Ma Kesäkuu 19. 8:45:52 2006

Joo sekoilin tossa vuosimallissa, mutta ainakin tossa express mallissa on 24 mm vakaaja kun pari viikkoa sitten semmoinen palasteltiin.
ESCORT MK3/4

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Elokuu 2. 19:26:52 2007

Lainataan topicia.

Eli onko xr4 vakaajassa oleva mutkakohta (vaihdelaatikon alla) mihinkä suuntaan? Cossussahan se on taaksepäin alaviistossa käsittääkseni? Entä miten on xr4 laita? Tuossa omassa 1.6 etuvakaajassa tuo mutka osuus on viistosti ylöspäin, joka aiheutti putkea sovittaessa hieman ongelmia. Cossun vakaajahan pitäisi sopia suoraan alatukivarsiin kiinni vakio pusliin? Eroa vain niissä länkiraudoissa, joilla tulee palkkeihin kiinni?

Edit: katselin kuvia 2wd alustasta, niin mutka kohta on etualaviistoon. Mutta mitenkä sitten se xr4? Voi tietysti olla helpompaa iskeä suoraan cossun vakaaja, niitä taitaa olla enemmän markkinoilla kuin xr4.

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Elokuu 7. 20:34:44 2007

Sopiiko 2wd cossun etuvakaaja suoraan heittämällä tavan 2.0 sierraan kiinni? Tietääkö joku varmasti?
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ti Elokuu 7. 20:46:01 2007

Sopii, mutta tarvit ne raudat sen kiinnitykseen myös, koska vakaaja on paksumpi. Tukivarsissa on sama reikä riippumatta vakaajan paksuudesta.
Pedal tu tö metal!

KIP
Viestit: 1042
Liittynyt: To Huhtikuu 18. 19:24:18 2002
Paikkakunta: Nummi-Pusula

Viesti Kirjoittaja KIP » Ti Elokuu 7. 21:02:52 2007

Ville K kirjoitti:Sopii, mutta tarvit ne raudat sen kiinnitykseen myös, koska vakaaja on paksumpi. Tukivarsissa on sama reikä riippumatta vakaajan paksuudesta.
Hyvä, suuret kiitokset!

-Jukka-
Kawasaki Zx-10r
Audi 2.0Tfsi quattro

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Elokuu 9. 23:03:31 2007

Sultzi kirjoitti:Lainataan topicia.

Eli onko xr4 vakaajassa oleva mutkakohta (vaihdelaatikon alla) mihinkä suuntaan? Cossussahan se on taaksepäin alaviistossa käsittääkseni? Entä miten on xr4 laita? Tuossa omassa 1.6 etuvakaajassa tuo mutka osuus on viistosti ylöspäin, joka aiheutti putkea sovittaessa hieman ongelmia. Cossun vakaajahan pitäisi sopia suoraan alatukivarsiin kiinni vakio pusliin? Eroa vain niissä länkiraudoissa, joilla tulee palkkeihin kiinni?

Edit: katselin kuvia 2wd alustasta, niin mutka kohta on etualaviistoon. Mutta mitenkä sitten se xr4? Voi tietysti olla helpompaa iskeä suoraan cossun vakaaja, niitä taitaa olla enemmän markkinoilla kuin xr4.
Onkos xr4:ssä 26mm vakaaja? 26mm on enemmän mutkaa alaspäin kuin 24mm vakaajassa. En muista onko mutkan paikassa eroa verrattuna 26/28mm.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Su Elokuu 12. 1:45:20 2007

Kaikissa Scorpioissa on sama 28mm etuvakaaja kun Cossussa, eli ostakaa mielummin Scorpion vakaaja, niin siinä ei oo "Cossu lisää" hinnassa... :wink:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » To Elokuu 16. 19:49:18 2007

tumppe kirjoitti:Kaikissa Scorpioissa on sama 28mm etuvakaaja kun Cossussa, eli ostakaa mielummin Scorpion vakaaja, niin siinä ei oo "Cossu lisää" hinnassa... :wink:
Ei oo, ku vanhemmissa on 27mm. Ei oo kauaa ku vertailin noita, 27mm scorpion vakaajassa ei oo sitä casteri lisää verrattuna cossu sierran 28mm vakaajaan. Lisäksi scorpion vakaaja aavistuksen leveämpi. Juolahti mieleen että onko se scorpion 28mm vakaajakin erilainen sierran vastaavaan verrattuna.
Voihan niitä silti aika huolella sekotella. Tuohon 27mm vakaajaan ei vaan saa pu-puslia.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » Ke Elokuu 22. 14:27:13 2007

Fullspeed kirjoitti:
tumppe kirjoitti:Kaikissa Scorpioissa on sama 28mm etuvakaaja kun Cossussa, eli ostakaa mielummin Scorpion vakaaja, niin siinä ei oo "Cossu lisää" hinnassa... :wink:
Ei oo, ku vanhemmissa on 27mm. Ei oo kauaa ku vertailin noita, 27mm scorpion vakaajassa ei oo sitä casteri lisää verrattuna cossu sierran 28mm vakaajaan. Lisäksi scorpion vakaaja aavistuksen leveämpi. Juolahti mieleen että onko se scorpion 28mm vakaajakin erilainen sierran vastaavaan verrattuna.
Voihan niitä silti aika huolella sekotella. Tuohon 27mm vakaajaan ei vaan saa pu-puslia.
Ok.
Viimeisissä Sierra malleissa (vm92->) ainakin pitäis olla tuo 28mm tanko ja luulis sen ainakin olevan sama ku Cossun.
Pianhan tuokin selviää, ku mul on tos just pikku projekti menos ja kasaan käyttikseenkin 2wd Cossun (täydellisen) etuakseliston, mutta tuo vakaaja on vaan vm.92-93 farkku Sierrasta ja mittasin sen olevan 28mm...
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Elokuu 22. 22:54:34 2007

Mun mielestä ei noissa viimesissäkään tavallisissa sierroissa ole kyseisen paksuista tankoa kuin CLS-mallissa (S= sport, hieman muita malleja matalampi alusta ja paksumpi vakaaja, kyseinen knoppitieto saatu englannin sierra kerholaisilta... en ole varma paikkansa pitävyydestä)
Pedal tu tö metal!

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ke Elokuu 22. 23:01:01 2007

Sanoisin että 26 mm tanko tuli noihin viimeisiin, 28mm en ole kuullut muissa kuin cossuissa.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » Ke Elokuu 22. 23:07:00 2007

Mulla on 92 CLS, oli vanhalla papalla ollut vuodesta 93 ja kun siihen viimetalvena laittelin uretaanpuslat, niin 28mm tanko siellä oli. Tuski siihen eka omistaja olis tankoa vaihtanu järeemmäks, eikä se patu ainakaan.
Pedal tu tö metal!

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ke Elokuu 22. 23:52:32 2007

Ville K kirjoitti:Mulla on 92 CLS, oli vanhalla papalla ollut vuodesta 93 ja kun siihen viimetalvena laittelin uretaanpuslat, niin 28mm tanko siellä oli. Tuski siihen eka omistaja olis tankoa vaihtanu järeemmäks, eikä se patu ainakaan.
ite myös purin vasta -92 vuotisen cvh sierran ja 28mm vakaaja sielläkin oli.

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » To Elokuu 23. 7:25:07 2007

Ok, eli eiköhän niissä oo sitten kaikissa. :shock:
Pedal tu tö metal!

tumppe
CRSC jäsen 2015
Viestit: 6264
Liittynyt: Su Syyskuu 19. 21:41:04 2004
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja tumppe » La Elokuu 25. 10:39:49 2007

Kyl se on niinku sanoin, eli vm.92-> Sierroissa on se 28mm tanko, 26mm on vaan se (turha) välimalli joka löytyy ainakin is sierroista ja ehkä muistakin.
Tollasta 27mm en oo ikään nähnykkään ja epäilen sen olemassa oloa kunnes joku mulle toisin todistaa.
Tuokin herättää suuren kysymyksen: Miksi Ford valmistuttaisi Scorpioon 27mm vakaajan tangon jos vastaavia 26 ja 28mm tankoja on jo valmistettu... :?:
MYYTÄVÄT: http://www.nettivaraosa.com/412490
Kalusto:
-Escort mk1 2.0 ohc vm.69 -Audi A4 Avant 2.0 TFSI Quattro S-Line Black Edition vm.07
-Sierra mk2 2.0 ohc IS vm.87 -Harley-Davidson FLHTC S&S 1600cc vm.85
-Sierra RS Cosworth Sapphire Grp A (katu kilpuri projekti)
-Sierra RS Cosworth vm.89 (stage 4 yms.)

Fullspeed
Viestit: 787
Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
Paikkakunta: Kajaani

Viesti Kirjoittaja Fullspeed » Su Elokuu 26. 11:35:11 2007

No minä en oo kädessä pitäny muita Scorpion tankoja pitäny ku 27mm. Se kait on "ns." alkuperäinen malli, ne on ollu jotain vm. 85-87. Väittäsin että sierran ja scorpion vakaajat on eri "valua". Ainaki mitä nuita käpistelly, niin scorpion vakaajan päät ampuu 10-20mm leveemmälle. Pikkuvikoja, ei vaikuta huippunopeuteen... :D
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Re: Vakaajat

Viesti Kirjoittaja Sultzi » To Kesäkuu 4. 21:00:28 2009

Peesataan vanhassa topicissa. Tossa tuli tiinaan nuo whitelinen vakaajat ja tuli mieleen että vaikuttaako takana missä asennossa on vakaajan eteenpäin olevat varret verrattuna alatukivarsiin? Kun mukana tulleet "koiranluut" on sellaset että kierteellä pystyy säätään vähän sitä mihin asentoon se vakaaja menee verrattuna alatukivarsien linja. Ymmärsikö kukaan mitä yritän sönköttää? :lol:

fomoco3
Viestit: 2101
Liittynyt: La Toukokuu 24. 10:55:43 2003
Paikkakunta: Oulu

Re: Vakaajat

Viesti Kirjoittaja fomoco3 » To Kesäkuu 4. 21:58:16 2009

Sultzi kirjoitti:Peesataan vanhassa topicissa. Tossa tuli tiinaan nuo whitelinen vakaajat ja tuli mieleen että vaikuttaako takana missä asennossa on vakaajan eteenpäin olevat varret verrattuna alatukivarsiin? Kun mukana tulleet "koiranluut" on sellaset että kierteellä pystyy säätään vähän sitä mihin asentoon se vakaaja menee verrattuna alatukivarsien linja. Ymmärsikö kukaan mitä yritän sönköttää? :lol:
ei suurempaa merkitystä ole...
Projektit

"pitää olla melko vakio bemari että vetää eelle"

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Vakaajat

Viesti Kirjoittaja olafu » To Heinäkuu 9. 0:59:13 2009

Eiks sillä asennolla periaatteessa olis nimellinen merkitys jäykkyyteen, eli mitä pidemmän matkan vakaajan saa kulkemaan jouston aikana, sitä jäykempi se on. Puhutaan kuitenkin luultavasti niin häviävän pienistä eroista ettei sillä ole käytännössä mitään merkitystä.
Jäsen #606

Vastaa Viestiin