Vinkkejä raidetangon pään irrotukseen

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Vinkkejä raidetangon pään irrotukseen

Viesti Kirjoittaja Sine » Ke Marraskuu 3. 0:31:37 2010

Potilas on 1991 Scorpio 24V Cosworth. Pitäisi saada raidetangon päät vaihdettua kummallekin puolelle, mutta jumissahan ne ovat. Mutterin sain kummaltakin puolelta auki lämpöä antamalla ja uittamalla CRC:n Penetrating oililla. Sitten yritin putkipihdeillä vääntää itse tangosta, mutta päät tuntuvat olevan totaalisen jumissa. Ideoita kaivataan, miten saa vanhat päät irti ja uudet tilalle?

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: Vinkkejä raidetangon pään irrotukseen

Viesti Kirjoittaja olafu » Ke Marraskuu 3. 1:44:25 2010

vasaraa kylkiin, pidä jotain painavampaa taustalla (esim. leka) ja vasaroi kylkiä, niin se venyy, tai ainakin löystyy. Tai sitten rälläköit syvän viillon, jonka halkaset loppuun taltalla.
Jäsen #606

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Re: Vinkkejä raidetangon pään irrotukseen

Viesti Kirjoittaja VesQ » Ke Marraskuu 3. 21:53:37 2010

Periaatteessa pitäisi irrota ihan nätisti kun saa terävän ja voimakkaan iskun yhtäaikaa molempiin kylkiin, toisinsanoen isoa (niin iso kun löytyy) leka tai muu rautakappale toiselle kyljelle tukevasti ja toisella lekalla terävä isku toiseen kylkeen. Auttaa jos saa vedätystä samalla siihen akseliin, esim jos raidetanko on navan korvan yläpuolella niin pultista/mutterista on hyvä tunkilla nostaa, tai jos on alapuolella niin sellanen raidetangon ulosvedin kireälle ja sitten lekaa kylkiin, jos ei ulosvedin kestä tai mahdu niin "murtohaarukka" väliin lyömällä ja kun on kireällä niin iskua kylkiin

edit:

Jaaha, luetun ymmärtäminen taas loistossa, ei ollutkaan kartion irroituksesta :lol:
No kylkiä moukaroimalla venyy ja löystyy tai jos kaasupillejä on niin ihan punahehkuun kun kuumentaa niin luulisi jo heltiävän

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Vinkkejä raidetangon pään irrotukseen

Viesti Kirjoittaja TAp » To Marraskuu 4. 10:34:51 2010

Rälläkkää vaan, eikä haittaa vaikka viilto menee kierteeseen saakka, ja käytä millin paksusta laikkaa.

yleisesti ottaen kannattaa aina silputa se osa jota saa varaosana ja säästää se vaikeampi ehjänä

Sine
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6041
Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Vinkkejä raidetangon pään irrotukseen

Viesti Kirjoittaja Sine » To Marraskuu 4. 12:04:55 2010

Rälläköin viipaleiksi koko raidetangon pään ja lekaa perään isolla kädellä. Sitten lähti irti. Tiukassa oli...

http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... 1vasen.jpg
http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... 2oikea.jpg

Kiitos kaikille vinkeistä. Pääsi jälleen kerran toteuttamaan itseään lekan kanssa :-D

Vastaa Viestiin