Vinkkejä raidetangon pään irrotukseen
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Vinkkejä raidetangon pään irrotukseen
Potilas on 1991 Scorpio 24V Cosworth. Pitäisi saada raidetangon päät vaihdettua kummallekin puolelle, mutta jumissahan ne ovat. Mutterin sain kummaltakin puolelta auki lämpöä antamalla ja uittamalla CRC:n Penetrating oililla. Sitten yritin putkipihdeillä vääntää itse tangosta, mutta päät tuntuvat olevan totaalisen jumissa. Ideoita kaivataan, miten saa vanhat päät irti ja uudet tilalle?
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Re: Vinkkejä raidetangon pään irrotukseen
vasaraa kylkiin, pidä jotain painavampaa taustalla (esim. leka) ja vasaroi kylkiä, niin se venyy, tai ainakin löystyy. Tai sitten rälläköit syvän viillon, jonka halkaset loppuun taltalla.
Jäsen #606
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Re: Vinkkejä raidetangon pään irrotukseen
Periaatteessa pitäisi irrota ihan nätisti kun saa terävän ja voimakkaan iskun yhtäaikaa molempiin kylkiin, toisinsanoen isoa (niin iso kun löytyy) leka tai muu rautakappale toiselle kyljelle tukevasti ja toisella lekalla terävä isku toiseen kylkeen. Auttaa jos saa vedätystä samalla siihen akseliin, esim jos raidetanko on navan korvan yläpuolella niin pultista/mutterista on hyvä tunkilla nostaa, tai jos on alapuolella niin sellanen raidetangon ulosvedin kireälle ja sitten lekaa kylkiin, jos ei ulosvedin kestä tai mahdu niin "murtohaarukka" väliin lyömällä ja kun on kireällä niin iskua kylkiin
edit:
Jaaha, luetun ymmärtäminen taas loistossa, ei ollutkaan kartion irroituksesta
No kylkiä moukaroimalla venyy ja löystyy tai jos kaasupillejä on niin ihan punahehkuun kun kuumentaa niin luulisi jo heltiävän
edit:
Jaaha, luetun ymmärtäminen taas loistossa, ei ollutkaan kartion irroituksesta

No kylkiä moukaroimalla venyy ja löystyy tai jos kaasupillejä on niin ihan punahehkuun kun kuumentaa niin luulisi jo heltiävän
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: Vinkkejä raidetangon pään irrotukseen
Rälläkkää vaan, eikä haittaa vaikka viilto menee kierteeseen saakka, ja käytä millin paksusta laikkaa.
yleisesti ottaen kannattaa aina silputa se osa jota saa varaosana ja säästää se vaikeampi ehjänä
yleisesti ottaen kannattaa aina silputa se osa jota saa varaosana ja säästää se vaikeampi ehjänä
-
- CRSC hallitusjäsen
- Viestit: 6041
- Liittynyt: Ke Toukokuu 15. 1:12:37 2002
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Re: Vinkkejä raidetangon pään irrotukseen
Rälläköin viipaleiksi koko raidetangon pään ja lekaa perään isolla kädellä. Sitten lähti irti. Tiukassa oli...
http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... 1vasen.jpg
http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... 2oikea.jpg
Kiitos kaikille vinkeistä. Pääsi jälleen kerran toteuttamaan itseään lekan kanssa
http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... 1vasen.jpg
http://s169.photobucket.com/albums/u228 ... 2oikea.jpg
Kiitos kaikille vinkeistä. Pääsi jälleen kerran toteuttamaan itseään lekan kanssa
