koneistus välys

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

koneistus välys

Viesti Kirjoittaja mk kax » To Tammikuu 13. 19:17:33 2011

paljonko on runkolaakereiden ja kiertokangen laakereiden koneistusvälys.omasta kossun kammesta tänään mittailin rungoista 0.030 ja kiertokangista 0.020.miltä kuulostaa.? lähinnä koitan selvitellä öljynpaine vikaa edelleen et missä vika.kylmänä 3bar ja lämpösenä 1bar.pumppuna 4wd kossun pumppu suihkuilla ja öljyn jäähdytintä ei ole.toinen pumppu jo kokeilussa ja sama vika paitsi koneen kasauksen yhteydessä ekat öpaineet oli 5bar mutta hetken päästä tippu kolmeen eikä enään siitä ylemmäs nouse.vai voisko vika olla siinä pumpun paine venttiilissä et olis rakosellaan koko ajan.niin ja toisella paine mittarilla myös kokeiltu.
No eihän se toimi!!!

Takatuuppari

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: koneistus välys

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Tammikuu 14. 9:47:48 2011

Mitenkä päädyit noihin arvoihin, plastigaugella ?

Minusta 0,02 on ainalailla tiukka, jos noin mitattu

Eihän suodatin ole tukossa tai viallinen ?

Eihän imusihti ole tukossa ? eli vaikuttaako kerrokset, tyhjäkäynnillä riittää pienikin virtaus jotta paine pysyy.

Pumppuahan voi pyörittää poralla jos on joku vanha jakaja, olisko jonkun vuodon havaitseminen halpompaa. Lähinnnä tulee mieleen etupäässä olevat kaksi peltikuppia joilla kanavat tukittu, olisko voineet pulpahtaa ulos ?

Onko ryöstölaippaa ?
laita se ja sen ulostuloon joku painemittari, kiinni ja poralla pumppua, niin näet onko pumppu/painekanava suodattimeen saakka kunnossa.

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Re: koneistus välys

Viesti Kirjoittaja mk kax » Pe Tammikuu 14. 20:06:17 2011

TAp kirjoitti:Mitenkä päädyit noihin arvoihin, plastigaugella ?

Minusta 0,02 on ainalailla tiukka, jos noin mitattu

Eihän suodatin ole tukossa tai viallinen ?

Eihän imusihti ole tukossa ? eli vaikuttaako kerrokset, tyhjäkäynnillä riittää pienikin virtaus jotta paine pysyy.

Pumppuahan voi pyörittää poralla jos on joku vanha jakaja, olisko jonkun vuodon havaitseminen halpompaa. Lähinnnä tulee mieleen etupäässä olevat kaksi peltikuppia joilla kanavat tukittu, olisko voineet pulpahtaa ulos ?

Onko ryöstölaippaa ?
laita se ja sen ulostuloon joku painemittari, kiinni ja poralla pumppua, niin näet onko pumppu/painekanava suodattimeen saakka kunnossa.
mikrometrillä työkaveri mittas ja siitä laskemalla orkkis arvoihin.no suodatin kävi ittelläkin mielessä mutta jotenkin en siihen uskois.imusihti ei ole tukossa,no kierrokset vaikuttaa juuri sen 1-3 bar välillä,mut se tyhjäkäynnin kilo ei mielestäni ole riittävä.peltikupit on paikallaan kun ne uusin viimeks ja on paikat auki niin paikoillaan ovat.ryöstölaippa on ja siitä on otettu ahtimelle öljy.pää kanavasta on mittarille mut juu pitääkin se mittari siirtää siihen laippaan.jotenkin se vaan tuntus pumppu vialta mut en sit tiiiiiiiä :? paljonkohan sinne ylipaine venttiilin jousen alle uskaltais laittaa prikkaa.??
No eihän se toimi!!!

Takatuuppari

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: koneistus välys

Viesti Kirjoittaja TAp » La Tammikuu 15. 10:33:20 2011

Noin laskemalla ei kylla tuu kovin tarkkaa tulosta, lienee kuitenkin tontilla
Onko pumpun välykset mitattu ?

Minkälainen ryöstölaippa, eihän se rajoita virtausta suodattimelle ?

Joka tapauksesa siitä tulee likaista öljyä turbolle.......vai ?

Olisi hyvä jos saat poran kiinni pumppuun;

Laitat ryöstölaippaan pelkän mittarin niin (kun on ilmat tullu pois) näet pumpun maksimipaineen (ylip. venttiilin avautumisen) kun säätelet poran kierroksia

Jossain vanhoissa kirjoissa lisätään millin prikkaa vakiopumppuun.

adh
Viestit: 1334
Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
Paikkakunta: Lammin hämeenlinna

Re: koneistus välys

Viesti Kirjoittaja adh » La Tammikuu 15. 11:01:16 2011

onko tämä takaveto escortissa? jos on niin eihän öljynimuputki vuoda?
ford escort´79 tic

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Re: koneistus välys

Viesti Kirjoittaja mk kax » La Tammikuu 15. 15:09:05 2011

juu ei varmaan kauheen tarkka mittaus tulos ookkaan,mut eiköhän sen tollalailla mittaamalla saa suljettua koneistus mokan pois.? ryöstölaippa mallia öööö,olisko biltema mut ei pitäs rajoittaa virtausta.nii itseasiassa en muuten tiiä et onko likasta vaiko puhasta,pitääki käydä tutkimassa.joo toi porakonekikka ei ees tullu mieleenkään,aina vaan ekat paineet pyöritellu poralla mut noin pitääki kokeilla.juu on takaveto escortissa ja ei pitäs vuotaa mutta pitänee ottaa imuputki kunnon syyniin,muutettu on sitäkin.pumpun välyksiä en ole vielä mitannu,siihen jos sais jonkunlaiset mitata ja ohjeet :roll:
No eihän se toimi!!!

Takatuuppari

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: koneistus välys

Viesti Kirjoittaja TAp » La Tammikuu 15. 18:39:36 2011

Vedä ensin poralla se painetesti, niin saat eliminoitua pumppuviat (tai sitten et).

Sellanen ryöstölaippa josta saa puhdasta öljyä (siis siitä suodattimen keskireästä tulevaa) ulos on aika haastava konstruktio...

pumpun kehäpyörän ja kuoren välys max 0.30 mm
kehäpyörän ja sisäroottorin pienin välys kun "hampaat" kohdakkain max 0.20 mm
päittäisvälys (kanteen) max 0.10 mm
noilla maksimarvoillakin pumppu antaa ihan OK paineet

mk kax
Viestit: 166
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
Paikkakunta: lempäälä
Viesti:

Re: koneistus välys

Viesti Kirjoittaja mk kax » La Tammikuu 15. 19:35:59 2011

TAp kirjoitti:Vedä ensin poralla se painetesti, niin saat eliminoitua pumppuviat (tai sitten et).

Sellanen ryöstölaippa josta saa puhdasta öljyä (siis siitä suodattimen keskireästä tulevaa) ulos on aika haastava konstruktio...

pumpun kehäpyörän ja kuoren välys max 0.30 mm
kehäpyörän ja sisäroottorin pienin välys kun "hampaat" kohdakkain max 0.20 mm
päittäisvälys (kanteen) max 0.10 mm
noilla maksimarvoillakin pumppu antaa ihan OK paineet
no perk.... :D iso kiitoos.kuhan pakkanen vähä lauhtuu niin meen tutkiin ja palaan asiaan.
No eihän se toimi!!!

Takatuuppari

Fomococars
Viestit: 1022
Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: koneistus välys

Viesti Kirjoittaja Fomococars » La Tammikuu 15. 19:38:03 2011

asiaan liittyen

saako mistään valmiina sellaisia lukituspeltejä joilla nuo imusihdin pultit lukitaan lipare taitetaan ja ei löysty. esim. ford OHC

wanhoissa koneissa noita oli aina nykyään ?
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl

Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki

harley.davidsonfi miuku gmail piste com

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Re: koneistus välys

Viesti Kirjoittaja Aksu » Su Tammikuu 16. 1:18:42 2011

Fomococars kirjoitti:asiaan liittyen

saako mistään valmiina sellaisia lukituspeltejä joilla nuo imusihdin pultit lukitaan lipare taitetaan ja ei löysty. esim. ford OHC

wanhoissa koneissa noita oli aina nykyään ?
Juuri eilen kuvia selailessa löytyi hieno varmistus tuolle pumpun suunnalle.
Koskaan edes tullut itselle mieleen että nuokin olisi hyvä varmistaa jollain konstilla.
Bpasi:n kansiosta löytyi.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Re: koneistus välys

Viesti Kirjoittaja jjs » Su Tammikuu 16. 16:13:48 2011

Aksu kirjoitti:Juuri eilen kuvia selailessa löytyi hieno varmistus tuolle pumpun suunnalle.
Koskaan edes tullut itselle mieleen että nuokin olisi hyvä varmistaa jollain konstilla.
Bpasi:n kansiosta löytyi.
Kilpakoneissa varmistuslankaa on käytetty perinteisesti varsinkin osoitteissa johon ei pääse kurkkimaan usein, mulla oli BDA:ssa suunnilleen "kaikki" myös varmistettu noilla. Ja näki monessa osoitteessa muutenkin -60/-70 -lukujen vehkeissä, esim. joustintukien yläpäissä.
Lautaspyörät (amerikaksi crown wheel) lukitsin pitkään noin vaikka 10,9 pultinkantojen poraaminen ahdistikin. Sittemmin siirryin liimankäyttäjäksi ;)

Ai niin, alkuperäinen aihe: vanha laskukaava antaa tulokseksi suunnilleen .03 mm kk:lle ja rungoille .035-.04 mm. Kilpamoottoreissa pitäisi kasvattaa noin .01 mm lisää.
En muista ulkoa mitä cossussa/ohc:ssä on tehdasarvo.

TAp:n kanssa samoilla linjoilla, Plastigauge hyvä tapa selvittää välys, sillä on tähän saakka pärjätty :)

Referenssinä: kasasin joskus haasteena (kuinka halvalla-tarkkaan mittailemalla voi säästää markkoja) ylijääneistä hyväkuntoisista osista 2,0 OHC:n talvi-mk1:seen, jopa laakerit tulivat vähän ajetun venttilinsä runnoneen koneen sisuksista. Taisi silloin olla liikaa aikaa. Tiivisteet taisivat sentään tulla uudet :)
Mittasin lähes kaiken hifi-vehkeillä; jäänyt mieleen että Plastigauge antoi rungoille laakerista ja mittauskierroksesta riippuen .05-.07 mm tuloksia, ja kk:t .04-.05 mm.
Sylinterit olivat tynnyrit, eli välys pahimmillaan luokkaa .1 -.12 luokkaa. Männät ok, ja sekä lohko että männät olivat hoonauskokoa 3. Vähän järeät tulokset, mutta kesti mulla järkevän oloisilla öljynpaineilla yli 10 tkm, ja seuraavalla omistajalla lukuisia vuosia, enkä kuullut koskaan että kone olisi moksahtanut.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Vastaa Viestiin