koneistus välys
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
koneistus välys
paljonko on runkolaakereiden ja kiertokangen laakereiden koneistusvälys.omasta kossun kammesta tänään mittailin rungoista 0.030 ja kiertokangista 0.020.miltä kuulostaa.? lähinnä koitan selvitellä öljynpaine vikaa edelleen et missä vika.kylmänä 3bar ja lämpösenä 1bar.pumppuna 4wd kossun pumppu suihkuilla ja öljyn jäähdytintä ei ole.toinen pumppu jo kokeilussa ja sama vika paitsi koneen kasauksen yhteydessä ekat öpaineet oli 5bar mutta hetken päästä tippu kolmeen eikä enään siitä ylemmäs nouse.vai voisko vika olla siinä pumpun paine venttiilissä et olis rakosellaan koko ajan.niin ja toisella paine mittarilla myös kokeiltu.
-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: koneistus välys
Mitenkä päädyit noihin arvoihin, plastigaugella ?
Minusta 0,02 on ainalailla tiukka, jos noin mitattu
Eihän suodatin ole tukossa tai viallinen ?
Eihän imusihti ole tukossa ? eli vaikuttaako kerrokset, tyhjäkäynnillä riittää pienikin virtaus jotta paine pysyy.
Pumppuahan voi pyörittää poralla jos on joku vanha jakaja, olisko jonkun vuodon havaitseminen halpompaa. Lähinnnä tulee mieleen etupäässä olevat kaksi peltikuppia joilla kanavat tukittu, olisko voineet pulpahtaa ulos ?
Onko ryöstölaippaa ?
laita se ja sen ulostuloon joku painemittari, kiinni ja poralla pumppua, niin näet onko pumppu/painekanava suodattimeen saakka kunnossa.
Minusta 0,02 on ainalailla tiukka, jos noin mitattu
Eihän suodatin ole tukossa tai viallinen ?
Eihän imusihti ole tukossa ? eli vaikuttaako kerrokset, tyhjäkäynnillä riittää pienikin virtaus jotta paine pysyy.
Pumppuahan voi pyörittää poralla jos on joku vanha jakaja, olisko jonkun vuodon havaitseminen halpompaa. Lähinnnä tulee mieleen etupäässä olevat kaksi peltikuppia joilla kanavat tukittu, olisko voineet pulpahtaa ulos ?
Onko ryöstölaippaa ?
laita se ja sen ulostuloon joku painemittari, kiinni ja poralla pumppua, niin näet onko pumppu/painekanava suodattimeen saakka kunnossa.
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
Re: koneistus välys
mikrometrillä työkaveri mittas ja siitä laskemalla orkkis arvoihin.no suodatin kävi ittelläkin mielessä mutta jotenkin en siihen uskois.imusihti ei ole tukossa,no kierrokset vaikuttaa juuri sen 1-3 bar välillä,mut se tyhjäkäynnin kilo ei mielestäni ole riittävä.peltikupit on paikallaan kun ne uusin viimeks ja on paikat auki niin paikoillaan ovat.ryöstölaippa on ja siitä on otettu ahtimelle öljy.pää kanavasta on mittarille mut juu pitääkin se mittari siirtää siihen laippaan.jotenkin se vaan tuntus pumppu vialta mut en sit tiiiiiiiäTAp kirjoitti:Mitenkä päädyit noihin arvoihin, plastigaugella ?
Minusta 0,02 on ainalailla tiukka, jos noin mitattu
Eihän suodatin ole tukossa tai viallinen ?
Eihän imusihti ole tukossa ? eli vaikuttaako kerrokset, tyhjäkäynnillä riittää pienikin virtaus jotta paine pysyy.
Pumppuahan voi pyörittää poralla jos on joku vanha jakaja, olisko jonkun vuodon havaitseminen halpompaa. Lähinnnä tulee mieleen etupäässä olevat kaksi peltikuppia joilla kanavat tukittu, olisko voineet pulpahtaa ulos ?
Onko ryöstölaippaa ?
laita se ja sen ulostuloon joku painemittari, kiinni ja poralla pumppua, niin näet onko pumppu/painekanava suodattimeen saakka kunnossa.

-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: koneistus välys
Noin laskemalla ei kylla tuu kovin tarkkaa tulosta, lienee kuitenkin tontilla
Onko pumpun välykset mitattu ?
Minkälainen ryöstölaippa, eihän se rajoita virtausta suodattimelle ?
Joka tapauksesa siitä tulee likaista öljyä turbolle.......vai ?
Olisi hyvä jos saat poran kiinni pumppuun;
Laitat ryöstölaippaan pelkän mittarin niin (kun on ilmat tullu pois) näet pumpun maksimipaineen (ylip. venttiilin avautumisen) kun säätelet poran kierroksia
Jossain vanhoissa kirjoissa lisätään millin prikkaa vakiopumppuun.
Onko pumpun välykset mitattu ?
Minkälainen ryöstölaippa, eihän se rajoita virtausta suodattimelle ?
Joka tapauksesa siitä tulee likaista öljyä turbolle.......vai ?
Olisi hyvä jos saat poran kiinni pumppuun;
Laitat ryöstölaippaan pelkän mittarin niin (kun on ilmat tullu pois) näet pumpun maksimipaineen (ylip. venttiilin avautumisen) kun säätelet poran kierroksia
Jossain vanhoissa kirjoissa lisätään millin prikkaa vakiopumppuun.
-
- Viestit: 1334
- Liittynyt: Pe Toukokuu 9. 9:26:55 2003
- Paikkakunta: Lammin hämeenlinna
Re: koneistus välys
onko tämä takaveto escortissa? jos on niin eihän öljynimuputki vuoda?
ford escort´79 tic
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
Re: koneistus välys
juu ei varmaan kauheen tarkka mittaus tulos ookkaan,mut eiköhän sen tollalailla mittaamalla saa suljettua koneistus mokan pois.? ryöstölaippa mallia öööö,olisko biltema mut ei pitäs rajoittaa virtausta.nii itseasiassa en muuten tiiä et onko likasta vaiko puhasta,pitääki käydä tutkimassa.joo toi porakonekikka ei ees tullu mieleenkään,aina vaan ekat paineet pyöritellu poralla mut noin pitääki kokeilla.juu on takaveto escortissa ja ei pitäs vuotaa mutta pitänee ottaa imuputki kunnon syyniin,muutettu on sitäkin.pumpun välyksiä en ole vielä mitannu,siihen jos sais jonkunlaiset mitata ja ohjeet 

-
- Viestit: 1438
- Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
- Paikkakunta: Mäntsälä
Re: koneistus välys
Vedä ensin poralla se painetesti, niin saat eliminoitua pumppuviat (tai sitten et).
Sellanen ryöstölaippa josta saa puhdasta öljyä (siis siitä suodattimen keskireästä tulevaa) ulos on aika haastava konstruktio...
pumpun kehäpyörän ja kuoren välys max 0.30 mm
kehäpyörän ja sisäroottorin pienin välys kun "hampaat" kohdakkain max 0.20 mm
päittäisvälys (kanteen) max 0.10 mm
noilla maksimarvoillakin pumppu antaa ihan OK paineet
Sellanen ryöstölaippa josta saa puhdasta öljyä (siis siitä suodattimen keskireästä tulevaa) ulos on aika haastava konstruktio...
pumpun kehäpyörän ja kuoren välys max 0.30 mm
kehäpyörän ja sisäroottorin pienin välys kun "hampaat" kohdakkain max 0.20 mm
päittäisvälys (kanteen) max 0.10 mm
noilla maksimarvoillakin pumppu antaa ihan OK paineet
-
- Viestit: 166
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 17:42:01 2001
- Paikkakunta: lempäälä
- Viesti:
Re: koneistus välys
no perk....TAp kirjoitti:Vedä ensin poralla se painetesti, niin saat eliminoitua pumppuviat (tai sitten et).
Sellanen ryöstölaippa josta saa puhdasta öljyä (siis siitä suodattimen keskireästä tulevaa) ulos on aika haastava konstruktio...
pumpun kehäpyörän ja kuoren välys max 0.30 mm
kehäpyörän ja sisäroottorin pienin välys kun "hampaat" kohdakkain max 0.20 mm
päittäisvälys (kanteen) max 0.10 mm
noilla maksimarvoillakin pumppu antaa ihan OK paineet

-
- Viestit: 1022
- Liittynyt: Ti Lokakuu 24. 22:42:12 2006
- Paikkakunta: Rovaniemi
Re: koneistus välys
asiaan liittyen
saako mistään valmiina sellaisia lukituspeltejä joilla nuo imusihdin pultit lukitaan lipare taitetaan ja ei löysty. esim. ford OHC
wanhoissa koneissa noita oli aina nykyään ?
saako mistään valmiina sellaisia lukituspeltejä joilla nuo imusihdin pultit lukitaan lipare taitetaan ja ei löysty. esim. ford OHC
wanhoissa koneissa noita oli aina nykyään ?
Escort Mk1 GT 2D 1969 1300 RS kilpapalikat cosworth rojekti 1986-2050
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
Escort Mk2 2D 1980 1300 Automatic
Escort Mk1 2D 1300 1972 kahesti katon kautta ympäri
Escort Mk1 2D 1100 1968 eka Fordini inssiajo esko
Escort Mk1 2D RS2000 1973 orginal kori avattavat ikkunat 6 kpl
Tarpeettomana 4wd Cosworth/OHC ö-pumppu + 4wd ö-suihkuputki
harley.davidsonfi miuku gmail piste com
-
- Viestit: 4147
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
- Paikkakunta: Turuus
- Viesti:
Re: koneistus välys
Juuri eilen kuvia selailessa löytyi hieno varmistus tuolle pumpun suunnalle.Fomococars kirjoitti:asiaan liittyen
saako mistään valmiina sellaisia lukituspeltejä joilla nuo imusihdin pultit lukitaan lipare taitetaan ja ei löysty. esim. ford OHC
wanhoissa koneissa noita oli aina nykyään ?
Koskaan edes tullut itselle mieleen että nuokin olisi hyvä varmistaa jollain konstilla.
Bpasi:n kansiosta löytyi.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Re: koneistus välys
Kilpakoneissa varmistuslankaa on käytetty perinteisesti varsinkin osoitteissa johon ei pääse kurkkimaan usein, mulla oli BDA:ssa suunnilleen "kaikki" myös varmistettu noilla. Ja näki monessa osoitteessa muutenkin -60/-70 -lukujen vehkeissä, esim. joustintukien yläpäissä.Aksu kirjoitti:Juuri eilen kuvia selailessa löytyi hieno varmistus tuolle pumpun suunnalle.
Koskaan edes tullut itselle mieleen että nuokin olisi hyvä varmistaa jollain konstilla.
Bpasi:n kansiosta löytyi.
Lautaspyörät (amerikaksi crown wheel) lukitsin pitkään noin vaikka 10,9 pultinkantojen poraaminen ahdistikin. Sittemmin siirryin liimankäyttäjäksi

Ai niin, alkuperäinen aihe: vanha laskukaava antaa tulokseksi suunnilleen .03 mm kk:lle ja rungoille .035-.04 mm. Kilpamoottoreissa pitäisi kasvattaa noin .01 mm lisää.
En muista ulkoa mitä cossussa/ohc:ssä on tehdasarvo.
TAp:n kanssa samoilla linjoilla, Plastigauge hyvä tapa selvittää välys, sillä on tähän saakka pärjätty

Referenssinä: kasasin joskus haasteena (kuinka halvalla-tarkkaan mittailemalla voi säästää markkoja) ylijääneistä hyväkuntoisista osista 2,0 OHC:n talvi-mk1:seen, jopa laakerit tulivat vähän ajetun venttilinsä runnoneen koneen sisuksista. Taisi silloin olla liikaa aikaa. Tiivisteet taisivat sentään tulla uudet

Mittasin lähes kaiken hifi-vehkeillä; jäänyt mieleen että Plastigauge antoi rungoille laakerista ja mittauskierroksesta riippuen .05-.07 mm tuloksia, ja kk:t .04-.05 mm.
Sylinterit olivat tynnyrit, eli välys pahimmillaan luokkaa .1 -.12 luokkaa. Männät ok, ja sekä lohko että männät olivat hoonauskokoa 3. Vähän järeät tulokset, mutta kesti mulla järkevän oloisilla öljynpaineilla yli 10 tkm, ja seuraavalla omistajalla lukuisia vuosia, enkä kuullut koskaan että kone olisi moksahtanut.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe