
2.3 16v DOHC turbotus..?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
2.3 16v DOHC turbotus..?
Joo eli kokeillaan taas tikulla jäätä ja kysytään onko ketään perehtyny kyseisen moottorin saloihin? Onko yhtä "virittäjä ystävällinen" kuin 2.0 8v serkkunsa? Yhden Kyseisen moottorin turbotus projektin tiedän vanhakoppa escoon olevan meneillään mutta rakentajalta ei taida vinkkejä herua kun ei ole klubilainen ja muutenkin vähäsanainen oli rojektista... Jotain "top secret" palikkaa koneessa...
Kovasti himottas tuommonen moottori kun edukkaasti olis uusia tarjolla. Kaippa tähänkin pätee samat niksit kun mihintahansa muuhunkin vaparikoneen turboks muuttamiseen eli matalapuristeiset männät, kannesta vähän kanavia siistiks, nokkia vähä hioo ja parempi kannentiiviste. Mutta onko tässä kummoset kampura ja kiertokanget yms osien kestävyys mimmosta luokkaa..?

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 8043
- Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
- Paikkakunta: Mutterimäki
- Viesti:
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Kuulemani mukaan kiertokanget on samat kuin 2L koneissa ja ne ei ainakaan DOHCissa kovin rajuilta näytä. Tulppien väli on pienempi kuin esim OHC:ssa jääkö pyttyjen väliin niin paljon pintaa, että ahdettuna paineet pysyy kansipahvin sisällä?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Kyllä turbo olla pitää
Siitä potkusta ei voi olla pitämättä
Kun eikö tuollasesta remmistä tule semmonen kuminauha kuitenkin..?
Sierraampa hyvinkin joo...


Kun eikö tuollasesta remmistä tule semmonen kuminauha kuitenkin..?
Sierraampa hyvinkin joo...

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: Su Marraskuu 16. 19:48:48 2003
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kansi ainakin on paljon parempi kuin 8v sekkunsa, taitaa olla pikkasen parempi kuin cossussa.
Tiedän myös yhden projetin jossa kys konetta ollaan tunkemassa MK1:seen.
Olen jopa nähnyt kuika se kone sinne sopii. Taitaa olla sama projekti josta Aki tossa mainitsi.
Koneeseen tulossa takomäntää, itse tehtyä kankea yms. Kampura on tajutakseni tako mallia.
Omistaja / rakentaja ei tosiaan paljon kertoile, on tosin rakentanut ford moottoreita vuosia sivuhomminaan.
Ja tohon remmihommaan voin kommentoida sen verran et kyllä mäkin ton remmillä kadulle tekisin, tulee vääntö paljon alempaa mukaan, tosin jää "turbomuulinpotku" tuntumatta.
Tiedän myös yhden projetin jossa kys konetta ollaan tunkemassa MK1:seen.
Olen jopa nähnyt kuika se kone sinne sopii. Taitaa olla sama projekti josta Aki tossa mainitsi.
Koneeseen tulossa takomäntää, itse tehtyä kankea yms. Kampura on tajutakseni tako mallia.
Omistaja / rakentaja ei tosiaan paljon kertoile, on tosin rakentanut ford moottoreita vuosia sivuhomminaan.
Ja tohon remmihommaan voin kommentoida sen verran et kyllä mäkin ton remmillä kadulle tekisin, tulee vääntö paljon alempaa mukaan, tosin jää "turbomuulinpotku" tuntumatta.
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
TL kirjoitti:Kansi ainakin on paljon parempi kuin 8v sekkunsa, taitaa olla pikkasen parempi kuin cossussa.
Tiedän myös yhden projetin jossa kys konetta ollaan tunkemassa MK1:seen.
Olen jopa nähnyt kuika se kone sinne sopii. Taitaa olla sama projekti josta Aki tossa mainitsi.
Koneeseen tulossa takomäntää, itse tehtyä kankea yms. Kampura on tajutakseni tako mallia.
Omistaja / rakentaja ei tosiaan paljon kertoile, on tosin rakentanut ford moottoreita vuosia sivuhomminaan.
Ja tohon remmihommaan voin kommentoida sen verran et kyllä mäkin ton remmillä kadulle tekisin, tulee vääntö paljon alempaa mukaan, tosin jää "turbomuulinpotku" tuntumatta.
Juu onkos siinä se turbo tuotu sillai härskisti koneen etupuolelle..?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
Taitaa olla rs2000 ja 2.3 16v kansi samasta muotista tehty. Pl. pari plommia ja vesijohdon lähtöä erikohdissa. Sama kansi 2.0 16v scorppiossa. Mitat on ainakin samat... Taitaa olla toi alakertakin samaa valua. isompaa mäntää vaan ...
tuolta tietoo
2.3 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... 0Specs.pdf
2.0 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... VSpecs.pdf
rs2000 16v
http://www.rs2000-16v.co.uk/PDF/Q1521901.pdf
tuolta tietoo
2.3 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... 0Specs.pdf
2.0 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... VSpecs.pdf
rs2000 16v
http://www.rs2000-16v.co.uk/PDF/Q1521901.pdf
-
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004
Kyllä ne on eri muotista.mvla kirjoitti:Taitaa olla rs2000 ja 2.3 16v kansi samasta muotista tehty. Pl. pari plommia ja vesijohdon lähtöä erikohdissa. Sama kansi 2.0 16v scorppiossa. Mitat on ainakin samat... Taitaa olla toi alakertakin samaa valua. isompaa mäntää vaan ...
tuolta tietoo
2.3 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... 0Specs.pdf
2.0 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... VSpecs.pdf
rs2000 16v
http://www.rs2000-16v.co.uk/PDF/Q1521901.pdf
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
Ei niissä kyllä suuria eroja ole!? aika paljon samaa niissä kuitenkin on. Jakopää on kaikissa taitaa sama. Eli eköhän ne pienillä muutoksilla saa kaikki toisiinsa sopimaan.Jari S kirjoitti:Kyllä ne on eri muotista.mvla kirjoitti:Taitaa olla rs2000 ja 2.3 16v kansi samasta muotista tehty. Pl. pari plommia ja vesijohdon lähtöä erikohdissa. Sama kansi 2.0 16v scorppiossa. Mitat on ainakin samat... Taitaa olla toi alakertakin samaa valua. isompaa mäntää vaan ...
tuolta tietoo
2.3 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... 0Specs.pdf
2.0 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... VSpecs.pdf
rs2000 16v
http://www.rs2000-16v.co.uk/PDF/Q1521901.pdf
-
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004
Jos verrataan RS2000 ja 2.3 kantta, palotiloissa on huomattava ero. Jakopää on kaikissa sama, myös venttiilit. Nokissa on myös eroa 2 litraisten ja 2.3 välillä.mvla kirjoitti:Ei niissä kyllä suuria eroja ole!? aika paljon samaa niissä kuitenkin on. Jakopää on kaikissa taitaa sama. Eli eköhän ne pienillä muutoksilla saa kaikki toisiinsa sopimaan.Jari S kirjoitti:Kyllä ne on eri muotista.mvla kirjoitti:Taitaa olla rs2000 ja 2.3 16v kansi samasta muotista tehty. Pl. pari plommia ja vesijohdon lähtöä erikohdissa. Sama kansi 2.0 16v scorppiossa. Mitat on ainakin samat... Taitaa olla toi alakertakin samaa valua. isompaa mäntää vaan ...
tuolta tietoo
2.3 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... 0Specs.pdf
2.0 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... VSpecs.pdf
rs2000 16v
http://www.rs2000-16v.co.uk/PDF/Q1521901.pdf
-
- Viestit: 2740
- Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
- Paikkakunta: Otalampi
Scorpparin kansissa on vesikanava ulos aivan eri paikassa kuin RS2000.
2.0 lohkoissa on jo sen verran ohuet putket ettei 2.3 koneen lohko voi sama olla, onko 2.3 lohkossa vesitilaa putkien välissä?
2.0 lohkoissa on jo sen verran ohuet putket ettei 2.3 koneen lohko voi sama olla, onko 2.3 lohkossa vesitilaa putkien välissä?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
Niin jossain taisikin olla että 2.3l lohko rs:n kannella tulee puristuksia 11.5.0 nokat on "loivemmat" 2.3:ssa. Mutta ei kait se estä laittamasta ristiin niintä jos kerran 2.3 ja rs kansi menee ristiin.... Jotkut vesi kanavat on vaan järjestely kysymys!? Siis jos meinaa laittaa sierraan 16v kannen.Jari S kirjoitti:Jos verrataan RS2000 ja 2.3 kantta, palotiloissa on huomattava ero. Jakopää on kaikissa sama, myös venttiilit. Nokissa on myös eroa 2 litraisten ja 2.3 välillä.mvla kirjoitti:Ei niissä kyllä suuria eroja ole!? aika paljon samaa niissä kuitenkin on. Jakopää on kaikissa taitaa sama. Eli eköhän ne pienillä muutoksilla saa kaikki toisiinsa sopimaan.Jari S kirjoitti: Kyllä ne on eri muotista.
edit: "A skim of 0.5 mm or 0.020 inches would give around 10.5:1 CR using Galaxy head and gasket on a 2.3 engine, any more and you are asking for valve to piston contact without cut outs in the pistons to clear the valves. A 2litre head on a 2.3 engine with the 2.3 gasket will give 11.8:1 CR."
-
- Viestit: 4928
- Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
- Paikkakunta: K-maa
Eikös tuolla www.rs2000-16v.co.uk sivustoilla oo aikanin ollut juttua 2.0:sta 2.3 lohkoa vaihtamalla.
Näyttäs sivut vaan olevan hieman tvaiheessa tällä hetkellä.
Sivuilla näyttäs ainakin jokunen rs2300 olevan.
Näyttäs sivut vaan olevan hieman tvaiheessa tällä hetkellä.
Sivuilla näyttäs ainakin jokunen rs2300 olevan.
-
- Viestit: 228
- Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004
Miten hoidat sytyksen jos laitat 16v kannen sierraan 8v tilalle?mvla kirjoitti:Niin jossain taisikin olla että 2.3l lohko rs:n kannella tulee puristuksia 11.5.0 nokat on "loivemmat" 2.3:ssa. Mutta ei kait se estä laittamasta ristiin niintä jos kerran 2.3 ja rs kansi menee ristiin.... Jotkut vesi kanavat on vaan järjestely kysymys!? Siis jos meinaa laittaa sierraan 16v kannen.Jari S kirjoitti:Jos verrataan RS2000 ja 2.3 kantta, palotiloissa on huomattava ero. Jakopää on kaikissa sama, myös venttiilit. Nokissa on myös eroa 2 litraisten ja 2.3 välillä.mvla kirjoitti: Ei niissä kyllä suuria eroja ole!? aika paljon samaa niissä kuitenkin on. Jakopää on kaikissa taitaa sama. Eli eköhän ne pienillä muutoksilla saa kaikki toisiinsa sopimaan.
edit: "A skim of 0.5 mm or 0.020 inches would give around 10.5:1 CR using Galaxy head and gasket on a 2.3 engine, any more and you are asking for valve to piston contact without cut outs in the pistons to clear the valves. A 2litre head on a 2.3 engine with the 2.3 gasket will give 11.8:1 CR."
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: Ke Joulukuu 15. 21:56:01 2004
- Paikkakunta: Tampere
Kysyjä ilmeisesti tietää vastauksen, mutta siltä varalta että muut ei tiedä:Miten hoidat sytyksen jos laitat 16v kannen sierraan 8v tilalle?
16v DOHC kansiswäppi vaatii myös suorasytkän asentamisen, eli helpoin on EDIS4 ja sitten kaveriksi ECU, joka osaa ohjata tuota, eli joko RS2000 Escortin ECU tai sitten Scorpion oma. Kantsii vaan kattoa, ettei tuu ajoneston kanssa ongelmia.
Ford Escort MkI Mexico 2.0DOHC
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Pojat pojat.... nyt mennöö ohitte aiheesta...
Onkohan 2.3 kannessa pakovenat mitä matskua että kestää ahtamista..?
Mietin sitä remmiäkin niinni kyllähän sellastakin vois kokeilla yhen kesän... Mistä noita remmiahtimia voi kattella..? Mulla ei oo noista mitää hajua...

Onkohan 2.3 kannessa pakovenat mitä matskua että kestää ahtamista..?
Mietin sitä remmiäkin niinni kyllähän sellastakin vois kokeilla yhen kesän... Mistä noita remmiahtimia voi kattella..? Mulla ei oo noista mitää hajua...

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Tai VEMSsimppu kirjoitti:Niin ja jos turbottamaan aletaan, niin sitte pitää tietty turvautua johonkin aftermarket/DIY moottorinohjaukseen esim. MS.

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 1961
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
- Paikkakunta: Turku
Niin ja niille kelle vain paras on kyllin hyvää niin Autronic -> www.sporttiauto.com 

Corvette C5 Supercharged
- 500whp.net -
- 500whp.net -
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
Ei nyt aleta ruiskuista kinaamaan...
Oli seuraava moottori nyt mikätahansa niin vemssi tulee itelle jokatapauksessa...

2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 489
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
- Paikkakunta: Joensuu
Taitaa olla samaa matskua venat kaikissa noissa 16V kansissa. Koko on ainakin sama.AkiS kirjoitti:Pojat pojat.... nyt mennöö ohitte aiheesta...![]()
Onkohan 2.3 kannessa pakovenat mitä matskua että kestää ahtamista..?
Mietin sitä remmiäkin niinni kyllähän sellastakin vois kokeilla yhen kesän... Mistä noita remmiahtimia voi kattella..? Mulla ei oo noista mitää hajua...
Edit: Ainiin ja siihen 8v -> 16v sväppiin meinasin käyttää MS:ää.