2.3 16v DOHC turbotus..?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

2.3 16v DOHC turbotus..?

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Joulukuu 10. 2:15:15 2005

Joo eli kokeillaan taas tikulla jäätä ja kysytään onko ketään perehtyny kyseisen moottorin saloihin? Onko yhtä "virittäjä ystävällinen" kuin 2.0 8v serkkunsa? Yhden Kyseisen moottorin turbotus projektin tiedän vanhakoppa escoon olevan meneillään mutta rakentajalta ei taida vinkkejä herua kun ei ole klubilainen ja muutenkin vähäsanainen oli rojektista... Jotain "top secret" palikkaa koneessa... :roll: Kovasti himottas tuommonen moottori kun edukkaasti olis uusia tarjolla. Kaippa tähänkin pätee samat niksit kun mihintahansa muuhunkin vaparikoneen turboks muuttamiseen eli matalapuristeiset männät, kannesta vähän kanavia siistiks, nokkia vähä hioo ja parempi kannentiiviste. Mutta onko tässä kummoset kampura ja kiertokanget yms osien kestävyys mimmosta luokkaa..?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

samiharju
Viestit: 8043
Liittynyt: Pe Huhtikuu 5. 13:18:04 2002
Paikkakunta: Mutterimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja samiharju » La Joulukuu 10. 10:27:31 2005

miksi turbo miksi ei remmiä? tekisi eksoottisesta eksoottisemman... autolistasta päätellen sierraan olet tunkemassa?

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » La Joulukuu 10. 11:03:24 2005

Kuulemani mukaan kiertokanget on samat kuin 2L koneissa ja ne ei ainakaan DOHCissa kovin rajuilta näytä. Tulppien väli on pienempi kuin esim OHC:ssa jääkö pyttyjen väliin niin paljon pintaa, että ahdettuna paineet pysyy kansipahvin sisällä?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » La Joulukuu 10. 16:40:35 2005

Kyllä turbo olla pitää 8) Siitä potkusta ei voi olla pitämättä :P
Kun eikö tuollasesta remmistä tule semmonen kuminauha kuitenkin..?

Sierraampa hyvinkin joo... :roll:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

TL
Viestit: 72
Liittynyt: Su Marraskuu 16. 19:48:48 2003
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja TL » La Joulukuu 10. 23:40:47 2005

Kansi ainakin on paljon parempi kuin 8v sekkunsa, taitaa olla pikkasen parempi kuin cossussa.
Tiedän myös yhden projetin jossa kys konetta ollaan tunkemassa MK1:seen.
Olen jopa nähnyt kuika se kone sinne sopii. Taitaa olla sama projekti josta Aki tossa mainitsi.
Koneeseen tulossa takomäntää, itse tehtyä kankea yms. Kampura on tajutakseni tako mallia.
Omistaja / rakentaja ei tosiaan paljon kertoile, on tosin rakentanut ford moottoreita vuosia sivuhomminaan.
Ja tohon remmihommaan voin kommentoida sen verran et kyllä mäkin ton remmillä kadulle tekisin, tulee vääntö paljon alempaa mukaan, tosin jää "turbomuulinpotku" tuntumatta.

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Su Joulukuu 11. 3:20:57 2005

TL kirjoitti:Kansi ainakin on paljon parempi kuin 8v sekkunsa, taitaa olla pikkasen parempi kuin cossussa.
Tiedän myös yhden projetin jossa kys konetta ollaan tunkemassa MK1:seen.
Olen jopa nähnyt kuika se kone sinne sopii. Taitaa olla sama projekti josta Aki tossa mainitsi.
Koneeseen tulossa takomäntää, itse tehtyä kankea yms. Kampura on tajutakseni tako mallia.
Omistaja / rakentaja ei tosiaan paljon kertoile, on tosin rakentanut ford moottoreita vuosia sivuhomminaan.
Ja tohon remmihommaan voin kommentoida sen verran et kyllä mäkin ton remmillä kadulle tekisin, tulee vääntö paljon alempaa mukaan, tosin jää "turbomuulinpotku" tuntumatta.

Juu onkos siinä se turbo tuotu sillai härskisti koneen etupuolelle..?
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Su Joulukuu 11. 11:20:38 2005

Taitaa olla rs2000 ja 2.3 16v kansi samasta muotista tehty. Pl. pari plommia ja vesijohdon lähtöä erikohdissa. Sama kansi 2.0 16v scorppiossa. Mitat on ainakin samat... Taitaa olla toi alakertakin samaa valua. isompaa mäntää vaan ...

tuolta tietoo

2.3 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... 0Specs.pdf

2.0 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... VSpecs.pdf

rs2000 16v
http://www.rs2000-16v.co.uk/PDF/Q1521901.pdf
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Su Joulukuu 11. 14:14:04 2005

mvla kirjoitti:Taitaa olla rs2000 ja 2.3 16v kansi samasta muotista tehty. Pl. pari plommia ja vesijohdon lähtöä erikohdissa. Sama kansi 2.0 16v scorppiossa. Mitat on ainakin samat... Taitaa olla toi alakertakin samaa valua. isompaa mäntää vaan ...

tuolta tietoo

2.3 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... 0Specs.pdf

2.0 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... VSpecs.pdf

rs2000 16v
http://www.rs2000-16v.co.uk/PDF/Q1521901.pdf
Kyllä ne on eri muotista.

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Su Joulukuu 11. 22:34:32 2005

Jari S kirjoitti:
mvla kirjoitti:Taitaa olla rs2000 ja 2.3 16v kansi samasta muotista tehty. Pl. pari plommia ja vesijohdon lähtöä erikohdissa. Sama kansi 2.0 16v scorppiossa. Mitat on ainakin samat... Taitaa olla toi alakertakin samaa valua. isompaa mäntää vaan ...

tuolta tietoo

2.3 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... 0Specs.pdf

2.0 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... VSpecs.pdf

rs2000 16v
http://www.rs2000-16v.co.uk/PDF/Q1521901.pdf
Kyllä ne on eri muotista.
Ei niissä kyllä suuria eroja ole!? aika paljon samaa niissä kuitenkin on. Jakopää on kaikissa taitaa sama. Eli eköhän ne pienillä muutoksilla saa kaikki toisiinsa sopimaan.
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Ma Joulukuu 12. 1:05:20 2005

mvla kirjoitti:
Jari S kirjoitti:
mvla kirjoitti:Taitaa olla rs2000 ja 2.3 16v kansi samasta muotista tehty. Pl. pari plommia ja vesijohdon lähtöä erikohdissa. Sama kansi 2.0 16v scorppiossa. Mitat on ainakin samat... Taitaa olla toi alakertakin samaa valua. isompaa mäntää vaan ...

tuolta tietoo

2.3 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... 0Specs.pdf

2.0 16v
http://www.fordscorpio.co.uk/manual/eng ... VSpecs.pdf

rs2000 16v

http://www.rs2000-16v.co.uk/PDF/Q1521901.pdf
Kyllä ne on eri muotista.
Ei niissä kyllä suuria eroja ole!? aika paljon samaa niissä kuitenkin on. Jakopää on kaikissa taitaa sama. Eli eköhän ne pienillä muutoksilla saa kaikki toisiinsa sopimaan.
Jos verrataan RS2000 ja 2.3 kantta, palotiloissa on huomattava ero. Jakopää on kaikissa sama, myös venttiilit. Nokissa on myös eroa 2 litraisten ja 2.3 välillä.

SLEI
Viestit: 2740
Liittynyt: Su Tammikuu 27. 19:47:06 2002
Paikkakunta: Otalampi

Viesti Kirjoittaja SLEI » Ma Joulukuu 12. 1:51:02 2005

Scorpparin kansissa on vesikanava ulos aivan eri paikassa kuin RS2000.
2.0 lohkoissa on jo sen verran ohuet putket ettei 2.3 koneen lohko voi sama olla, onko 2.3 lohkossa vesitilaa putkien välissä?
4x4 -91 Cossu ikuisuus? projekti
Sierra STW 2.0 16-V Turbo
Sierra 4x4 -90 DOHC "Kossu"
Sierra 4x4 -90 DOHC STW
Sierra -92 DOHC Ghia
Sierra 1.3 GL -84 Stockmann turbo
SLEI ät netti.fi

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ma Joulukuu 12. 11:27:53 2005

Jari S kirjoitti:
mvla kirjoitti:
Jari S kirjoitti: Kyllä ne on eri muotista.
Ei niissä kyllä suuria eroja ole!? aika paljon samaa niissä kuitenkin on. Jakopää on kaikissa taitaa sama. Eli eköhän ne pienillä muutoksilla saa kaikki toisiinsa sopimaan.
Jos verrataan RS2000 ja 2.3 kantta, palotiloissa on huomattava ero. Jakopää on kaikissa sama, myös venttiilit. Nokissa on myös eroa 2 litraisten ja 2.3 välillä.
Niin jossain taisikin olla että 2.3l lohko rs:n kannella tulee puristuksia 11.5.0 nokat on "loivemmat" 2.3:ssa. Mutta ei kait se estä laittamasta ristiin niintä jos kerran 2.3 ja rs kansi menee ristiin.... Jotkut vesi kanavat on vaan järjestely kysymys!? Siis jos meinaa laittaa sierraan 16v kannen.

edit: "A skim of 0.5 mm or 0.020 inches would give around 10.5:1 CR using Galaxy head and gasket on a 2.3 engine, any more and you are asking for valve to piston contact without cut outs in the pistons to clear the valves. A 2litre head on a 2.3 engine with the 2.3 gasket will give 11.8:1 CR."
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

hoopee
Viestit: 4928
Liittynyt: Ti Helmikuu 24. 11:15:12 2004
Paikkakunta: K-maa

Viesti Kirjoittaja hoopee » Ma Joulukuu 12. 12:39:31 2005

Eikös tuolla www.rs2000-16v.co.uk sivustoilla oo aikanin ollut juttua 2.0:sta 2.3 lohkoa vaihtamalla.

Näyttäs sivut vaan olevan hieman tvaiheessa tällä hetkellä.

Sivuilla näyttäs ainakin jokunen rs2300 olevan.

Jari S
Viestit: 228
Liittynyt: Ke Syyskuu 29. 18:35:58 2004

Viesti Kirjoittaja Jari S » Ma Joulukuu 12. 19:13:44 2005

mvla kirjoitti:
Jari S kirjoitti:
mvla kirjoitti: Ei niissä kyllä suuria eroja ole!? aika paljon samaa niissä kuitenkin on. Jakopää on kaikissa taitaa sama. Eli eköhän ne pienillä muutoksilla saa kaikki toisiinsa sopimaan.
Jos verrataan RS2000 ja 2.3 kantta, palotiloissa on huomattava ero. Jakopää on kaikissa sama, myös venttiilit. Nokissa on myös eroa 2 litraisten ja 2.3 välillä.
Niin jossain taisikin olla että 2.3l lohko rs:n kannella tulee puristuksia 11.5.0 nokat on "loivemmat" 2.3:ssa. Mutta ei kait se estä laittamasta ristiin niintä jos kerran 2.3 ja rs kansi menee ristiin.... Jotkut vesi kanavat on vaan järjestely kysymys!? Siis jos meinaa laittaa sierraan 16v kannen.

edit: "A skim of 0.5 mm or 0.020 inches would give around 10.5:1 CR using Galaxy head and gasket on a 2.3 engine, any more and you are asking for valve to piston contact without cut outs in the pistons to clear the valves. A 2litre head on a 2.3 engine with the 2.3 gasket will give 11.8:1 CR."
Miten hoidat sytyksen jos laitat 16v kannen sierraan 8v tilalle?

simppu
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Joulukuu 15. 21:56:01 2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja simppu » Ma Joulukuu 12. 19:40:33 2005

Miten hoidat sytyksen jos laitat 16v kannen sierraan 8v tilalle?
Kysyjä ilmeisesti tietää vastauksen, mutta siltä varalta että muut ei tiedä:
16v DOHC kansiswäppi vaatii myös suorasytkän asentamisen, eli helpoin on EDIS4 ja sitten kaveriksi ECU, joka osaa ohjata tuota, eli joko RS2000 Escortin ECU tai sitten Scorpion oma. Kantsii vaan kattoa, ettei tuu ajoneston kanssa ongelmia.
Ford Escort MkI Mexico 2.0DOHC

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ma Joulukuu 12. 19:42:26 2005

Pojat pojat.... nyt mennöö ohitte aiheesta... :wink:


Onkohan 2.3 kannessa pakovenat mitä matskua että kestää ahtamista..?


Mietin sitä remmiäkin niinni kyllähän sellastakin vois kokeilla yhen kesän... Mistä noita remmiahtimia voi kattella..? Mulla ei oo noista mitää hajua... :oops:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

simppu
Viestit: 4
Liittynyt: Ke Joulukuu 15. 21:56:01 2004
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja simppu » Ma Joulukuu 12. 19:44:31 2005

Niin ja jos turbottamaan aletaan, niin sitte pitää tietty turvautua johonkin aftermarket/DIY moottorinohjaukseen esim. MS.
Ford Escort MkI Mexico 2.0DOHC

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ma Joulukuu 12. 20:02:25 2005

simppu kirjoitti:Niin ja jos turbottamaan aletaan, niin sitte pitää tietty turvautua johonkin aftermarket/DIY moottorinohjaukseen esim. MS.
Tai VEMS :wink:
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Ma Joulukuu 12. 20:21:20 2005

Niin ja niille kelle vain paras on kyllin hyvää niin Autronic -> www.sporttiauto.com :wink:
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ma Joulukuu 12. 20:34:41 2005

Ei nyt aleta ruiskuista kinaamaan... :lol: Oli seuraava moottori nyt mikätahansa niin vemssi tulee itelle jokatapauksessa...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

mvla
Viestit: 489
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 19:23:13 2004
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja mvla » Ti Joulukuu 13. 9:16:52 2005

AkiS kirjoitti:Pojat pojat.... nyt mennöö ohitte aiheesta... :wink:


Onkohan 2.3 kannessa pakovenat mitä matskua että kestää ahtamista..?


Mietin sitä remmiäkin niinni kyllähän sellastakin vois kokeilla yhen kesän... Mistä noita remmiahtimia voi kattella..? Mulla ei oo noista mitää hajua... :oops:
Taitaa olla samaa matskua venat kaikissa noissa 16V kansissa. Koko on ainakin sama.

Edit: Ainiin ja siihen 8v -> 16v sväppiin meinasin käyttää MS:ää.
#863
Audi 1.8T quatro -95
KAWASAKI ZX-6R

Sotilas on kuin "KYRPÄ" se menee sinne minne työnnetään!

Vastaa Viestiin