24V6 sierraan?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

24V6 sierraan?

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Joulukuu 24. 11:05:16 2005

Mites ja tuota.... Olisikos tuollaista cossu scorpin konetta mahdollista parilla ahtimella saada leimalle? Alustana olis tekniikanvaihto cossu, joka on tarkastettu ja luovuttanut koneensa toiseen projektiin. Menisikö ihan muutoskatsastuksella ja dynolapuilla vai liekkö ongelmia? Jos kuka tehnyt ja leimannut tuollaista tekniikkaa sierraan, niin voisi ottaa vaikka privalla yhteyttä, jos täällä ei halua asiaa selvittää. :wink: Teoriassa luulisi, et jos litratilavuus ja teho pysyy rajojen sisällä, niin pitäisi olla mahdollista, mutta onko kellä sitten oikeaa tietoa?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Bootsi
Viestit: 2767
Liittynyt: To Joulukuu 25. 23:41:05 2003

Viesti Kirjoittaja Bootsi » La Joulukuu 24. 11:13:19 2005

No ne samat Teho/Paino/Prosentti/Saaste säännöt koskee tuollaista projektiakin... sama vaikka olis Valmetin kone. :wink:

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Joulukuu 24. 12:06:01 2005

Konttorilla eivät suoraan uskaltaneet tuohon asiaan vastata, kun asiaa tiedustelin. AKE:lta pitää kuulemma saada siunaus... Tuollainen alle 250hv:n tuplaturbo vois olla melko vekkuli peli.... :wink:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » La Joulukuu 24. 13:35:49 2005

Pitäs onnistua.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

lappis
Viestit: 796
Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja lappis » La Joulukuu 24. 13:41:23 2005

Ei onnistu nummelan klaani tainnut joskus yrittää...

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » La Joulukuu 24. 14:16:51 2005

Mikä sen muka estää ? 20% lisää tehoa mallisarjan tehokkaimman päälle, 25% painoa ja 25% kuutioita.

En mä ainakaan keksi mikä klikkais.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » La Joulukuu 24. 15:53:16 2005

Kyllä onnistuu! Prosentit vaan laskee ja rajottaa sen sinne sopivaksi. Noitahan on onnistuttu tekemään muutamia kappaleita jopa XR4i:n alustalla ja jarruilla verraten XR4Ti:ihin.

Jos konttori nikottelee, niin lyö faktat pöytään taikka vaihda konttoria.

Capriinkin voisin vielä ahtimia ja kypäriä asennella. Vielä olis varaa paperilla vajaat 30hp mennä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Jaakkoki
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Jaakkoki » La Joulukuu 24. 15:57:50 2005

Ei vaan taida tuo xr4ti käydä laillisesti vertailumallina.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » La Joulukuu 24. 16:07:15 2005

kyllä mä olen vahvasti sitä mieltä että onnistuu,eipä siinä pitäis olla mitään ongelmia.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » La Joulukuu 24. 16:39:01 2005

Tuohon autoon on jo cossun tekniikka kerran tosiaan leimattu jarruineen kaikkineen,joten sitä olisi helppo ainakn niiltäosin mallisarjan tehokkaimpaan verrata.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » La Joulukuu 24. 16:51:07 2005

Vesku kirjoitti:Tuohon autoon on jo cossun tekniikka kerran tosiaan leimattu jarruineen kaikkineen,joten sitä olisi helppo ainakn niiltäosin mallisarjan tehokkaimpaan verrata.
joo ei siinä mun käsittääkseni oo mitään ongelmia, kahdella puhaltimella tai remmillä olis hieno sierrassa.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

xrissane
Viestit: 1545
Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja xrissane » Su Joulukuu 25. 0:37:39 2005

Jos on jo cossun jarrut ja kait siis abs:t leimattu, luulisi jo onnistuvan. Nykyään eivät hyväksy enään XR4Ti -mallia vertailuautoksi, vain cossun. Ja sitä myötä mm. nuo ab-ässät. Mutta jos ne on jo...

Potentiaalista kiinnostusta olisi täälläkinpäin moiseen konversioon. Mielenkiintoisia päiviä tulevaisuudessa tiedossa sulla, Vesku :!:

edit - aikanaan hyväksyivät minun autooni vertailumalliksi Ti:n, jossa siis 175 pollea verrata. Tässä tapauksessa kai sitten mallisarjan tehokkain auto olisi siis tuo cossu, ja tuplaturbotehotkin jäisivät siis prosenttien rajoihin. Uskoisin, että myös muunnosprosentit, eikö? Onkos siinä tällä hetkellä millainen prosenttiluku otteessa?

Ja tuplaturboista Sierran kuutosessa (tosin 12-venaisessa) voinee kertoa lisää Tumi... :arrow:
* # 71 *

Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09

Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Joulukuu 25. 2:05:29 2005

Eipä tuolle pitäisi olla mitään estettä lakipykälien puolesta, tiedä sitten ovatko AKEssa pykälien tulkintaa jotenkin muuttaneet. Prosentit ei tuota ongelmaa kun tuo Veskun auto on asianmukaisesti kanta-autotarkastettu ja muutoskatsastettu.
Tuo XR4TI käy vertailumalliksi 12v turbolle mutta ei nykyään 24v koneelle edes vaparina.
:idea: 2,4 alakertaan 24v kannet kiinni, puhaltimet kylkeen ja noin 170hp tehopaperilla leimalle xr4 alustalla. :wink:
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Joulukuu 25. 5:49:29 2005

No tämä on nyt taas niitä pelkkiä ajatuksia tällä hetkellä, mutta monesti niistä on jotain kehkeytynytkin.... :wink:
Pitää nyt alkaa kysellä asioista ihmisiltä, jotka on moiseen alkanut ja selvitellä noitten (12v ja 24v) potentiaalia yleensä. Miten sitten osien saanti noihin koneisiin? Osat taitaa olla 24v koneisiin vähän kiven alla? Jounihan on ainakin tuota 12v konetta jo aikansa tehnyt ja Tumin koneprojektia vierestäkin olen seurannut. Mutta mistä männät yli 1bar käyttöön? Paljon kestää veivit? Mitä virtaa kannet? Mitkä kansipahvit?Paljon kaikenlaista selvitettävää....
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Joulukuu 25. 9:53:32 2005

No 24v on kaikin puolin vahvempi kone kuin 12v. Tuosta tilatusta materiaalista selviää tarkasti mitä on muutettu ja jne jne... Puristus-suhde on tuossa BOA:ssa tosin aika korkea ahto-käyttöön, joten sitä lienee syytä laskea ja näin ollen toivottavasti pääsee mänänrengas-ongelmasta. Jakopään osia saa, paitsi sitä kiristin pintaa, mutta sen voisi mielestäni itsekin pinnoittaa uusiksi.

Muutoskatsastuksellahan prosentit lasketaan vasta mallisarjan tehokkaimmasta/suurimmasta vehkeestä. Näinollen noita välimalleja voidaan käyttää vain siihen koo'oo mallin tehoon asti. Eli näitä OHC iS Turboja voi ja on tehty omilla ja Xr4i jarruilla. Ja samaten kuutos-turboja penkitetty Xr4Ti:n 175hp asti ja saatu leimattua ne niin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Joulukuu 25. 11:08:35 2005

Mites nuo männät ja veivit.... Mistä löydän niihin mitat? Laakerikaulat? Veivien pituus yms? Onko niitä jostain sovellettavissa? Männänhalkaisijahan taisi olla 93mm?
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Joulukuu 25. 11:22:55 2005

Taitaa jäädä laittamatta tuo pata sierraan johon on jo joskus muutoskatsastettu toinen tekniikka = kone vaihtuu, lasketaan prosentteja kukaties uudestaan. :?
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

FroZ
Viestit: 146
Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja FroZ » Su Joulukuu 25. 11:41:06 2005

Cosesc kirjoitti:Taitaa jäädä laittamatta tuo pata sierraan johon on jo joskus muutoskatsastettu toinen tekniikka = kone vaihtuu, lasketaan prosentteja kukaties uudestaan. :?
Ei pitäisi mennä uudestaan prosentteja moottorista, jos sen vaihto on jo kertaalleen merkattu...

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Joulukuu 25. 11:50:40 2005

Cosesc kirjoitti:Taitaa jäädä laittamatta tuo pata sierraan johon on jo joskus muutoskatsastettu toinen tekniikka = kone vaihtuu, lasketaan prosentteja kukaties uudestaan. :?
Ei ainakaan viimeksi, kun asiaa tiedustelin konttorilta. Otteeseen on jo kone merkattu vaihdetuksi, joten ei mene uudestaa prosentteja :)
Koneen jatkeeksi olisi tarkoitus T5 jättää muutoslevyn yms. kera. Jos tuo projekti nyt sitten edes alkaa... Mutta hyvin suunniteltu on.... :roll:
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Su Joulukuu 25. 11:56:51 2005

Kerran vaihettuja/merjattuja osia saa vaihella lain sallimissa rajoissa.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

Cosesc
Viestit: 1602
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
Paikkakunta: Raswajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Cosesc » Su Joulukuu 25. 12:03:48 2005

Eikös se mene niin, että sen vaihdetun moottorin saa vaihtaa samanlaiseen uuteen moottoriin esim. rikkoutumisen tms takia. Nyt moottorin tyyppi vaihtuu toiseen, V6 ja tilavuudeltaan suurempaan.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84

"KAIKEN SAA RIKKI"

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Joulukuu 25. 12:09:00 2005

Cosesc kirjoitti:Eikös se mene niin, että sen vaihdetun moottorin saa vaihtaa samanlaiseen uuteen moottoriin esim. rikkoutumisen tms takia. Nyt moottorin tyyppi vaihtuu toiseen, V6 ja tilavuudeltaan suurempaan.
Mitään en väitä, mutta käsittääkseni moottorin voi vaihtaa samanlaiseen ilman muutoskatsastusta, mutta muutoskatsastuksella, dynolla ja katilla tuon moottorinvaihdon pitäisi (ehkä) onnistua... Tämä luulo siis itsellä on. Katti siis ahtamisen yhteydessä, koska auto ei ole vähäpäästöinen.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Joulukuu 25. 12:50:16 2005

Cosesc kirjoitti:Eikös se mene niin, että sen vaihdetun moottorin saa vaihtaa samanlaiseen uuteen moottoriin esim. rikkoutumisen tms takia. Nyt moottorin tyyppi vaihtuu toiseen, V6 ja tilavuudeltaan suurempaan.
Jos on kyse korinvaihtoauton alkuperäisen koneen vaihtamisesta niin silloin sovelletaan tuota. Nythän ei ole korinvaihtopelistä kyse, pelkkä tekniikanvaihto. Tuohan olisi jo neljäs erityyppinen kone tuohon autoon, onnistuihan se edelliselläkin kerralla. :wink:
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Joulukuu 25. 17:36:19 2005

Ja ei sillä katillakaan mitään tekoa ole jos auto ei ole vähäpäästöinen. Kunhan vaan täyttää sen aikaiset päästövaatimukset.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja Hesus » Su Joulukuu 25. 17:40:33 2005

MouTine kirjoitti:Ja ei sillä katillakaan mitään tekoa ole jos auto ei ole vähäpäästöinen. Kunhan vaan täyttää sen aikaiset päästövaatimukset.
Joo mutta jälkiahdettuun vm. 87-90 ei vähäpäästöiseen autoon tulee asentaa katti. Samat päästörajat pätee edelleen vaikka siellä on katti.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » Su Joulukuu 25. 17:42:34 2005

jesus48 kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Ja ei sillä katillakaan mitään tekoa ole jos auto ei ole vähäpäästöinen. Kunhan vaan täyttää sen aikaiset päästövaatimukset.
Joo mutta jälkiahdettuun vm. 87-90 ei vähäpäästöiseen autoon tulee asentaa katti. Samat päästörajat pätee edelleen vaikka siellä on katti.
Hmmm... Omituista. Mutta en haraa vastaan, koska olen tuosta ennenkin kuullut. Mutta hlvetin tyhmä juttu silti. No, ei se haittaa katinhan saa aina pois. Tekee vaikka helpot laipat.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Su Joulukuu 25. 17:49:07 2005

Juu kait. Mut aattelin, et jos laittaa katin, ni silloin ei tarvi katsastusviranomaisen narista päästöistä, kun tuo autokin on niinkin uusi, kuin -88.

Edit:Taas lainaan Pro-Turbon sivustoja:
Edit2: Taas toiset ehti :D

"ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03."



"ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella."
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

nprteam
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
Paikkakunta: #803

Viesti Kirjoittaja nprteam » Su Joulukuu 25. 20:05:25 2005

Vesku kirjoitti:Juu kait. Mut aattelin, et jos laittaa katin, ni silloin ei tarvi katsastusviranomaisen narista päästöistä, kun tuo autokin on niinkin uusi, kuin -88.

Edit:Taas lainaan Pro-Turbon sivustoja:
Edit2: Taas toiset ehti :D

"ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:

Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03."



"ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:

Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella."
ju, katti on huomattavasti halvempikin kuin VTT:n tai muun vastaava päästömittaus.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii ;)
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.

shr1
Viestit: 435
Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
Paikkakunta: Kanta-Häme

Viesti Kirjoittaja shr1 » Ti Joulukuu 27. 12:03:11 2005

Tehokkaan ja potentiaalia omaavan moottorin vaihdossa kannattaa ehkä varautua sellaseenkin, että teho ja näkyviä apulaitteita EHKÄ kirjataan otteelle (jos se nyt jotakuta häiritsis). Perustuu tämmöseen pykälään: "Jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30kW/kuutio dm, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin". En oo livenä tollasta tekstiä juuri nähny, mut saattaapi jossain tapauksessa nasahtaa paperiin. Älkää tulko silmille, mut jos jossain on rivikatsurin mielestä potentiaalia, ni ehkä sit just tuplaturbocossukutosessa... :shock:

Vesku
CRSC jäsen 2016
Viestit: 2289
Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
Paikkakunta: Kymenlääni

Viesti Kirjoittaja Vesku » Ti Joulukuu 27. 12:10:37 2005

Eipä siinä mitä. Voihan nuo muutokset mulle otteeseen merkata. Tarkoitushan on toimia aivan lakien ja asetusten puitteissa. Pitää nyt eri vaihtoehtoja kartoittaa ja noita lakiasioita selvitellä. Ja ylipäätänsä sitä, että kestääkö persaus tuollaisen koneen rakentamisen!!! :) Jos ei 24v, niin sit pitää mietiä tuota 12volttista.... :oops: Huhuja kuullut, et siitäkin voisi lähemmäs 250hv saada.... Autoon tällähetkellä rekisteröidyn tekniikan mukaan, siihen pitäisi lailisesti saada laittaa alle 255hv motori.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Ti Joulukuu 27. 17:43:53 2005

Tuo ahtimien ym. osien ja tehojen merkintä otteelle tuollaisissa "omavalmiste" moottoreissa on nykyään yleinen käytäntö muutoskatsastuksessa.
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

sierra friikki
CRSC jäsen 2015
Viestit: 4537
Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja sierra friikki » Ke Joulukuu 28. 8:03:10 2005

tässä on hieman virhe aken tulkinnasta tieliikenne laista.
laissa mainitaan että "autoon tulee asentaa moottoriin sopiva katalysaattori"
Ake tulkitsee että riittää että katti on sopivan kokoinen moottori litra tilavuuteen nähden.
ehkä lain tarkoitus olikin että moottori pitää myös tukea kattia eli siinä pitää olla lamdat ja sen moottorin pitää saastearvoiltaan vastata katillista.
no joskus akelta menee näinkin päin että virhe on rakentajan eduksi.
aikoinaan muutoskatsastin erään 87 tai 88 mallisen 1.6 litraisen neliovisen sierran 2.0i versioiseksi.
Minulla ei ollut dokumenttia koneen iästä ja sain laittaa moottorin autoon jos laitoin catin alle.
päästöt oli silti 87 mallisen normaali kattittoman arvot mutta ei se mitään ,ei tarvinnut etsiä katillisen ruiskua siihen.
ja ihmeellistä ,siihen autoon tuli samalla A merkintä teho kohtaan ????
kenellähän se valkoinen vehje nykyään onkaan.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia

Vastaa Viestiin