
24V6 sierraan?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
24V6 sierraan?
Mites ja tuota.... Olisikos tuollaista cossu scorpin konetta mahdollista parilla ahtimella saada leimalle? Alustana olis tekniikanvaihto cossu, joka on tarkastettu ja luovuttanut koneensa toiseen projektiin. Menisikö ihan muutoskatsastuksella ja dynolapuilla vai liekkö ongelmia? Jos kuka tehnyt ja leimannut tuollaista tekniikkaa sierraan, niin voisi ottaa vaikka privalla yhteyttä, jos täällä ei halua asiaa selvittää.
Teoriassa luulisi, et jos litratilavuus ja teho pysyy rajojen sisällä, niin pitäisi olla mahdollista, mutta onko kellä sitten oikeaa tietoa?

Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
-
- Viestit: 796
- Liittynyt: Ti Syyskuu 24. 20:23:09 2002
- Paikkakunta: Kirkkonummi
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Kyllä onnistuu! Prosentit vaan laskee ja rajottaa sen sinne sopivaksi. Noitahan on onnistuttu tekemään muutamia kappaleita jopa XR4i:n alustalla ja jarruilla verraten XR4Ti:ihin.
Jos konttori nikottelee, niin lyö faktat pöytään taikka vaihda konttoria.
Capriinkin voisin vielä ahtimia ja kypäriä asennella. Vielä olis varaa paperilla vajaat 30hp mennä.
Jos konttori nikottelee, niin lyö faktat pöytään taikka vaihda konttoria.
Capriinkin voisin vielä ahtimia ja kypäriä asennella. Vielä olis varaa paperilla vajaat 30hp mennä.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
joo ei siinä mun käsittääkseni oo mitään ongelmia, kahdella puhaltimella tai remmillä olis hieno sierrassa.Vesku kirjoitti:Tuohon autoon on jo cossun tekniikka kerran tosiaan leimattu jarruineen kaikkineen,joten sitä olisi helppo ainakn niiltäosin mallisarjan tehokkaimpaan verrata.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 1545
- Liittynyt: Pe Joulukuu 21. 11:27:42 2001
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Jos on jo cossun jarrut ja kait siis abs:t leimattu, luulisi jo onnistuvan. Nykyään eivät hyväksy enään XR4Ti -mallia vertailuautoksi, vain cossun. Ja sitä myötä mm. nuo ab-ässät. Mutta jos ne on jo...
Potentiaalista kiinnostusta olisi täälläkinpäin moiseen konversioon. Mielenkiintoisia päiviä tulevaisuudessa tiedossa sulla, Vesku
edit - aikanaan hyväksyivät minun autooni vertailumalliksi Ti:n, jossa siis 175 pollea verrata. Tässä tapauksessa kai sitten mallisarjan tehokkain auto olisi siis tuo cossu, ja tuplaturbotehotkin jäisivät siis prosenttien rajoihin. Uskoisin, että myös muunnosprosentit, eikö? Onkos siinä tällä hetkellä millainen prosenttiluku otteessa?
Ja tuplaturboista Sierran kuutosessa (tosin 12-venaisessa) voinee kertoa lisää Tumi...
Potentiaalista kiinnostusta olisi täälläkinpäin moiseen konversioon. Mielenkiintoisia päiviä tulevaisuudessa tiedossa sulla, Vesku

edit - aikanaan hyväksyivät minun autooni vertailumalliksi Ti:n, jossa siis 175 pollea verrata. Tässä tapauksessa kai sitten mallisarjan tehokkain auto olisi siis tuo cossu, ja tuplaturbotehotkin jäisivät siis prosenttien rajoihin. Uskoisin, että myös muunnosprosentit, eikö? Onkos siinä tällä hetkellä millainen prosenttiluku otteessa?
Ja tuplaturboista Sierran kuutosessa (tosin 12-venaisessa) voinee kertoa lisää Tumi...

* # 71 *
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04
Harraste1 - Ford Sierra XR 24v Cosworth -83/-93
Harraste2 - Ford Mustang GT Convertible -07
pikkuMUSTA - Ford Galaxy 2,2 TDCi Titanium -09
Historiaa - Scorpio Cosworth STW Ghia -93 & Sierra 2,0 STW -83 & Ka 1,3i -98 & Ratsuni 160 J -78 & Citroen C2 VTR -04
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004
Eipä tuolle pitäisi olla mitään estettä lakipykälien puolesta, tiedä sitten ovatko AKEssa pykälien tulkintaa jotenkin muuttaneet. Prosentit ei tuota ongelmaa kun tuo Veskun auto on asianmukaisesti kanta-autotarkastettu ja muutoskatsastettu.
Tuo XR4TI käy vertailumalliksi 12v turbolle mutta ei nykyään 24v koneelle edes vaparina.
2,4 alakertaan 24v kannet kiinni, puhaltimet kylkeen ja noin 170hp tehopaperilla leimalle xr4 alustalla. 
Tuo XR4TI käy vertailumalliksi 12v turbolle mutta ei nykyään 24v koneelle edes vaparina.


-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro
-07 Audi A8 4.2 quattro
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
No tämä on nyt taas niitä pelkkiä ajatuksia tällä hetkellä, mutta monesti niistä on jotain kehkeytynytkin....
Pitää nyt alkaa kysellä asioista ihmisiltä, jotka on moiseen alkanut ja selvitellä noitten (12v ja 24v) potentiaalia yleensä. Miten sitten osien saanti noihin koneisiin? Osat taitaa olla 24v koneisiin vähän kiven alla? Jounihan on ainakin tuota 12v konetta jo aikansa tehnyt ja Tumin koneprojektia vierestäkin olen seurannut. Mutta mistä männät yli 1bar käyttöön? Paljon kestää veivit? Mitä virtaa kannet? Mitkä kansipahvit?Paljon kaikenlaista selvitettävää....

Pitää nyt alkaa kysellä asioista ihmisiltä, jotka on moiseen alkanut ja selvitellä noitten (12v ja 24v) potentiaalia yleensä. Miten sitten osien saanti noihin koneisiin? Osat taitaa olla 24v koneisiin vähän kiven alla? Jounihan on ainakin tuota 12v konetta jo aikansa tehnyt ja Tumin koneprojektia vierestäkin olen seurannut. Mutta mistä männät yli 1bar käyttöön? Paljon kestää veivit? Mitä virtaa kannet? Mitkä kansipahvit?Paljon kaikenlaista selvitettävää....
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
No 24v on kaikin puolin vahvempi kone kuin 12v. Tuosta tilatusta materiaalista selviää tarkasti mitä on muutettu ja jne jne... Puristus-suhde on tuossa BOA:ssa tosin aika korkea ahto-käyttöön, joten sitä lienee syytä laskea ja näin ollen toivottavasti pääsee mänänrengas-ongelmasta. Jakopään osia saa, paitsi sitä kiristin pintaa, mutta sen voisi mielestäni itsekin pinnoittaa uusiksi.
Muutoskatsastuksellahan prosentit lasketaan vasta mallisarjan tehokkaimmasta/suurimmasta vehkeestä. Näinollen noita välimalleja voidaan käyttää vain siihen koo'oo mallin tehoon asti. Eli näitä OHC iS Turboja voi ja on tehty omilla ja Xr4i jarruilla. Ja samaten kuutos-turboja penkitetty Xr4Ti:n 175hp asti ja saatu leimattua ne niin.
Muutoskatsastuksellahan prosentit lasketaan vasta mallisarjan tehokkaimmasta/suurimmasta vehkeestä. Näinollen noita välimalleja voidaan käyttää vain siihen koo'oo mallin tehoon asti. Eli näitä OHC iS Turboja voi ja on tehty omilla ja Xr4i jarruilla. Ja samaten kuutos-turboja penkitetty Xr4Ti:n 175hp asti ja saatu leimattua ne niin.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Taitaa jäädä laittamatta tuo pata sierraan johon on jo joskus muutoskatsastettu toinen tekniikka = kone vaihtuu, lasketaan prosentteja kukaties uudestaan. 

Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
- Viestit: 146
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 20:06:35 2002
- Paikkakunta: JKL
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Ei ainakaan viimeksi, kun asiaa tiedustelin konttorilta. Otteeseen on jo kone merkattu vaihdetuksi, joten ei mene uudestaa prosenttejaCosesc kirjoitti:Taitaa jäädä laittamatta tuo pata sierraan johon on jo joskus muutoskatsastettu toinen tekniikka = kone vaihtuu, lasketaan prosentteja kukaties uudestaan.

Koneen jatkeeksi olisi tarkoitus T5 jättää muutoslevyn yms. kera. Jos tuo projekti nyt sitten edes alkaa... Mutta hyvin suunniteltu on....

Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
Kerran vaihettuja/merjattuja osia saa vaihella lain sallimissa rajoissa.
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii

-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- Viestit: 1602
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 8:24:26 2001
- Paikkakunta: Raswajokilaakso
Eikös se mene niin, että sen vaihdetun moottorin saa vaihtaa samanlaiseen uuteen moottoriin esim. rikkoutumisen tms takia. Nyt moottorin tyyppi vaihtuu toiseen, V6 ja tilavuudeltaan suurempaan.
Ford Sierra cosworth 4x4 GrA
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
Ford Sierra RS cosworth GrA
MB 814 huoltoauto
Honda CR500R
Honda CRF450R -08
Yamaha DT 175 MX -80
Yamaha YZ 490 -84
"KAIKEN SAA RIKKI"
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Mitään en väitä, mutta käsittääkseni moottorin voi vaihtaa samanlaiseen ilman muutoskatsastusta, mutta muutoskatsastuksella, dynolla ja katilla tuon moottorinvaihdon pitäisi (ehkä) onnistua... Tämä luulo siis itsellä on. Katti siis ahtamisen yhteydessä, koska auto ei ole vähäpäästöinen.Cosesc kirjoitti:Eikös se mene niin, että sen vaihdetun moottorin saa vaihtaa samanlaiseen uuteen moottoriin esim. rikkoutumisen tms takia. Nyt moottorin tyyppi vaihtuu toiseen, V6 ja tilavuudeltaan suurempaan.
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 201
- Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004
Jos on kyse korinvaihtoauton alkuperäisen koneen vaihtamisesta niin silloin sovelletaan tuota. Nythän ei ole korinvaihtopelistä kyse, pelkkä tekniikanvaihto. Tuohan olisi jo neljäs erityyppinen kone tuohon autoon, onnistuihan se edelliselläkin kerralla.Cosesc kirjoitti:Eikös se mene niin, että sen vaihdetun moottorin saa vaihtaa samanlaiseen uuteen moottoriin esim. rikkoutumisen tms takia. Nyt moottorin tyyppi vaihtuu toiseen, V6 ja tilavuudeltaan suurempaan.

-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro
-07 Audi A8 4.2 quattro
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Ja ei sillä katillakaan mitään tekoa ole jos auto ei ole vähäpäästöinen. Kunhan vaan täyttää sen aikaiset päästövaatimukset.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- Viestit: 7350
- Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
- Paikkakunta: Siuntio
Joo mutta jälkiahdettuun vm. 87-90 ei vähäpäästöiseen autoon tulee asentaa katti. Samat päästörajat pätee edelleen vaikka siellä on katti.MouTine kirjoitti:Ja ei sillä katillakaan mitään tekoa ole jos auto ei ole vähäpäästöinen. Kunhan vaan täyttää sen aikaiset päästövaatimukset.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler
-
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
- Viesti:
Hmmm... Omituista. Mutta en haraa vastaan, koska olen tuosta ennenkin kuullut. Mutta hlvetin tyhmä juttu silti. No, ei se haittaa katinhan saa aina pois. Tekee vaikka helpot laipat.jesus48 kirjoitti:Joo mutta jälkiahdettuun vm. 87-90 ei vähäpäästöiseen autoon tulee asentaa katti. Samat päästörajat pätee edelleen vaikka siellä on katti.MouTine kirjoitti:Ja ei sillä katillakaan mitään tekoa ole jos auto ei ole vähäpäästöinen. Kunhan vaan täyttää sen aikaiset päästövaatimukset.
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Juu kait. Mut aattelin, et jos laittaa katin, ni silloin ei tarvi katsastusviranomaisen narista päästöistä, kun tuo autokin on niinkin uusi, kuin -88.
Edit:Taas lainaan Pro-Turbon sivustoja:
Edit2: Taas toiset ehti
"ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03."
"ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella."
Edit:Taas lainaan Pro-Turbon sivustoja:
Edit2: Taas toiset ehti

"ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03."
"ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella."
Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- Viestit: 1366
- Liittynyt: Ti Syyskuu 30. 9:20:25 2003
- Paikkakunta: #803
ju, katti on huomattavasti halvempikin kuin VTT:n tai muun vastaava päästömittaus.Vesku kirjoitti:Juu kait. Mut aattelin, et jos laittaa katin, ni silloin ei tarvi katsastusviranomaisen narista päästöistä, kun tuo autokin on niinkin uusi, kuin -88.
Edit:Taas lainaan Pro-Turbon sivustoja:
Edit2: Taas toiset ehti![]()
"ennen 1.7.1987 käyttöönotetut ajoneuvot:
Katsastusta varten riittää normaali pakokaasupäästömittaus ja muutoskatsastustoimenpiteet.
Autoja koskee päästöjen osalta E-sääntö 15/03."
"ennen vuotta 1992 käyttöönotetut ajoneuvot:
Päästöjen osalta autoja koskee sääntö E 15/04. Helpoin tapa on asentaa katalysaattori mikäli auto ei ole merkitty vähäpäästöiseksi. Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asennuksen tai ahtimella varustetun moottorin muutoksen, esim. ns lastuvirityksen, jälkeen on moottorin teho selvitettävä tehomittauksella."
Focus 1.6 Ecoboost Titanium "Taxi" -11
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii
-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
Ex. Focus 1.6 -99
ex. Escort 1.4cl
Stolen Sierra 2.0 3D -84(Sierra 013)
-Uudella innolla taas mukana, tiedä taas mitä kesällä keksii

-Jaa-a, intoa vois olla, mut kuka möis aikaa? -19
-If it's illegal to race, only the outlaws could race.
-
- Viestit: 435
- Liittynyt: Ma Toukokuu 9. 9:35:22 2005
- Paikkakunta: Kanta-Häme
Tehokkaan ja potentiaalia omaavan moottorin vaihdossa kannattaa ehkä varautua sellaseenkin, että teho ja näkyviä apulaitteita EHKÄ kirjataan otteelle (jos se nyt jotakuta häiritsis). Perustuu tämmöseen pykälään: "Jos autoon vaihdettavan moottorin teho verrattuna sen iskutilavuuteen on pienempi kuin 30kW/kuutio dm, tulee moottorin teho ja polttoaineensyöttölaitteiston tyyppi yksilöidä ja merkitä rekisteritietoihin". En oo livenä tollasta tekstiä juuri nähny, mut saattaapi jossain tapauksessa nasahtaa paperiin. Älkää tulko silmille, mut jos jossain on rivikatsurin mielestä potentiaalia, ni ehkä sit just tuplaturbocossukutosessa... 

-
- CRSC jäsen 2016
- Viestit: 2289
- Liittynyt: La Maaliskuu 30. 18:12:19 2002
- Paikkakunta: Kymenlääni
Eipä siinä mitä. Voihan nuo muutokset mulle otteeseen merkata. Tarkoitushan on toimia aivan lakien ja asetusten puitteissa. Pitää nyt eri vaihtoehtoja kartoittaa ja noita lakiasioita selvitellä. Ja ylipäätänsä sitä, että kestääkö persaus tuollaisen koneen rakentamisen!!!
Jos ei 24v, niin sit pitää mietiä tuota 12volttista....
Huhuja kuullut, et siitäkin voisi lähemmäs 250hv saada.... Autoon tällähetkellä rekisteröidyn tekniikan mukaan, siihen pitäisi lailisesti saada laittaa alle 255hv motori.


Voorteja ja jotain muitakin räpellyksiä
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
tässä on hieman virhe aken tulkinnasta tieliikenne laista.
laissa mainitaan että "autoon tulee asentaa moottoriin sopiva katalysaattori"
Ake tulkitsee että riittää että katti on sopivan kokoinen moottori litra tilavuuteen nähden.
ehkä lain tarkoitus olikin että moottori pitää myös tukea kattia eli siinä pitää olla lamdat ja sen moottorin pitää saastearvoiltaan vastata katillista.
no joskus akelta menee näinkin päin että virhe on rakentajan eduksi.
aikoinaan muutoskatsastin erään 87 tai 88 mallisen 1.6 litraisen neliovisen sierran 2.0i versioiseksi.
Minulla ei ollut dokumenttia koneen iästä ja sain laittaa moottorin autoon jos laitoin catin alle.
päästöt oli silti 87 mallisen normaali kattittoman arvot mutta ei se mitään ,ei tarvinnut etsiä katillisen ruiskua siihen.
ja ihmeellistä ,siihen autoon tuli samalla A merkintä teho kohtaan ????
kenellähän se valkoinen vehje nykyään onkaan.
laissa mainitaan että "autoon tulee asentaa moottoriin sopiva katalysaattori"
Ake tulkitsee että riittää että katti on sopivan kokoinen moottori litra tilavuuteen nähden.
ehkä lain tarkoitus olikin että moottori pitää myös tukea kattia eli siinä pitää olla lamdat ja sen moottorin pitää saastearvoiltaan vastata katillista.
no joskus akelta menee näinkin päin että virhe on rakentajan eduksi.
aikoinaan muutoskatsastin erään 87 tai 88 mallisen 1.6 litraisen neliovisen sierran 2.0i versioiseksi.
Minulla ei ollut dokumenttia koneen iästä ja sain laittaa moottorin autoon jos laitoin catin alle.
päästöt oli silti 87 mallisen normaali kattittoman arvot mutta ei se mitään ,ei tarvinnut etsiä katillisen ruiskua siihen.
ja ihmeellistä ,siihen autoon tuli samalla A merkintä teho kohtaan ????
kenellähän se valkoinen vehje nykyään onkaan.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia