Jarrunesteistä

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Jarrunesteistä

Viesti Kirjoittaja qreippi » To Tammikuu 19. 21:25:07 2006

Äskön ruuvasin takalevyt kiinni sierraan ja mietin mitähän sinne kaatais sit järjestelmään?

Kaikki letkut ovat uusia ja putket, mitään vanhaa nestettä sielä ei ole!

Mikäs nyt olisi varma nakki tonne? kiehumispiste sais olla parempi > kun dot4 :roll:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » To Tammikuu 19. 21:29:40 2006

motul race neste,kilpureissa toimivaksi havaittu. eikä ole sikakallistakaan.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » To Tammikuu 19. 21:32:04 2006

hilteri kirjoitti:motul race neste,kilpureissa toimivaksi havaittu. eikä ole sikakallistakaan.
tota kattelin tänään motonetissä, oisko ollu 10e puol litraa? vai litra... mmm... paljonkohan tonne Sierran jarrujärjestelmään "suunnilleen" sitä menee?
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Re: Jarrunesteistä

Viesti Kirjoittaja Rytinä » To Tammikuu 19. 21:32:38 2006

qreippi kirjoitti:Äskön ruuvasin takalevyt kiinni sierraan ja mietin mitähän sinne kaatais sit järjestelmään?

Kaikki letkut ovat uusia ja putket, mitään vanhaa nestettä sielä ei ole!

Mikäs nyt olisi varma nakki tonne? kiehumispiste sais olla parempi > kun dot4 :roll:
Elä ainakaan DOT 5 laita, jos ollut vanhaa nestetta kosketuksissa kumi osien kanssa.
Mulla ollu Motulin kisanesteet, kiehumispistettä en muista. Hyvin on pelannut ja on kohtuu edullista. Ainut huono puoli noissa kisanesteissä on, et ne joutuu vaihtamaan vuoden välein, koska niissä ei ole korroosion estoaineita.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » To Tammikuu 19. 21:33:36 2006

Jos et vaihtanut kaikkia jarruosia, mukaan lukien jarrupääsylinteriä / kautta kaikkia tiivisteitä, niin älä sotke sinne ainakaan mitään silconi pohjaista nestettä.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » To Tammikuu 19. 21:36:37 2006

varmaan se 0,5 pullon hinta toi 10egee. kyllä sitä saa useampi puteli olla,
ei ole varmaa tietoa tilavuudesta..

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » To Tammikuu 19. 21:37:33 2006

Voortikari kirjoitti:Jos et vaihtanut kaikkia jarruosia, mukaan lukien jarrupääsylinteriä / kautta kaikkia tiivisteitä, niin älä sotke sinne ainakaan mitään silconi pohjaista nestettä.
Vaihdoin kaikki tiivisteet.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » To Tammikuu 19. 21:46:32 2006

qreippi kirjoitti:
Voortikari kirjoitti:Jos et vaihtanut kaikkia jarruosia, mukaan lukien jarrupääsylinteriä / kautta kaikkia tiivisteitä, niin älä sotke sinne ainakaan mitään silconi pohjaista nestettä.
Vaihdoin kaikki tiivisteet.
Sillonhan sinne kannattais laittaa DOT 5.0 eli silikoninesteet, ei tarvii vaihtaa 10 vuoteen.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » To Tammikuu 19. 21:53:57 2006

Rytinä kirjoitti:
qreippi kirjoitti:
Voortikari kirjoitti:Jos et vaihtanut kaikkia jarruosia, mukaan lukien jarrupääsylinteriä / kautta kaikkia tiivisteitä, niin älä sotke sinne ainakaan mitään silconi pohjaista nestettä.
Vaihdoin kaikki tiivisteet.
Sillonhan sinne kannattais laittaa DOT 5.0 eli silikoninesteet, ei tarvii vaihtaa 10 vuoteen.
Mua ei haittaa vaikka joutus vaihtaan joka vuosi, kuhan toimii! ja autollahan ei talvella ajeta.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

MouTine
Viestit: 9717
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MouTine » To Tammikuu 19. 22:30:02 2006

Vielä kerran kysyn ja varmistan, että mikä olisi parempi neste DOT4:sten tilalle kun autossa on uusi pääsylkky, mutta muuten linjat entisessä kurassa? Miten se 5.1 sopi? Piti huuhdella järjestelmä, mutta kuinka hyvin? Kiitos...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe

Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6

Ari
Viestit: 614
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ari » To Tammikuu 19. 23:21:51 2006

MouTine kirjoitti:Vielä kerran kysyn ja varmistan, että mikä olisi parempi neste DOT4:sten tilalle kun autossa on uusi pääsylkky, mutta muuten linjat entisessä kurassa? Miten se 5.1 sopi? Piti huuhdella järjestelmä, mutta kuinka hyvin? Kiitos...
5.1 on mineraalipohjainen kuten dot 4:kin eli ei tarvi mitään erikoista huuhtelua vaan ihan perinteisen vaihdon. Ominaisuudet vain hiukka paremmat kuin nelosessa mutta ei mitenkään järisyttävän perempaa. Hyvähän sitä olisi reilummin läpi laskea niin putsautuu koko jarrujärjestelmä samalla.

5.0 eli silikoninesteet jos haluaa niin sitten ei saa olla mineraalinesteistä hajuakaan koko jarrujärjestelmässä. Kiva aine ainakin prätkissä ja kartingautoissa ei syövytä maalipintoja ja ei ole niin myrkkyä jos kolarin tapahtuessa pääsee silmille. Ainoa huono ominaisuus on nesteen suurempi laajeneminen kuumetessa verrattuna mineraalinesteisiin. Ei ole haittaa kun näissä vehkeissä joissa ei ole varsinaista jarrunestesäiliötä.

gjonne
Viestit: 641
Liittynyt: Ma Lokakuu 6. 20:02:34 2003
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja gjonne » To Tammikuu 19. 23:57:18 2006

Pistä samat mitkä oli siin iS:ssä ku toimi nii hyvi :lol:
2wd cosworth -89

Jäsen nro #648

tommi.r
Viestit: 1230
Liittynyt: Ti Elokuu 5. 19:20:15 2003
Paikkakunta: Orimattila

Viesti Kirjoittaja tommi.r » Pe Tammikuu 20. 0:11:02 2006

Kertokaas noitten eri valmistajien nesteiden kiehumispisteitetä...
Escort XR3i cabriolet

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Pe Tammikuu 20. 6:53:53 2006

gjonne kirjoitti:Pistä samat mitkä oli siin iS:ssä ku toimi nii hyvi :lol:
Ei Jonne, Ei!! niiden nesteiden olisi tarkoitus pysyä sisällä nyt! :lol:
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Tammikuu 20. 11:12:38 2006

Ari kirjoitti: 5.1 on mineraalipohjainen kuten dot 4:kin eli ei tarvi mitään erikoista huuhtelua vaan ihan perinteisen vaihdon. Ominaisuudet vain hiukka paremmat kuin nelosessa mutta ei mitenkään järisyttävän perempaa. Hyvähän sitä olisi reilummin läpi laskea niin putsautuu koko jarrujärjestelmä samalla.

5.0 eli silikoninesteet jos haluaa niin sitten ei saa olla mineraalinesteistä
Kyllä DOT 5.1 on omasta kokemuksesta järisyttävän paljon parempi minun ajotaidollenikin. DOT4 kiehui ja kupliintui, DOT5.1 ei vielä. Vaikka DOT 5.1 purkeissa lukee Racing tms. rahat pois tyhmiltä mainosta, niin on oikeastaan speksi-neste useimpiin ABS-systeemeihin, eli suht normi neste nykyään. DOT4 märkäkiehumispiste on vähintään 155C, kun DOT 5.1 märkäpiste on 185C, mikä on aika hyvä verrattuna oikeisiin kisanesteisiinkin. Kisanesteissä on kuiva piste paljon korkeampi, mutta kuka vaihtaa nesteet joka kerta ennen ratapäiviä tms. Lisäksi DOT 5.1 on ohuempaa ilmeisesti ABS:ää varten, mutta hyödyttää myös ei ABSia paremmalla poljintuntumalla. Silti käyttökinneriin laitan mitä vaan ei-silikonia, mitä halvalla saa.

5.0, eli silikoni ei ole radalle hyvä, menee poljintuntuma pehmeäksi, kun se jotenkin vaahtoontuu tms.

Krisse
Viestit: 1340
Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Krisse » Pe Tammikuu 20. 19:00:00 2006

Ari kirjoitti:5.0 eli silikoninesteet ... Kiva aine ainakin prätkissä ja kartingautoissa ei syövytä maalipintoja
Tuli tuossa viimeisintä Viastaa purkaessa mieleen testata toi jarrunesteen vaikutus maalipinnalle, siitä kun niin paljon puhutaan.

Kaadoin 5.1:tä katolle aika roimasti ja jätin siihen. Parin päivän päästä menin tarkastamaan tapahtuneen, ja ei mitään vaikutusta. Sain vielä kehoituksen kastella sen, mutta ei vieläkään mitään. Onko 5.1 jotenkin laimeampaa tuossa suhteessa - lattiasta kyllä lähti maalit.. - vai suojaako Autoglymin kulta jarrunesteeltäkin :-)

Ja varsinaiseen keskusteluun kommentoidakseni sanoisin että tuossa Viastassa oli kesän riennoissa reijitetyt levyt, Ferodon DS performance palat ja tavallista halpaa 5.1 DOTtia, ja jarrut olikin sitten sellainen osa-alue jossa ei ollut sijaa minkäänlaiselle valitukselle koko kesässä.

EDIT: Kesän riennot tarkoittaa tässä tapauksessa Ahvenistoa ja luultavasti reilua 100 heppaa.
Fiesta 76-03, 1.0-1.8, Focus '06, Niva, LJ70 ja paljon muuta @ wonk.sytes.net/76s/

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Tammikuu 30. 11:46:42 2006

Motul Racing Brake Fluid 0,5 L
# 100% synteettinen jarruneste
# kuiva kiehumispiste 307 C, märkä 216 C
# myös kilpakäyttöön
# FMVSS 116 DOT 4 / SAE J 1703 / ISO 4925


Tommosta kävin ostamassa 3 Pulloa..
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

hilteri
Viestit: 1043
Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
Paikkakunta: pohjois-suomi

Viesti Kirjoittaja hilteri » Ma Tammikuu 30. 11:50:20 2006

paljos sielläpäin puteli makso..?

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ma Tammikuu 30. 11:55:27 2006

hilteri kirjoitti:paljos sielläpäin puteli makso..?
Tais olla 10e
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Vastaa Viestiin