Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
qreippi
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja qreippi » To Tammikuu 19. 21:25:07 2006
Äskön ruuvasin takalevyt kiinni sierraan ja mietin mitähän sinne kaatais sit järjestelmään?
Kaikki letkut ovat uusia ja putket, mitään vanhaa nestettä sielä ei ole!
Mikäs nyt olisi varma nakki tonne? kiehumispiste sais olla parempi > kun dot4

Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
hilteri
- Viestit: 1043
- Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
- Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti
Kirjoittaja hilteri » To Tammikuu 19. 21:29:40 2006
motul race neste,kilpureissa toimivaksi havaittu. eikä ole sikakallistakaan.
-
qreippi
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja qreippi » To Tammikuu 19. 21:32:04 2006
hilteri kirjoitti:motul race neste,kilpureissa toimivaksi havaittu. eikä ole sikakallistakaan.
tota kattelin tänään motonetissä, oisko ollu 10e puol litraa? vai litra... mmm... paljonkohan tonne Sierran jarrujärjestelmään "suunnilleen" sitä menee?
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
Rytinä
- Viestit: 186
- Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja Rytinä » To Tammikuu 19. 21:32:38 2006
qreippi kirjoitti:Äskön ruuvasin takalevyt kiinni sierraan ja mietin mitähän sinne kaatais sit järjestelmään?
Kaikki letkut ovat uusia ja putket, mitään vanhaa nestettä sielä ei ole!
Mikäs nyt olisi varma nakki tonne? kiehumispiste sais olla parempi > kun dot4

Elä ainakaan DOT 5 laita, jos ollut vanhaa nestetta kosketuksissa kumi osien kanssa.
Mulla ollu Motulin kisanesteet, kiehumispistettä en muista. Hyvin on pelannut ja on kohtuu edullista. Ainut huono puoli noissa kisanesteissä on, et ne joutuu vaihtamaan vuoden välein, koska niissä ei ole korroosion estoaineita.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
-
Voortikari
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
- Paikkakunta: Kuopio
Viesti
Kirjoittaja Voortikari » To Tammikuu 19. 21:33:36 2006
Jos et vaihtanut kaikkia jarruosia, mukaan lukien jarrupääsylinteriä / kautta kaikkia tiivisteitä, niin älä sotke sinne ainakaan mitään silconi pohjaista nestettä.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita
-
hilteri
- Viestit: 1043
- Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
- Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti
Kirjoittaja hilteri » To Tammikuu 19. 21:36:37 2006
varmaan se 0,5 pullon hinta toi 10egee. kyllä sitä saa useampi puteli olla,
ei ole varmaa tietoa tilavuudesta..
-
qreippi
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja qreippi » To Tammikuu 19. 21:37:33 2006
Voortikari kirjoitti:Jos et vaihtanut kaikkia jarruosia, mukaan lukien jarrupääsylinteriä / kautta kaikkia tiivisteitä, niin älä sotke sinne ainakaan mitään silconi pohjaista nestettä.
Vaihdoin kaikki tiivisteet.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
Rytinä
- Viestit: 186
- Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
- Paikkakunta: Joensuu
Viesti
Kirjoittaja Rytinä » To Tammikuu 19. 21:46:32 2006
qreippi kirjoitti:Voortikari kirjoitti:Jos et vaihtanut kaikkia jarruosia, mukaan lukien jarrupääsylinteriä / kautta kaikkia tiivisteitä, niin älä sotke sinne ainakaan mitään silconi pohjaista nestettä.
Vaihdoin kaikki tiivisteet.
Sillonhan sinne kannattais laittaa DOT 5.0 eli silikoninesteet, ei tarvii vaihtaa 10 vuoteen.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02
-
qreippi
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja qreippi » To Tammikuu 19. 21:53:57 2006
Rytinä kirjoitti:qreippi kirjoitti:Voortikari kirjoitti:Jos et vaihtanut kaikkia jarruosia, mukaan lukien jarrupääsylinteriä / kautta kaikkia tiivisteitä, niin älä sotke sinne ainakaan mitään silconi pohjaista nestettä.
Vaihdoin kaikki tiivisteet.
Sillonhan sinne kannattais laittaa DOT 5.0 eli silikoninesteet, ei tarvii vaihtaa 10 vuoteen.
Mua ei haittaa vaikka joutus vaihtaan joka vuosi, kuhan toimii! ja autollahan ei talvella ajeta.
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
MouTine
- Viestit: 9717
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 13:07:45 2001
- Paikkakunta: Länsirannikon aikuisviihdekeskus
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja MouTine » To Tammikuu 19. 22:30:02 2006
Vielä kerran kysyn ja varmistan, että mikä olisi parempi neste DOT4:sten tilalle kun autossa on uusi pääsylkky, mutta muuten linjat entisessä kurassa? Miten se 5.1 sopi? Piti huuhdella järjestelmä, mutta kuinka hyvin? Kiitos...
Nykyiset:
'14 E500 Coupe
Ollut joskus:
'07 CL63 AMG V8
'04 Mondeo V6
'04 SLK55 AMG V8
'01 Maxima V6
'00 Passat V6
'99 S80 I6
'00 300M V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'97 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 A8 V8
'00 CLK55 AMG V8
'92 850i V12
'96 Mustang SVT Cobra V8
'92 TownCar V8
'78 Capri V6 BOA Cosworth
'77 Capri V6
-
Ari
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 12:19:39 2001
- Paikkakunta: Helsinki
Viesti
Kirjoittaja Ari » To Tammikuu 19. 23:21:51 2006
MouTine kirjoitti:Vielä kerran kysyn ja varmistan, että mikä olisi parempi neste DOT4:sten tilalle kun autossa on uusi pääsylkky, mutta muuten linjat entisessä kurassa? Miten se 5.1 sopi? Piti huuhdella järjestelmä, mutta kuinka hyvin? Kiitos...
5.1 on mineraalipohjainen kuten dot 4:kin eli ei tarvi mitään erikoista huuhtelua vaan ihan perinteisen vaihdon. Ominaisuudet vain hiukka paremmat kuin nelosessa mutta ei mitenkään järisyttävän perempaa. Hyvähän sitä olisi reilummin läpi laskea niin putsautuu koko jarrujärjestelmä samalla.
5.0 eli silikoninesteet jos haluaa niin sitten ei saa olla mineraalinesteistä hajuakaan koko jarrujärjestelmässä. Kiva aine ainakin prätkissä ja kartingautoissa ei syövytä maalipintoja ja ei ole niin myrkkyä jos kolarin tapahtuessa pääsee silmille. Ainoa huono ominaisuus on nesteen suurempi laajeneminen kuumetessa verrattuna mineraalinesteisiin. Ei ole haittaa kun näissä vehkeissä joissa ei ole varsinaista jarrunestesäiliötä.
-
gjonne
- Viestit: 641
- Liittynyt: Ma Lokakuu 6. 20:02:34 2003
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja gjonne » To Tammikuu 19. 23:57:18 2006
Pistä samat mitkä oli siin iS:ssä ku toimi nii hyvi

2wd cosworth -89
Jäsen nro #648
-
tommi.r
- Viestit: 1230
- Liittynyt: Ti Elokuu 5. 19:20:15 2003
- Paikkakunta: Orimattila
Viesti
Kirjoittaja tommi.r » Pe Tammikuu 20. 0:11:02 2006
Kertokaas noitten eri valmistajien nesteiden kiehumispisteitetä...
Escort XR3i cabriolet
-
qreippi
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja qreippi » Pe Tammikuu 20. 6:53:53 2006
gjonne kirjoitti:Pistä samat mitkä oli siin iS:ssä ku toimi nii hyvi

Ei Jonne, Ei!! niiden nesteiden olisi tarkoitus pysyä sisällä nyt!

Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
Arto65FB
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Arto65FB » Pe Tammikuu 20. 11:12:38 2006
Ari kirjoitti:
5.1 on mineraalipohjainen kuten dot 4:kin eli ei tarvi mitään erikoista huuhtelua vaan ihan perinteisen vaihdon. Ominaisuudet vain hiukka paremmat kuin nelosessa mutta ei mitenkään järisyttävän perempaa. Hyvähän sitä olisi reilummin läpi laskea niin putsautuu koko jarrujärjestelmä samalla.
5.0 eli silikoninesteet jos haluaa niin sitten ei saa olla mineraalinesteistä
Kyllä DOT 5.1 on omasta kokemuksesta järisyttävän paljon parempi minun ajotaidollenikin. DOT4 kiehui ja kupliintui, DOT5.1 ei vielä. Vaikka DOT 5.1 purkeissa lukee Racing tms. rahat pois tyhmiltä mainosta, niin on oikeastaan speksi-neste useimpiin ABS-systeemeihin, eli suht normi neste nykyään. DOT4 märkäkiehumispiste on vähintään 155C, kun DOT 5.1 märkäpiste on 185C, mikä on aika hyvä verrattuna oikeisiin kisanesteisiinkin. Kisanesteissä on kuiva piste paljon korkeampi, mutta kuka vaihtaa nesteet joka kerta ennen ratapäiviä tms. Lisäksi DOT 5.1 on ohuempaa ilmeisesti ABS:ää varten, mutta hyödyttää myös ei ABSia paremmalla poljintuntumalla. Silti käyttökinneriin laitan mitä vaan ei-silikonia, mitä halvalla saa.
5.0, eli silikoni ei ole radalle hyvä, menee poljintuntuma pehmeäksi, kun se jotenkin vaahtoontuu tms.
-
Krisse
- Viestit: 1340
- Liittynyt: La Helmikuu 2. 15:48:38 2002
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Krisse » Pe Tammikuu 20. 19:00:00 2006
Ari kirjoitti:5.0 eli silikoninesteet ... Kiva aine ainakin prätkissä ja kartingautoissa ei syövytä maalipintoja
Tuli tuossa viimeisintä Viastaa purkaessa mieleen testata toi jarrunesteen vaikutus maalipinnalle, siitä kun niin paljon puhutaan.
Kaadoin 5.1:tä katolle aika roimasti ja jätin siihen. Parin päivän päästä menin tarkastamaan tapahtuneen, ja ei mitään vaikutusta. Sain vielä kehoituksen kastella sen, mutta ei vieläkään mitään. Onko 5.1 jotenkin laimeampaa tuossa suhteessa - lattiasta kyllä lähti maalit.. - vai suojaako Autoglymin kulta jarrunesteeltäkin
Ja varsinaiseen keskusteluun kommentoidakseni sanoisin että tuossa Viastassa oli kesän riennoissa reijitetyt levyt, Ferodon DS performance palat ja tavallista halpaa 5.1 DOTtia, ja jarrut olikin sitten sellainen osa-alue jossa ei ollut sijaa minkäänlaiselle valitukselle koko kesässä.
EDIT: Kesän riennot tarkoittaa tässä tapauksessa Ahvenistoa ja luultavasti reilua 100 heppaa.
-
qreippi
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja qreippi » Ma Tammikuu 30. 11:46:42 2006
Motul Racing Brake Fluid 0,5 L
# 100% synteettinen jarruneste
# kuiva kiehumispiste 307 C, märkä 216 C
# myös kilpakäyttöön
# FMVSS 116 DOT 4 / SAE J 1703 / ISO 4925
Tommosta kävin ostamassa 3 Pulloa..
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.
-
hilteri
- Viestit: 1043
- Liittynyt: To Maaliskuu 4. 20:06:31 2004
- Paikkakunta: pohjois-suomi
Viesti
Kirjoittaja hilteri » Ma Tammikuu 30. 11:50:20 2006
paljos sielläpäin puteli makso..?
-
qreippi
- Viestit: 2076
- Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti
Kirjoittaja qreippi » Ma Tammikuu 30. 11:55:27 2006
hilteri kirjoitti:paljos sielläpäin puteli makso..?
Tais olla 10e
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.