Lataushäiriö:valo ei pala ja auto sammuu kuormasta RATKAISTU
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Lataushäiriö:valo ei pala ja auto sammuu kuormasta RATKAISTU
Kattelin vanhat topicit läpi mut ei auttanut, ainakaan vielä.
Kyseessä Taunuksessa kiinni oleva Sierran perus 55A Boschin laturi.
Ongelma: virrat päälle kytkiessä latausvalo ei pala. Aiemmin (todella kauan myös eri laturilla) latausvalo hehkunut vilkun tahdissa. Auto käynnistyy hyvin mutta kun pistää valot tai lämppärin päälle ni sammuu kuin seinään.
Nyt kokeiltu vaihtaa säädin --> latausvalo ei syttynyt vieläkään virtoja kääntäessä.
-diodisilta? kokeilen kohta vaihtaa toisesta laturista
-mittariston latausvalo? jos tämä polttimo hajoaa lakkaako lataaminen???
Kyseessä Taunuksessa kiinni oleva Sierran perus 55A Boschin laturi.
Ongelma: virrat päälle kytkiessä latausvalo ei pala. Aiemmin (todella kauan myös eri laturilla) latausvalo hehkunut vilkun tahdissa. Auto käynnistyy hyvin mutta kun pistää valot tai lämppärin päälle ni sammuu kuin seinään.
Nyt kokeiltu vaihtaa säädin --> latausvalo ei syttynyt vieläkään virtoja kääntäessä.
-diodisilta? kokeilen kohta vaihtaa toisesta laturista
-mittariston latausvalo? jos tämä polttimo hajoaa lakkaako lataaminen???
Viimeksi muokannut Latexi, To Maaliskuu 30. 18:40:11 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Kokeile pistää maihin sitä laturille tulevaa latausvalon johtoa, pitäs valon syttyä kun laittaa virran päälle, jos ei syty niin mittaristossa tai latausvalon johdossa vika.
Laturin vikoja mitkä aiheuttaa laturin valon syttymättömyyden:
Lataussäädin sopivasti rikki, eli ei anna ankkurille maita missään vaiheessa.
Ei myöskään syty jos laturista on ankkurin käämi poikki tai liukurenkaat/hiilet niin loppu ettei yhdistä. Tai säädin ei saa maita.
Tai jos D+ nasta ei jostain syystä yhdisty lataussäätimeen, tarkista se kieli mikä näkyy siinä säätimen reiässä, se on yhdistetty diodisillan sisällä siihen laturinvalon napaan eli D+:aan.
Laturin vikoja mitkä aiheuttaa laturin valon syttymättömyyden:
Lataussäädin sopivasti rikki, eli ei anna ankkurille maita missään vaiheessa.
Ei myöskään syty jos laturista on ankkurin käämi poikki tai liukurenkaat/hiilet niin loppu ettei yhdistä. Tai säädin ei saa maita.
Tai jos D+ nasta ei jostain syystä yhdisty lataussäätimeen, tarkista se kieli mikä näkyy siinä säätimen reiässä, se on yhdistetty diodisillan sisällä siihen laturinvalon napaan eli D+:aan.
Jäsen #606
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Eli siis diodisillassa ei periaatteessa voi olla tässä tapauksessa vikaa? Sen meinasin huomenna hommata ja asentaa tohon "alkup" laturiin.
Sain latausvalon syttymään kun laitoin tohon mainitsemaani varalaturiin ehjän säätimen ja hankasin sen "kielen" puhtaaksi. Siinä laturissa on vaan noi liukurenkaat (ja laakerit) aika valmiit. En kyl tollakaan kokeillut käyttää konetta ja et lataako edes...
Se mikä unohtus aiemmin mainita et aamulla ku totesin vian ni käydessä akun navoista mitannuna jännite 11.96V.
Mikäköhän sen auton sammumisen sitten aiheutti? Auto lähti nätisti käymään, mut heti ku tökkäsin lämppärin tai valot päälle ni sammus ku seinään. Tosin ku parin sammumisen jälkeen annoin käydä muutaman minuutin ni sitten kesti pitää valoja päällä parikyt sekuntia.
Eli siis ostan huomenna diodisillan, liukurenkaat ja laakerit ni kyl tästä jotain syntyy, jos ei muuta ni hiukset ainakin kihartuu.
Sain latausvalon syttymään kun laitoin tohon mainitsemaani varalaturiin ehjän säätimen ja hankasin sen "kielen" puhtaaksi. Siinä laturissa on vaan noi liukurenkaat (ja laakerit) aika valmiit. En kyl tollakaan kokeillut käyttää konetta ja et lataako edes...
Se mikä unohtus aiemmin mainita et aamulla ku totesin vian ni käydessä akun navoista mitannuna jännite 11.96V.
Mikäköhän sen auton sammumisen sitten aiheutti? Auto lähti nätisti käymään, mut heti ku tökkäsin lämppärin tai valot päälle ni sammus ku seinään. Tosin ku parin sammumisen jälkeen annoin käydä muutaman minuutin ni sitten kesti pitää valoja päällä parikyt sekuntia.
Eli siis ostan huomenna diodisillan, liukurenkaat ja laakerit ni kyl tästä jotain syntyy, jos ei muuta ni hiukset ainakin kihartuu.
-
- Viestit: 761
- Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
- Paikkakunta: Imatra
- Viesti:
Kyseessähän voi olla myös ajan kypsyttämä liitos jossain johtosarjassa... Toimii ensin pienellä kuormalla, mutta sitten kun kuorma lisääntyy kasvaa huonon liitoksen aiheuttama vastus niin suureksi että virta ei enää riitä "elintärkeille" toiminnoille. Toivottavasti vika löytyy laturista, sillä piuhasarjan läpikäyminen on aina aika "kuluttavaa" hommaa. 

Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja
-
- Viestit: 441
- Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
- Paikkakunta: Riihimäki
Itseasiassa mulla oli cossussa juuri tuollainen vika. Kaapeli oli liittimessään enää parin karvan ja teipin varassa.Zipi kirjoitti:Kyseessähän voi olla myös ajan kypsyttämä liitos jossain johtosarjassa... Toimii ensin pienellä kuormalla, mutta sitten kun kuorma lisääntyy kasvaa huonon liitoksen aiheuttama vastus niin suureksi että virta ei enää riitä "elintärkeille" toiminnoille. Toivottavasti vika löytyy laturista, sillä piuhasarjan läpikäyminen on aina aika "kuluttavaa" hommaa.
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Jees. Otin töistä tänään diodisillan ja isken sen kohta paikalleen. Lisäksi kokeilen toista juuri hyvin ladattua akkua. Jos ei pelaa ni raahaan akut ja laturit testeihin.
Täytyy kans tsekata noita johtoja&maadotuksia. Ei tosa tanarissa kyl taida noi johtosarjat niin pahoja olla. (eilen ku tarkistin ton latausvalon polttimon ni purkuun meni 10 minuuttia)
Pelottaa vaan ku kesällä solenoidivian takia suli toi sytytysvirtapiuha ja laitoin sinne uutta johtoo, et jos on siinä sivussa käyny jotain ja ilmenee vasta nyt.
Paljon kiitoksia jaetuista kokemuksista, tähän asti!!!
Täytyy kans tsekata noita johtoja&maadotuksia. Ei tosa tanarissa kyl taida noi johtosarjat niin pahoja olla. (eilen ku tarkistin ton latausvalon polttimon ni purkuun meni 10 minuuttia)
Pelottaa vaan ku kesällä solenoidivian takia suli toi sytytysvirtapiuha ja laitoin sinne uutta johtoo, et jos on siinä sivussa käyny jotain ja ilmenee vasta nyt.
Paljon kiitoksia jaetuista kokemuksista, tähän asti!!!
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Onkelma iski heti kättelyssä. Laturin purku on tässä kohtaa. Eli roottori tarttis saada irti siitä hiilipään rungosta. Olen jo mennyt takaperin puuhun eli diodi silta on irrrotettu siitä pohjasta, mutku se roottori on eessä.
Kaiketi siellä on vaan laakeri ja roottorin akseli on jämptisti siinä kiinni(?). Mistäs kohtaa tosta uskaltaa kammeta ja miten?
Kaiketi siellä on vaan laakeri ja roottorin akseli on jämptisti siinä kiinni(?). Mistäs kohtaa tosta uskaltaa kammeta ja miten?
-
- Viestit: 1219
- Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
- Paikkakunta: Kuopio
Roottorin pitäisi lähteä irti vetäisemällä, jos säädin / hiilisilta on irti. Laitat osat kiinni ruuvipenkkiin siten että roottori ei jää puristuksiin, mutta pääty on tukevasti penkkiä vasten, niin anna tuurnalla j avasaralla kevyen kyydin roottoriin.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Nuo hiilet saa muistaakseni lukittua esim. rautalanganpätkällä jos oikein muistan yläasentoon, eli ne ei paina niiden syömiin uriin. Korjatkaa jos muistan väärinVoortikari kirjoitti:Roottorin pitäisi lähteä irti vetäisemällä, jos säädin / hiilisilta on irti. Laitat osat kiinni ruuvipenkkiin siten että roottori ei jää puristuksiin, mutta pääty on tukevasti penkkiä vasten, niin anna tuurnalla j avasaralla kevyen kyydin roottoriin.
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Roottirin sain irti ku laitoin mutterin takasin siihen akselinpäähän, mutterista ruuvipenkkiin ja napakka napautus "kuoren" reunaan ja vola!
Vikakin löytyi mitä ilmeisemmin: toisen liukurenkaan johto oli irti. Kolvailin sen takaisin ja pistin paketin jotakuinkin kasaan. Sitten laitoin laturiin piuhat ja maan kiinni. Latauksenmerkkivalo syttyi ku pistin virrat päälle.
Pistän huomenna paremmalla ajalla laturin paikalleen ja tarkistan kytkennät savun hälvettyä...
Suurkiitokset osallistujille!
Vikakin löytyi mitä ilmeisemmin: toisen liukurenkaan johto oli irti. Kolvailin sen takaisin ja pistin paketin jotakuinkin kasaan. Sitten laitoin laturiin piuhat ja maan kiinni. Latauksenmerkkivalo syttyi ku pistin virrat päälle.
Pistän huomenna paremmalla ajalla laturin paikalleen ja tarkistan kytkennät savun hälvettyä...
Suurkiitokset osallistujille!
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Todellakin vika oli siinä liukurenkaassa. Nyt on päivän verran ajeltu ja kaikki toimii hyvin.
Latausjännite akusta mitattuna reiluilla kierroksilla 14,20 V 14V:n säätäjällä.
Vieläkin hehkuu latausvalo vilkun tahtiin, mutta nyt kun tässä tuli perehdyttyä tuohon järjestelmään niin veikkaisin että mittaristo maadoittuu tuon latausvalon ja edelleen laturin kautta. Täytyy tutkia mittariston maadoitus kun kerkeän...
Latausjännite akusta mitattuna reiluilla kierroksilla 14,20 V 14V:n säätäjällä.
Vieläkin hehkuu latausvalo vilkun tahtiin, mutta nyt kun tässä tuli perehdyttyä tuohon järjestelmään niin veikkaisin että mittaristo maadoittuu tuon latausvalon ja edelleen laturin kautta. Täytyy tutkia mittariston maadoitus kun kerkeän...
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
UPS! Laturi ei tarjoa D+:lle maata jos se on "käynnissä". Siellä vallitsee sama jännite niinkuin mittaristollakin. Mutta jos laturilta akulle menevä johto, koneen maajohto tai sulaketaululle menevä virtajohto ei ole kunnossa, niin tarvittava jännite-ero syntyy laturin valolle. Laturi yrittää siis syöttää autoon päin virtaa laturin valon kautta.
D+ navaltahan saa virtaa kyllä otettua ulos sen jälkeen, kun laturi on herännyt. Sitä tulee sieltä jonkun verran (=~muutama amppeeri), jonka jälkeen palaa ne pikkudiodit (kokeiltu). Niiden tehtävähän on vain laturin roottorin ruokkiminen. Latausvalon kautta ei kuitenkaan noin isoja virtoja pääse kulkemaan.
Voihan myös olla, että mittaristosta on hapertunu ne muovit missä mikäkin polttimo on, ja valo pääsee vuotamaan naapurilätkien alle. Mulla alkaa sierrassa öljynpainevalo hohtaa kun laittaa pitkät päälle. Pitkien merkkivalo on siinä vieressä.
D+ navaltahan saa virtaa kyllä otettua ulos sen jälkeen, kun laturi on herännyt. Sitä tulee sieltä jonkun verran (=~muutama amppeeri), jonka jälkeen palaa ne pikkudiodit (kokeiltu). Niiden tehtävähän on vain laturin roottorin ruokkiminen. Latausvalon kautta ei kuitenkaan noin isoja virtoja pääse kulkemaan.
Voihan myös olla, että mittaristosta on hapertunu ne muovit missä mikäkin polttimo on, ja valo pääsee vuotamaan naapurilätkien alle. Mulla alkaa sierrassa öljynpainevalo hohtaa kun laittaa pitkät päälle. Pitkien merkkivalo on siinä vieressä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Toi ei onnistu koska tanessa vasemman vilkun merkkivalo on toisella puolella mittaristoa...olafu kirjoitti: Voihan myös olla, että mittaristosta on hapertunu ne muovit missä mikäkin polttimo on, ja valo pääsee vuotamaan naapurilätkien alle. Mulla alkaa sierrassa öljynpainevalo hohtaa kun laittaa pitkät päälle. Pitkien merkkivalo on siinä vieressä.
-
- Viestit: 648
- Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
- Paikkakunta: Turku
Kaikki korjauksetkin hajoaa aikanaan. Eli olisin voinut juottaa paremminkin sen johdon sinne kiinni. (en ole kylläkään tarkistanut asiaa mutta samat oireet kuitenkin).
Kun tulin Tampereelta HR&RS:sta takasin päin Turkuun ni jo Pirkanhovin parkkiksella oli oireita, mutta oikeen järki riittänyt tajuamaan että on kyse samasta viasta. Vaan erinäisten nykimisten, pätkimisten ja pakoputkesta tulevien lieskojen jälkeen kun viimeisetkin sähköt oli säännöstelty loppuun auto hyytyi parikymmentä kilsaa ennen kotia.
Huoltojoukot toivat vara-akun ja seuraavana päivänä uusi laturi autoon. En jaksanut kikkailla enää...
Kun tulin Tampereelta HR&RS:sta takasin päin Turkuun ni jo Pirkanhovin parkkiksella oli oireita, mutta oikeen järki riittänyt tajuamaan että on kyse samasta viasta. Vaan erinäisten nykimisten, pätkimisten ja pakoputkesta tulevien lieskojen jälkeen kun viimeisetkin sähköt oli säännöstelty loppuun auto hyytyi parikymmentä kilsaa ennen kotia.
Huoltojoukot toivat vara-akun ja seuraavana päivänä uusi laturi autoon. En jaksanut kikkailla enää...