Lataushäiriö:valo ei pala ja auto sammuu kuormasta RATKAISTU

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Lataushäiriö:valo ei pala ja auto sammuu kuormasta RATKAISTU

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Maaliskuu 27. 18:26:30 2006

Kattelin vanhat topicit läpi mut ei auttanut, ainakaan vielä.

Kyseessä Taunuksessa kiinni oleva Sierran perus 55A Boschin laturi.

Ongelma: virrat päälle kytkiessä latausvalo ei pala. Aiemmin (todella kauan myös eri laturilla) latausvalo hehkunut vilkun tahdissa. Auto käynnistyy hyvin mutta kun pistää valot tai lämppärin päälle ni sammuu kuin seinään.

Nyt kokeiltu vaihtaa säädin --> latausvalo ei syttynyt vieläkään virtoja kääntäessä.

-diodisilta? kokeilen kohta vaihtaa toisesta laturista
-mittariston latausvalo? jos tämä polttimo hajoaa lakkaako lataaminen???
Viimeksi muokannut Latexi, To Maaliskuu 30. 18:40:11 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Bliz
Viestit: 1773
Liittynyt: Ke Joulukuu 12. 6:33:18 2001
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Bliz » Ma Maaliskuu 27. 18:29:35 2006

Mulla on sierrassa 90A laturi ja laturinmerkkivalo rikki. tarvii n 3500-4000rpm polkasun ennenkun alkaa lataamaan.
Sisu R500 10x4
Volvo S80 D5

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Maaliskuu 27. 19:18:46 2006

Latauksen merkkivalo purettu, polttimo ehjä.

Kokeilin pistää toiseen laturiin piuhan kiinni ja kaapelilla maata sen laturin kylkeen. Valo ei syttynyt vieläkään. Täytyykin kattoa tän kakkos laturin säätäjä tai kokeilla siihen tota uutta säätäjää.

Takaisin talliin...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Ma Maaliskuu 27. 19:38:10 2006

Kokeile pistää maihin sitä laturille tulevaa latausvalon johtoa, pitäs valon syttyä kun laittaa virran päälle, jos ei syty niin mittaristossa tai latausvalon johdossa vika.

Laturin vikoja mitkä aiheuttaa laturin valon syttymättömyyden:
Lataussäädin sopivasti rikki, eli ei anna ankkurille maita missään vaiheessa.
Ei myöskään syty jos laturista on ankkurin käämi poikki tai liukurenkaat/hiilet niin loppu ettei yhdistä. Tai säädin ei saa maita.
Tai jos D+ nasta ei jostain syystä yhdisty lataussäätimeen, tarkista se kieli mikä näkyy siinä säätimen reiässä, se on yhdistetty diodisillan sisällä siihen laturinvalon napaan eli D+:aan.
Jäsen #606

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ma Maaliskuu 27. 21:50:30 2006

Eli siis diodisillassa ei periaatteessa voi olla tässä tapauksessa vikaa? Sen meinasin huomenna hommata ja asentaa tohon "alkup" laturiin.

Sain latausvalon syttymään kun laitoin tohon mainitsemaani varalaturiin ehjän säätimen ja hankasin sen "kielen" puhtaaksi. Siinä laturissa on vaan noi liukurenkaat (ja laakerit) aika valmiit. En kyl tollakaan kokeillut käyttää konetta ja et lataako edes...

Se mikä unohtus aiemmin mainita et aamulla ku totesin vian ni käydessä akun navoista mitannuna jännite 11.96V.

Mikäköhän sen auton sammumisen sitten aiheutti? Auto lähti nätisti käymään, mut heti ku tökkäsin lämppärin tai valot päälle ni sammus ku seinään. Tosin ku parin sammumisen jälkeen annoin käydä muutaman minuutin ni sitten kesti pitää valoja päällä parikyt sekuntia.

Eli siis ostan huomenna diodisillan, liukurenkaat ja laakerit ni kyl tästä jotain syntyy, jos ei muuta ni hiukset ainakin kihartuu.

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Maaliskuu 28. 6:43:49 2006

Vaikuttaa kyllä vahvasti diodisillan vialta, MUTTA tees rasitusmittaus akulle.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Ti Maaliskuu 28. 6:59:24 2006

itellä oli Diodisilta rikki ja valo paloi jatkuvasti! uusi silta kaupasta (10e) ja alkoi lataamaan
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Zipi
Viestit: 761
Liittynyt: To Syyskuu 22. 22:39:30 2005
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zipi » Ti Maaliskuu 28. 9:27:00 2006

Kyseessähän voi olla myös ajan kypsyttämä liitos jossain johtosarjassa... Toimii ensin pienellä kuormalla, mutta sitten kun kuorma lisääntyy kasvaa huonon liitoksen aiheuttama vastus niin suureksi että virta ei enää riitä "elintärkeille" toiminnoille. Toivottavasti vika löytyy laturista, sillä piuhasarjan läpikäyminen on aina aika "kuluttavaa" hommaa. :roll:
Kulkineet:
Focus '02 (kesäkäyttis)
Sierra '91 Sedan nelikkodokki (talvikäyttis)
+X kpl tekeytymässä olevia projekteja

ckolli
Viestit: 441
Liittynyt: To Joulukuu 23. 8:51:11 2004
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja ckolli » Ti Maaliskuu 28. 13:55:44 2006

Zipi kirjoitti:Kyseessähän voi olla myös ajan kypsyttämä liitos jossain johtosarjassa... Toimii ensin pienellä kuormalla, mutta sitten kun kuorma lisääntyy kasvaa huonon liitoksen aiheuttama vastus niin suureksi että virta ei enää riitä "elintärkeille" toiminnoille. Toivottavasti vika löytyy laturista, sillä piuhasarjan läpikäyminen on aina aika "kuluttavaa" hommaa. :roll:
Itseasiassa mulla oli cossussa juuri tuollainen vika. Kaapeli oli liittimessään enää parin karvan ja teipin varassa.

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ti Maaliskuu 28. 17:53:50 2006

Jees. Otin töistä tänään diodisillan ja isken sen kohta paikalleen. Lisäksi kokeilen toista juuri hyvin ladattua akkua. Jos ei pelaa ni raahaan akut ja laturit testeihin.

Täytyy kans tsekata noita johtoja&maadotuksia. Ei tosa tanarissa kyl taida noi johtosarjat niin pahoja olla. (eilen ku tarkistin ton latausvalon polttimon ni purkuun meni 10 minuuttia)
Pelottaa vaan ku kesällä solenoidivian takia suli toi sytytysvirtapiuha ja laitoin sinne uutta johtoo, et jos on siinä sivussa käyny jotain ja ilmenee vasta nyt.

Paljon kiitoksia jaetuista kokemuksista, tähän asti!!!

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ti Maaliskuu 28. 18:54:52 2006

Onkelma iski heti kättelyssä. Laturin purku on tässä kohtaa. Eli roottori tarttis saada irti siitä hiilipään rungosta. Olen jo mennyt takaperin puuhun eli diodi silta on irrrotettu siitä pohjasta, mutku se roottori on eessä.

Kaiketi siellä on vaan laakeri ja roottorin akseli on jämptisti siinä kiinni(?). Mistäs kohtaa tosta uskaltaa kammeta ja miten?

Voortikari
Viestit: 1219
Liittynyt: Ma Helmikuu 21. 14:11:29 2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Voortikari » Ti Maaliskuu 28. 19:54:15 2006

Roottorin pitäisi lähteä irti vetäisemällä, jos säädin / hiilisilta on irti. Laitat osat kiinni ruuvipenkkiin siten että roottori ei jää puristuksiin, mutta pääty on tukevasti penkkiä vasten, niin anna tuurnalla j avasaralla kevyen kyydin roottoriin.
Ainut auto on ford. Kaikki muut on halpoja kopioita

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ti Maaliskuu 28. 20:12:58 2006

Voortikari kirjoitti:Roottorin pitäisi lähteä irti vetäisemällä, jos säädin / hiilisilta on irti. Laitat osat kiinni ruuvipenkkiin siten että roottori ei jää puristuksiin, mutta pääty on tukevasti penkkiä vasten, niin anna tuurnalla j avasaralla kevyen kyydin roottoriin.
Nuo hiilet saa muistaakseni lukittua esim. rautalanganpätkällä jos oikein muistan yläasentoon, eli ne ei paina niiden syömiin uriin. Korjatkaa jos muistan väärin

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ti Maaliskuu 28. 21:50:45 2006

Roottirin sain irti ku laitoin mutterin takasin siihen akselinpäähän, mutterista ruuvipenkkiin ja napakka napautus "kuoren" reunaan ja vola!

Vikakin löytyi mitä ilmeisemmin: toisen liukurenkaan johto oli irti. Kolvailin sen takaisin ja pistin paketin jotakuinkin kasaan. Sitten laitoin laturiin piuhat ja maan kiinni. Latauksenmerkkivalo syttyi ku pistin virrat päälle.

Pistän huomenna paremmalla ajalla laturin paikalleen ja tarkistan kytkennät savun hälvettyä...


Suurkiitokset osallistujille!

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » To Maaliskuu 30. 18:43:48 2006

Todellakin vika oli siinä liukurenkaassa. Nyt on päivän verran ajeltu ja kaikki toimii hyvin.

Latausjännite akusta mitattuna reiluilla kierroksilla 14,20 V 14V:n säätäjällä.

Vieläkin hehkuu latausvalo vilkun tahtiin, mutta nyt kun tässä tuli perehdyttyä tuohon järjestelmään niin veikkaisin että mittaristo maadoittuu tuon latausvalon ja edelleen laturin kautta. Täytyy tutkia mittariston maadoitus kun kerkeän...

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Maaliskuu 30. 20:08:46 2006

UPS! Laturi ei tarjoa D+:lle maata jos se on "käynnissä". Siellä vallitsee sama jännite niinkuin mittaristollakin. Mutta jos laturilta akulle menevä johto, koneen maajohto tai sulaketaululle menevä virtajohto ei ole kunnossa, niin tarvittava jännite-ero syntyy laturin valolle. Laturi yrittää siis syöttää autoon päin virtaa laturin valon kautta.

D+ navaltahan saa virtaa kyllä otettua ulos sen jälkeen, kun laturi on herännyt. Sitä tulee sieltä jonkun verran (=~muutama amppeeri), jonka jälkeen palaa ne pikkudiodit (kokeiltu). Niiden tehtävähän on vain laturin roottorin ruokkiminen. Latausvalon kautta ei kuitenkaan noin isoja virtoja pääse kulkemaan.

Voihan myös olla, että mittaristosta on hapertunu ne muovit missä mikäkin polttimo on, ja valo pääsee vuotamaan naapurilätkien alle. Mulla alkaa sierrassa öljynpainevalo hohtaa kun laittaa pitkät päälle. Pitkien merkkivalo on siinä vieressä.
Jäsen #606

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Pe Huhtikuu 7. 21:13:58 2006

olafu kirjoitti: Voihan myös olla, että mittaristosta on hapertunu ne muovit missä mikäkin polttimo on, ja valo pääsee vuotamaan naapurilätkien alle. Mulla alkaa sierrassa öljynpainevalo hohtaa kun laittaa pitkät päälle. Pitkien merkkivalo on siinä vieressä.
Toi ei onnistu koska tanessa vasemman vilkun merkkivalo on toisella puolella mittaristoa...

Latexi
Viestit: 648
Liittynyt: To Maaliskuu 20. 12:35:04 2003
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Latexi » Ke Huhtikuu 12. 20:23:19 2006

Kaikki korjauksetkin hajoaa aikanaan. Eli olisin voinut juottaa paremminkin sen johdon sinne kiinni. (en ole kylläkään tarkistanut asiaa mutta samat oireet kuitenkin).

Kun tulin Tampereelta HR&RS:sta takasin päin Turkuun ni jo Pirkanhovin parkkiksella oli oireita, mutta oikeen järki riittänyt tajuamaan että on kyse samasta viasta. Vaan erinäisten nykimisten, pätkimisten ja pakoputkesta tulevien lieskojen jälkeen kun viimeisetkin sähköt oli säännöstelty loppuun auto hyytyi parikymmentä kilsaa ennen kotia.

Huoltojoukot toivat vara-akun ja seuraavana päivänä uusi laturi autoon. En jaksanut kikkailla enää...

Vastaa Viestiin