Moottorimaalit

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Moottorimaalit

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Pe Kesäkuu 9. 8:41:15 2006

Olisi tarkoitus maalata muutama lohko ja kansi tossa kohtapuolin ja ajattelin kysellä että minkälaisia maaleja muut ovat käyttäneet kyseisessä hommassa ja mistä ostettu.

qreippi
Viestit: 2076
Liittynyt: Ti Elokuu 31. 13:44:18 2004
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja qreippi » Pe Kesäkuu 9. 8:47:34 2006

Miranooli ja ostettu K-Raudasta :P
Älä itke äläkä raivoa. ymmärrä.

Skorppi
Viestit: 1961
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 18:42:49 2001
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Skorppi » Pe Kesäkuu 9. 9:06:41 2006

Motonetin hammer metallimaalilla olen lohkot maalannu.
Viimeksi muokannut Skorppi, Pe Kesäkuu 9. 11:22:39 2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Corvette C5 Supercharged

- 500whp.net -

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Kesäkuu 9. 9:58:33 2006

Kysytäänpä kääntäen, millä ärmätillä saa kivuttomammin tiukahkon maalin pois alumiinilohkosta?

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » Pe Kesäkuu 9. 10:03:26 2006

Maalin poistoaineella/lasikuula puhalluksella.

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » Pe Kesäkuu 9. 10:22:49 2006

Liittyen tohon lasikuulapuhallukseen ja edelliseenkin topicciin hiekkapuhalluksesta,
kannattaa lukea
http://www.hastingsmfg.com/Service%20Ti ... gine_p.htm
ja tehdä oma riski-arvio enne homman alotusta

Remppa
Viestit: 148
Liittynyt: Ma Tammikuu 27. 13:47:49 2003

Viesti Kirjoittaja Remppa » Pe Kesäkuu 9. 12:41:07 2006

SHR kirjoitti:Kysytäänpä kääntäen, millä ärmätillä saa kivuttomammin tiukahkon maalin pois alumiinilohkosta?
Itse lähtisin kemiallisesti hommaa hoitamaan. Olen tuossa juuri yhden alumiinivannesatsin poistanut maalista seuraavasti: liotukseen trikloorietyleeniin (tuttujen kesken Triklone) viikoksi, sen jälkeen kuumavesipesurilla hanat kaakkoon ja puhdasta tuli. Käytin 140 asteista höyryä, ihan niin kuumaa se ei kuitenkaan pitkän letkun läpi enää ole, mutta maali on pehmennyt takuuvarmasti ja paine + höyry tekee selvää lopusta. Lopputuloksena erittäin puhtaat ja rasvattomat vanteet. Suosittelen samaa sille lohkolle. Upotat sen Trikloon ja annat muhia riittävän kauan.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Kesäkuu 9. 13:59:25 2006

Remppa kirjoitti:
SHR kirjoitti:Kysytäänpä kääntäen, millä ärmätillä saa kivuttomammin tiukahkon maalin pois alumiinilohkosta?
Itse lähtisin kemiallisesti hommaa hoitamaan. Olen tuossa juuri yhden alumiinivannesatsin poistanut maalista seuraavasti: liotukseen trikloorietyleeniin (tuttujen kesken Triklone) viikoksi, sen jälkeen kuumavesipesurilla hanat kaakkoon ja puhdasta tuli. Käytin 140 asteista höyryä, ihan niin kuumaa se ei kuitenkaan pitkän letkun läpi enää ole, mutta maali on pehmennyt takuuvarmasti ja paine + höyry tekee selvää lopusta. Lopputuloksena erittäin puhtaat ja rasvattomat vanteet. Suosittelen samaa sille lohkolle. Upotat sen Trikloon ja annat muhia riittävän kauan.
Samoilla linjoilla olisin että jollain se pitää pehmentää ja sitten justiin esim höyrypesurilla tms veks. Lasikuulapuhallus kävi mielessä mutta ei kuulemma pysty tohon maaliin. Ja ei viitsisi vettä vahvempaa siihen puhaltaa kun se pitäis saada puhtaaksikin...jotain pitää keksiä kun lohko meni putkituksen ja hoonin jälkeen pesukoneeseen niin maalista tuli vähän epäsiisti joten haluisin sen kokonaan veks...

Arto65FB
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB » Pe Kesäkuu 9. 16:29:00 2006

qreippi kirjoitti:Miranooli ja ostettu K-Raudasta :P
Samoin. Sininen Miranooli on vielä kohtuullisen lähellä Fordin sinistä. Ratkorikaupoista voi löytyä jopa Ford Tractor Blueta.

Pesin moottoripesuaineella ja Peltipesulla, huuhtelua ja pensselillä hieman ohennettua Miranolia. Ihan hyvin kestänyt neljä vuotta.

AnttiR
Viestit: 1185
Liittynyt: To Huhtikuu 28. 14:30:06 2005
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AnttiR » Pe Kesäkuu 9. 16:38:54 2006

Itse maalasin viimeisimmän lohkon bilteman vasaralakalla.
Miranolillakin on tullut joskus maalattua.
Jäsen #1112

KtK
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1835
Liittynyt: Ke Tammikuu 2. 17:26:44 2002

Viesti Kirjoittaja KtK » Pe Kesäkuu 9. 18:05:50 2006

VHT:n mustalla lohkomaalilla maalasin tällä kertaa. Viimeksi jollain bilteeman mustalla spraymaalilla.

Rytinä
Viestit: 186
Liittynyt: Su Maaliskuu 30. 15:29:23 2003
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Rytinä » Pe Kesäkuu 9. 19:07:19 2006

Miranolin kannalla minäkin. Omasta maalasin lohko ja kannen joskus 4 vuotta sitten ja yllättävän hyvin on kestänyt paikoillaan.
Bmw E46`02
Bmw E36 `96
Honda CBR 954 RR`02

j.kangas
CRSC jäsen 2015
Viestit: 216
Liittynyt: Ti Syyskuu 6. 9:47:13 2005

Viesti Kirjoittaja j.kangas » La Kesäkuu 10. 9:35:29 2006

Kiitoksia vastauksista. Pitänee varmaan sitten vedellä miranolia pintaan kun näkyy olevan niin suosittu maali tohon tarkoitukseen.

hannutapio
Viestit: 112
Liittynyt: To Elokuu 15. 12:52:15 2002

Viesti Kirjoittaja hannutapio » La Kesäkuu 10. 22:29:23 2006

onks mitään paukkupullo maali mikä kestää?
ku pitäis venakoppa maalata.

ParDe
Viestit: 889
Liittynyt: Ma Tammikuu 28. 21:30:16 2002
Paikkakunta: Turku

Ruutta

Viesti Kirjoittaja ParDe » La Kesäkuu 10. 23:29:30 2006

Normaalit automaalit toimii myös


Esim lohko.

Pesu lipeällä ja sitr., hapolla.

Sitten huitaisee vaikkapa suolahappoa nistakaan, antaa vaikuttaa ja huuhtelee vedellä pois. Kuivaa P-ilmalla ja kuumapuhaltimella.


ÄLÄ LÄÄPI PINTA ON JO MAALAUSKELP.


Sitten vetäsee pintaan ns. happo eli teräksen pohjavärin, 1k tinneri ohent.

Sitten vaikka normaali 2k akrylimassa/ halutessasi met. väri ja 2k lakka päälle.


Todistetusti:

Automaali KESTÄÄ (iha tavallinen) jopa muovisen venakopan kannen päällä, normaalit pohjat, muovintartunta ja metallimassa sekä lakka.

Halukkaat ratapäiville tuunatun harmaan fokuksen konehuonetta tutkimaan.


Värisävy saattaa tummeta lämmön takia mutta kyse on todellakin hiuksenhienoista eroista.


Lauri varmaan kuittaa.
#15
RS20004x4 Verta, hikeä ja kyyneliä, nyt entinen
BMW 325 TDS Touring

lauri
Viestit: 3488
Liittynyt: To Joulukuu 6. 21:48:32 2001
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja lauri » Su Kesäkuu 11. 18:43:11 2006

Kuittaa muuten mutta kuten tuossa yhdessä topikissa sanoin niin itse en lohkoa uittaisi hapossa, happo syö metalli joten lohko haurastaa, ei toki paljoa mutta ei nää foodrin lohkot paljoa kestäkkään.

Vastaa Viestiin