
AMAL / Nakutusanturi & Megasquirt?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
AMAL / Nakutusanturi & Megasquirt?
Onko kukaan tutkinut voiko cossun amalia käyttää megasquirtissa sähköisenä ahtopaineensäätimenä? En löytänyt haulla juttua, että miten tuo amal toimii siis sähköjen kannalta tai paremminkin mitä se siis kestää syöttää/mitä pitää syöttää? Vai nakkaako cossujen omistajat aina ensimmäisenä ne meneen 

Viimeksi muokannut fsohc, Ma Kesäkuu 26. 6:23:24 2006. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Ylläpitäjä
- Viestit: 11528
- Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
- Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
- Viesti:
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
^Niin ajatuksena vain kävikin mielessä että saisiko tuon toimiin hyvin tai olisiko mitään järkeä kokeilla megasquirtilla tuon toimintaa. Eikös cossun ecuun ole syötetty joku ohjelman pätkä joka ohjaa tuon toimintaa, mutta ilmeisesti sitä ei pysty säätämään mitenkään. Megassa pitäisi pystyä noin mutullasiipicossu kirjoitti:Aika moni on sen nakannut pois.
Siis.. http://megasquirt.sourceforge.net/extra/boost.html
Tuo lisäpiiri ei ilmeisesti olisi paha tehdä, mutta mutta käykö tuo sen jälkeen suoraan amalin ohjaukseen ja saako sen rikottua jos laittaa väärät arvot?
Näyttäisi ainakin äkkiä katsottuna vaikuttaisi pätevältä "The Solenoid PWM rate is the pulse width that is used to control the solenoid, this will need to be experimented with to get your system to react best to the controller.
The Controller Update is how often MS will look at the boost pressure and adjust the setpoint in mSecs. " Eli ilmeisesti pitäisi olla hyvin säädettävissä. Tuolla voisi näemmä hoitaa ahtopaineen tipauttamistakin jos olisi nakutusanturi ms:ssä. Tuo nakuanturi kiinnostaisi tällähetkellä ehdottomasti eniten, mutta en oikeen ole löytänyt "järkevää" juttua sen käyttämisestä megassa, että heittäkääs linkillä jos jollekulle sattuu eteen
Itse sain tuon amalin coolerin mukana, että sen saa varmaan jonkin ajan päästä ostaa mikäli en jaksa alkaa värkkään megaan sitä
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kyllä se ohjaa amalia suoraan ja kyllä sen (transistorin) rikkikin saa jos nostaa taajuutta liiaksi. Nakuanturi on mulla laitettu niin, että sen antaessa signaalia, joka sitten megan avulla vetää ennakoita pois, on lisäksi kytketty vastuksella ilmanlämpöanturiin. Tämä siis lisää seosta hiukan jos nakutus sattuu kohdalle.
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Alkaa ohi aiheen, mutta minkälaista nakuanturia itse käytät? Ei mitään käsitystä minkälainen anturi tuohon ohc:n kylkeen olisi sopiva, miten kiinni/mihin kohti ja tuo extra sivuston "lisäpiirin" tulkintakin on hataralla pohjalla. Ilmeisesti pitäisi vielä kaikenlisäksi kalibroida jotenkin, vai? Ihan pihalla kun en ole koskaan nähnytkään tuollaista anturia 

Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Ylläpitäjä
Saabin apc:n anturi voisi olla hyvä, on samat sylinterin halkaisijat ja iskut.fsohc kirjoitti:Alkaa ohi aiheen, mutta minkälaista nakuanturia itse käytät? Ei mitään käsitystä minkälainen anturi tuohon ohc:n kylkeen olisi sopiva, miten kiinni/mihin kohti ja tuo extra sivuston "lisäpiirin" tulkintakin on hataralla pohjalla. Ilmeisesti pitäisi vielä kaikenlisäksi kalibroida jotenkin, vai? Ihan pihalla kun en ole koskaan nähnytkään tuollaista anturia
-
- Viestit: 399
- Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002
Saab 9000 nakuanturin saa ainakin IS:n imusarjaan kiinni...kynsi kirjoitti:Saabin apc:n anturi voisi olla hyvä, on samat sylinterin halkaisijat ja iskut.fsohc kirjoitti:Alkaa ohi aiheen, mutta minkälaista nakuanturia itse käytät? Ei mitään käsitystä minkälainen anturi tuohon ohc:n kylkeen olisi sopiva, miten kiinni/mihin kohti ja tuo extra sivuston "lisäpiirin" tulkintakin on hataralla pohjalla. Ilmeisesti pitäisi vielä kaikenlisäksi kalibroida jotenkin, vai? Ihan pihalla kun en ole koskaan nähnytkään tuollaista anturia
-
- Viestit: 3233
- Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Itsellä ihan yleismallinen Boschin anturi VPV:ltä ja Knocksense boksi välissä.fsohc kirjoitti:Alkaa ohi aiheen, mutta minkälaista nakuanturia itse käytät? Ei mitään käsitystä minkälainen anturi tuohon ohc:n kylkeen olisi sopiva, miten kiinni/mihin kohti ja tuo extra sivuston "lisäpiirin" tulkintakin on hataralla pohjalla. Ilmeisesti pitäisi vielä kaikenlisäksi kalibroida jotenkin, vai? Ihan pihalla kun en ole koskaan nähnytkään tuollaista anturia
Escort mk3 + 2x Focus mk1
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Eli BOSCH 0 261 231 006 nakutusanturi 56€ VPV:ltä. Onkohan kukaan kokeillut tuollaista ohc motin kyljessä? Voisin tilata tuollaisen jos vaan tietäisin mihin tuo pitää laittaa kiinni.
Jos olen yhtään käsittäny oikein niin tuo ilmeisesti pitäisi olla lohkonyläreunassa siis melkein dekkitasossa, mutta pitäisikö tuo olla kiinni sylinteriputken kohdalla vai kahden sylinteriputken välissä. Ymmärtääkö kukaan mitä meinaan?
Jos olen yhtään käsittäny oikein niin tuo ilmeisesti pitäisi olla lohkonyläreunassa siis melkein dekkitasossa, mutta pitäisikö tuo olla kiinni sylinteriputken kohdalla vai kahden sylinteriputken välissä. Ymmärtääkö kukaan mitä meinaan?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Viestit: 2042
- Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
- Paikkakunta: Riihimäki
TUOSSA se on cossun koneessa. Eli toi mokkula tossa mihin menee johto...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318
450EXC 6D
TE300i
Slowmotion Motorsport
#69
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Noniin nostetaanpas taas tämä ylös. Katselin ms'n's-extra sivustolta tuota ahtopaineensäädönkytkentää&nakutusanturikytkentää, eikä ne aukea minulle kun ei ole sähkömiehen vikaa sitten yhtään, eli viitsisikö joku tulkata tuota hieman minulle (siis miten käytännössä tuollainen kytketään)?
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/boost.html
1. partcon sivuilta löysin tuollaisen transistorin kuin IRLZ44N (Pitäisi olla IRLZ44 FET), tuolla N:llä ei ilmeisesti ole mitään merkitystä tuossa tyypissä, mitälie sitten tarkoittaakaan?
2. kytkennässä ilmeisesti tarvitaan vielä 100ohm ja 10kohm vastukset, vai onko nuo edes vastuksia?
3. G=Ground, D=?, S=?
"Mä vaan tinailen niin kuin muut käskee ja siihenkin pitää olla hyvät ohjeet"
Ajattelin tilailla tuon ahtopaineensäädön ja nakutusanturin komponentit, mutta kun on käsi sähköhommissa niin ei voi mitään...
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html (tämä pistää jo ihan meikäläisen ihan sekaisin)
Ei kellään sattuis oleen kuvaa noista kytkennöistä
Vielä tuosta nakutusanturin kytkentäkaaviosta, että onko tuossa kytkennässä jonkinlainen säätövastus jolla pitäisi sitten kalibroida tuo nakutusanturi? Koettakaa kestää näitä tyhmiä kysymyksiä
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/boost.html
1. partcon sivuilta löysin tuollaisen transistorin kuin IRLZ44N (Pitäisi olla IRLZ44 FET), tuolla N:llä ei ilmeisesti ole mitään merkitystä tuossa tyypissä, mitälie sitten tarkoittaakaan?
2. kytkennässä ilmeisesti tarvitaan vielä 100ohm ja 10kohm vastukset, vai onko nuo edes vastuksia?
3. G=Ground, D=?, S=?
"Mä vaan tinailen niin kuin muut käskee ja siihenkin pitää olla hyvät ohjeet"

Ajattelin tilailla tuon ahtopaineensäädön ja nakutusanturin komponentit, mutta kun on käsi sähköhommissa niin ei voi mitään...
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html (tämä pistää jo ihan meikäläisen ihan sekaisin)
Ei kellään sattuis oleen kuvaa noista kytkennöistä

Vielä tuosta nakutusanturin kytkentäkaaviosta, että onko tuossa kytkennässä jonkinlainen säätövastus jolla pitäisi sitten kalibroida tuo nakutusanturi? Koettakaa kestää näitä tyhmiä kysymyksiä
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Tuolla olisi myytävänä valmis murikka megaan, mutta "hieman" törkeän hintainen
http://www.viatrack.ca/
http://www.viatrack.ca/
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Viestit: 2565
- Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
- Paikkakunta: Kurikka
Vastuksia taitavat olla joo ja säädettävä vastus on tuo "10K 10 turn pot".fsohc kirjoitti: 2. kytkennässä ilmeisesti tarvitaan vielä 100ohm ja 10kohm vastukset, vai onko nuo edes vastuksia?
Vielä tuosta nakutusanturin kytkentäkaaviosta, että onko tuossa kytkennässä jonkinlainen säätövastus jolla pitäisi sitten kalibroida tuo nakutusanturi?
-
- Viestit: 409
- Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002
On ne vastuksia, ihan tavallisia ja sitten tuo G=gate, D=drain, S=sourcefsohc kirjoitti:
2. kytkennässä ilmeisesti tarvitaan vielä 100ohm ja 10kohm vastukset, vai onko nuo edes vastuksia?
3. G=Ground, D=?, S=?
näet tuon fetin datalehdeltä mikä jalka on mikäkin niin saat sen oikeinpäin aseteltua levylle.
Niin ja tosiaan tuo 100 ohmin vastuksesta lähtevä piuha tökätään siihen X4 kohtaan levyllä että tuota fettiä ja sitäkautta solenoidia pystytään megalla ohjata.