AMAL / Nakutusanturi & Megasquirt?

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

AMAL / Nakutusanturi & Megasquirt?

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ke Kesäkuu 14. 19:24:53 2006

Onko kukaan tutkinut voiko cossun amalia käyttää megasquirtissa sähköisenä ahtopaineensäätimenä? En löytänyt haulla juttua, että miten tuo amal toimii siis sähköjen kannalta tai paremminkin mitä se siis kestää syöttää/mitä pitää syöttää? Vai nakkaako cossujen omistajat aina ensimmäisenä ne meneen :wink:
Viimeksi muokannut fsohc, Ma Kesäkuu 26. 6:23:24 2006. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

siipicossu
Ylläpitäjä
Viestit: 11528
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 10:48:11 2001
Paikkakunta: Kehä kolmosen ja napapiirin välissä.
Viesti:

Viesti Kirjoittaja siipicossu » Ke Kesäkuu 14. 20:53:46 2006

Aika moni on sen nakannut pois.
Enemmän Irti Vanhoista Vehkeistä, #23.
Sierra RS Cosworth siipicossu -87 (430hp/480Nm).
Mondeo ST200 -00 3.0.
S-MAX 2.5 -06 Kameleontti.
Focus RS500 2.5 -10 (437hp/595Nm) .

ex: S-MAX 2.5 -06 BSR-softalla, Mondeo ST200 -00, Mondeo 2.5 V6 STW GT -98, Escort 2.0 -79.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Ke Kesäkuu 14. 22:13:52 2006

Kyllä toimii MS:n kanssa. Saa ahtokartat syöttää niin kuin haluaa eri kierrosalueille ja kaasupolkimen asennoille.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Kimmo's
Viestit: 294
Liittynyt: Ti Kesäkuu 4. 15:01:22 2002
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Kimmo's » Ke Kesäkuu 14. 22:27:57 2006

Jos joku on tollasta pois nakkaamassa, niin voisin ottaa kopin...

Ts. siis maksaakin siitä jotain...

- Kimmo

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Kesäkuu 15. 3:56:08 2006

siipicossu kirjoitti:Aika moni on sen nakannut pois.
^Niin ajatuksena vain kävikin mielessä että saisiko tuon toimiin hyvin tai olisiko mitään järkeä kokeilla megasquirtilla tuon toimintaa. Eikös cossun ecuun ole syötetty joku ohjelman pätkä joka ohjaa tuon toimintaa, mutta ilmeisesti sitä ei pysty säätämään mitenkään. Megassa pitäisi pystyä noin mutulla

Siis.. http://megasquirt.sourceforge.net/extra/boost.html
Tuo lisäpiiri ei ilmeisesti olisi paha tehdä, mutta mutta käykö tuo sen jälkeen suoraan amalin ohjaukseen ja saako sen rikottua jos laittaa väärät arvot?

Näyttäisi ainakin äkkiä katsottuna vaikuttaisi pätevältä "The Solenoid PWM rate is the pulse width that is used to control the solenoid, this will need to be experimented with to get your system to react best to the controller.
The Controller Update is how often MS will look at the boost pressure and adjust the setpoint in mSecs. " Eli ilmeisesti pitäisi olla hyvin säädettävissä. Tuolla voisi näemmä hoitaa ahtopaineen tipauttamistakin jos olisi nakutusanturi ms:ssä. Tuo nakuanturi kiinnostaisi tällähetkellä ehdottomasti eniten, mutta en oikeen ole löytänyt "järkevää" juttua sen käyttämisestä megassa, että heittäkääs linkillä jos jollekulle sattuu eteen

Itse sain tuon amalin coolerin mukana, että sen saa varmaan jonkin ajan päästä ostaa mikäli en jaksa alkaa värkkään megaan sitä
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » To Kesäkuu 15. 11:07:40 2006

Kyllä se ohjaa amalia suoraan ja kyllä sen (transistorin) rikkikin saa jos nostaa taajuutta liiaksi. Nakuanturi on mulla laitettu niin, että sen antaessa signaalia, joka sitten megan avulla vetää ennakoita pois, on lisäksi kytketty vastuksella ilmanlämpöanturiin. Tämä siis lisää seosta hiukan jos nakutus sattuu kohdalle.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Kesäkuu 15. 20:23:03 2006

Alkaa ohi aiheen, mutta minkälaista nakuanturia itse käytät? Ei mitään käsitystä minkälainen anturi tuohon ohc:n kylkeen olisi sopiva, miten kiinni/mihin kohti ja tuo extra sivuston "lisäpiirin" tulkintakin on hataralla pohjalla. Ilmeisesti pitäisi vielä kaikenlisäksi kalibroida jotenkin, vai? Ihan pihalla kun en ole koskaan nähnytkään tuollaista anturia :?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » To Kesäkuu 15. 22:38:49 2006

fsohc kirjoitti:Alkaa ohi aiheen, mutta minkälaista nakuanturia itse käytät? Ei mitään käsitystä minkälainen anturi tuohon ohc:n kylkeen olisi sopiva, miten kiinni/mihin kohti ja tuo extra sivuston "lisäpiirin" tulkintakin on hataralla pohjalla. Ilmeisesti pitäisi vielä kaikenlisäksi kalibroida jotenkin, vai? Ihan pihalla kun en ole koskaan nähnytkään tuollaista anturia :?
Saabin apc:n anturi voisi olla hyvä, on samat sylinterin halkaisijat ja iskut.

Newis
Viestit: 399
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 10:14:43 2002

Viesti Kirjoittaja Newis » Su Kesäkuu 18. 19:21:34 2006

kynsi kirjoitti:
fsohc kirjoitti:Alkaa ohi aiheen, mutta minkälaista nakuanturia itse käytät? Ei mitään käsitystä minkälainen anturi tuohon ohc:n kylkeen olisi sopiva, miten kiinni/mihin kohti ja tuo extra sivuston "lisäpiirin" tulkintakin on hataralla pohjalla. Ilmeisesti pitäisi vielä kaikenlisäksi kalibroida jotenkin, vai? Ihan pihalla kun en ole koskaan nähnytkään tuollaista anturia :?
Saabin apc:n anturi voisi olla hyvä, on samat sylinterin halkaisijat ja iskut.
Saab 9000 nakuanturin saa ainakin IS:n imusarjaan kiinni...

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Kesäkuu 18. 19:23:10 2006

fsohc kirjoitti:Alkaa ohi aiheen, mutta minkälaista nakuanturia itse käytät? Ei mitään käsitystä minkälainen anturi tuohon ohc:n kylkeen olisi sopiva, miten kiinni/mihin kohti ja tuo extra sivuston "lisäpiirin" tulkintakin on hataralla pohjalla. Ilmeisesti pitäisi vielä kaikenlisäksi kalibroida jotenkin, vai? Ihan pihalla kun en ole koskaan nähnytkään tuollaista anturia :?
Itsellä ihan yleismallinen Boschin anturi VPV:ltä ja Knocksense boksi välissä.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Su Kesäkuu 18. 19:36:15 2006

Eli BOSCH 0 261 231 006 nakutusanturi 56€ VPV:ltä. Onkohan kukaan kokeillut tuollaista ohc motin kyljessä? Voisin tilata tuollaisen jos vaan tietäisin mihin tuo pitää laittaa kiinni.

Jos olen yhtään käsittäny oikein niin tuo ilmeisesti pitäisi olla lohkonyläreunassa siis melkein dekkitasossa, mutta pitäisikö tuo olla kiinni sylinteriputken kohdalla vai kahden sylinteriputken välissä. Ymmärtääkö kukaan mitä meinaan?
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Su Kesäkuu 18. 19:58:29 2006

Ei sen paikka nyt niin tarkka ole. Tuossa on sen paikka CVH koneessa. Taitaa olla lohkon ainoa 8mm jenga.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

AkiS
Viestit: 2042
Liittynyt: Ma Kesäkuu 3. 17:24:42 2002
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja AkiS » Ma Kesäkuu 19. 0:38:57 2006

TUOSSA se on cossun koneessa. Eli toi mokkula tossa mihin menee johto...
2.2iS T16 4x4 'raceprojekti'
XR4Ti 'futureprojekt'
EVO8 'projekt talvimiina'
ST220 'käyttis projekt'
Sprinter 318

450EXC 6D
TE300i

Slowmotion Motorsport
#69

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Kesäkuu 26. 6:02:12 2006

Noniin nostetaanpas taas tämä ylös. Katselin ms'n's-extra sivustolta tuota ahtopaineensäädönkytkentää&nakutusanturikytkentää, eikä ne aukea minulle kun ei ole sähkömiehen vikaa sitten yhtään, eli viitsisikö joku tulkata tuota hieman minulle (siis miten käytännössä tuollainen kytketään)?

http://megasquirt.sourceforge.net/extra/boost.html
1. partcon sivuilta löysin tuollaisen transistorin kuin IRLZ44N (Pitäisi olla IRLZ44 FET), tuolla N:llä ei ilmeisesti ole mitään merkitystä tuossa tyypissä, mitälie sitten tarkoittaakaan?
2. kytkennässä ilmeisesti tarvitaan vielä 100ohm ja 10kohm vastukset, vai onko nuo edes vastuksia?
3. G=Ground, D=?, S=?

"Mä vaan tinailen niin kuin muut käskee ja siihenkin pitää olla hyvät ohjeet" :oops:

Ajattelin tilailla tuon ahtopaineensäädön ja nakutusanturin komponentit, mutta kun on käsi sähköhommissa niin ei voi mitään...
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html (tämä pistää jo ihan meikäläisen ihan sekaisin)

Ei kellään sattuis oleen kuvaa noista kytkennöistä :oops:

Vielä tuosta nakutusanturin kytkentäkaaviosta, että onko tuossa kytkennässä jonkinlainen säätövastus jolla pitäisi sitten kalibroida tuo nakutusanturi? Koettakaa kestää näitä tyhmiä kysymyksiä
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » Ma Kesäkuu 26. 6:47:11 2006

Tuolla olisi myytävänä valmis murikka megaan, mutta "hieman" törkeän hintainen
http://www.viatrack.ca/
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

koskar
Viestit: 2565
Liittynyt: Pe Marraskuu 7. 18:17:16 2003
Paikkakunta: Kurikka

Viesti Kirjoittaja koskar » Ma Kesäkuu 26. 8:01:06 2006

fsohc kirjoitti: 2. kytkennässä ilmeisesti tarvitaan vielä 100ohm ja 10kohm vastukset, vai onko nuo edes vastuksia?

Vielä tuosta nakutusanturin kytkentäkaaviosta, että onko tuossa kytkennässä jonkinlainen säätövastus jolla pitäisi sitten kalibroida tuo nakutusanturi?
Vastuksia taitavat olla joo ja säädettävä vastus on tuo "10K 10 turn pot".

_P_
Viestit: 409
Liittynyt: To Toukokuu 9. 15:57:46 2002

Viesti Kirjoittaja _P_ » Ma Kesäkuu 26. 17:53:19 2006

fsohc kirjoitti:
2. kytkennässä ilmeisesti tarvitaan vielä 100ohm ja 10kohm vastukset, vai onko nuo edes vastuksia?
3. G=Ground, D=?, S=?
On ne vastuksia, ihan tavallisia ja sitten tuo G=gate, D=drain, S=source
näet tuon fetin datalehdeltä mikä jalka on mikäkin niin saat sen oikeinpäin aseteltua levylle.

Niin ja tosiaan tuo 100 ohmin vastuksesta lähtevä piuha tökätään siihen X4 kohtaan levyllä että tuota fettiä ja sitäkautta solenoidia pystytään megalla ohjata.

Vastaa Viestiin