hukkaportin kellon tanko!

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

hukkaportin kellon tanko!

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » To Heinäkuu 6. 18:55:59 2006

miten säädetään?
pitääkö olla esijännitykses vai miten?
kyseessä on cossu sierra 4x4 -90
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Re: hukkaportin kellon tanko!

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » To Heinäkuu 6. 20:41:01 2006

Kaizu_k kirjoitti:miten säädetään?
pitääkö olla esijännitykses vai miten?
kyseessä on cossu sierra 4x4 -90
Minun ymmärtääkseni yleensä pitäis laittaa pieni esijännitys, näin olen itse ainakin tehnyt.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

THR
Viestit: 4915
Liittynyt: Su Joulukuu 14. 13:22:05 2003
Paikkakunta: Suomussalmi

Viesti Kirjoittaja THR » To Heinäkuu 6. 21:03:18 2006

mitä enenpi ns.esijännitystä sitä enenpi painetta 8)

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » To Heinäkuu 6. 22:33:28 2006

Mitä enempi esijännitystä tangosta kiristämällä, sitä lyhempi liikerata. Aiheuttaa paineen karkailua jos liikerata lyhenee liiaksi. Parempi konsti paineiden nostoon on laittaa lisäjousi, niin pysyy paineet tasasempana.

Mutta kohtuullisesti jännitykselle ja kokeilee käsin kuinka paljon tanko liikkuu, niin ei pitäisi tulla ylläreitä.
Jäsen #606

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » Pe Heinäkuu 7. 3:46:41 2006

Nyrkkisääntö: esijännitystä puolet tapin halkaisijasta (7mm:2 = 3,5mm). Jos pistää enemmän, käy kuten Olafu kommentoi...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Kaizu_k
Viestit: 165
Liittynyt: Pe Marraskuu 25. 17:56:16 2005
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Kaizu_k » Pe Heinäkuu 7. 14:43:29 2006

taitaa olla hukkaportin kello jo aika löysä ku laittaa tolla et puolet tapin halkaisijasta eipä nosta enää ku 0,5 bar paineit vaik vakiossa on 0,7bar...
joutuu vetää aika paljon esi jännitystä et saa paineet kohilleen....
#1557
EX Sierra xr4x4 2,8l V6 -86
EX Sierra RS Cosworth 4x4 -90
EX Sierra Cosworth 4x4 -90
Sierra Cosworth 2wd -88

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Pe Heinäkuu 7. 15:13:21 2006

Jos ei tuu painetta niin sitten vaan kellokauppaan,esijännityksen lisääminen ei onnelliseksi tee vaikka painetta sillä saakin.Liikerata jää silloin vajaaksi joka aiheuttaa pakopaineen nousun koska portinreijästä ei mene enää kamaa läpi koska läppä ei sitten enää liiku ääriasentoonsa.Vaikka ahtopaine nouseekin esijännitystä lisäämällä niin tehonnousu kuitenkin loppuu jo aikaisemmin koska kone menee tukkoon.
+XXXhv

tony the tiger
Viestit: 1516
Liittynyt: Ke Toukokuu 18. 23:16:11 2005
Paikkakunta: Kontiolahti

Viesti Kirjoittaja tony the tiger » Su Heinäkuu 9. 0:37:43 2006

ect kirjoitti:Jos ei tuu painetta niin sitten vaan kellokauppaan,esijännityksen lisääminen ei onnelliseksi tee vaikka painetta sillä saakin.Liikerata jää silloin vajaaksi joka aiheuttaa pakopaineen nousun koska portinreijästä ei mene enää kamaa läpi koska läppä ei sitten enää liiku ääriasentoonsa.Vaikka ahtopaine nouseekin esijännitystä lisäämällä niin tehonnousu kuitenkin loppuu jo aikaisemmin koska kone menee tukkoon.
No olisin kyllä sitä mieltä, että jäykällä kellolla ahdot saa hieman nopeammin nousemaan. Jos liikerata loppuu kesken, alkaa nousemaan myös ahtopaine, kun ei kaasut pääse virtaamaan hukkaportin kautta ja näin ollen pyörimisnopeus kasvaa.
Ja pakopaineet pysyy samana, jos ahtopaine on sama, olkoonpa kello mikä tahansa. Saman verran se hukkis on auki molemmilla. Yli kiristetty löysä kello ei vaan ecu:n suojatoimintojen kanssa välttämättä toimi, kun ei ehkä pääse avautumaan riittävästi eikä näin pysty tiputtamaan ahtoja tarvittaessa.
Escort RS Cosworth -93
Mondeo STW -99

Maissi
Viestit: 611
Liittynyt: Ke Kesäkuu 18. 12:14:19 2003

Viesti Kirjoittaja Maissi » Su Heinäkuu 9. 10:59:27 2006

Juu kyllä jäykällä kellolla ahdot nousee nopeemmin, rupeaa hukkaportti aukeamaan myöhemmin kuin löysemmällä. Ja jos haluaa ahdot nousemaan nopeammin, niin kannattaa mielummin hommata rajapaineventtiili, niin ei tartte vehdata sen kellon kanssa.

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Su Heinäkuu 9. 12:30:24 2006

Maissi kirjoitti:Juu kyllä jäykällä kellolla ahdot nousee nopeemmin, rupeaa hukkaportti aukeamaan myöhemmin kuin löysemmällä. Ja jos haluaa ahdot nousemaan nopeammin, niin kannattaa mielummin hommata rajapaineventtiili, niin ei tartte vehdata sen kellon kanssa.
Ja näistä venttiileistä Turbosmart BoostTee on aika pätevä rajapaine/bleedi säädin, vieläpä kohtuu hintainen.

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Su Heinäkuu 9. 13:38:30 2006

fiffe kirjoitti:
Maissi kirjoitti:Juu kyllä jäykällä kellolla ahdot nousee nopeemmin, rupeaa hukkaportti aukeamaan myöhemmin kuin löysemmällä. Ja jos haluaa ahdot nousemaan nopeammin, niin kannattaa mielummin hommata rajapaineventtiili, niin ei tartte vehdata sen kellon kanssa.
Ja näistä venttiileistä Turbosmart BoostTee on aika pätevä rajapaine/bleedi säädin, vieläpä kohtuu hintainen.
Saakos tota Turbosmart BoostTee säädintä muualta kuin hevosvoima.com nettikaupasta? Onko sulla käyttökokemuksia tosta säätimestä fiffe? Mietin että jos tohon omaan rst:hen hommais tollasen..
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

ect
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Toukokuu 16. 17:17:55 2005

Viesti Kirjoittaja ect » Su Heinäkuu 9. 16:22:24 2006

No olisin kyllä sitä mieltä, että jäykällä kellolla ahdot saa hieman nopeammin nousemaan. Jos liikerata loppuu kesken, alkaa nousemaan myös ahtopaine, kun ei kaasut pääse virtaamaan hukkaportin kautta ja näin ollen pyörimisnopeus kasvaa.
Ja pakopaineet pysyy samana, jos ahtopaine on sama, olkoonpa kello mikä tahansa. Saman verran se hukkis on auki molemmilla. Yli kiristetty löysä kello ei vaan ecu:n suojatoimintojen kanssa välttämättä toimi, kun ei ehkä pääse avautumaan riittävästi eikä näin pysty tiputtamaan ahtoja tarvittaessa.



Ai niinhän se tais ollakkin.Ei muuta pojat kun esijännitykset tappiinsa ja baanalle! 8)
+XXXhv

Etuveto
CRSC jäsen 2015
Viestit: 1043
Liittynyt: Ti Heinäkuu 5. 21:33:09 2005
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja Etuveto » Su Heinäkuu 9. 21:11:28 2006

Planet kirjoitti:
fiffe kirjoitti:
Maissi kirjoitti:Juu kyllä jäykällä kellolla ahdot nousee nopeemmin, rupeaa hukkaportti aukeamaan myöhemmin kuin löysemmällä. Ja jos haluaa ahdot nousemaan nopeammin, niin kannattaa mielummin hommata rajapaineventtiili, niin ei tartte vehdata sen kellon kanssa.
Ja näistä venttiileistä Turbosmart BoostTee on aika pätevä rajapaine/bleedi säädin, vieläpä kohtuu hintainen.
Saakos tota Turbosmart BoostTee säädintä muualta kuin hevosvoima.com nettikaupasta? Onko sulla käyttökokemuksia tosta säätimestä fiffe? Mietin että jos tohon omaan rst:hen hommais tollasen..
Sporttiauto myy kanssa tuota Turbosmarttia.joissakin esitteissä vaan ei puhuttu tuosta rajapaine optiosta ollenkaan joten tuli yllätyksenä, mikä vauhditti myös hankintaa. Paineen säätö tottelee kyllä hyvin kun vertaa noihin pneumatiikka osiin.Tietty jos hintaa/kokoa kun vertaa noihin pneumatiikka tarvikeisiin niin edukseen vie. Muutenkin rajapaineen saa säädettyä tuosta venttiilistä jousta kikkailemalla joka on vakiona 0.4bar. Kaikki n.300km :wink: testattu ja hyvin toimii...

Planet
Viestit: 1492
Liittynyt: Ti Helmikuu 26. 23:08:03 2002
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Planet » Su Heinäkuu 9. 23:00:19 2006

fiffe kirjoitti:
Planet kirjoitti:
fiffe kirjoitti: Ja näistä venttiileistä Turbosmart BoostTee on aika pätevä rajapaine/bleedi säädin, vieläpä kohtuu hintainen.
Saakos tota Turbosmart BoostTee säädintä muualta kuin hevosvoima.com nettikaupasta? Onko sulla käyttökokemuksia tosta säätimestä fiffe? Mietin että jos tohon omaan rst:hen hommais tollasen..
Sporttiauto myy kanssa tuota Turbosmarttia.joissakin esitteissä vaan ei puhuttu tuosta rajapaine optiosta ollenkaan joten tuli yllätyksenä, mikä vauhditti myös hankintaa. Paineen säätö tottelee kyllä hyvin kun vertaa noihin pneumatiikka osiin.Tietty jos hintaa/kokoa kun vertaa noihin pneumatiikka tarvikeisiin niin edukseen vie. Muutenkin rajapaineen saa säädettyä tuosta venttiilistä jousta kikkailemalla joka on vakiona 0.4bar. Kaikki n.300km :wink: testattu ja hyvin toimii...
Jep. Pitää katella, jos hommais itelleenkin tollasen. :)
Jäsen #387
Ford Sierra Cosworth 2wd
Mondeo mk4,5 wagon

Vastaa Viestiin