oharin seuraajia.

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

oharin seuraajia.

Viesti Kirjoittaja ytte » Ke Elokuu 16. 20:40:17 2006

Pitäs kansi niputtaa läjään ja seuraajat uupuu. Minkä merkin seuraajia uskaltaa ostaa ja mitkä kestää? Mitää pitkäpintasia ja erikois kovia en tarvitse koska nokat mitä käytän ei oo vielä niin jyrkkiä.

Crane Camsin seuraajista on itellä hyvä maku, mitkäs muut on samaa luokkaa?

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » To Elokuu 17. 8:41:00 2006

Ape importista ostin joskus ne halvat seuraajat, ja toimivat nätisti tiukemmankin nokan kanssa. Todennäköisesti myyvät vielä saman valmistajan tuotetta.

p.


http://www.ape-import.com/Ford%20viriosat.htm
Anglia 105E -67, Escort mk1 -73, Escort mk1 4D -74, Sierra Cosworth 4WD -90, F-150 4x4 XLT Lariat, Mondeo STW -03

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » To Elokuu 17. 9:32:02 2006

Mulla on semmonen käsitys että seuraajat ei mene ihan helposti rikki vaikka ne olis minkä valmistajan jos kaikki on kunnossa.
Eli jos seuraajia alkaa kulumaan siihen on etsittävä syitä ensin muualta kuin niiden laadusta.
Hyvä olisi aloittaa siitä että tarkistaa nokkan osumisen liukupinnalle mahdollisimman keskelle, eikä missään tapauksessa mene liukupinnan reunan ohi.
Mikäli nokka ei osu liukupintaan venttiilin mittaa täytyy muuttaa että saadaan osumaan kohdalleen. Joko venttiilin päätä lyhentämällä tai käyttämällä venttiilin päässä jatko holkkia (lätskäppejä?).

Sitten seuraava asia on öljyn tulo venttiilikoneistoon. Usein nimittäin se helvatan öljyputki on tukossa jonkun reiän kohdalta (moottorin kasaus silikoonia tms.) ja se oi riitä että tökkäät sen klöntin mikkilangan pärkällä sinne putken sisään pois siitä reiän edestä! Se on kohta siinä tai jonkun muun reiän kohdalla takaisin. Vaan se putki pitää ottaa irti ja puhdistaa huolellisesti niin että roskia sinne ei jää.

Sitten on venttiili välykset, jos foordin oohoocee on tosi hiljainen käydessään niin valmistaudu seuraajan vaihtoon! Tyyntä myrskyn edellä pätee tässä, nimittäin useimmiten venttiilivälys on kadonnut venttiilin seetin kuluessa kannesta (nyky bensat) ja kun ei oo välystä ei pääse öljyä nokan ja seuraajan väliin ja rouh rouh... kohta on välystä!

Tää on sitte kirjotettu kieli poskessa, että en epäile kenenkään ammattitaitoo mutta itelläni kaikki biltemankin nokkasarjat kestäny ihan kohtuu hyvin.

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » To Elokuu 17. 17:27:07 2006

TVR oikeilla jäljillä. Yleensä toimii jos kaikki perusasiat kunnossa.
On toki kuultu harvinaisista yksittäisistä laatuvika seuraajistakin mutta yleensä pelaavat.
Crane ja Camtec leveää sekä ihan orkkisvipuja on yleisesti käytetty.
TVR kirjoittaa aika osuvasti että jos on äänetön ohc niin kohta hajoo, varsinkin kireillä nopea ramppisilla nokilla sopiva mekaaninen ääni 0.25-0.3mm välyksillä kuuluu asiaan ja jos osat ja geometria on kunnossa äänet on ihan siedättäviä.
Aina kun rassaa ohc konetta varmistettava öljy kannessa (putki kunnossa sekä pumppu tosiaan työntää riittävästi ilmatonta öljyä).
Reilua välystä testasin aikanaan Enem A8 nokalla joka on hyvä nokka mutta rajun rampin takia vaatii hyvät jouset ja reilun välyksen (0.3mm). Käytin annettuja 0.2-0.25 välyksiä niin vippa meni paskaks vaikka kuinka oli kaikki kunnossa, kasvatin välystä jolloin mekaaninen ääni kasvoi mutta vehkeet pelas.
Vakioon riittää että kaikki on todellakin kunnossa ja mielellään pakopuolella terässeeti, niin kestää kyllä hyvin melkein millä vaan vakio-osilla.

fsohc
Viestit: 1694
Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005

Viesti Kirjoittaja fsohc » To Elokuu 17. 20:56:21 2006

"Sitten seuraava asia on öljyn tulo venttiilikoneistoon. Usein nimittäin se helvatan öljyputki on tukossa jonkun reiän kohdalta (moottorin kasaus silikoonia tms.)"

Tuo putkihan ei muistaakseni maksa kuin pari egee ja se todellakin kerää paskaa kitusiinsa.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73

Mikko R.
CRSC jäsen 2015
Viestit: 160
Liittynyt: La Lokakuu 8. 11:40:51 2005
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Mikko R. » To Elokuu 17. 21:09:35 2006

Putki Fordilla ~23e -jäsenalennukset, eli ei kovin kallis osa. Tarvikkeena ~10e luokkaa, mutta itse en ala tuollaisten osien kohdalla säästämään, varsinkaan kun kyseessä ei ole mikään huima rahasumma, ottaen huomioon kuinka tärkeästä asiasta on kyse.
#1193

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » To Elokuu 17. 22:00:16 2006

Kyllä laitteet on itelläkin kestänyt. Voortin omat seuraajat on kans hyviä, vaatii vaan jäykemmät jouset kun vakiona että ei pääse "leijumaan" ja lyömään seuraajaa poikki.

Alumiiniset venttiilinlautaset on tulossa ja tuplajouset, pitäs suht hyvin pelata omassa käytössä varsinkin noilla nokilla mitä ite käytän.

Taidanpa kilauttaa/laittaa postia ape-importille ja kysyä mitä sillä ois tarjolla ja mihin hintaan.

Eemeli
Viestit: 422
Liittynyt: Ti Maaliskuu 9. 15:10:53 2004
Paikkakunta: Lappi/Simo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eemeli » Pe Elokuu 18. 15:54:49 2006

ytte kirjoitti:Kyllä laitteet on itelläkin kestänyt. Voortin omat seuraajat on kans hyviä, vaatii vaan jäykemmät jouset kun vakiona että ei pääse "leijumaan" ja lyömään seuraajaa poikki.

Alumiiniset venttiilinlautaset on tulossa ja tuplajouset, pitäs suht hyvin pelata omassa käytössä varsinkin noilla nokilla mitä ite käytän.

Taidanpa kilauttaa/laittaa postia ape-importille ja kysyä mitä sillä ois tarjolla ja mihin hintaan.
Tais Eskolla(Ape-import) olla juurikin noita "Burton" pitkäpinta seuraajia noin 60-70e hintaan/setti

Ostat "oikeat" Burtonin laatikossa olevat pitkäpintaset ja köyhdyt 110€ ---> ostat muovipussissa samat ilman burtonin merkintöjä saat ne 50€ halvemmalla. :wink:
Jäsen #1342

-Escort II 2.0TiC -79
-Mondeo 1.8i -99

kynsi
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja kynsi » Pe Elokuu 18. 20:49:33 2006

mulla on tarvikeseuraajat ja 100kg tuplajousilla 7300rpm.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Elokuu 18. 22:27:46 2006

Mikko R. kirjoitti:Putki Fordilla ~23e -jäsenalennukset, eli ei kovin kallis osa. Tarvikkeena ~10e luokkaa, mutta itse en ala tuollaisten osien kohdalla säästämään, varsinkaan kun kyseessä ei ole mikään huima rahasumma, ottaen huomioon kuinka tärkeästä asiasta on kyse.
Tuollanen rautaputkenpätkä on ihan sama oli se sitten alkuperäinen tai tarvike. ainoastaan hinta on eri. Tarvike voi olla pehmeempää ainetta, niin se on helpompi taivuttaa lähemmäs nokkaa, jos on hiottu akseli.
Seuraajien kanssa on kans se kovuus yks kriteeri. Eri nokat on eri kovusia, eli jos on nokka ja vipu yhtä kovia niin varmasti lounastaa.
Jäsen #606

ytte
Viestit: 1555
Liittynyt: Ke Tammikuu 9. 7:47:29 2002
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte » Su Elokuu 27. 20:00:50 2006

onko kellään sellasen koneen venakoppaa auki jossa on seuraaja oikeessa asennossa? Tarvis mitata miten korkeelle on säätötappi ruuvattu.

Meinasin jos noista kent camsin uusista sais hiottua sopivat. 38.1 tais olla matalin ja 40.7 korkein säätökohta, sitent voortin omilla oli jotain 39.7, eli toi varmaan aikalailla oikeessa kohtaa mitä katoin seuraajan pinnastakin jossa nokka kulkenut.

Kansi on muuten ihan std mitoissa, ei ole seetipinta uponnu ym...

GYRUS
Viestit: 730
Liittynyt: Pe Maaliskuu 1. 20:23:21 2002
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja GYRUS » To Syyskuu 7. 15:00:37 2006

Kannattaako öljyputken reikiä isontaa vai pitää orkkiksena ja vaihtaa vaan öljy kun meinaa nelospytyn seuraaja saada kipeetä helposti..

vaihdoin kesällä yhden fordin orkkiksen kuluneen tarvikeosan tilalle ja nyt sekin on kololla, mistähän johtuu?

ostin jo uuden fordin orkkiksen että se menee vielä testattavaksi mutta olisiko jotain muuta millä voisi parantaa niiden kestävyyttä?

Mikä öljy olis hyvää ympärivuotiseen käyttöön(merkkinä kendall mut mitkä arvot)? harrasteautoon ajattelin myös vaihtaa 20w50 kendallit.. mutta tuo taitaa olla liian jäykkää talvi käyttöön?

(orttelen jäsenkorttia et sais kendall alennukset)
Ford Sierra Sedan 2.0i
Plymouth Duster -70

TAp
Viestit: 1438
Liittynyt: Ma Tammikuu 7. 21:44:15 2002
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja TAp » To Syyskuu 7. 21:17:44 2006

Tarvis mitata miten korkeelle on säätötappi ruuvattu.
tää ei ihan aukee :oops:
eikös se riipu nokan perusympyrän mitasta ???

Jallu
CRSC hallitusjäsen
Viestit: 6559
Liittynyt: Ti Kesäkuu 25. 11:25:15 2002
Paikkakunta: Helsinki..... #54

Viesti Kirjoittaja Jallu » To Syyskuu 7. 23:07:07 2006

Joo meni vähän ohi. Siis mitata jostain toisesta kannesta vai? Sehän riippuu ihan millaset keinuvivut sulla on, millanen nokka, paljonko venat painunu, mikä on venan pituus jne. Tussilla vaan katsot, että linja kulkee keskellä ja että keinuvipu on "suorassa". Mulla oli jossain hyvät ohjeetki, mutta katotaan jos löydän ne.

E: joo tossa noin: http://jallu.daug.net/kuvat/KCohje.gif

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » To Syyskuu 7. 23:37:42 2006

GYRUS kirjoitti:Mikä öljy olis hyvää ympärivuotiseen käyttöön(merkkinä kendall mut mitkä arvot)? harrasteautoon ajattelin myös vaihtaa 20w50 kendallit.. mutta tuo taitaa olla liian jäykkää talvi käyttöön?
Kerran kevään viimeisillä pakkasilla,kylmiltä 15ast. pakkasesta liikkeelle lähteneenä(lämpötolpasta virrat kateissa) sanon et on paksua tavaraa silloin. Kesti lähes 5min ennen kuin öljyn paineet nousivat kunnolla yli 1,5bar vaikka oli korkeapaine pumppu kiinni. Muutaman kk-päästä korkkasi kk-laakeri liuskat päällekäin 3:sen k-kaulasta.Tiedä sitten oliko sattumaa vai saiko tuolloin kipeää.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

Vastaa Viestiin