Välitetty startti?
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 8. 22:08:25 2005
Välitetty startti?
Mitä tarkoitetaan ohc:n välitetyllä startilla? Millä tavalla se on erillainen? Onko se tarkoitettu jotenkin tehokkaimmille koneille?
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 43
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 8. 22:08:25 2005
Välitetty startti?
Okei! Mut onks tommosella mitään hyötyä ohc:n turbo koneessa? Jossa on n. 250-300hv.
-
- CRSC jäsen 2015
- Viestit: 4537
- Liittynyt: Ti Syyskuu 9. 13:19:13 2003
- Paikkakunta: nurmijärvi
Re: Välitetty startti?
jos pyörität sitä ajaessa niin sitten on hyötyä.ajomies kirjoitti:Okei! Mut onks tommosella mitään hyötyä ohc:n turbo koneessa? Jossa on n. 250-300hv.
mutta eipä juuri muuten.
välitetyn startin edut ovat parempi vääntö pienemmällä massalla ja tilalla.
sun matalapuristeinen moottori lähtee varmasti käyntiin normaalilla ehjällä startilla.
korkea puristeisissa moottoreissä tästä on jo hyötyä.
omassa 4x4 moottorissa sen käyttäminen on välttämätöntä koska startin tila on ahdas.
Ihan tavallisia käyttis foordeja,ja vielä ruosteisia
-
- Viestit: 1756
- Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
- Paikkakunta: Hesa - stadika
tarvitset välitetyn ns. tehostartin, jos 3 kohtaa seuraavista täyttyy:
pyöritettävä massa on suuri
purituksia reilusti
sytkäennakkoa rutosti
lämmin kone ja takomännät (kylmänä pyörii ilman tehostarttia)
ahdas ja kuumuudelle altis paikka
omaat sopivan määrän euroja
muuten selviät orkkispyörittimellä, kuten sierrafriikki mainitsikin.
jos päädyt tehostarttiin eikä vempele vieläkään jaksa lämpimänä startata, lisää erillinen sytkäkatkaisin
eli pata pyörimään tehostartilla ja sitten käännät sytkän päälle niin käynnistyminen helpottuu 
varmasti toisilla on muitakin ehdotuksia ja konsteja, mutta tää toimii mulla.
pyöritettävä massa on suuri
purituksia reilusti
sytkäennakkoa rutosti
lämmin kone ja takomännät (kylmänä pyörii ilman tehostarttia)
ahdas ja kuumuudelle altis paikka
omaat sopivan määrän euroja

muuten selviät orkkispyörittimellä, kuten sierrafriikki mainitsikin.
jos päädyt tehostarttiin eikä vempele vieläkään jaksa lämpimänä startata, lisää erillinen sytkäkatkaisin


varmasti toisilla on muitakin ehdotuksia ja konsteja, mutta tää toimii mulla.
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää
-
- Ylläpitäjä
Vanhoissa pitkäiskuisissa dieseleissä käytetään monesti noita vaihteistolla olevia startteja, jotta moottoriin saataisiin puristuksia tarpeeksi vikkelään. Näitäkin startteja on nähty kahta eri mallia. Planeetalla ja normi vaihteistolla. Ensimmäinen on se harvinaisempi.
Viritysmoottoreissa, joissa on korkeat puristukset, tuo vaihteisto säästää starttia, kun moottori käyntiin yrittäessään potkia takaisin. Jos moottori lähtee ongelmitta käyntiin normi startilla, niin en näe käytännön hyötyä alkaa vaihtamaan vaihteistolliseen. Tietenkin, jos startteja alkaa hajoamaan läjäpäin, niin silloin tuo on kokeilemisen arvoinen idea, mutta bensiini-viritys-moottoreissa tuskin tullaan lähestymään dieselin parikymppisiä puristussuhteita.
Joskus on isoihin metsäkone-dieseleihin jouduttu noita vaihtamaan kun ei täällä keski-suomen siperiassa jaksa startti pyörittää lämmittämätöntä moottoria tarpeeksi vikkelään.
Viritysmoottoreissa, joissa on korkeat puristukset, tuo vaihteisto säästää starttia, kun moottori käyntiin yrittäessään potkia takaisin. Jos moottori lähtee ongelmitta käyntiin normi startilla, niin en näe käytännön hyötyä alkaa vaihtamaan vaihteistolliseen. Tietenkin, jos startteja alkaa hajoamaan läjäpäin, niin silloin tuo on kokeilemisen arvoinen idea, mutta bensiini-viritys-moottoreissa tuskin tullaan lähestymään dieselin parikymppisiä puristussuhteita.
Joskus on isoihin metsäkone-dieseleihin jouduttu noita vaihtamaan kun ei täällä keski-suomen siperiassa jaksa startti pyörittää lämmittämätöntä moottoria tarpeeksi vikkelään.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
No empä tiiä, takasin potkimisen takia on mullaki menny välitys palasiksi, ei kestä muovirattaat miesten pakkasella varsinkaan. Diseleistä löytyy kyllä rautarattaita. Suorassa startissa vähempi liikkuvia osia, mut jos ei jaksa pyörittää niin sitte ei.PowerUp kirjoitti:Viritysmoottoreissa, joissa on korkeat puristukset, tuo vaihteisto säästää starttia, kun moottori käyntiin yrittäessään potkia takaisin.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
- Ylläpitäjä
Ainoa värkki, missä meikä on nähnyt muovirattaat, on ollut ruohonleikkurin moottoriFullspeed kirjoitti:No empä tiiä, takasin potkimisen takia on mullaki menny välitys palasiksi, ei kestä muovirattaat miesten pakkasella varsinkaan. Diseleistä löytyy kyllä rautarattaita. Suorassa startissa vähempi liikkuvia osia, mut jos ei jaksa pyörittää niin sitte ei.PowerUp kirjoitti:Viritysmoottoreissa, joissa on korkeat puristukset, tuo vaihteisto säästää starttia, kun moottori käyntiin yrittäessään potkia takaisin.

On mennyt säästäminen kyllä hieman oudoksi, kun starteissakin nykyään muoviset rattaat..
Tossa oli puhetta joskus about. vajaa 10v sitten, kun eräs paikallinen jannu laitto Ford Mustangiin hieman enemmän jenkaa, niin moottori potkaisi pari starttia *askaksi. Tämän jälkeen vaihtu vaihteistolliseen ja muistaakseeni sillä startilla kesti sen aikaa kun tuosta mustangista kuulin..
-
- Viestit: 4825
- Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
- Paikkakunta: Urjala
Yleensä se planeetan runko on muovia, eli se missä "pikkurattaat" on kiinni, joka pyörittää bendixiä. Muuten kaikki metallia. Se muovirunko todennäköisesti on se hajoava osa sitten noissa vaihteistoissa. Yhtäkään hajonnutta välitystä ei vielä ole tullut eteen, vaikka käsieni kautta on kulkenut useita kymmeniä planeettavaihteistolla olleita startteja. Kuluneita kyllä muutamia.
Uudemmissa starteissa on muuten kestomagneettimoottori, eli siis samanlainen niinkun tuulilasinpyyhkimessä.
Uudemmissa starteissa on muuten kestomagneettimoottori, eli siis samanlainen niinkun tuulilasinpyyhkimessä.
Jäsen #606
-
- Viestit: 4858
- Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
- Paikkakunta: Kalvola
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 2. 11:02:19 2004
- Paikkakunta: Kajaani
Niin tosiaan, tarkotin aurinkopyörää enkä planeettapyöriä.olafu kirjoitti:Yleensä se planeetan runko on muovia, eli se missä "pikkurattaat" on kiinni, joka pyörittää bendixiä. Muuten kaikki metallia. Se muovirunko todennäköisesti on se hajoava osa sitten noissa vaihteistoissa. Yhtäkään hajonnutta välitystä ei vielä ole tullut eteen, vaikka käsieni kautta on kulkenut useita kymmeniä planeettavaihteistolla olleita startteja. Kuluneita kyllä muutamia.
Uudemmissa starteissa on muuten kestomagneettimoottori, eli siis samanlainen niinkun tuulilasinpyyhkimessä.
*Volvo 960
Sierra Cosworth 4x4 ´90
Sierra Cosworth 4x4 ´90
-
- Viestit: 1694
- Liittynyt: Ti Kesäkuu 21. 22:51:17 2005
Ohjelmoitavalla ruiskulla&sytkällä voi sitten tehdä yhden "starttikohdan" karttoihin joilla saa padan käyntiin varmastivordson kirjoitti: jos päädyt tehostarttiin eikä vempele vieläkään jaksa lämpimänä startata, lisää erillinen sytkäkatkaisineli pata pyörimään tehostartilla ja sitten käännät sytkän päälle niin käynnistyminen helpottuu
varmasti toisilla on muitakin ehdotuksia ja konsteja, mutta tää toimii mulla.
Ford Fiesta 1.8D '97 - elämää hitaampi käyttis ja sen vastapainona Kawasaki ZX-9R. Ikuisuusprojektiksi venynyt Ford Consul '73
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 29. 9:59:14 2002
-
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Boschilaisessa on periaatteessa 4 eri solenoidia:
-kiinni kolmella ruuvilla, litteä liitin herätteelle.
-kiinni kolmella ruuvilla, pyöreä liitin
-kiinni kahdella ruuvilla, litteä liitin
-kiinni kahdella ruuvilla, pyöreä liitin
Kiinnitysruuvien määrä ratkaisee sopivuuden, muuten voi sovittaa.
-kiinni kolmella ruuvilla, litteä liitin herätteelle.
-kiinni kolmella ruuvilla, pyöreä liitin
-kiinni kahdella ruuvilla, litteä liitin
-kiinni kahdella ruuvilla, pyöreä liitin
Kiinnitysruuvien määrä ratkaisee sopivuuden, muuten voi sovittaa.
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
- Viestit: 74
- Liittynyt: Ma Heinäkuu 29. 9:59:14 2002
Jeps, Tämä selveni itellekkin tuossa käytännössä viikonloppuna. Eli solenoidi kenttiläisen pikkustartista heittämällä paikalleen, liitin vaihtoon ja homma toimii.jjs kirjoitti:Boschilaisessa on periaatteessa 4 eri solenoidia:
-kiinni kolmella ruuvilla, litteä liitin herätteelle.
-kiinni kolmella ruuvilla, pyöreä liitin
-kiinni kahdella ruuvilla, litteä liitin
-kiinni kahdella ruuvilla, pyöreä liitin
Kiinnitysruuvien määrä ratkaisee sopivuuden, muuten voi sovittaa.