Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.
Valvoja: CRSC Hallitus
-
vordson
- Viestit: 1756
- Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
- Paikkakunta: Hesa - stadika
Viesti
Kirjoittaja vordson » Ke Lokakuu 25. 19:06:13 2006
katsoin hakutoiminnolla, eikä kevennyksestä löytynyt muuta kuin vauhtipyörän ja veivien kevennys, joten aloitanpa uuden topicin.
onko kukaan punninnut keventämiään osia?
pari esimerkkiä:
sierran pohjamassan sekä paksun bitumimaton (sisällä) poistaminen tuotti 13 kilon säästön painosta

, (roska punnittu)
vanha jäähdytin painoi yli 13 kiloa - uusi 3 kiloa.
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää
-
caddy
- Viestit: 2075
- Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
- Paikkakunta: Toivala
Viesti
Kirjoittaja caddy » Ke Lokakuu 25. 20:08:14 2006
ylimääräiset äänieristeet pohjasta >30kg. oli hieman vettä ottanut ihteensä
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398
-
Ilkka_H
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Lokakuu 25. 22:04:37 2006
En nyt suoranaisesti ole punninnut osia erikseen mutta välikopan paino oli viimeksi punnituksessa 770kg 2004, rekisteriotteessa taisi olla noin 850kg. korjatkaa kuka muistaa.
Kevennyslistalla on olleet:
ovet tyhjät, alumiinilla paneloitu, takasivupanelit alumiinilla, alkuperäisten takaiskareiden tukirakenteet poistettu ja korvattu alumiinilla.
Takapenkit poistettu ja korvattu alumiinipaloseinällä. Lattiamatot poistettu. Sisälokasuojat poistettu. Etupenkit korvattu kevyemmillä kuppipenkeillä.
Massat poistettu pohjasta. Nämä tuli ekana mieleen, lisäilen jos muistan jotain.
Tosin rautaa on tullut myös lisää: Iskaritolpat,turvakaaret, pyöräkaarien levitykset.
Yleisesti: vaihtaa halpis alu vanteet kalliisiin niin saattaa helposti tulla 5kg/ nurkka kevennystä jousittamattomaan massaan.
#6
Escort -75
-
pablo
- Viestit: 1948
- Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
- Paikkakunta: Nokia
Viesti
Kirjoittaja pablo » To Lokakuu 26. 6:35:45 2006
Ilkka_H kirjoitti:En nyt suoranaisesti ole punninnut osia erikseen mutta välikopan paino oli viimeksi punnituksessa 770kg 2004, rekisteriotteessa taisi olla noin 850kg. korjatkaa kuka muistaa.
Kevennyslistalla on olleet:
ovet tyhjät, alumiinilla paneloitu, takasivupanelit alumiinilla, alkuperäisten takaiskareiden tukirakenteet poistettu ja korvattu alumiinilla.
Takapenkit poistettu ja korvattu alumiinipaloseinällä. Lattiamatot poistettu. Sisälokasuojat poistettu. Etupenkit korvattu kevyemmillä kuppipenkeillä.
Massat poistettu pohjasta. Nämä tuli ekana mieleen, lisäilen jos muistan jotain.
Tosin rautaa on tullut myös lisää: Iskaritolpat,turvakaaret, pyöräkaarien levitykset.
Yleisesti: vaihtaa halpis alu vanteet kalliisiin niin saattaa helposti tulla 5kg/ nurkka kevennystä jousittamattomaan massaan.
770 kg

Oman käytin leimalla niin akselimassat oli edessä muistaakseni 540 ja takana 400 ja risat ja aikalailla samat palikat kuin sulla ovipaffeja,penkkejä ja kaaria myöten..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..
-
Ilkka_H
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Ilkka_H » To Lokakuu 26. 8:06:54 2006
pablo kirjoitti:Ilkka_H kirjoitti:En nyt suoranaisesti ole punninnut osia erikseen mutta välikopan paino oli viimeksi punnituksessa 770kg 2004, rekisteriotteessa taisi olla noin 850kg. korjatkaa kuka muistaa.
Kevennyslistalla on olleet:
ovet tyhjät, alumiinilla paneloitu, takasivupanelit alumiinilla, alkuperäisten takaiskareiden tukirakenteet poistettu ja korvattu alumiinilla.
Takapenkit poistettu ja korvattu alumiinipaloseinällä. Lattiamatot poistettu. Sisälokasuojat poistettu. Etupenkit korvattu kevyemmillä kuppipenkeillä.
Massat poistettu pohjasta. Nämä tuli ekana mieleen, lisäilen jos muistan jotain.
Tosin rautaa on tullut myös lisää: Iskaritolpat,turvakaaret, pyöräkaarien levitykset.
Yleisesti: vaihtaa halpis alu vanteet kalliisiin niin saattaa helposti tulla 5kg/ nurkka kevennystä jousittamattomaan massaan.
770 kg

Oman käytin leimalla niin akselimassat oli edessä muistaakseni 540 ja takana 400 ja risat ja aikalailla samat palikat kuin sulla ovipaffeja,penkkejä ja kaaria myöten..
Tiedä sitten, tuon tuloksen antoi bilsteinin iskaritesteri jossa mitattiin yksi akseli kerrallaan.
#6
Escort -75
-
jjs
- Viestit: 6490
- Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
- Paikkakunta: Nummela
Viesti
Kirjoittaja jjs » To Lokakuu 26. 19:56:32 2006
Ilmankos...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe
-
Rasmus
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Rasmus » Pe Lokakuu 27. 9:53:19 2006
On periaatteessa kolmenlaista massaa, jota voi autosta keventää.
1. juositettua
2. juosittamatonta
3. liikkuva
Ensimmäisellä tarkoita koria ym.
Toisella akseleita ja vanteita.
Kolmallella moottorin ja voimansiirron osia.
Kaikki massat on eri suhteissa. 3kg vauhtipyörästä on eri asia kuin 3kg rungosta.
-
Silizium
- Ylläpitäjä
Viesti
Kirjoittaja Silizium » La Lokakuu 28. 15:19:28 2006
Audiclubin puolella joku sano tässä lähiaikoina, että 1 kg vähemmän jousittamatonta massaa vastais 4kg vähemmän jousitettuu massaa. En tiedä pitääkö paikkansa.
-Pasi
-
Ilkka_H
- Viestit: 3621
- Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
- Paikkakunta: Espoo
-
Viesti:
Viesti
Kirjoittaja Ilkka_H » To Marraskuu 30. 19:09:54 2006
Silizium kirjoitti:Audiclubin puolella joku sano tässä lähiaikoina, että 1 kg vähemmän jousittamatonta massaa vastais 4kg vähemmän jousitettuu massaa. En tiedä pitääkö paikkansa.
-Pasi
Muistelin että olis 1kg jousittamattomasta vastais 2kg jousitetussa.
Eli 1kg/kpl kevyemmät vanteet autoon niin vastais 8kg kevennystä korista.
#6
Escort -75
-
vordson
- Viestit: 1756
- Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
- Paikkakunta: Hesa - stadika
Viesti
Kirjoittaja vordson » Pe Joulukuu 1. 19:21:18 2006
jaahas, ja mulla oli orkkisrautavanteet alla. ilmankos ei kulkenut kymppejä

Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää
-
cossu44
- Viestit: 626
- Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
- Paikkakunta: Espoo/Nummela
Viesti
Kirjoittaja cossu44 » To Joulukuu 7. 9:38:37 2006
vordson kirjoitti:jaahas, ja mulla oli orkkisrautavanteet alla. ilmankos ei kulkenut kymppejä

Aivan,alsaa alle niin rupee kulkemaankin! Kyllä tuo Sierra kauniit alut ansaitsisi!