hmm..sierran ja muiden kotteroiden kevennys

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

vordson
Viestit: 1756
Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
Paikkakunta: Hesa - stadika

hmm..sierran ja muiden kotteroiden kevennys

Viesti Kirjoittaja vordson » Ke Lokakuu 25. 19:06:13 2006

katsoin hakutoiminnolla, eikä kevennyksestä löytynyt muuta kuin vauhtipyörän ja veivien kevennys, joten aloitanpa uuden topicin.

onko kukaan punninnut keventämiään osia?

pari esimerkkiä:
sierran pohjamassan sekä paksun bitumimaton (sisällä) poistaminen tuotti 13 kilon säästön painosta :wink: , (roska punnittu)

vanha jäähdytin painoi yli 13 kiloa - uusi 3 kiloa.
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää

caddy
Viestit: 2075
Liittynyt: Ke Helmikuu 23. 21:34:28 2005
Paikkakunta: Toivala

Viesti Kirjoittaja caddy » Ke Lokakuu 25. 20:08:14 2006

ylimääräiset äänieristeet pohjasta >30kg. oli hieman vettä ottanut ihteensä
Mondeo -02 ST220
Sierra -86 iS --> M52B25
#1398

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » Ke Lokakuu 25. 22:04:37 2006

En nyt suoranaisesti ole punninnut osia erikseen mutta välikopan paino oli viimeksi punnituksessa 770kg 2004, rekisteriotteessa taisi olla noin 850kg. korjatkaa kuka muistaa.

Kevennyslistalla on olleet:
ovet tyhjät, alumiinilla paneloitu, takasivupanelit alumiinilla, alkuperäisten takaiskareiden tukirakenteet poistettu ja korvattu alumiinilla.
Takapenkit poistettu ja korvattu alumiinipaloseinällä. Lattiamatot poistettu. Sisälokasuojat poistettu. Etupenkit korvattu kevyemmillä kuppipenkeillä.
Massat poistettu pohjasta. Nämä tuli ekana mieleen, lisäilen jos muistan jotain.
Tosin rautaa on tullut myös lisää: Iskaritolpat,turvakaaret, pyöräkaarien levitykset.

Yleisesti: vaihtaa halpis alu vanteet kalliisiin niin saattaa helposti tulla 5kg/ nurkka kevennystä jousittamattomaan massaan.
#6
Escort -75

pablo
Viestit: 1948
Liittynyt: Ke Kesäkuu 1. 21:01:17 2005
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pablo » To Lokakuu 26. 6:35:45 2006

Ilkka_H kirjoitti:En nyt suoranaisesti ole punninnut osia erikseen mutta välikopan paino oli viimeksi punnituksessa 770kg 2004, rekisteriotteessa taisi olla noin 850kg. korjatkaa kuka muistaa.

Kevennyslistalla on olleet:
ovet tyhjät, alumiinilla paneloitu, takasivupanelit alumiinilla, alkuperäisten takaiskareiden tukirakenteet poistettu ja korvattu alumiinilla.
Takapenkit poistettu ja korvattu alumiinipaloseinällä. Lattiamatot poistettu. Sisälokasuojat poistettu. Etupenkit korvattu kevyemmillä kuppipenkeillä.
Massat poistettu pohjasta. Nämä tuli ekana mieleen, lisäilen jos muistan jotain.
Tosin rautaa on tullut myös lisää: Iskaritolpat,turvakaaret, pyöräkaarien levitykset.

Yleisesti: vaihtaa halpis alu vanteet kalliisiin niin saattaa helposti tulla 5kg/ nurkka kevennystä jousittamattomaan massaan.
770 kg :shock: :?: Oman käytin leimalla niin akselimassat oli edessä muistaakseni 540 ja takana 400 ja risat ja aikalailla samat palikat kuin sulla ovipaffeja,penkkejä ja kaaria myöten..
Bmw 330i E46
Opel Kadett ja seiskytluku..

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Lokakuu 26. 8:06:54 2006

pablo kirjoitti:
Ilkka_H kirjoitti:En nyt suoranaisesti ole punninnut osia erikseen mutta välikopan paino oli viimeksi punnituksessa 770kg 2004, rekisteriotteessa taisi olla noin 850kg. korjatkaa kuka muistaa.

Kevennyslistalla on olleet:
ovet tyhjät, alumiinilla paneloitu, takasivupanelit alumiinilla, alkuperäisten takaiskareiden tukirakenteet poistettu ja korvattu alumiinilla.
Takapenkit poistettu ja korvattu alumiinipaloseinällä. Lattiamatot poistettu. Sisälokasuojat poistettu. Etupenkit korvattu kevyemmillä kuppipenkeillä.
Massat poistettu pohjasta. Nämä tuli ekana mieleen, lisäilen jos muistan jotain.
Tosin rautaa on tullut myös lisää: Iskaritolpat,turvakaaret, pyöräkaarien levitykset.

Yleisesti: vaihtaa halpis alu vanteet kalliisiin niin saattaa helposti tulla 5kg/ nurkka kevennystä jousittamattomaan massaan.
770 kg :shock: :?: Oman käytin leimalla niin akselimassat oli edessä muistaakseni 540 ja takana 400 ja risat ja aikalailla samat palikat kuin sulla ovipaffeja,penkkejä ja kaaria myöten..
Tiedä sitten, tuon tuloksen antoi bilsteinin iskaritesteri jossa mitattiin yksi akseli kerrallaan.
#6
Escort -75

jjs
Viestit: 6490
Liittynyt: To Maaliskuu 14. 19:56:45 2002
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja jjs » To Lokakuu 26. 19:56:32 2006

Ilmankos...
Sierra RS Cosworth mkI Gr.A & Escort Mexico -73
GT40 mkI Competition Coupe FIA-HTP & Road Coupe

Rasmus
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Rasmus » Pe Lokakuu 27. 9:53:19 2006

On periaatteessa kolmenlaista massaa, jota voi autosta keventää.

1. juositettua
2. juosittamatonta
3. liikkuva

Ensimmäisellä tarkoita koria ym.
Toisella akseleita ja vanteita.
Kolmallella moottorin ja voimansiirron osia.

Kaikki massat on eri suhteissa. 3kg vauhtipyörästä on eri asia kuin 3kg rungosta.

Silizium
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Silizium » La Lokakuu 28. 15:19:28 2006

Audiclubin puolella joku sano tässä lähiaikoina, että 1 kg vähemmän jousittamatonta massaa vastais 4kg vähemmän jousitettuu massaa. En tiedä pitääkö paikkansa.

-Pasi

Ilkka_H
Viestit: 3621
Liittynyt: Ma Joulukuu 10. 15:04:55 2001
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka_H » To Marraskuu 30. 19:09:54 2006

Silizium kirjoitti:Audiclubin puolella joku sano tässä lähiaikoina, että 1 kg vähemmän jousittamatonta massaa vastais 4kg vähemmän jousitettuu massaa. En tiedä pitääkö paikkansa.

-Pasi
Muistelin että olis 1kg jousittamattomasta vastais 2kg jousitetussa.
Eli 1kg/kpl kevyemmät vanteet autoon niin vastais 8kg kevennystä korista.
#6
Escort -75

vordson
Viestit: 1756
Liittynyt: Pe Helmikuu 10. 11:34:05 2006
Paikkakunta: Hesa - stadika

Viesti Kirjoittaja vordson » Pe Joulukuu 1. 19:21:18 2006

jaahas, ja mulla oli orkkisrautavanteet alla. ilmankos ei kulkenut kymppejä :lol:
Ei Tbo, Ei Nos, vapari sierra 2wd -11,1/210, 0-100 3,2s kadulla. Alastaro 0-100km/h 2,9sek ja huiput 210mph jos pää kestää

cossu44
Viestit: 626
Liittynyt: Ti Toukokuu 14. 9:14:04 2002
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja cossu44 » To Joulukuu 7. 9:38:37 2006

vordson kirjoitti:jaahas, ja mulla oli orkkisrautavanteet alla. ilmankos ei kulkenut kymppejä :lol:
Aivan,alsaa alle niin rupee kulkemaankin! Kyllä tuo Sierra kauniit alut ansaitsisi!

Vastaa Viestiin