pakosarjan mitoitus + putken taivutus

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

pakosarjan mitoitus + putken taivutus

Viesti Kirjoittaja tanari » Pe Lokakuu 27. 8:37:29 2006

jossain oli pakosarja laskuri, mutta nyt en löydä sitä mistään, muistaakohan kukaan tai onko jollain tallessa koneella sitä?

tartteis mitottaa pakosarja ja sen lisäksi täytyisi löytää joku kuka pystyis taivuttamaan 51mm putkea ja 45mm putkea

edit->
löysinkin tälläisen urlin tässä onkin melkeen samat kaikki kun siinä ohjelmassa.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Hesus
Viestit: 7350
Liittynyt: To Toukokuu 1. 22:02:10 2003
Paikkakunta: Siuntio

Re: pakosarjan mitoitus + putken taivutus

Viesti Kirjoittaja Hesus » Pe Lokakuu 27. 9:05:21 2006

tanari kirjoitti:jossain oli pakosarja laskuri, mutta nyt en löydä sitä mistään, muistaakohan kukaan tai onko jollain tallessa koneella sitä?

tartteis mitottaa pakosarja ja sen lisäksi täytyisi löytää joku kuka pystyis taivuttamaan 51mm putkea ja 45mm putkea

edit->
löysinkin tälläisen urlin tässä onkin melkeen samat kaikki kun siinä ohjelmassa.
Vois mahdollisesti onnistua tossa naapuri tehtaalla..Täytyy tiedustella.
EX-Jäsen #438
Puma 1.0 Mhev 125hv STline -21
Puma 1.0 Mhev 125hv Titanium -21
Triumph Bonneville SE -09 Street Scrambler

SHR
Viestit: 1487
Liittynyt: Ke Joulukuu 18. 16:38:59 2002

Viesti Kirjoittaja SHR » Pe Lokakuu 27. 9:42:48 2006

Yleensä sarjat tehdään valmiista mallia Martelius mutkaputkista. Niissä on joku 40-50senttiä suoraa jan 180astetta mutkaa päässä. Näistä sitten taiteilija pilkkoo ja sommittelee haluamansa sarjan.
Pakosarjojen laskureista ei tehollisesti juurikaan kostu paitsi ettei tee aivan vituiks. Antaa kyllä hyvää osviittaa jos tarkoituksena vaan tehdä sarja kun ei valmista ole saatavilla.
Näin siis nämä "puoliammattilaiset" niitä tekee.

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Pe Lokakuu 27. 10:45:23 2006

SHR kirjoitti:Yleensä sarjat tehdään valmiista mallia Martelius mutkaputkista. Niissä on joku 40-50senttiä suoraa jan 180astetta mutkaa päässä. Näistä sitten taiteilija pilkkoo ja sommittelee haluamansa sarjan.
Pakosarjojen laskureista ei tehollisesti juurikaan kostu paitsi ettei tee aivan vituiks. Antaa kyllä hyvää osviittaa jos tarkoituksena vaan tehdä sarja kun ei valmista ole saatavilla.
Näin siis nämä "puoliammattilaiset" niitä tekee.
Jaahas, elikäs, meinasin juurikin jigin tehdä noista käyristä ja sitten taivututtais valmiit putket ja hitsais laippaan ja kollektoriin.

Koska koneesta tulee ahdettu, primääri putkien halkasija pitäisi ilmeisestikkin olla melko kookas vapari pakosarjaan verrattuna, pitäähän paineen päästä myös ulos koneesta, voi muuten tulla pakopaineita vähän liikaa, vai onkohan mahdollista edes? :lol:
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

JesseT
Viestit: 3233
Liittynyt: Ti Joulukuu 11. 13:00:56 2001
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja JesseT » Pe Lokakuu 27. 10:57:24 2006

tanari kirjoitti: Koska koneesta tulee ahdettu, primääri putkien halkasija pitäisi ilmeisestikkin olla melko kookas vapari pakosarjaan verrattuna, pitäähän paineen päästä myös ulos koneesta, voi muuten tulla pakopaineita vähän liikaa, vai onkohan mahdollista edes? :lol:
Piirre mitä olen useasti ihmetellyt on se, että primäärit ovat lähes aina 40mm sisämitalta oli kyseessä sitten ~100hv tai ~600hv ahdettu peli.
Escort mk3 + 2x Focus mk1

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Lokakuu 27. 11:19:07 2006

tanari kirjoitti:Koska koneesta tulee ahdettu, primääri putkien halkasija pitäisi ilmeisestikkin olla melko kookas vapari pakosarjaan verrattuna, pitäähän paineen päästä myös ulos koneesta, voi muuten tulla pakopaineita vähän liikaa, vai onkohan mahdollista edes? :lol:
ei se pakopaine niistä primääriputkista tule, kyllä se useimmiten on ahdin mikä paineen muodostaa. iso putki aiheuttaa isot viiveet ja huonon kaasuvasteen, siis ahtimen heräämisen suhteen. eli tässä kohdassa ei suuri ole kaunista ja hyvää, ellei sitten halua oikeasti TEHOA! :wink:
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Aksu
Viestit: 4147
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 20:27:24 2001
Paikkakunta: Turuus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aksu » Pe Lokakuu 27. 13:46:55 2006

Timo kirjoitti:
tanari kirjoitti:Koska koneesta tulee ahdettu, primääri putkien halkasija pitäisi ilmeisestikkin olla melko kookas vapari pakosarjaan verrattuna, pitäähän paineen päästä myös ulos koneesta, voi muuten tulla pakopaineita vähän liikaa, vai onkohan mahdollista edes? :lol:
ei se pakopaine niistä primääriputkista tule, kyllä se useimmiten on ahdin mikä paineen muodostaa. iso putki aiheuttaa isot viiveet ja huonon kaasuvasteen, siis ahtimen heräämisen suhteen. eli tässä kohdassa ei suuri ole kaunista ja hyvää, ellei sitten halua oikeasti TEHOA! :wink:
Paljonkos muuten silloin "jarrutit" sillä streetturbon pakosarjalla ? Eikös se ollut 36mm sisämitalla jos oikein muistan.
Focus 3d- 99 homemade rämä
Mk3 mondeo stw dailydriver
Focus 4d raatoracer

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Pe Lokakuu 27. 14:40:13 2006

Timo kirjoitti:
tanari kirjoitti:Koska koneesta tulee ahdettu, primääri putkien halkasija pitäisi ilmeisestikkin olla melko kookas vapari pakosarjaan verrattuna, pitäähän paineen päästä myös ulos koneesta, voi muuten tulla pakopaineita vähän liikaa, vai onkohan mahdollista edes? :lol:
ei se pakopaine niistä primääriputkista tule, kyllä se useimmiten on ahdin mikä paineen muodostaa. iso putki aiheuttaa isot viiveet ja huonon kaasuvasteen, siis ahtimen heräämisen suhteen. eli tässä kohdassa ei suuri ole kaunista ja hyvää, ellei sitten halua oikeasti TEHOA! :wink:
kuitenkin peltisarjasta tulee vapari sarjan näköinen, koska remmiahdin tulee, niin oliskohan pakosarjan hyvä olla isompi? perhana kun noita remmeillä on niin vähän kukaan tehnyt. luulisi ettei ole paljon merkitystä "imuilla" yms pakosarja jutuilla koska sielä on painetta.
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Lokakuu 27. 15:34:33 2006

Aksu kirjoitti:
Timo kirjoitti:
tanari kirjoitti:Koska koneesta tulee ahdettu, primääri putkien halkasija pitäisi ilmeisestikkin olla melko kookas vapari pakosarjaan verrattuna, pitäähän paineen päästä myös ulos koneesta, voi muuten tulla pakopaineita vähän liikaa, vai onkohan mahdollista edes? :lol:
ei se pakopaine niistä primääriputkista tule, kyllä se useimmiten on ahdin mikä paineen muodostaa. iso putki aiheuttaa isot viiveet ja huonon kaasuvasteen, siis ahtimen heräämisen suhteen. eli tässä kohdassa ei suuri ole kaunista ja hyvää, ellei sitten halua oikeasti TEHOA! :wink:
Paljonkos muuten silloin "jarrutit" sillä streetturbon pakosarjalla ? Eikös se ollut 36mm sisämitalla jos oikein muistan.
sitä suuruusluokkaa se koko oli, 465hv ja 550nm
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

Timo
Viestit: 2229
Liittynyt: Su Joulukuu 9. 20:23:19 2001

Viesti Kirjoittaja Timo » Pe Lokakuu 27. 15:35:57 2006

tanari kirjoitti:
Timo kirjoitti:
tanari kirjoitti:Koska koneesta tulee ahdettu, primääri putkien halkasija pitäisi ilmeisestikkin olla melko kookas vapari pakosarjaan verrattuna, pitäähän paineen päästä myös ulos koneesta, voi muuten tulla pakopaineita vähän liikaa, vai onkohan mahdollista edes? :lol:
ei se pakopaine niistä primääriputkista tule, kyllä se useimmiten on ahdin mikä paineen muodostaa. iso putki aiheuttaa isot viiveet ja huonon kaasuvasteen, siis ahtimen heräämisen suhteen. eli tässä kohdassa ei suuri ole kaunista ja hyvää, ellei sitten halua oikeasti TEHOA! :wink:
kuitenkin peltisarjasta tulee vapari sarjan näköinen, koska remmiahdin tulee, niin oliskohan pakosarjan hyvä olla isompi? perhana kun noita remmeillä on niin vähän kukaan tehnyt. luulisi ettei ole paljon merkitystä "imuilla" yms pakosarja jutuilla koska sielä on painetta.
no jos se remmiahtimella tulee niin silloinhan suuresta kooosta ei ole haittaa.
Ex: Cosworth 664hv
Ex: 14 x Cosworth 2wd&4wd
Ex: CLS AMG Widebody
Ex: E60 M5 Eisenmann Race
Ex: E55AMG Kleemann
Nyx: BMW M5 F10 700hv

pau
Viestit: 325
Liittynyt: Ti Toukokuu 13. 13:57:41 2003
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja pau » Ke Marraskuu 1. 8:48:38 2006

voihan sen aina mitoittaa oikeinkin, eli ei tee liian suurta...

Laskukaavaan koneen tilavuuden kertoo ahtopaineella ( absoluuttisella ), niin ollaan about ikkunassa. esim 2,0 l * (0,7 bar + 1 bar) = 3,4 l

p.

tanari
Viestit: 2239
Liittynyt: Su Marraskuu 24. 20:22:02 2002
Paikkakunta: vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tanari » Ke Marraskuu 1. 9:03:47 2006

pau kirjoitti:voihan sen aina mitoittaa oikeinkin, eli ei tee liian suurta...

Laskukaavaan koneen tilavuuden kertoo ahtopaineella ( absoluuttisella ), niin ollaan about ikkunassa. esim 2,0 l * (0,7 bar + 1 bar) = 3,4 l

p.
kiitos, näin sen laskinkin kävin ostamassa 38 sisähalkasijalla olevaa putkea ja mutkia, saa nähä mitä siitäkin tulee 121cm /putki pitäis tulla 4-1 sarjasta
ei vauhtia, mutta vaarallisia tilanteita.

Vastaa Viestiin