Kysymykset lukkoperästä sekä jarruista

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

client
Viestit: 33
Liittynyt: La Lokakuu 25. 15:57:26 2003

Kysymykset lukkoperästä sekä jarruista

Viesti Kirjoittaja client » La Kesäkuu 30. 14:53:44 2007

Kyseessä on rsturbon lukkoperä. Miten vetoakselien pitäisi käyttäytyä kun auto on pukeilla ja pyöritän toista puolta. Pitäisikö toisen puolen pyöriä samaan suuntaan? Tällä hetkellä pyörii eri suuntaan. Miten tuo lukon olemassaolon voipi varmistaa helpoiten.

toinen kysymys koskee jarruja.

Auto seisonut niin pitkään että ilmeisesti sylinterit ovat läpensä ruosteessa. otin kengät irti levyistä ja kun jarrua painaa, sylinteri työntää palaa nihkesti. Mikä pahinta, sylinteri ei palaudu. Miten kunnostetaan vai koitetaanko duunata jostain uudet jarrut?

Jos tuota koittaisi jollain edestakaisin hinkata? Millä saa niin paljon voimaa sylinteriin että sen saisi painettua sisälle?

kiitos ja kumarrus!

-client-

KELMUPAA
Viestit: 575
Liittynyt: La Joulukuu 11. 23:43:06 2004
Paikkakunta: yloejaervi

Viesti Kirjoittaja KELMUPAA » La Kesäkuu 30. 15:13:03 2007

kyä ne kait samaan suuntaan pitäs pyöriä jos lukko on. vetoakselit irrottamalla näkee onko lukko vai ei.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Kesäkuu 30. 16:25:30 2007

Jos viskolukko niinkuin etuvetoisissa yleensä niin ei välttämättä käsin pyörittelemällä tunne, alkaa ottaa kiinni vasta kun renkaat pyörii tarpeaksi nopeasti erisuuntiin

Jarrusylinterit saa sisään esim reilunkokoisilla putkipihdeillä tai vaikka ruuvipenkissä. Jos ne on niin jumissa että ei saa esim siirtoleukapihdeillä käsineen painettua sisään niin yleensä ei kyllä liikuttelu auta, männät pois ja huolellinen putsaus ruosteesta

Ulos männät saa kaikkein helpoiten kun käy jostain traktori/hydrauliikkafirmasta hakemassa jarruputken kierteelle sopivan rasvanipan jota käytetään esim traktoreissa nivelissä yms. Nippa jarruputken/letkun tilalle ja rasvaprässillä pumppaa männät ulos. Rasvaprässillä saa kyllä niin paljon sinne painetta että joko se mäntä tulee ulos tai halkeaa koko satula, eli tulee varmasti ulos. Ja rasvaprässin kanssa se tulee vielä hallitusti ulos eikä kerralla kuten esim paineilman kanssa

Kun männät on pois niin hiomapaperilla tai vastaavalla kiilloittaa satulan/männän aivan kiiltäväksi kaikesta ruosteesta/paskasta. Uudet männän kumit sekä suojakumit ja jarruvaseliinin kanssa kasaan

Toki kun yleensä tuppaavat olla tosissaan ruosteessa niin voi miettiä että maksaako se tehdaskorjattu/uusi satula sitten kuitenkaan niin hirveästi :wink: :D

Ville K
Viestit: 9082
Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Ville K » La Kesäkuu 30. 19:27:46 2007

No ainakin mitä mulla on noita sierran (eikä kai ole eroa kummassa päässä autoa se lukko on, jos se on samantyyppinen?) viskolukkoja käsissä ollut, niin kaikissa on pyörinyt samaan suuntaan. Mutta varsinaisesti sen, pitääkö lukko (tai onko sitä), voi testata sillä, että yrittää pyörittää vetarin laipoista eri suuntiin. Jos on normi tasauspyörästö, pyörii helposti erisuuntiin, jos taas lukollinen, ei pitäisi kauhean helposti pystyä erisuuntiin pyörittämään, tai sitten on lukossa jo vikaa.
Pedal tu tö metal!

client
Viestit: 33
Liittynyt: La Lokakuu 25. 15:57:26 2003

Viesti Kirjoittaja client » La Kesäkuu 30. 23:11:33 2007

Nyt on toinen etujarru irrotettu. oli uskomattoman tiukassa se sylinteri mutta sain sen irti. siellä oli pientä naarmua tyvessä. kysymys on miten helvetillä saa tuon sylinterin takaisin paikalleen.

pitääkös suojakumi ottaa ensiksi pois? olis kiva saada myös kasaan :)
nyt vaikuttaa kuitenkin siltä että ei tartte jarruja kuitenkaan ostaa.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » La Kesäkuu 30. 23:17:46 2007

En kerro ennenkuin olet todella putsannut sen PUHTAAKSI ja hinkannut ruosteet/syöpymät pois

Ei vaan, suojakumi pois (yleensä ensimmäiseksi irroitettaan). Jarruvaseliinillä voitelee pinnat ja painaa männän sormineen sisään, pitää siis mennä sormineen muuten siellä on jotain kakkaa. On ehkä tiukka mutta menee kyllä. Suojakumi paikalleen, helppoa kuin lapsen teko :D

Todella jos sen putsaa kunnolla ja lyö uusilla tiivisteillä ja suojakumeilla kasaan niin ei tarvi ihan muutamaan vuoteen avata, jos vähänkin ruostetta välissä niin saa aukoa hetkenpäästä taas kun jää laahaamaan eikä palauta

Ennenkaikkea tärkeää että se suojakumi on ehjä. Sitä kun venyttelee ja taittelee käsissä niin näkee kyllä jos/kun on halkeillut

Mikitic
Viestit: 2571
Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
Paikkakunta: Jämsänkoski
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikitic » Su Heinäkuu 1. 0:52:51 2007

VesQ kirjoitti:En kerro ennenkuin olet todella putsannut sen PUHTAAKSI ja hinkannut ruosteet/syöpymät pois

Ei vaan, suojakumi pois (yleensä ensimmäiseksi irroitettaan). Jarruvaseliinillä voitelee pinnat ja painaa männän sormineen sisään, pitää siis mennä sormineen muuten siellä on jotain kakkaa. On ehkä tiukka mutta menee kyllä. Suojakumi paikalleen, helppoa kuin lapsen teko :D

Todella jos sen putsaa kunnolla ja lyö uusilla tiivisteillä ja suojakumeilla kasaan niin ei tarvi ihan muutamaan vuoteen avata, jos vähänkin ruostetta välissä niin saa aukoa hetkenpäästä taas kun jää laahaamaan eikä palauta

Ennenkaikkea tärkeää että se suojakumi on ehjä. Sitä kun venyttelee ja taittelee käsissä niin näkee kyllä jos/kun on halkeillut
Jes. se on pelkkä kesäkumi jos ei huolehdi hygieniasta eli mieluusti jos saat sorvin pakkaan esim sen männän kiinni ni ois hyvä vaikka karhuntussulla pyyhkästä puhtaaksi :lol:

Vastaa Viestiin