Kysymykset lukkoperästä sekä jarruista
Valvoja: CRSC Hallitus
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: La Lokakuu 25. 15:57:26 2003
Kysymykset lukkoperästä sekä jarruista
Kyseessä on rsturbon lukkoperä. Miten vetoakselien pitäisi käyttäytyä kun auto on pukeilla ja pyöritän toista puolta. Pitäisikö toisen puolen pyöriä samaan suuntaan? Tällä hetkellä pyörii eri suuntaan. Miten tuo lukon olemassaolon voipi varmistaa helpoiten.
toinen kysymys koskee jarruja.
Auto seisonut niin pitkään että ilmeisesti sylinterit ovat läpensä ruosteessa. otin kengät irti levyistä ja kun jarrua painaa, sylinteri työntää palaa nihkesti. Mikä pahinta, sylinteri ei palaudu. Miten kunnostetaan vai koitetaanko duunata jostain uudet jarrut?
Jos tuota koittaisi jollain edestakaisin hinkata? Millä saa niin paljon voimaa sylinteriin että sen saisi painettua sisälle?
kiitos ja kumarrus!
-client-
toinen kysymys koskee jarruja.
Auto seisonut niin pitkään että ilmeisesti sylinterit ovat läpensä ruosteessa. otin kengät irti levyistä ja kun jarrua painaa, sylinteri työntää palaa nihkesti. Mikä pahinta, sylinteri ei palaudu. Miten kunnostetaan vai koitetaanko duunata jostain uudet jarrut?
Jos tuota koittaisi jollain edestakaisin hinkata? Millä saa niin paljon voimaa sylinteriin että sen saisi painettua sisälle?
kiitos ja kumarrus!
-client-
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
Jos viskolukko niinkuin etuvetoisissa yleensä niin ei välttämättä käsin pyörittelemällä tunne, alkaa ottaa kiinni vasta kun renkaat pyörii tarpeaksi nopeasti erisuuntiin
Jarrusylinterit saa sisään esim reilunkokoisilla putkipihdeillä tai vaikka ruuvipenkissä. Jos ne on niin jumissa että ei saa esim siirtoleukapihdeillä käsineen painettua sisään niin yleensä ei kyllä liikuttelu auta, männät pois ja huolellinen putsaus ruosteesta
Ulos männät saa kaikkein helpoiten kun käy jostain traktori/hydrauliikkafirmasta hakemassa jarruputken kierteelle sopivan rasvanipan jota käytetään esim traktoreissa nivelissä yms. Nippa jarruputken/letkun tilalle ja rasvaprässillä pumppaa männät ulos. Rasvaprässillä saa kyllä niin paljon sinne painetta että joko se mäntä tulee ulos tai halkeaa koko satula, eli tulee varmasti ulos. Ja rasvaprässin kanssa se tulee vielä hallitusti ulos eikä kerralla kuten esim paineilman kanssa
Kun männät on pois niin hiomapaperilla tai vastaavalla kiilloittaa satulan/männän aivan kiiltäväksi kaikesta ruosteesta/paskasta. Uudet männän kumit sekä suojakumit ja jarruvaseliinin kanssa kasaan
Toki kun yleensä tuppaavat olla tosissaan ruosteessa niin voi miettiä että maksaako se tehdaskorjattu/uusi satula sitten kuitenkaan niin hirveästi

Jarrusylinterit saa sisään esim reilunkokoisilla putkipihdeillä tai vaikka ruuvipenkissä. Jos ne on niin jumissa että ei saa esim siirtoleukapihdeillä käsineen painettua sisään niin yleensä ei kyllä liikuttelu auta, männät pois ja huolellinen putsaus ruosteesta
Ulos männät saa kaikkein helpoiten kun käy jostain traktori/hydrauliikkafirmasta hakemassa jarruputken kierteelle sopivan rasvanipan jota käytetään esim traktoreissa nivelissä yms. Nippa jarruputken/letkun tilalle ja rasvaprässillä pumppaa männät ulos. Rasvaprässillä saa kyllä niin paljon sinne painetta että joko se mäntä tulee ulos tai halkeaa koko satula, eli tulee varmasti ulos. Ja rasvaprässin kanssa se tulee vielä hallitusti ulos eikä kerralla kuten esim paineilman kanssa
Kun männät on pois niin hiomapaperilla tai vastaavalla kiilloittaa satulan/männän aivan kiiltäväksi kaikesta ruosteesta/paskasta. Uudet männän kumit sekä suojakumit ja jarruvaseliinin kanssa kasaan
Toki kun yleensä tuppaavat olla tosissaan ruosteessa niin voi miettiä että maksaako se tehdaskorjattu/uusi satula sitten kuitenkaan niin hirveästi


-
- Viestit: 9082
- Liittynyt: Su Lokakuu 27. 14:10:36 2002
- Paikkakunta: Ylöjärvi
No ainakin mitä mulla on noita sierran (eikä kai ole eroa kummassa päässä autoa se lukko on, jos se on samantyyppinen?) viskolukkoja käsissä ollut, niin kaikissa on pyörinyt samaan suuntaan. Mutta varsinaisesti sen, pitääkö lukko (tai onko sitä), voi testata sillä, että yrittää pyörittää vetarin laipoista eri suuntiin. Jos on normi tasauspyörästö, pyörii helposti erisuuntiin, jos taas lukollinen, ei pitäisi kauhean helposti pystyä erisuuntiin pyörittämään, tai sitten on lukossa jo vikaa.
Pedal tu tö metal!
-
- Viestit: 33
- Liittynyt: La Lokakuu 25. 15:57:26 2003
Nyt on toinen etujarru irrotettu. oli uskomattoman tiukassa se sylinteri mutta sain sen irti. siellä oli pientä naarmua tyvessä. kysymys on miten helvetillä saa tuon sylinterin takaisin paikalleen.
pitääkös suojakumi ottaa ensiksi pois? olis kiva saada myös kasaan
nyt vaikuttaa kuitenkin siltä että ei tartte jarruja kuitenkaan ostaa.
pitääkös suojakumi ottaa ensiksi pois? olis kiva saada myös kasaan

nyt vaikuttaa kuitenkin siltä että ei tartte jarruja kuitenkaan ostaa.
-
- Viestit: 1142
- Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
- Paikkakunta: Hollola
En kerro ennenkuin olet todella putsannut sen PUHTAAKSI ja hinkannut ruosteet/syöpymät pois
Ei vaan, suojakumi pois (yleensä ensimmäiseksi irroitettaan). Jarruvaseliinillä voitelee pinnat ja painaa männän sormineen sisään, pitää siis mennä sormineen muuten siellä on jotain kakkaa. On ehkä tiukka mutta menee kyllä. Suojakumi paikalleen, helppoa kuin lapsen teko
Todella jos sen putsaa kunnolla ja lyö uusilla tiivisteillä ja suojakumeilla kasaan niin ei tarvi ihan muutamaan vuoteen avata, jos vähänkin ruostetta välissä niin saa aukoa hetkenpäästä taas kun jää laahaamaan eikä palauta
Ennenkaikkea tärkeää että se suojakumi on ehjä. Sitä kun venyttelee ja taittelee käsissä niin näkee kyllä jos/kun on halkeillut
Ei vaan, suojakumi pois (yleensä ensimmäiseksi irroitettaan). Jarruvaseliinillä voitelee pinnat ja painaa männän sormineen sisään, pitää siis mennä sormineen muuten siellä on jotain kakkaa. On ehkä tiukka mutta menee kyllä. Suojakumi paikalleen, helppoa kuin lapsen teko

Todella jos sen putsaa kunnolla ja lyö uusilla tiivisteillä ja suojakumeilla kasaan niin ei tarvi ihan muutamaan vuoteen avata, jos vähänkin ruostetta välissä niin saa aukoa hetkenpäästä taas kun jää laahaamaan eikä palauta
Ennenkaikkea tärkeää että se suojakumi on ehjä. Sitä kun venyttelee ja taittelee käsissä niin näkee kyllä jos/kun on halkeillut
-
- Viestit: 2571
- Liittynyt: To Lokakuu 20. 21:56:17 2005
- Paikkakunta: Jämsänkoski
- Viesti:
Jes. se on pelkkä kesäkumi jos ei huolehdi hygieniasta eli mieluusti jos saat sorvin pakkaan esim sen männän kiinni ni ois hyvä vaikka karhuntussulla pyyhkästä puhtaaksiVesQ kirjoitti:En kerro ennenkuin olet todella putsannut sen PUHTAAKSI ja hinkannut ruosteet/syöpymät pois
Ei vaan, suojakumi pois (yleensä ensimmäiseksi irroitettaan). Jarruvaseliinillä voitelee pinnat ja painaa männän sormineen sisään, pitää siis mennä sormineen muuten siellä on jotain kakkaa. On ehkä tiukka mutta menee kyllä. Suojakumi paikalleen, helppoa kuin lapsen teko![]()
Todella jos sen putsaa kunnolla ja lyö uusilla tiivisteillä ja suojakumeilla kasaan niin ei tarvi ihan muutamaan vuoteen avata, jos vähänkin ruostetta välissä niin saa aukoa hetkenpäästä taas kun jää laahaamaan eikä palauta
Ennenkaikkea tärkeää että se suojakumi on ehjä. Sitä kun venyttelee ja taittelee käsissä niin näkee kyllä jos/kun on halkeillut
