mistä laakerit

Tekninen keskustelu, kun kyseessä ei ole mitään tiettyyn malliin, vaan jotain muuta tekniikkaan liittyvää.

Valvoja: CRSC Hallitus

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

mistä laakerit

Viesti Kirjoittaja mylordisford » Pe Elokuu 24. 19:25:43 2007

elikkäs mistä saa 2litrasen ohc:n apuakselin laakerit.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Re: mistä laakerit

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Elokuu 24. 19:48:52 2007

mylordisford kirjoitti:elikkäs mistä saa 2litrasen ohc:n apuakselin laakerit.
Lautamäeltä. www.lautamakimotorsport.fi
FORD osat, sieltä OHC ja apuakselin laakeri. Maksaa 22e.
Kannattaa myös lähimmästä ovaaliputkasta tiedustella.
Jäsen #606

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja mylordisford » Pe Elokuu 24. 20:07:49 2007

hyvä homma! kun tossa koneremppaa tehny ja oli vielä paineet hukassa niin sieltä se vika löyty. laitoin uuden korkeapaine pumpun niin kuumalla koneella paine noin 0,5 bar?!. ehkä allekkin minkäslaisia paineita tollasella pumpulla pitäs olla? kierroksilla hypähtää noin 3bar :D tietenkin öljykin vaikuttaa asiaa.

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » Pe Elokuu 24. 20:31:56 2007

Itellä 2bar tyhjäkäynnillä lämpimänä ohc:ssa kp pumpulla. Tosin tyhjäkäynti hieman reilu 1000.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Elokuu 24. 20:50:42 2007

Ei se korkeapainepumppu tyhjäkäynnillä pidä sen enempää painetta kuin tavallinenkaan. Joskus mittasin kuumalla koneella normaali tyhjäkäynnillä 2.5 bar.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » Pe Elokuu 24. 21:50:51 2007

mylordisford kirjoitti:hyvä homma! kun tossa koneremppaa tehny ja oli vielä paineet hukassa niin sieltä se vika löyty. laitoin uuden korkeapaine pumpun niin kuumalla koneella paine noin 0,5 bar?!. ehkä allekkin minkäslaisia paineita tollasella pumpulla pitäs olla? kierroksilla hypähtää noin 3bar :D tietenkin öljykin vaikuttaa asiaa.
Onhan se mittari ehjä? Onhan moottorissa kaikki runkolaakeriliuskat paikallaan? (kaverin cossusta puuttu runkoliuska, on sekin ihme nähty). :lol:
Jäsen #606

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja mylordisford » Pe Elokuu 24. 21:51:41 2007

Arska kirjoitti:Ei se korkeapainepumppu tyhjäkäynnillä pidä sen enempää painetta kuin tavallinenkaan. Joskus mittasin kuumalla koneella normaali tyhjäkäynnillä 2.5 bar.
tyhjäkäynnillä 2.5bar!?.kait mulla täytyy vielä kansilaakeritkin sitten laittaa kun tollasia lukemia on ollut.siellä tököttää porakone akselin nokassa niin ei kylmillä öljyillä kun vajaa 3bar?.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Pe Elokuu 24. 22:55:52 2007

Ja näistä apuakselin tai nokan laakereista tuskin voi rempattu kone vuotaa niin paljoa, että paineet on noin matalat. Ne on kyllä sitten jo niin paskana että pakko huomata ennenkuin kasaan laittaa.

Ettei olis vääränkokoiset liuskat alakerrassa, tai runkolinja aarporattu ja nyt kasattu normiliuskoilla?
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

TVR
Viestit: 1498
Liittynyt: Su Marraskuu 9. 10:32:38 2003
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TVR » Pe Elokuu 24. 23:56:49 2007

Arska kirjoitti: tai runkolinja aarporattu ja nyt kasattu normiliuskoilla?
Onkos noihin runkolinja "hoonattuihin" erikokosia laakereita?
Mä oon ymmärtäny että sillon otetaan ensin pukkien tasopinnoista ensin pois ainetta, että ne reiät on ns. sitruunan muotoset ja sitten oikastaan pyöreex?
Ainakin kiertokangen alapäät on mulle tehty niin.

olafu
Viestit: 4825
Liittynyt: To Syyskuu 4. 10:50:07 2003
Paikkakunta: Urjala

Viesti Kirjoittaja olafu » La Elokuu 25. 0:11:53 2007

Kaverin toyotan lohkosta ainakin hiottiin laakerikansista pois ja sitten hoonattiin runkolinja suoraan ja pyöreeks
Jäsen #606

Sultzi
Viestit: 4858
Liittynyt: Ti Syyskuu 14. 21:01:09 2004
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Sultzi » La Elokuu 25. 12:14:22 2007

Noin olen kans sen kuulun tehtävän, silloinhan pitäisi vakiolakrujen mennä?

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Elokuu 25. 13:27:19 2007

Tehtaan jäljiltä on aarporattuja lohkoja olemassa, ainakin kenttejä ja ohc koneita. Meidän tallissa on 2 kertaa kasattu tuollainen ihme vakiolaakereilla... Siis kentti ja ohc. Laakereita ei saa kuin fordilta ja tuskin nykyään sieltäkään, kenttiin ei ainakaan. En muista miten tuo ulkopuolelta paksumpi liuska on merkitty, mutta kyllä tämä asia fordin kautta vahvistettiin totta olevan ja laakereitakin silloin olisi löytynyt. Laitoin kuitenkin vanhat takaisin kun ei niissä toiminnallista vikaa ollut.
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » La Elokuu 25. 15:02:44 2007

Ja sitten hiukan täsmennystä, laakereita on saanut 80 luvun puolessavälissä näköjään tarvikkeenakin ainakin kenttiin.

Tässä on nyt todistusaineistona paketti, jossa todennäköisesti on ollut ne ulkopuolelta paksummat Kentin liuskat.

M 5195 LC suitable for FORD STD
+ 015 O/D (Outside Diameter???)

Valmistajana Glacier ja AE engine parts toimittajana.


Mitäs "voortimiehiä" täällä pyörii kun ei tällaista yksityiskohtaa tiedetä :D
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

tumi
Viestit: 201
Liittynyt: Su Marraskuu 7. 21:45:51 2004

Viesti Kirjoittaja tumi » Su Elokuu 26. 22:54:28 2007

Kyllähän noita "O/D ylikoko" laakereita Microcatista joihinkin koneisiin löytyy. Saatavuus voi tosiaan olla nykyään aika huonoa.

Ei löytynyt kutosen kiertokankiin 0.05 alikokoa edes merkkiliikkeestä niin oli helpompi hommata stanumittainen kampiakseli. :wink:
-84 Sierra 2,0@3.0 twinturbo ms tfi
-07 Audi A8 4.2 quattro

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja mylordisford » Ma Elokuu 27. 1:02:04 2007

Arska kirjoitti:Ja näistä apuakselin tai nokan laakereista tuskin voi rempattu kone vuotaa niin paljoa, että paineet on noin matalat. Ne on kyllä sitten jo niin paskana että pakko huomata ennenkuin kasaan laittaa.

Ettei olis vääränkokoiset liuskat alakerrassa, tai runkolinja aarporattu ja nyt kasattu normiliuskoilla?


kiertokanget 0.25 ylikoko ja runkolaakerit std. niin kyllä se apuakselin laakeri oli sen vertas sökö että ihan hirvitti. ihan käsin oli tunnusteltavissa väljyys.

Arska
Viestit: 3835
Liittynyt: Pe Joulukuu 7. 0:10:35 2001

Viesti Kirjoittaja Arska » Ma Elokuu 27. 20:32:34 2007

tumi kirjoitti:Ei löytynyt kutosen kiertokankiin 0.05 alikokoa edes merkkiliikkeestä niin oli helpompi hommata stanumittainen kampiakseli. :wink:
Palvelevan varaosamyymälän hyllystä löytyi akseli, kun merkkiliikkeen reppanat ei edes tilaamalla saanut laakereita... 8)
Escort Estate -69 1.6 GT
Cortina -72 1.6 GT
Mondeo -04 2.5

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja mylordisford » To Elokuu 30. 12:57:42 2007

no niin laakeri vaihdettu. kylmä paine 5bar kuuma tyhjäkäynti 0,5 bar. 2000 kierroksella vajaa 2 :roll: . no laitetaan vielä öljynjäähdytin toimintaan ja kunnon öljyt koneeseen niin eiköhän ala lyyti kirjottaan.

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja mylordisford » To Elokuu 30. 15:33:09 2007

uudet öljyt castrol edge sport 10-60. lauhdutin tomintaan. kylmä noin 3bar. lämmin tyhjäkäynti 1bar. kierroksilla kuumana 2bar.

VesQ
Viestit: 1142
Liittynyt: Ma Elokuu 16. 18:20:59 2004
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja VesQ » To Elokuu 30. 20:59:06 2007

Vieläkin kuulostaa aika matalalta tuo tyhjäkäynnin paine

Itsellä kp-öljypumpulla kylmänä tyhjäkäynnilla about 5bar ja kuumana 2.5-3bar, mobilin super s 5w-40 öljyillä

Vähänkin kierroksia niin pysyy siinä 4.5-5 barin tuntumassa

mylordisford
Viestit: 295
Liittynyt: Pe Syyskuu 24. 19:30:30 2004
Paikkakunta: Vaala

Viesti Kirjoittaja mylordisford » To Elokuu 30. 23:26:53 2007

VesQ kirjoitti:Vieläkin kuulostaa aika matalalta tuo tyhjäkäynnin paine

Itsellä kp-öljypumpulla kylmänä tyhjäkäynnilla about 5bar ja kuumana 2.5-3bar, mobilin super s 5w-40 öljyillä

Vähänkin kierroksia niin pysyy siinä 4.5-5 barin tuntumassa
tuossa kun vanhoja juttuja lueskellu
niin se on aikas perhanan alhaalla. kyllä se ei enää muualta kuse paineita kun nokan laakereista, kun jotenkin kuulostaa että nokasta tietyllä kierroksella kuuluu kolinaa :roll:.

Vastaa Viestiin